Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) Review

naarden 4ever 2 november 2010, 2.945 views

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)

Pluspunten

• verloopstukken voor alle fans, inclusief 2 met RPM monitor aansluiting op het mobo
  • 6 channels
  • draaiknoppen zonder trapsgewijze opbouw
  • eenvoudige installatie

Minpunten

• niet compatible met sommige tool-less designs
  • geen splitters

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 2
2 sterren. okť, maar waarom? geef alsjeblieft een comment met commentaar hoe ik het beter kan doen, met alleen sterren kan ik niks!

ZALMAN ZM-MFC1 PLUS

knight rider style :Y)

mooi dat brushed geflitst O-)

Voorwoord:

Sinds April dit jaar ben ik in het bezit van een eigen gebouwd systeem. Echter liet de 18 euro dure kast te wensen over, met name op de vlakken van resonantie, koelingsmogelijkheden en kabel management. Tijd dus voor een andere kast. midden augustus aan de slag gegaan met een CM690 II Adv. kast. omdat ventilatoren misten (2e hands) maar gauw een paar aangeschaft, 5 om precies te zijn. Maar mijn Moederbord kan max 3 fans aansturen, en daar gaat dan de CPU fan nog vanaf. hij moet dus op een manier worden aangestuurd. na veel reviews te hebben gelezen en vooral ook mijn budget gezien was deze controller de beste uitkomst.

Waarom deze controller?

Deze controller was dus, mede dankzij mijn budget, de beste koop voor het geld. andere keuzes waren de Scythe Kaze Q in combinatie met een splitter, dat ging niet door omdat het een 3,5" slot nodig heeft en ik niet echt zin heb om die te gebruiken gezien mijn DVD stealthed was, de Aerocool T6XT, maar die kon niet omdat het allemaal 3 pins ventilatoren waren en geen molex, de Scythe Kaze Master, maar die was slecht leverbaar in het zwart, de Zalman ZM-MFC1, maar die looks vond ik echt niks, dus werd het maar de Plus variant.
De eisen waren:
- 5,25"
- Zwart
- min. 5 channels
- low-cost

What's inside?

De controller wordt in een simpel doosje geleverd, Met een doorzichtig stukje erin waar de voorkant van de controller in al zijn glans en glorie te aanschouwen is. Verder zit er in het doosje:
- De handleiding
- De Zalman ZM-MFC1 Plus
- 4x 3 pins extension cable (niet gesleeved, blauwe aansluitingen, gewone geel-rood-blauwe kleuren) ong. 45cm lang
- 2x 3 pins extension cable met 1 aansluiting voor RPM monitor op het moederbord (wederom niet gesleeved) wederom, ongeveer 45 cm lang. hier heb je dus aansluiting voor de fan zelf, dan 2 stukken kabel van 45 cm lang, 1 kant voor de RPM monitor en 1 kant voor de controller zelf.
- Verloopstukje voor molex om de controller van energie te voorzien.

dus geen verloopstukken voor 4 pins connectors, maar je doet ook geen PWN fan op een controller. die doe je op het moederbord imo.

What's on it?
- Dimensions: 148,5 (L) x 65 (W) x 42 (H) mm
- Channels: 6
- Active RPM sensing (all 6 channels) (dat je dus met alle channels de RPM kan monitoren op je mobo als je het kabeltje aansluit, dus je kunt niet alleen ansluiting 1 en 2 doen (de witte) zoals wel op het plaatje staat achterop het doosje, maar alle aansluitingen)
- Weight: 220g
- 7,0W per channe;
- Input voltage: 12V gelijkstroom (komt van de molex connector)
- Output voltage: 5-11V gelijkstroom met een tolerantie van 5% (de voltages kunnen dus 5% afwijken)

Kwaliteit:
Dit is toch wel een flink minpuntje voor Zalman! De knoppen voelen zelf vrij solide aan, Maar zitten ze wel vast? met enigzins moeite krijg je elk knopje met wat kracht eraf. zker als ik bijvoorbeeld JC2 of FIFA11 speel, en is kill net iemand of ik scoor net terwijl ik aan de knopjes draai, trek ik mijn hand weg, en weer een knopje in mijn handen. maar opgelost met wat superlijm. maar dat is wel erg jammer!
Ook een minpuntje is, is dat mijn kast 'niet compatible' is met deze controller! :?
Het toolless-design werkt niet lekker, als ik de controller in 1 van de puntjes wil duwen, moet hij een ruime centimeter te diep in de kast, en dat ziet er niet uit! dus regelmatig moet ik het frontje van mijn kast eraf halen om de fancontroller weer een stukje naar buiten te trekken. Ik heb het 'compatibiliteitsprobleem' opgelost door de plaatjes waar normaliter de schroeven in horen te komen, naar buiten te drukken en hem vast te klemmen aan mijn kast. Niet zoals het hoort, en dat is natuurlijk erg jammer.

Verder is de hardware prima, de LEDs houden het lang vol (na 2 maanden nog niet kapot, voor de persoon hier beneden) hoewel ze wel erg fel zijn moet ik zeggen. als ik 's avonds terug naar mijn kamer ga, hoef ik het licht niet aan te doen want het blauw/rode schijnsel verlicht mijn pad naar het bed wel. Gelukkig is dit een bescheiden hoek (volgens mij 15/30 graden) en schijnt het niet in je oog tijdens het werken op je computer, of je moet het beeldscherm voor je kast hebben staan. En waar ik nog wel het meest bang voor was: gelukkig G……N trapsgewijze opbouw van de ventilatorsnelheid!

Ook is het wel weer mooi dat dit ding dus een feedback geeft in kleuren. blauw is voor lage voltages, rood voor hogere.

Helaas verwisseld dit dus sterk van fan tot fan, of per channel, want mijn airguard worden al rood (140mm) als ze op standje 3 staan, terwijl de andere airguard (wederom 140mm) rood wordt boven de 4e streep. En de Revoltec AirGuard 120mm red led fan wordt pas rood als hij de verticale streep nadert. en ik weet zeker dat mijn knoppen niet scheef staan.

Installatie:

Da's het mooie, zo verdomt eenvoudig! computer loskoppelen (je wilt niet geŽlektrocuteerd worden neem ik aan), molexje pakken, kabeltje eraan, aansluiten op de controller, fannetje erop, eventueel met verlengstuk ertussen, schroefje erop, kastje weer dicht en voila. geen vervelende schijfjes met drivers, maar staat compleet los van het geheel! Het ding zelf is dan ook niet echt dichtgemaakt. printplaatje is gewoon duidelijk zichtbaar en aan te raken tijdens installatie.

Zeker voor <30 euro is dit een goede keus. Jammer voor de meeste kasten dat ze niet werken met gebrusht aluminium, wat slecht op kleine schaal wordt toegepast, maar het ziet er niet heel verkeerd uit bij mijn CM690 II adv. Verder geen onbenullige poespas als mega-logo's, kleurenfestijnen of een doorzichtig frontje, maar een rustig uiterlijk. wel aangeraden om voor de overige euro's een tubetje secondelijm o.i.d. te kopen, want die knoppen zijn op een vreemde manier vastgemaakt. In ieder geval zijn ze bijna niet vast bij de consument thuis. ;)

Vragen? comment hier beneden, dan beantwoord ik ze zo mogelijk en verwerk ik het in de review. kritiek ook, maar graag opbouwend. geef aan wat er niet goed is!

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)?

Leuke review idd. Het zou leuk zijn als je wat eigen foto's toevoegt aan de review. :)
gedaan! duurde even, ben bang dat (de batterijen van) de kodak easyshare helaas is overleden.
3 sterren van mij.
geen overdreven lange en uitgebreide review, maar gewoon een nette samenvatting.
prima dus.
wat kan ik doen om er 4 of 5 van te maken. zeg dat er graag ook bij. als er niks aan toe te voegen is, waarom dan geen 5 sterren?
geef me tips!
Ik zou het begod niet weten wat je meer kan vertellen over een fancontroller, misschien wat meer foto's van de bekabeling aan de achterkant zou een optie zijn.

4 sterren :)
Meer foto's volgen nog, even de batterijen opladen :Y)
Netjes 3 sterren van mij
Als je nog vragen of opmerkingen hebt, hoor ik het graag. :)
Maar moet je met zo'n controller nu altijd handmatig je fan snelheid verhogen? Wat wanneer hij tijdens het gamen toch extra warm wordt? Moet ik dan aan die knoppen gaan draaien? Dat lijkt mij erg irritant. Zit er software bij waarbij je gebruikersprofielen kunt aanmaken?
Goede review :)

Op basis van deze review heb ik ook deze fancontroller aangeschaft.

Ook ik gebruik hem in mijn CM690 II advanced en heb dus hetzelfde probleem als jou ervaren met het toolless design van deze behuizing. Ik heb het echter opgelost door het schuifje (Lock-open) wat aan de linkerkant van de drive cages zit eruit te klikken en vervolgens de schroefgaatjes te gebruiken om de fan controller vast te maken.

Dus 'net als vroeger', maar zit als een huis ;)