Specificaties Rad. HD6850 (775MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC) Review

SouLLeSSportal 21 december 2010, laatste update op 21 december 2010, 7.924 views

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)

Pluspunten

• erg snel voor de prijs
  • relatief weinig prik nodig
  • bescheiden formaat
  • onder load prima temperaturen bij 50-60% fanspeed
  • ziet er wel gaaf uit!
  • Overclockt behoorlijk eind met betere koeler

Minpunten

• fan blijft stock op 76% hangen (nu wel bios update beschikbaar)
  • fan is vrij lawaaiig, zelfs voor een non reference koeler (vervangen met arctic twin turbo pro)
  • behuizing van de kaart is vrij slap en geeft snel mee (vervangen met arctic twin turbo pro)
  • koeler is niet een van de grootste op de 6850 (vervangen met arctic twin turbo pro)

Drivers en compatibiliteit Score: 4

****Update, de nieuwe bios is vrijgegeven door XFX te downloaden op hun website!****
Je zal wel moeten registeren en inloggen voor die van XFX, een andere is hierrr te vinden. Kleine toevoeging: ONLY use this BIOS if you have an XFX HD 6850 1GB with a product number of HD-685X-ZNFC
Mocht je hogere clockspeeds willen gebruiken in msi afterburner dan zal je de .cfg aan moeten passen, de value van 'enableunofficialoverclocking' moet je daarvoor van 0 naar 1 zetten. Ook voltage unlocken is handig, zie handig plaatje. (bij mij werkt de voltage unlock NIET)

*BOVENSTAANDE IS OP EIGEN RISICO!*

Op een druilerige 28 oktober, vlak voor Halloween, wordt er aangebeld bij mij thuis.Gelukkig is het een niet met het ander gerelateerd en is het mijn spiksplinternieuwe xfx HD 6850 videokaart. Deze is gehaald ter vervanging van mijn Xpertvision 8800gt. Die liep met de nieuwste games en AA aan toch te vaak op zijn teentjes en daar kon met de jongste telgen van AMD verandering in komen voor een leuke prijs. Omdat er al duizenden reviews zijn gemaakt door mensen die hier meer tijd en expertise in kunnen steken, laat ik game resultaten vrij beknopt en laat ik vooral wat voor tweakers wellicht interessant is naar voren komen. Specs zijn simpel te vinden bij het product zelf dus die laat ik eveneens achterwege.

Verpakking
Laten we daarom ook niet al te lang stil staan bij de verpakking, eenvoudig, geen overbodige kartondozen van het formaat keukenkast maar precies groot genoeg. De doos zelf is wel mooi afgewerkt en ziet eruit zoals de kaart eruitziet, lekker duidelijk. De doos is verder weinig interessant omdat het niet om de doos gaat maar de inhoud ervan.

De inhoud
Daar is dan ook vrij weinig over te vertellen, een driver cdrom, een handleiding, een quick install handleiding, een garantiebewijs en een deurhanger met je serial en persoonlijke code voor xfx support. Uiteraard vergeet ik de kaart zelf niet, daar komen we zo wel op. Hier geld wederom, het absoluut minimale is aanwezig, zo zie ik het graag.

De kaart en zijn voorganger
Dan de kaart zelf, wat een futurisch ogend ding is het naast mijn bijna wel antiek ogende 8800gt. Nou klopt dat in videokaart land ook wel want de kaart heeft er al dik 2,5 jaar op zitten. Helaas voor nvidia, na al die trouwe dienstjaren mag die toch met vervroegd pensioen.
De kaart is zoals te zien is iets kleiner dan mijn 8800gt maar dat lijkt vooral alleen wat pcb dat wat efficiŽnter is ingezet dan bij de 8800gt. Verder is de meest in het oog springende feature de koeler. Hij lijkt wel wat op de voorgaande HD 58xx serie van boven maar deze fan zit in het midden. Er is gekozen door XFX om een non reference koeler erop te zetten. Het blijkt ook nog eens een vapor chamber koeler te zijn. Wat dat betreft is het wat jammer dat hij niet even een tikje groter was. Of dat echt een goed idee was kom ik later op terug.

Verder is te zien dat een zespins aansluiting voldoet voor deze kaart. Niks bijzonders hier verder, een aantal airholes langs de bovenkant en zijkant zorgen voor de nodige toevoer van koele(re) lucht. De achterkant biedt vier aansluitingen, te weten: displayport, HDMI en 2x DVI. Leuk detail is de exhaust guard in de vorm van het XFX logo. Of ik dat zo laat of eruit dremel zie ik later nog wel.
De cover van de kaart zelf is vrij slap, als je de kaart vastpakt voelt het alsof je in een bakje margarine knijpt. Niet echt stevige kwaliteit maar volgens mij wel afdoende. De kaarten zijn dan ook niet gemaakt om constant vast te pakken uiteraard!

Installatie
Hier kan ik heel kort over zijn met een mooie referentie aan Carmageddon: “As easy as killing babies with axes.” Videokaart oud eruit, videokaart nieuw erin, vastzetten, stekkertje erin en klaar ben je.
Ook de drivers werken prima, ik had van tevoren al de nieuwste drivers (CCC 10.10) van de website gehaald. Mocht je onder een van die stenen leven en geen internet hebben dan is er een adequate driver meegeleverd op de cd. Ik was dus blij als een vogel in mei met de voorspoedige installatie totdat er een donker donker stemmetje achterin mijn hoofd klonk dat altijd zachtjes fluistert: dit gaat te gemakkelijk, dit kan niet zo simpel gaan… En jawel zoals altijd heeft die kleine smeerkees weer gelijk want ik word getrakteerd op een ware stofzuiger wanneer ik de pc reboot voor Ati Catalyst.

Grrrr wat is dit nou denk ik dus en ga snel op onderzoek uit, even googlen leerde mij dat de kaart vaker op hoge toeren idled. Dat is natuurlijk nergens voor nodig aangezien deze kaarten redelijk zuinig zijn op idle/2d mode. Ik kijk even in CCC en blijkt dat de ventilator op maar liefst 76% stond. Gelijk maar even op 30% gezet in CCC na de overdrive te hebben ingeschakeld. Wat een oase van rust kom ik plotseling terecht, de kaart kan het dus wel,op idle stil zijn. Dit is echter natuurlijk geen oplossing en ik hoop dat dit snel via drivers gefixed zal worden. Als de fan op 30% staat is de kaart een graad of 43˚C. In verhouding tot mijn 8800gt is deze kaart op 30% al luider idle dan de 8800gt op load… Wel een minpunt waar men rekening mee moet houden dus. Grote kans dat er op de 6850 een betere koeler komt wanneer mogelijk.

Windows score van 5,8 naar 7,7 is best redelijk :)

Dit is op stock settings

Dit is de oc, vaag maar waar, de meeste scores, behalve music en pc mark zijn lager.

Benchen en overclocken
Nu dat allemaal geregeld is word het tijd de kaart even flink te stressen op stock. Daarna zal ik nader bekijken wat de kaart kan op overclock gebied en wat de oc kan. Ik pak atitool erbij en… kom erachter dat de kaart nog niet herkend wordt. Dat is vaak het nadeel van een nieuwe generatie videokaarten, het moet nog vaak bij dit soort programma’s worden doorgevoerd. Maar goed er is gelukkig meer te vinden op dit gebied en msi afterburner blijkt een geweldig handige tool hoewel je er niet automatisch de hoogst mogelijke overclock kan laten vinden. Je kan er wel tevens de fan automatisch via een curve van je eigen keuze laten draaien.
De overclock waar ik op uit kom is 800MHz voor de gpu bij 1100MHz voor het geheugen. Een overclock van 25MHz is vrij laag voor de gpu, 100MHz voor het geheugen is nog best redelijk. Wellicht dat met wat betere drivers en koeling er meer uit kan worden geperst maar een echt overclock monster is deze specifieke kaart blijkbaar niet. Gelukkig heb ik de komende tijd toch niet echt die oc nodig om goed te kunnen gamen.
Nu ik een betere koeler heb, de Arctic accelero twin turbo pro, heb ik een stuk hoger kunnen overclocken.

Na een kleine tien minuten loop van Furmark liep de temperatuur op tot 78˚C bij een snelheid van 68% voor de fan.

Update overclocken
Na aanschaf van een nieuwe koeler is het bovenstaande niet meer van toepassing.
Zoals te zien is is er een substantiŽle stap hoger gezet op beide gebieden.
Dit is allemaal nog zonder voltage verhoging. Voor meer info check de link onderin naar de Arctic twin turbo pro en de link naar de anandtech review. Deze hebben de stock koelers gebruikt maar konden wel de voltages verhogen. Die kwamen echter op 940 Mhz en 1150 Mhz voor het geheugen dus deze kaart doet het meer dan behoorlijk, zeker met het ontbreken van een voltage verhoging en met de nieuwe koeler.
Ik denk dat door de betere koeling van de algehele kaart en de geheugenchips dat ik een betere overclock heb kunnen maken dus het loont zeker om setje geheugenblokjes te kopen als je je 6850 wil overclocken.

De nieuwe koeler en de oude xfx vapor chamber koeler.

Ik heb verder geen benches van games hier geplaatst omdat ik die al vaak genoeg voorbij zie komen. Er is een review op tweakers.net van de 6850 en 6870, mocht je die gemist hebben. Verder heb je tomshardware, hardware.info en tal van andere sites die dit veel beter en mooier kunnen laten zien. Mij gaat het vooral om de praktijk, waar ben ik dus achtergekomen, wat werkt wel wat niet enz enz.
Ik kan wel zeggen dat ik nog geen spel ben tegengekomen op mijn pc dat niet op max kan worden gespeeld, op crysis na in verband met mijn oudere cpu. Metro 2033 moet ik echter nog proberen. Mass effect 2, cod4, Cod Black Ops en Mafia II draaien heerlijk.

De 6850 is snel. Heel snel, en maakt de vergelijking met een f1 racewagen vrij simpel. Beide zijn enorm snel, maken op snelheid enorm veel lawaai en zien er erg mooi uit. Enige verschil is dat de f1 wagen relatief gezien een enorme energieverslinder is en de 6850 dit zeer bescheiden houdt. Hiervoor mogen de ATI/AMD mensen zich zeker een schouderklopje geven. Idle draait de kaart prima op lage toeren als je dus via een softwarematige manier de fan control aanpast. Standaard staat die op 76%. Dikke minpunt voor de xfx editie dus. Overclockpotentieel is vrij laag, ik kon niet erg ver boven de stock settings komen met de gpu, het geheugen wou nog wel een stukje verder. Het gehele pakket is sober qua inhoud, alleen het broodnodige maar in mijn ogen is dat geen probleem. Mocht je wel een game bij je videokaart willen dan zal je ook meer betalen.
Nu even de kaart mťt een Arctic accelero twin turbo pro: wat een oc beest is de chip, samen met de stille koeler is het een van de beste kaarten die ik heb gekocht in mijn leven. De specs die ik nu heb draaien zijn vergelijkbaar met een 6870 qua performance en dat voor 3/4 van de prijs.
Hoewel dus de stock koeler zonder bios update te veel lawaai maakt, werkt de vapor chamber koeler zeker wel afdoende maar is de koeler wat te beperkt om een echt hoge oc te bereiken, vooral voor het geheugen wat een groter verschil maakt dan een core oc, naar het schijnt.
Al met al is de kaart zeker een mooie kaart maar het vraagt het wat werk wil je er optimaal van genieten.

Interessante links:
- Tom's hardware review
- hardware.info menage Š trois review
- hardware.info 6850 en 6870 review
Arctic twin turbo pro review
anandtech oc review van AMD, xfx, Msi, Asus 6850

update 1: kleine aanpassingen, soundclips niet mogelijk, links toegevoegd.
update 2: wat extra links en bios update toegevoegd
Update 3: Nieuwe koeler erop dus het overclockverhaal aangepast

Heb jij ook een XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)?

Ik heb net een leuke review gezien waar ook het geluidsprobleem word aangehaald en duidelijk te zien is. de XFX heeft een dB meting van 50(!)dB. dat is natuurlijk waanzin.
XFX heeft hen echter laten weten te overwegen een aangepaste bios aan te bieden die lagere fanspeeds zal geven. Als dat zal gebeuren dan zou dat mooi zijn. :)

neoseeker review

anandtech review

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 2 november 2010 15:55]

Ik wou er net een klacht over indienen maar je was me voor :P. Deze kaart is heel erg goed om mee te spelen op een 1680x1050. Mijn zus is er helemaal weg van en ik heb daarom vrij weinig tijd op mijn PC. Maar stuur je me een berichtje als ze die BIOS update hebbben? Alvast bedankt!

Ivo
ik zet het hier iig wel neer maar of ik onthoud je te PMen durf ik niet te garanderen :)
aangepast :) waren thumbs maar ze worden wel automatisch verkleind was ik even vergeten
Nice. En ook mis ik een beetje de performance ten opzichte van je oude kaart! Je laat wel wat performancegetallen zien, maar die zeggen mij persoonlijk niet zoveel. Als je kan zeggen dat hij zoveel procent sneller is dan je 8800GT, geeft me dat een stuk meer gevoel van ah hij is zo snel!
nou ja ga ervan uit dat het ongeveer 25% tot 50% sneller zal gaan dan die 880gt. Dit is dan alleen voor echt zware games met CSAA en AF op vol. ik speel op dit moment echter weinig zware games. het is ook meer gericht op de toekomstige games en wat zij nodig hebben dan wat ik met mijn 8800gt speelde.
En nogmaals, de staartjes en grafiekjes met fps kun je overal vinden, ik vind dat voor een user review wat minder belangrijk. :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 31 oktober 2010 20:58]

van score 1.000 naar 2.843, best wel netjes.

Ik zit er aan te denken om er ook een te kopen maar ik twijfel door het geluid,
Andere opties zijn MSI, maar die is nog nergens leverbaar, of een msi 460 waar
wel positieve reactis zijn omtrend het geluid.

[Reactie gewijzigd door bamboe op 1 november 2010 13:01]

Als je met een headset speelt is het prima te doen tot minimaal 60%, dan moet je mss het geluid iets harder zetten ;) hehe maar standaard op 76% is echt te erg, ik weet niet hoe de reference koeler of andere koelers het doen in verhouding tot deze.
Ik had het wat stiller verwacht eigenlijk omdat het toch een non reference koeler is en deze toch vaak wat voordeel zouden moeten bieden over de standaard koeler.

Ik denk dat ik toch een andere aftermarktet koeler ga halen wanneer die er zijn, ik ben een groot voorstander van een stille pc.

Ik twijfel trouwens wel een beetje aan dat lijstje, de 6850 en 6870 staan boven de 5870 en 5970??? dat lijkt extreem sterk...
de 6850 ligt tussen de 460 en 5850, de 6870 tussen de 470 en 5870.
http://www.tomshardware.c...n-hd-6850-barts,2776.html zie deze review.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 november 2010 13:50]

Die benchmark is volgensmij ook echt nergens op gebaseerd.
De HD6870, 6850 en de 5870 beter dan de 5970... :S?
Dat kan toch niet :S?

(Niet die van tomshardware, maar die op videocardbenchmark.net :P)

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 9 november 2010 12:46]

Mjah het zal wel een bench zijn specifiek voor de nieuwe AA capaciteiten van de 68xx serie.
ik zie in je review vaak relatief lage resoluties voorbijkomen ?
Mag ik dan aannemen dat je ook op 1280x1024 de genoemde spellen hebt geprobeerd ?
Dit komt inderdaad niet terug in de review, terwijl het best interessant is. Loopt maffia op 1920x1200 ook nog smooth met alles op high? Nu kun je niet goed lezen of dat zo is of juist niet (je geeft wel aan dat je je game resultaten beknopt houd, logisch met de overvloed aan benchmarks, maar misschien is dit net iets tŤ beknopt)

De reference cooler van een 6850 dumpt de warmte buiten de kast maar er is nog geen kaart te koop die deze gebruikt. Ook dit model dumpt alle warmte de kast in door de sleuven aan de zijkant. Een stukje informatie wat ik zelf wel interessant vind is hoe veel warmer de rest van je pc nu loopt.

De review leest fijn, plaatjes zijn functioneel, actief replyen op vragen. 4 Sterren van mij!

[Reactie gewijzigd door Atreus op 2 november 2010 17:29]

Ik speel op 1680 x 1050, de tests heb ik voor die resoluties gekozen omdat die veel gebruikt worden en zo meer duidelijkheid scheppen dan afwijkende en dus minder gebruikte instellingen :)

ik heb ook niet zoveel tijd ivm werk dat ik een hele vrije dag wil besteden aan tests van games die overal wel te vinden zijn, daarom gekozen dit dus niet te doen.

Mijn systeem loopt vrijwel niet hoger omdat deze kaart ook de warme lucht naar buiten blaast. Sterker nog de 8800gt deed dit niet. Die gaten zijn er niet voor gemaakt om de lucht in de kast te blazen maar juist koude lucht aan te trekken. De kaart vraagt nauwelijks meer dan die 8800gt aan stroom, ze zijn behoorlijk zuinig zoals in reviews wel te zien is. Ik zal vanavond nog even een extra bak aan info toevoegen, zoals geluidsclips.
Voor de algehele koeling heb ik een vijftal fans in mijn pc :)

Dank voor je score!

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 november 2010 13:22]

Hmm opzich heb ik mijn volume altijd wel prima hoog staan op myn home cinema setje.
Zou het geluid van de fan dan erg storend worden?
Verder vroeg ik me af of ik deze kaart prima kan gebruiken op een Asus N68c-s icm een 400 watt voeding?

Zo niet, wat zouden jullie aanraden?

MVG
Ligt eraan wat jij prima hoog vind ;) maar op 76% is het echt wel aanwezig mits je het geluidniet op dreun niveau hebt staan. Ik zou alleen deze kaart halen als je met msi afterburner ofzo gebruikt om de fan aan te sturen. Wellicht komt er ook een bios update voor de kaart vanuit xfx.
Wil je dat niet dan zou ik de msi versie of sapphire nemen.
Goede review! Ik heb er zeker wat aan gehad en ik overweeg ook de xfx te kopen!

Als je daar kijkt, is er ook een USB stick versie beschikbaar. :)
Leuke revieuw. Niet te moeilijk met teveel grafieken e.d., daar hou ik persoonlijk wel van.
Leest lekker weg. 3 sterren voor de revieuw en 1 bonus voor de uitvoering (4 dus ;) )
Wat was nodig voor 5 sterren dan? ;) iig al tnx voor de score :Y)

het is wel review hoor :X

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 21 december 2010 08:49]

Draai de nieuwe 3d mark eens, met beide settings, volgens mij zal je probleem dan wel opgelost zijn. Je kan gratis een versie afhalen.
Verder mss ook handig de cpu te gaan overclocken, gezien die wel de botlleneck aan het vormen is. daarom mss dat je scores niet stegen als je de gpu overclockte.

ik vind ťťn grafiekje wel leuk, ipv een fot van de doos bvb, daar heb ik persoonlijk niks aan. Wil ik een doos zien, ga ik wel in een favella wonen :X
cpu draait op 3,52 Ghz ;)
Ik heb gister gepoogd die te downen maar hij gaf elke keer errors, bij de gratis versie van de officiŽle site |:( :'(
Dus de wil is er wel maar ik moet even kijken hoe ik het aan de praat krijg. Ik had in eerste instantie niet eens gezien dat het pc mark was toen ik het draaide en nu maar gewoon laten staan.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 21 december 2010 15:46]

Ik heb nu een nieuwe 2500k en 8gb + vertex2 dus ik ga binnenkort even de kaart door de tests raggen om te zien wat de scores nu zullen zijn. :D
Is deze kaart niet een behoorlijke overkill gezien je CPU?

Ik heb zelf een i7 860, en die houdt mn 2x4870 wel bij.
Ik heb ook een C2D e6750 @ 3,6 ghz, en die houd ze niet voldoende voorzien van verse data ;)

Overigens natuurlijk wel een mooie koop met het oog op toekomstbestendigheid!
precies mijn idee, op dit moment heb ik nog een prima cpu voor de games, iig 99% en een videokaart maakt veel meer uit dan een cpu daarvoor. Later haal ik wel een nieuwe cpu en mobo + ram. Ik wacht nu eerst op de nieuwe generatie daarvan.
Ik had, als ik jou was, van het geld een quadcore gekocht. Deze bottleneckt minder dan je dual core. (dit is betrekkelijk, bij ouderwetse single-threaded games natuurlijk niet, dan maakt alleen de kloksnelheid uit). In ieder geval een mooie review, maar die overclockbaarheid en prestaties houden mij toch tegen om deze kaart te kopen (mijn moederbord ook, ik heb een nforce moederbord). De review vind ik iig beter dan de kaart, en daarom krijg je van mij 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door Steyn_E op 31 oktober 2010 21:06]

Ik heb dat overwogen maar bewust niet gedaan, omdat ik nog even wil wachten op wat intel gaat doen met de nieuwe cpu generatie na de p55 aangezien dit nu al een 'dood' platform is. Ik snap je punt echter wel maar op dit moment zijn er nog niet heel veel games multicore meer dan 2 cores.
Ik heb ook veel betere overclocks gezien dus het kan dit exemplaar zijn, of gewoon aan de xfx versie liggen. Op dit moment heb je op zich ook geen oc nodig nog, vrijwel elk spel speel je met een goede cpu op max. :)
We leven niet meer in 2006. Misschien speel jij games uit 2006 en die zijn inderdaad nauwelijks of niet multithreaded. Maar games van deze tijd zijn dat wel en een goede CPU maakt heel veel verschil. Je videokaart zit uit zijn neus te eten als je een game van deze tijd speelt, de CPU kan nooit genoeg data aanleveren.

Ik zou trouwens wel eens de resultaten van 3D Mark 2006 of Vantage willen zien, dan kun je pas zien hoeveel je CPU je GPU bottleneckt.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 1 november 2010 22:53]

Nou ja als jij dat vind is dat prima maar tragische feit blijft dat 99% van de games op de pc multi platform zijn, dus op relatief oude console hardware moet kunnen draaien. Zelfs crysis 2 is voor de console gemaakt?!
Daarom hecht ik meer waarde aan de gpu op DIT moment dan aan de cpu. Ik heb nog geen problemen gemerkt dat games niet lekker draaien dus die cpu bottle neck is nog behoorlijk wijd blijkbaar :).
Je punt dat een e6750 op 3,5Ghz mijn gpu bijna niet kan belasten slaat werkelijk nergens op, ik zal echter deze week 3d mark 06 eens draaien. ik zou echter van jou kant ook wel wat informatie willen zien die jouw punt onderbouwd.

Noem trouwens eens 5 games die ECHT multicore gemaakt zijn?

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 2 november 2010 00:34]

Crysis. Elke game die gebruik maakt van de Source engine van Valve. Microsoft Flight Simulator X. GTA IV. The Unreal Engine 3, die in verschillende games gebruikt worden. Dat zijn in ieder geval games die multithreading ondersteunen en ze hebben ook baat bij een betere processor.

Het verschil in 3D Mark 06 was met mijn i7 op standaard snelheid en mijn i7 op 4,0Ghz ook significant (heb de cijfers nu even niet bij de hand), de GPU scoorde er een stuk beter door.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 5 november 2010 00:01]

Alles wat je noemt is dus 2 of 3 cores max. je hebt verdomt weinig aan 4 of meer cores op dit moment voor al die engines. dus helaas. :) Je vergeet trouwens de eerste fps die wel multicore is, far cry 2 ;)
Dat je scores hoger zijn is nogal wiedes, de cpu heeft met clocksnelheid in iets als 3dmark altijd invloed, daar is niets nieuws onder de zon... Je score is namelijk niet gebaseerd op puur alleen de gpu, de grafische onderdelen is waar de kaart vooral voor gebruikt wordt maar daar heeft de cpu clocksnelheid binnen dezelfde cpu logischerwijze invloed op. dus helaas :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 5 november 2010 10:21]

Goed om te horen dat zelfs met een relatief oude E6750, je er met een 6850 in games nog een stuk op vooruit gaat ten opzichte van een 8800gt op 1680x1050 :)
Ik speel zelf ook op die resolutie en ontvang waarschijnlijk morgen deze XFX 6850 ter vervanging van de 8800gt dus dit schept wel verwachtingen!

Verder goede review, 4 sterren.
je hebt 50% meer geheugen dat ook nog eens 2 generaties verder is en een veel sterkere gpu. Wat verwacht je dan na dik 2 jaar ;)
Maar je zal bij enkele games wellicht tegen een bottleneck aanlopen. Mijn e6750 loopt op 3,52Ghz, dat maakt nog wel wat verschil uiteraard.
Mijn volgende setup zal de nieuwe intel waarschijnlijk zijn met 8 gig intern en misschien een SSD ivm fotobewerking ed.

Feit blijft dat het een erg leuke upgrade blijft voor een setup als de onze en zeker een behoorlijke vooruitgang, al speelde ik de meeste games wel op high (echt zware games dan zonder AA zoals crysis en bf: bc2 enz) met de 8800gt. Ik zou alleen overwegen een ander merk te kiezen dan deze ivm de fan control, of je moet iets als msi afterburner willen gebruiken.