Sony Vaio K315Z (P4 3.0GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home) Review

pasarica 30 oktober 2010, laatste update op 30 oktober 2010, 235 views

Sony Vaio K315Z (P4 3.0GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• SuperOS 10.10 draait erg goed hierop, veel soepeler dan de meegeleverde WinXP SP2. Alleen het gemis van sommige FN-toetsen (Sony-pi, ik weet het...) kan soms lastig zijn.

Minpunten

• Batterij-tijd.

Algemene beoordeling
Allereerst vergeet niet dat de beoordeling die ik nu gegeven heb in het licht van vandaag de dag gezien moet worden. Dit 3,6kg zware Desktop-PC-met-ingebouwde-UPS is inmiddels 6 jaar oud maar still going strong. Wel heb ik het werk- en opslaggeheugen uitgebreid naar respectievelijk 1GB en 160GB.

Featureset
De ingebouwde Dvd-brander is van Pioneer heeft zijn werk altijd netjes gedaan. Dat kan niet gezegd worden van de ingebouwde Sony Memory-Stick reader. Die wil nog wel eens (met name in Linux) een eigen leven leiden.

Prestaties
Processor schiet vandaag de dag op sommige fronten tekort. Denk aan het afspelen van HD-media en bewerkingen van foto's en (met name) video's. De ATI Radeon 9200 kan nog steeds meekomen maar je merkt wel dat het geen snelheidsmonster is (of was).

Beeld- en geluidskwaliteit
Beeld, 1280x800 X-Black, blijft nu nog gewoon een genot om naar te kijken. Het geluid is bovengemiddeld goed vergeleken met andere tijdsgenoten maar blijft natuurlijk van het kaliber "goedkoop draagbaar radiootje".

Bouwkwaliteit en robuustheid
Gewoon dat wat je mag verwachten van Sony Vaio uit het hogere prijssegment (destijds 1250,-), degelijk en goed. Het enige wat ik onlangs wel heb gedaan is de Power-jack ervan vervangen, het plastic was aan het afbrokkelen waardoor slecht contact werd gemaakt.

Ergonomie
Nog steeds een goede machine om mee te werken, toetsenbord en touchpad zijn aangenaam responsief. Alleen de spatie-balk is nu licht sponzig.

Warmte- en geluidsproductie
Warmte en geluidproductie ervaar ik nu als "duidelijk aanwezig", indertijd was het voor mijn gevoel een stille machine. De Mobile Intel P4 3.06Ghz 532 was niet een van de koelste.

Mobiliteit en accuduur
Bij aanschaf had hij een autonomie van 120-80 minuten afhankelijk van wat je ermee deed. De originele batterij heeft het uiteindelijk toch nog 5 jaar (5-1 minuut) uitgehouden.

Met 1250,- destijds bepaald niet goedkoop.

Heb jij ook een Sony Vaio K315Z (P4 3.0GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)?