Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US) Review

rommelkast 30 oktober 2010, laatste update op 30 oktober 2010, 9.845 views

Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• full size draadloos én verlicht (uniek!)
  • nabijheidssensor
  • traditionele toetsen indeling
  • goedkope oplaadbare AA baterijen

Minpunten

• micro usb aansluiting

Review van de Logitech K800 wireless illuminated keyboard

Dit is een vrij nieuw product en aangezien er nog niet veel reviews van te vinden zijn zal ik er hier een schrijven.

Deze knoppenplank is bij mij in gebruik in de woonkamer zodat ik vanaf de bank mijn computer kan bedienen (dit icm mij razer mamba muis, zie mijn andere review). Ik gebruik mijn computer als htpc maar ook om te gamen mbv een beamer. Ook plaats ik het keyboard op mijn bureau zodat ik achter de monitor plaats kan nemen om te internetten/emailen etc.

functies
Dit is de reden dat ik dit keyboard gekocht heb. Het is nl het enige draadloze én verlichte full size keyboard met numerieke toetsenbord op de markt! Dit waren de 4 eisen die ik aan een toetsenbord stelde en eindelijk is het product op de markt. Bovendien is de indeling traditioneel zodat je niet hoeft te wennen aan de plaatsing van de knoppen en ook niet op hoef te letten als je een dag op het toetsenbord van kantoor gewerkt hebt om vervolgens te switchen maar het keyboard thuis.

Hij is van alle functies voorzien die ik wens met als hele grote pré volume controle knoppen.
En mocht je nog functies missen dan zijn er 7 toetsen welke naar eigen inzicht te programmeren zijn (f1, f2, f3 f4, f8, f9 en de "rekenmachine" knop uiterst rechts bovenin).

De functietoetsen hebben trouwens een dubbele functie door op de FN toets te drukken (net als op een laptop). De functies zijn: homepage, email, zoeken, vensters weergeven, verlichting helderder, verlichting dimmen (in 5 stappen incl uit), batterijstatus, pc uitzetten, audiospeler starten, terug spoelen, play/pauze, vooruit spoelen en menu (linkermuisknop) . Overige extra knoppen bevinden zich boven het numerieke toetsenbord en zijn voor volume dempen, volume zachter, volume harder en rekenmachine. Al deze functies werken overigens perfect zonder de drivers te installeren!
Met de software kunnen de functies van de toetsen geherprogrammeerd worden. Ook kan de functionaliteit van de f toetsen en fn toetsen gewisseld worden. Je moet dan dus de fn indrukken als je de f toetsen wilt gebruiken in plaats van andersom.

Ook zijn knoppen uit te schakelen zodat deze niet per ongeluk gebruikt worden (bijv. bij gamen). Het gaat om de capstok, Window$, scrolllock, numlock en insert toetsen.

draadloos
Dit werkt naar mijn mening perfect. Ik ben nog niet tegen problemen aan gelopen. het werkt met het Logitech unifying systeem zodat je met één (zeer kleine!)ontvanger, zie foto, meerdere (compatibele) apparaten kunt aansluiten.
De ontvanger zit bij mij aan de achterzijde van de computer en moet dus door 3 lagen aluminium van de kast en overige computer onderdelen heen en mist nooit een aanslag. Als ik op 6 meter afstand aan de andere kant van een bakstenen muur ga staan werkt het nog steeds!
Ik ben geen hardcore gamer maar ik heb niets gemerkt van hinderlijke vertraging. Het keyboard kan minimaal 3 toetsaanslagen te gelijk registreren, misschien meer maar ik weet niet hoe ik dat moet testen. input is welkom.
Installatie is super easy, er zit niet eens een sync knop op en werkt op het moment dat je de aan/uit knop om zet.
De batterijen gaat zeker lang genoeg mee, nu na 3 weken voor het eerst aan de oplader gelegd. Dit gaat dmv een (kutterig en gammel) micro usb kabeltje.
Overigens 10 punten voor het gebruik van goedkope oplaadbare AA baterijen!!!

verlichting
Alle knoppen zijn zeer duidelijk verlicht behalve de spatiebalk en de power knop. Licht sterkte is ruim voldoende. Ik heb hem altijd op de minst heldere stand (25%) staan. Immers, als er voldoende licht is dan is de verlichting niet nodig omdat ik de letters gewoon kan lezen en als het donker is heb je tenslotte maar weinig licht nodig (omdat het donker is dus 8)7 ).
De verlichting kan ook permanent uitgeschakeld worden of van zelf aan gaan als je typt en vervolgens voor een bepaald aantal seconden aan blijven (10, 20, 30 sec, 1 , 5 of 10 minuten.)

De meest flashy feature is natuurlijk wel de nabijheidsdetector. de verlichting gaat van zelf aan als je in de buurt komt van het board en dimt na een paar seconden weer tot 0 als je je handen verwijdert. De detector heeft wel redelijk wat "vlees" nodig om geactiveerd te raken. Als je het board met één vinger orthogonaal benadert, gaat de verlichting pas aan als je een toets in drukt. Benader je echter het board met vlakke hand (alsof je wilt gaan typen ;) ) dan gaat hij netjes aan.

Let wel, als je de board op je schoot legt, detecteert hij dus je benen en zal dus aan blijven!

gebruik
Ik vind de combinatie verlichting met draadloos echt super omdat ik dus vaak in het donker met de beamer aan, op de bank zit. Dit product is dan ook perfect voor mensen met een htpc die ook als computer gebruikt wordt en geen aparte afstandbediening (willen) hebben.
De toeten zitten qua hoogte en feeling een beetje tussen een traditioneel board en laptop board in. Of je dit fijn vind laat ik aan je zelf over. Wat mij betreft had er wat meer tegendruk mogen zijn maar dat is heel persoonlijk.

Aan de onderzijde zitten rubber dopjes en rubber uitvouwbare pootjes.

degelijkheid
Dat is natuurlijk altijd lastig te beoordelen en alleen de tijd zal het leren. De afwerking is super netjes, er is nergens een hapertje of naadje te zien. Het board is volledig van kunststof en vrij makkelijk te torderen als het aan beide zijden wordt vastgehouden. Deze buigzaamheid komt het bord misschien wel ten goede als het valt, liever buigen dan breken zeggen we dan. Ik ga dit echter niet proberen...

Heb jij ook een Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)?

ik heb er een besteld en op de sticker op de doos staat:
International version, US English 105-key keyboard.

Foto op doos heeft aan grote shift en horizontale enter

In de doos zit een toetsenbord met kleine shift en verticale enter!!!!!!

WAT IS NU CORRECT?????
Ik heb deze zelfde fout ook al eerder gemaakt met andere toetsenborden. De versie met een grote (normale) shift key en horizontale enter key heeft niet alleen met de taal te maken, hoewel de US, non-international, versie wel meestal de juiste is.

Het gaat erom dat je de 104-key versie hebt van US-Int'l, of dus de US versie. De 105-key versie die je hebt genomen, heeft dus een kleinere shift en een 2e backslash knop in de ruimte die daardoor vrij komt. Daar komt die extra key dus vandaan. De normale US-Int'l zou een 104-key versie moeten zijn, dus ik geloof dat ze een Europese versie van het US-International toetsenbord gemaakt hebben die meer lijkt op de UK versie (geen idee waarom). Hopelijk kunnen ze dit in de winkels wel voor je natrekken.

Ik heb zonet even gekeken naar de webshops en er staat meestal niet bij hoeveel keys de toetsenborden hebben. Bij Alternate stond er wel bij dat 104 toetsen heeft, hoewel de image een 105-key versie laat zien (maar dat kan een standaard image zijn). Ik zou daar dus even informeren of langsgaan en zelf kijken of het de juiste is.

[Reactie gewijzigd door arucard21 op 19 december 2010 14:42]

Persoonlijk vond ik de micro usb kabel wel handig. Aangezien steeds meer apparatuur deze gebruikt (foto camera's, mobiele telefoons) heb je nog maar 1 kabel op je buro liggen om apparatuur aan te sluiten/op te laden.

Qua kwetsbaarheid snap ik wel wat je bedoeld echter heb ik ook menig normale USB aansluiting gezien met een defecte midden pin. Juist omdat ie grooter is gaan mensen er minder voorzichtig mee om.

Mijn negatieve put zou alleen de prijs zijn.. ik vind de 90 € (adviesprijs) best heftig voor een keyboard waarvan nog niet bekend is wat de accu gaat doen over een x aantal jaar.

Wat voor mij wel een heel negatief punt was is dat ie geen US-International indeling had (meer UK-International). Dit is volgens mij standaard bij logitech maar ik kon er maar niet aan wennen. Hoewel ik het een heerlijk keyboard vond en eigenlijk precies was wat ik zocht (ben erg gewend aan mijn back-lid keyboard in mijn laptops) was de indeling de reden om hem terug te brengen.

Mocht ik eens tegen de US indeling aanlopen zal ik niet aarzelen om hem mee te nemen.
Idd, dat is een voordeel van micro usb.

Prijs is fors ja maar het is wel te rechtvaardigen door de kwaliteit en het feit dat het de enige op de markt is. Bovendien is het een relatief nieuw product, hij zal over een half jaar of zo wel goedkoper worden.

Je argument van de accu over een x aantal jaar gaat niet op, zoals ik in de review al schreef, goedkope oplaadbare AA batterijen.

De indeling van het keyboard (us of uk) heb ik niet bij stil gestaan, wellicht dat dit voor andere mensen ook een nadeel of juist een voordeel kan zijn.
Wilde het vandaag ook kopen, elke winkel afgegaan. Nergens hebben ze er eentje met een horizontale enter en een grote shift.
Komt echt door die BLOODY ENGLISH! Die moeten weer onze markt verkloten met hun weird behavior. Alsof mijn pink zo groot is als een rookworst.

Heb daarna Logitech gebeld en die zeiden dat in heel Nederland alleen maar de UK versie heeft.

Oftewel, het wordt dus importeren vanuit de VS.

Zucht...
het is andersom, jij kan dus gewoon in Engeland kopen, veel makkelijker.

als je een grote shift en dwarse enter wilt heb je juist een UK versie nodig:

als je een kleine shift en verticale enter wilt moet je de US versie hebben: