Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0) Review

uncle_sjohie 12 maart 2008, 2.180 views

Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0)

Pluspunten

• Snel.
  • Fraai design (maar da's zeer persoonlijk uiteraard).
  • 2 invoerlades.
  • Kan direct foto's afdrukken van geheugenkaarten.

Minpunten

• Stof zie je goed op die glanzend zwarte kap.
  • Ietwat tegenvallende inktverbruik.

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 3
De MP500 is een prima vervanger van mijn inmiddels toch al 4½ jaar oude HP Deskjet 720c printer en ScanJet 2400C scanner. Primair ging het mij om een ruimtebesparing, en een betere (foto) printkwaliteit. Hieraan voldoet de MP500 dus volledig, plus het feit dat er separate inkttanks in zitten, dat scheelt ook weer t.o.v. de 3 in 1 cartridges van HP die mijn 720 gebruikte.

** De verpakking **
Dit is een flinke doos, met hierin het volgende:
- De printer zelf (verpakt in plastic)
- Quick start handleiding
- Een uitgebreide papieren handleiding
- Een complete set inkt
- Cd's met software en drivers

---------------------------------------------------------------- - --------

** Het apparaat **
Naar mijn smaak is het een mooi ontworpen printer, dat mat grijze icm de glanzend zwarte klep geeft hem een chique uitstraling, maar je blijft de kap afstoffen, je ziet elk stofje op dat glanzende zwart. Het kleuren display is kantelbaar, dus ook goed af te lezen als de printer wat verder weg staat bijvoorbeeld. Hij heeft 2 papierlades, dus in mijn geval heb ik in de onderste permanent fotopapier liggen (mooi beschermd), en in de grote staande invoer gewoon A4 papier. Als je alle kleppen sluit, is hij nagenoeg stofdicht, dus zo kan je hem prima voor langere tijd laten staan.

----------------------------------------------------------------- --------

** Opties **
Leuke opties zijn dubbelzijdig afdrukken, een 2e papierlade (ideaal om fotopapier in te bewaren) en de mogelijkheid om CD's te kunnen bedrukken, met behulp van een slede die je in de printer kan schuiven. Let op, hier heb je wel speciale CD's nodig, die hiervoor geschikt zijn, dit werkt niet op reguliere CD's.

----------------------------------------------------------------- --------

** Dagelijks gebruik **
Het opstarten van de eerste print duurt ongeveer 30 seconden, maar daarna print hij vlot door. Let er wel op, de genoemde pagina's per minuut in de folders moet je zoals altijd met een klein korreltje zout nemen, die zijn door de fabrikant in een laboratorium gemeten. Maar al met all voelt hij niet traag aan, en daar gaat het uiteindelijk om.

Er zit ook een kopieŽrfuntie op, ideaal als je belangrijke documenten moet opsturen waar je voor de zekerheid even een kopie van wilt bewaren. Dit kan zelfs zonder dat de computer is aangesloten.

De scanner werkt ook prima, ideaal voor als je even snel dat krantenartikeltje wilt doormailen, of een document wilt op slaan als pdf. Helaas zit er geen adapter bij voor het scannen van dia's of negatieven.

------------------------------------------------------------ -------------

** Printkwaliteit **
De printkwaliteit is uitmuntend, in een blinde vergelijking met foto afdrukken van een fotocentrale konden diverse familieleden en ikzelf, niet met zekerheid de eigengemaakte afdrukken aanwijzen. Dus dit is naar mijn idee meer dan goed genoeg voor thuisgebruik. Er zit bij de bijgeleverde software ook een programma om de rode ogen wat te reduceren, en om de foto's nog wat bij te snijden enzo, maar veel meer dan dat is er niet bij. Zwart/wit teksten zijn mooi gestoken scherp, en daar heb ik dus ook geen klagen over.

------------------------------------------------------------------ -------

** De inkt **
Sinds kort zijn er ook no-name cartridges te koop, maar om deze te kunnen gebruiken moet je de chips van de originele canon tankjes overzetten, en de printer 3x aan en uit zetten etc etc, naar mijn idee de moeite niet echt waard. Verder is het zo dat de printer een vaste printkop heeft, en als deze door het gebruik van inferieure inkt verstopt raakt, kijk je tegen een rekening van 100+ euro aan. (en de garantie vervalt uiteraard)

------------------------------------------------------------- ------------

** Conclusie **
Al met al een prima thuisprinter, die nu al weer 1½ jaar zonder problemen draait, dus met de betrouwbaarheid zit het ook wel snor.

Heb jij ook een Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0)?

Ik heb ook de MP500 en idd het stof zie je goed liggen! Maar over dat inktverbruik... er bestond toen ik hem kocht (jaar geleden) geen zuiniger toestel dan de canon! Eigenlijk kun je altijd afdrukken of lage resolutie, de kwaliteit blijft goed.

Het enige wat mij stoort is dat de chip van de gele cartrigde brak kan zijn. (daarop geven ze immers geen garantie) waardoor het afdrukken niet meer gaat en je een nieuwe moet kopen! (tenzij je een chip van een oude cartridge verplaatst)
Ik heb het vorige model van Canon en koop op de PC-dumpdag deze cartridghes voor 90 eurocent (!), en print daarmee foto's en DVD-hoesjes. Printkwaliteit is perfect.
en zijn dat dan de originele cartridges?? Wellicht niet zeker?
Uiteraard niet. Inkoopprijzen van de originele cartridges zitten zo rond de 9 euro
Nette review, imo meer dan 2 sterren waard :)

Een plaatje of 2 had geen kwaad gekunt