Specificaties 16 speed DVD-brander met PATA-33 aansluiting - Bekijk alle specificaties

NEC ND-3500 16x (Dual-layer) Review

RobT 19 april 2005, 373 views

NEC ND-3500 16x (Dual-layer)

Pluspunten

• firmware onder Linux te flashen
  • snelle: brander / audio ripper / dvd reader
  • goedkoop

Minpunten

• niet meer de snelste/best uitgeruste brander op de markt

Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 4
Leessnelheid Score: 4
Inmiddels heb ik ruim 80 dvd's gebrand met de NEC ND-3500, 1 daarvan is mislukt omdat ik vergat dat ik aan het branden was, en de pc uitgezet heb... (Ik heb ergens gelezen dat je een dvd+r onder Linux na een reboot verder zou moeten kunnen schrijven, dit heb ik helaas niet geprobeerd.)

Alle andere werken prima; ik brand overigens praktisch altijd dvd+r(w) schijfjes.

Een van de grootste voordelen van deze drive (en, denk ik, de meeste overige NECs) is dat je onder Linux de firmware kunt vervangen, zelfs zonder reboot kan je dan met hogere snelheid dvds branden. Je hoeft dus helemaal geen windows te hebben (wat in mjn geval zo is - een drive die je per se onder windows moet upgraden met een progje van de fabrikant is voor mij dus problematisch), en zelfs een zijsprong naar DOS is niet nodig (wat ik niet echt een probleem zou vinden).

Ik hou altijd met gkrellm de data doorvoer in de gaten en zie dus ook dat de drive duidelijk W-OPC gebruikt (_walking _optimum _power _calibration), waarbij bij sommige media de snelheid weer omlaag gaat, bv 4x, 6x, 8x, en dan weer 4x - omdat de firmware beslist dat 8x te snel is.
Wat wel raar is is dat de drive soms een dvd met Z-CLV schrijft, dan weer met CAV (heel regelmatige vergroting van de data doorvoer) - en dat met media uit dezelfde spindle.

Ik werk (bijna) altijd gewoon verder terwijl ik een dvd brand, en het geluid stoort me niet echt, maar de drive is inderdaad niet muisstil. Van de andere kant, de Philips 52x cd brander en de Pioneer DVD105 die ik heb/had, zijn duidelijk minstens net zo lawaaierig.
Hij ript audio cds veel sneller dan mijn Pioneer, en leest dvds ook sneller.

Over kwaliteit van de gebrande media kan ik alleen zeggen dat ik nog geen problemen ben tegengekomen. Gezien de recente meldingen omtrent beperkte houdbaarheid zorg ik wel dat ik de kwaliteit achteraf kan controleren, en wel door middel van md5 checksums van alle grote files die ik brand. Ik voeg een kleine tekstfile toe aan de dvd met de checksums, en met alle (voor mij) nieuwe media check ik het brandresultaat ook nog met mijn dvdrom.
Zo kan ik over een paar maanden/jaren nagaan of de dvds nog goed leesbaar zijn, zodra ik fouten waarneem weet ik dat alle media van hetzelfde type aan een nieuwe backup toe zijn (ervanuitgaande dat de meeste data nog leesbaar is).

Over nadelen moet ik echt even denken,.... hij kan geen dual layer dvd-r schijfjes branden, en is al even niet meer de snelste als het gaat om +/-rw schijfjes - maar in beide gevallen zijn de bijbehorende media nog niet (echt) verkrijgbaar/ betaalbaar (incl. dvd+r9), dus ondervind ik geen echt nadeel van deze onvolkomenheden in de specs van de drive.

Al met al heb ik absoluut geen spijt van deze aanschaf, de enige reden om hem vandaag de dag niet te kopen is de verkrijgbaarheid van de ND-3520.

Heb jij ook een NEC ND-3500 16x (Dual-layer)?