Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6, 55-200mm f/4-5.6) Review

tieme4 8 augustus 2006, laatste update op 9 augustus 2006, 1.812 views

Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6, 55-200mm f/4-5.6)

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Goede handleiding
  • Met de kitlenzen heb je gelijk een groot bereik
  • Duidelijk menu
  • Je kan makkelijk hele mooie foto's maken
  • Reargeert snel

Minpunten

• Kitlenzen voelen plastic aan
  • Top LCD niet verlicht
  • Batterijstatus niet helemaal correct

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
De Nikon D50 is mijn eerst digitale spiegelreflex camera en ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van mijn aankoop. Hiervoor gebruikte ik een gewone digitale camera maar sinds ik de D50 heb wil ik niet meer terug! Alleen al het geluidje van het openen en sluiten van de sluiter is al genieten.

Voordat ik deze camera aanschafte heb ik eerst zitten twijfelen tussen de Nikon D50 en de Nikon D70s. Uiteindelijk is mijn keuze toch gevallen op de Nikon D50. Dit omdat de Nikon D50 goedkoper is en niet veel verschilt met de D70s. Op de D70s zitten wel wat extra functies maar voor een beginner zoals ik was het prijsverschil niet de moeite waard tegen de functies die je daar voor krijgt omdat ik die waarschijnlijk toch nauwelijks zal gebruiken. En omdat hij wat goedkoper is had ik geld over om een extra lens te kopen.

Ondanks dat de D50 van kunststof is gemaakt voelt hij heel degelijk aan en deze camera ligt lekker in hand. Je voelt echt dat je kwaliteit in handen hebt! Alle knoppen zitten op logische plekken waardoor de D50 snel te bedienen is.

De D50 heeft twee LCD-schermpjes, één aan de achterkant van de camera onder de zoeker en één bovenop de camera. Als je een foto hebt genomen komt deze op het LCD-scherm aan de achterkant te staan en kan je het resultaat gelijk bekijken en verder kan je hierop het menu gebruiken. Op het LCD-schermpje boven op de camera zie je een groot aantal instellingen/informatie, het enige nadeel van dit schermpje is dat hij niet verlicht is en daardoor minder goed te gebruiken is in het donker. LCD aan de achterkant is wel verlicht.

Het menu is logisch ingedeeld en alles is makkelijk te vinden en in te stellen. De geavanceerdere instellingen zijn alleen te wijzigen als de D50 in een bepaalde stand staat.

Foto’s maken gaat heerlijk met deze camera en daar gaat het natuurlijk om. De D50 reageert heel snel en met normale digitale camera’s heb je nog wel eens vertraging en daarom is dit een hele verbetering voor mij. Hij heeft ook een opstarttijd van 0,2 seconden waardoor je snel je plaatjes kan schieten wanneer het nodig is. Ook de functie om foto’s te maken in een serie achterelkaar is handig om te gebruiken bij bijvoorbeeld voetbalwedstrijden. Hierdoor heb je er altijd wel een goede foto tussen zitten. De D50 kan er 2,5 per seconde maken.

De kitlens 18-55mm is wat minder dan die van de D70s maar voor een beginner zeker voldoende om er mooie plaatjes mee te schieten. Je ziet het verschil natuurlijk ook terug in de prijs van de lenzen. Als je het toestel instelt op automatisch scherpstellen doet hij dit zeer snel met deze lens. Natuurlijk kan je ook zelf scherpstellen en dat vind ik ook een groot voordeel ten opzichte van een normale digitale camera. De lens wel van kunststof waardoor hij niet zo heel degelijk aanvoelt maar ik erger me er niet aan.

De andere kitlens van 55-200 is een lekkere lens om verder mee in te zoomen. Ook deze kan je automatisch laten scherpstellen maar deze is minder snel dan de 18-55 lens. Meestal gebruik ik hem dat ook op de M-stand zodat ik zelf scherp kan stellen. Verder zit er bij deze lens nog een zonnekap en een hoesje om het in op te bergen. Ook deze lens voelt plastic aan maar je kan er wel heerlijke foto’s mee maken (zie afbeeldingen).

De batterij gaat lang mee maar de status klopt niet helemaal. Hij blijft lang staan op helemaal vol en op het laatst gaat het snel omlaag waardoor je niet goed kan zien hoelang hij nog meegaat. Hiervoor haal ik een punt eraf bij de beoordeling van de battarij ondanks dat hij lang meegaat.

De handleiding is zeer uitgebreid en alle functies worden heel duidelijk stap-voor-stap uitgelegd. Het is daarna natuurlijk zaak dat je héél véél gaat oefenen en zo precies weet welke instellingen je nodig hebt in welke situatie.

Verdere accessoires bij de D50 kit: Een draagriem voor aan de camera, genoeg doppen voor de camera en lenzen, een usb-kabel, video-kabel zodat je de foto’s op de TV kan bekijken, handleiding, software, verduisterstukje voor op de zoeker, oplader voor de accu en een accu zelf. Houdt er rekening mee dat je dus nog een goede draagtas erbij moet kopen voor als je op pad gaat en er zit geen SD-geheugenkaartje bij maar die zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Verder zijn er heel veel lenzen en andere accessoires voor deze camera te krijgen dus uitbreidingsmogelijkheden zat.

De software heb ik nog niet getest want in Windows XP wordt hij automatisch gevonden en kan je de foto’s simpel kopiëren. Misschien dat ik over de software binnenkort nog wat toevoeg.

Mijn conclusie is dus dat het een heerlijk digitale spiegelreflex camera is waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Hieronder nog een aantal afbeeldingen die geschoten zijn met mijn camera en de 55-200mm lens.

Heb jij ook een Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6, 55-200mm f/4-5.6)?

Inderdaad, deze macro's zijn freaking mooi :9~
Ik neem aan dat je ze alleen maar hebt gecropt en verder geen aanpassingen qua kleur en scherpte?

Verder goede survey. Deze camera ga ik echt halen, mitst mijn budget het toelaat. Maar dat is meer een kwestie van "wanneer" ;)
Alle foto's zijn idd alleen verkleind! Allemaal met de 55-200 kitlens gemaakt en handmatig scherpgesteld.
Mooie plaatjes voor iemand die nog geen ervaring heeft met een spiegelreflex :) ook mooie survey trouwens :)