Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G510 Gaming Keyboard Review

Sokkiejjj 5 november 2010, laatste update op 14 maart 2011, 10.085 views

Logitech G510 Gaming Keyboard

Pluspunten

• rubber-'feeling'
  • LCD-schermpje
  • 18 x 3 = 54 G toetsen
  • on-demand macrotoets programmering
  • verschillende applicaties op LCD scherm mogelijk met 4-onderscheiding
  • verlichte toetsen
  • je kan zelf de kleur aanpassen van de verlichting
  • Windowsknop aan/uit switch
  • betere mediaknoppen t.o.v. G15 v2
  • betere indeling t.o.v. G15 v2
  • Ingebouwde USB-geluidskaart

Minpunten

• LCD-schermpje krast erg snel
  • Geen USB-poorten meer
  • Vrij kleine numlock, capslock en scrollock icoontjes en lichten

Ik heb de G510 van Logitech bij CD-ROM-Land gekocht omdat hij daar als een van de goedkoopste was en direct leverbaar was. De directe leverbaarheid was voor mij een pre.

Ik heb de G510 gekocht ter vervanging van mijn G15 v2. Als tijdelijke vervanging had ik de Microsoft Comfort Curve 4000 nog ergens liggen, en daar was ik niet over te pruimen. Constant mistypen e.d.

Over mijn G15 v2 had ik cola laten vallen op de g1 t/m g6 toetsen, en dit had er blijkbaar voor gezorgd dat het hele toetsenbord onfunctioneel werd. Schoonmaakpogingen met alcohol en dergelijke hebben uiteindelijk gedeeltelijk gewerkt, maar de volgende dag was het weer compleet onfunctioneel.

Ergonomie
De ergonomie van de G510 is erg goed. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik dat als een van de goede eigenschappen bij de G15 invulde, maar naar verloop van tijd was de rubber -“feeling” zo goed als verdwenen. De G510 heeft dus, ook, een heerlijke rubber-“feeling”. Je kan je vingers er rustig op laten rusten en je hoeft te toetsen helemaal niet hard in te drukken.

Het is net geen laptop toetsenbord, want je moet ze wel degelijk goed indrukken, maar als ik het vergelijk met de MX3100 toetsenbord van Logitech zit daar wezenlijk verschil in.

Ook bij dit toetsenbord kan je de pootjes uitklappen op de zelfde manier als de G15. Als de pootjes voor een of andere reden dichtklappen dan vind ik het wel lastiger dan bij de Comfort Curve om ze weer rechtop te krijgen. Daarentegen is het wel zo dat bij de G510 de pootjes eigenlijk niet naar binnenklappen omdat ze horizontaal dichtklappen i.p.v. horizontaal bij de Comfort Curve.

Ik had in eerste instantie wel veel problemen om de toetsen weer te lokaliseren. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de G15 V2 gewend ben, en ik daar maar 6 G knoppen tot mijn beschikking heb. Ik zat de eerste dag echt constant in het G-gedeelte terwijl ik bijvoorbeeld Shift of Tab moest hebben. Ik denk dat het meer aan met positiegevoel ligt dan aan dit toetsenbord, alhoewel de G510 wel een stuk breder is dan de G15 V2.

Functionaliteit
Ik had de G15 toentertijd in eerste instantie gekocht vanwege het kekke LCD-schermpje. Het LCD-schermpje van de G510 is nagenoeg gelijk aan die van de G15 V2. Ik heb sindsdien qua gamen het schermpje niet veel gebruikt, maar vrijwel altijd LCD SirReal₁. Dat ben ik op dit moment ook alleen nog maar van plan, misschien als er een hele goede racegame is die er van gebruik van zou kunnen maken zou het mij nog een tweede functie bieden. Het LCD-schermpje heeft dus weer 4 knoppen aan de onderkant en een naast het LCD-schermpje om van applicaties te verwisselen.

De mediaknoppen rondom het LCD-schermpje zijn verdwenen en zijn verplaatst. Ik heb dus geen G19 gekocht omdat ik het LCD-schermpje alleen voor LCD SirReal gebruik en gewoon een goede vervanger wilde.

De mediaknoppen zitten nu op de plek waar op de G15 V2 normaal gesproken de numlock, capslock en scrolllock lichtjes zaten. De numlock, capslock en scrollock lichtjes zitten nu gewoon links van de mediaknoppen, maar zijn wel erg klein in vergelijking met de G15 V2. Ik kan zien of ze aan staan of niet, maar veel kleiner moet het daarvoor niet zijn. Het voordeel van de mediaknoppen op de G510 is dat het nu wel echte knoppen zijn i.p.v. plastic goedkoop aanvoelende prulletjes wat wel bij de G15 V2 het geval was.

De G510 heeft weer 18 G-knoppen zoals de vanoudse G15 V1. Boven de G-knoppen zitten 3 macro standen (M1, M2 en M3) waarmee je in feite 18 x 3 = 54 programmeerbare (extra) toetsen hebt. Zo heb ik op de M1 allerlei Windows toestanden en handige programma’s ingesteld en op de M2 wat gameinstellingen van MW2 en F1 2010. Op de M3 heb ik nog niets, maar dat is dan ook (nog) niet nodig, want er zijn genoeg toetsen tot je beschikking. Net zoals de G15 heeft ook de G510 een macro knop, de MR-knop. Zodra je de MR-knop indrukt kan je een willekeurige G-knop indrukken en daarna allerlei toetsencombinaties aan die bepaalde G-knop vast stellen.

De G510 heeft net zoals de G15 V2 (ben niet bekend met de V1 van de G15) een Windows Start aan/uit schakelaar. De bedoeling van die schakelaar is dat je tijdens het spelen van spellen bijvoorbeeld per ongeluk op de Windows Start knop drukt, het start menu dan niet tevoorschijn komt wat er voor moet zorgen dat je niet uit je spel gegooid wordt.

Een nieuwe feature van de G510 zijn de hoofdtelefooningang en een microfooningang. De G510 heeft namelijk een ingebouwde USB-geluidskaart erin zitten. Als je geen headset of microfoon daarop hebt aangesloten is de functionaliteit van geluidskaart niet aanwezig. Maar zodra je daar een microfoon en/of headset op aansluit, start het toetsenbord zichzelf opnieuw op (is te zien aan het LCD-schermpje) en je hoort Windows nieuwe hardware detecteren en Windows stelt dan automatisch de G510 geluidskaart in als standaard.

Ook heeft de G510 weer verlichting, net zoals de G15. Dit keer heeft de verlichting maar 2 standen, aan en uit i.p.v. 3 standen bij de G15 V2. De G15 V2 had drie standen, half, aan of uit. Op mijn G15 V2 gebruikte ik de half stand toch nooit, en op de G510 is het nu dus gewoon aan of uit en dit zal waarschijnlijk de levensduur van de LED’s positief beÔnvloeden, omdat er nu niet half gebakken gedraaid hoeft te worden. Nieuw bij de G510 is dat je de kleur van de verlichting zelf in kan stellen. Er zijn 12 voorgeÔnstalleerde presets en je hebt de keuze om zelf aangepaste kleuren te gebruiken. Voor elke macro-mode (De M1, M2 en M3) kan je een aparte kleur instellen.

De rede waarom ik de functionaliteit zeer goed heb gegeven is vanwege het groot scala aan features die erg handig zijn en overbodige dingen zijn weggelaten.

Precisie
Omdat dit een bedraad toetsenbord is valt daar moeilijk wat over te zeggen, maar wel is het zo dat dit toetsenbord specifiek gemaakt is om serieus meerdere toetsen in kan drukken, zodat meerdere dingen tegelijk gedaan kunnen worden.

Op de website van Logitech wordt geadverteerd dat het 500Hz (2 milliseconden) snelheid heeft, en dat dit 4 keer sneller is dan andere (game-)toetsenborden.

Qua precisie op het gebied van vinger locatie goed oriŽnteren was het de eerste dag erg wennen t.o.v. de G15 V2, maar ik ben er nu wel redelijk aan gewend (tweede dag) en typt lekker vlot weg.

De rede waarom ik de precisie goed heb gegeven is omdat het toch even moet zoeken naar de juiste vinger locatie, maar daarna is het helemaal top.

Vormgeving
Het toetsenbord vind ik er goed uitzien en ziet er nagenoeg gelijk uit met de G15 V2 met wat kleine aanpassingen. Waarbij de G15 V2 de buitenste rand zwart was en daar binnen grijs, is dat bij de G510 omgekeerd.

Ook het feit dat je iedere kleur die jezelf leuk vind op het toetsenbord kan laten weergeven vind ik een pluspunt. Bij de G15 V1 zat je vast aan blauw, bij de V2 aan oranje en bij de G510 mag je het lekker zelf kiezen. Ik heb de kleur op dit moment op wit staan, omdat dat de meeste helderheid bied en het gewoon een strakke uitstraling geeft.

Ook ben ik erg blij dat de mediaknoppen een echte indruk gevoel hebben i.p.v. een verplasticte beweging. Ook heeft Logitech blijkbaar het vette vinger probleem een klein beetje verholpen, het is een heel stuk minder erg dan op de G15 V2, maar is natuurlijk nog wel aanwezig, het is in ieder geval wel een hele verbetering.

De rede waarom ik de vormgeving zeer goed heb gegeven is omdat de problemen t.o.v de G15 V2 verbeterd zijn en het gewoon een goed uitziend toetsenbord is.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is dik in orde. In feite is alles gewoon plastic, maar het voelt niet goedkoop aan, zoals ik van Logitech ook niet verwacht. De toetsen zijn een soort mix tussen plastic en rubber, je hebt duidelijk het gevoel dat het lekkere toetsen zijn d.m.v. de rubber-“feeling”.

Net zoals bij de G15 V2 krast het LCD-schermpje echt ongelooflijk snel. Toen ik het toetsenbord nog niet eens geopend had en boven het licht hield zaten er al 3 kleine krassen op, en ik weet echt 100% zeker dat dit een nieuw toetsenbord betreft. Al zit er een kras op en je zit in typhouding op je bureaustoel dan merk je de krassen niet op, maar ga je er boven staan dan merk je het wel. Dat het LCD-scherm laagje dus krast is een behoorlijke afknapper.

De kwaliteit van de polssteun is ook drastisch verbeterd t.o.v. de G15 V2. De G15 V2s polssteun was al prima, maar de G510 blinkt hierin uit, het is een stuk langer en je polsen liggen er een stuk beter op dan bij de G15 V2.

De rede waarom ik de bouwkwaliteit goed heb gegeven is omdat alles in feite wel in orde is behalve de krasgevoeligheid van het LCD-schermpje, dat is gewoon ronduit slecht, na de G15 V2 gehad te hebben voor een ruime tijd, had ik wel verwacht dat Logitech dit zou fixen voor de G510, maar niet dus.

Drivers en ondersteuning
Er zijn voor zover ik weet geen problemen bekend met de drivers in Windows XP, Vista en 7. Voor Linux zijn er geen drivers beschikbaar, maar omdat ik me daar nooit goed in verdiept hebt zal Linux me ook weinig interesseren. Voor Mac OS X zijn er ook drivers beschikbaar. Omdat mijn G15 onlangs gesneuveld is, heb ik daar ervaring mee qua ondersteuning.

In deze week heb ik het aangevraagd om een nieuw G15 te mogen ontvangen. Ze gaan UPS sturen om mijn G15 op te halen. Dit vind ik een hele goede service omdat mijn G15 al uit garantie was. Logitech is altijd zeer soepel met RMA procedures, en vinden de garantie periode meestal niet belangrijk.

De rede waarom ik de drivers en ondersteuning zeer goed heb gegeven is omdat het Logitech is. Er zijn maar weinig bedrijven die zo’n goede service hebben als Logitech.

De prijs die ik ervoor betaalt heb is §89 bij CD-ROM-Land. Ik betaalde destijds §69 euro voor de G15 V2, om nu 20 euro meer aan een vergelijkbaar toetsenbord als de G15 V2 uit te geven vind ik op zich wel aardig gek. Maar de G15 V2 was al heel slecht leverbaar en was alsnog §69 euro bij de rest. Toen heb ik maar de opvolger genomen, de G510.

Ik heb geen spijt van mijn aankoop van mijn G510, omdat ik de Logitech G15 V2 gewoon niet kon missen, het was een erg fijn toetsenbord en de G510 beeld dit alleen maar beter uit.
Dus op zekere zin vind ik de prijs wel gerechtvaardigd, maar omdat ik gewoon ongeduldig ben van aard, heb ik het gewoon maar gekocht.

De rede waarom ik de prijs dus een goed geef is omdat het uiteindelijk toch wel iets lager van mij had mogen zijn, maar de features van dit toetsenbord maken een hoop goed.

Mochten jullie nog vragen, opmerkingen of kritiek hebben op deze review, laat het weten in de comments. Ook als je graag ergens een foto van wil zien moet je het maar even zeggen.

LCD SirReal is een handig programmaatje voor de G15/G510 toetsenborden van Logitech. Het laat je processorverbruik, geheugenverbruik, internet up- en download snelheid, speakerindeling, mediaspeler functie en stopwatch zien, allemaal in een oogopslag in het LCD-schermpje. Het zorgt er ook voor dat als je bijvoorbeeld het volgende nummer wil beluisteren in iTunes en/of Winamp (die twee gebruik ik), de knoppen afspelen/pauze, volgende, vorige en stop automatisch doorsluist via de achtergrond als het programma niet open is.

Heb jij ook een Logitech G510 Gaming Keyboard?

mooi combinatie tussen de g110 en g15 , zeer jammer alleen dat de shift knop nog steed klein is...
Geloof me, daar wen je vanzelf aan. Ik heb sinds 2005 hoofdzakelijk alleen maar Logitech toetsenborden gebruikt en ik heb er nooit echt last van gehad. Ik dacht eerst dat ik te maken had met een vreemde versie, omdat de enter maar 1 hoog was, maar zodra ik het opende merkte ik op dat het weer de grote enter was. :)
Met gamen is het crap, logitech moet gewoon niet zo raar doen en die US int verkopen in nederland. Wordt steeds lastiger om er een te bemachtigen, zo erg zelfs dan mensen ze gaan importen uit de USA via ebay :(. Overigens prettig plankje verder, volume scroll wheel = super. Op de microsoft X6 (die ik heb) heb je zo'n draaiknop, nog beter. Druk knopjes is niet fijn om volume op te regelen. Heb jij trouwens geen last van die polssteun? Die zat bij mij echt gammel ''vast'' aan het tobo zelf, slechte kwaliteit. Rammelde alle kanten op.
De polssteun vind ik verder prima, echter als ik er doelgericht aan gaat wiebelen dan gaat die inderdaad bewegen. Als je gewoon normaal typt of je handen er op laat rusten verschuift ie niet, ik moet dus wel moeite doen om het ding gammel vast te laten gaan.

Echter, met het bevestigen van de polssteun viel het me op dat het veel makkelijker gaat dan bij de G15 V2 en als je de polssteun eraf wilt hebben dat dat ook een heel stuk makkelijker gaat. Bij de G15 V2 was het altijd een heel geworstel.
Zelfde geld voor de | en de kleine return waar ik zo gehecht aan was, dus heb hem bij amazon besteld om dat logitech support nog al bot en kort was via de mail.
Zelf heb ik de G15v2 en ik zie nou geen reden om over te stappen op dit toetsenbord. De gemiddelde gamer gebruikt de macroknoppen niet of zelden, ikzelf merk dat als ik een spel al een tijdlang op de normale "inefficiente" manier speel, het versimpelen van die speelstijl mbv macrotoetsen m'n prestaties negatief beinvloed, maargoed, misschien ben ik wel geen powergamer, en misschien heb ik het niet lang genoeg geprobeerd.

Die toegevoegde geluidskaart is op zich wel aardig, als het tenminste aantoonbaar positief effect heeft op de kwaliteit van het geluid. Dat zou je eigenlijk moeten beoordelen, want het lijkt me een belangrijke reden om die 20 euro extra wel of niet uit te proberen.

Het gemis van de mediatoetsen vind ik een ernstig gebrek. Groot voordeel van de G15 is dat je terwijl je bijvoorbeeld aan het internetten bent, of een game speelt waar het geluid niet zo gek veel uitmaakt (zoals MMOs, racegames), je WMP kan besturen zonder daarvoor van scherm te hoeven wisselen, en in een oogopslag kan zien wat er op staat. Nu is het LCDtje primair voor die zogenaamd fantastische gamefuncties waarvan we allemaal weten dat niemand ze gebruikt.
Ik heb de G510 aangeschaft omdat de G15 V2 verder niet meer (voldoende) leverbaar was, en ik graag een vergelijkbaar toetsenbord wilde na mijn cola ongeluk en niet kon wachten totdat Logitech het voor mij opgelost had.

Je hoeft geen apart programma te gebruiken om WMP te bedienen, maar welke idioot gebruikt nu WMP? :P Zonder dollen heeft ieder zijn eigen voorkeur, het LCD-schermpje heeft de functionaliteit van de G15 V2.

Wat bedoel je met het gemis van mediaknoppen, ze zijn gewoon aanwezig..?

Ik ga over de geluidskaart ook nog even wat schrijven. :)

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 29 oktober 2010 09:17]

Top review. Ik krijg zelfs de neiging om hem aan te schaffen :)

Ik ben zelf eigenaar van een G15 V1, die windowsknop-disable schuif zit er hier ook op.

Ik vind het zeer, zeer jammer dat Logitech de USB poorten heeft ingeruild voor een geluidskaart. Juist omdat ik een USB headset heb -.-

Logitech had veel beter van de USB 1.1 poorten met half vermogen (wat dus op de V1 zit) volwaardige USB 2.0 poorten kunnen maken. Ik weet niet hoe dit op de V2 zit, maar ik erger me eraan dat ik deze poorten bijna niet kan gebruiken.

Magoed, veel plezier met je nieuwe aanwinst en in het vervolg oppassen met cola :)
Ik had mijn G9 altijd aangesloten op de achterkant van de G15 V2, en nu maar toch via de achterkant van mijn computer. Ik vind het niet zo erg, want ik sloot alleen die muis erop aan.

Mja, ik vind het op zich wel erg vreemd dat een beetje cola (veel was het niet) dat over de G1 tot en met de G6 het hele toetsenbord heeft doen disfunctioneren.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 29 oktober 2010 09:18]

Ik heb sinds gisteren ook de G510, twee dingen die ik 'minder' vind:
- Er zitten geen USB poorten meer op, gebruikte ik best vaak
- De display ligt relatief diep in de behuizing, de onderste rijen pixels zie je alleen wanneer je er goed boven zit met je hoofd.

verder een sjiek toetsenbord.
krast bij jou het lcd schermpje ook zo gauw of heb ik gewoon pech?
Ik heb dit toetsenbord nou al een poosje. Ik moest even wennen aan de setting van de linker shift-toets maar dat was met een paar dagen alweer in orde. Ik ben er 99% tevreden over.

Die ene % niet tevredenheid komt voort uit het volgende ding:
Als ik mijn PC uitzet dan gaat het toetsenbord ook uit. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik 's morgens zag dat mijn PC nog uitstond maar dat de verlichting op het toetsenbord weer aangegaan is. Mijn pc staat dan niet op standby of zo maar ios gewoon uit.
Dat herken ik. Ondertussen is mijn 1e G510 spontaan overleden en heb een 2e via RMA ontvangen. Misschien komt het wel daardoor.
Ziet er leuk aan, jammer dat het toetsenbord juist weer breder is geworden ( gebruik zelf nooit de G toetsen ), jammer dat ze nu de usb poorten hebben verwisseld voor een geluidskaartje, had dan gewoon beide gaan, alsof je je muis wel op de pc gaat hangen en je headset via je toetsenbord, het is beide of niet bij velen lijkt me zo..

Voor de rest wel een pluspunt van de mediatoetsen want die voelen bij de G15v2 inderdaad wat goedkoop aan
kun je ook bij het lcd schermpje de snelheid van je cpu verbruik van je geheugen en de temp van je cpu videokaart instellen (( en zo jah naar de temp kun je ook van allebij de videokaarten de temp laten zien ik heb crossfire))
Ik gebruik voor mijn g15v1 everest ultimate, kan je veel mee laten zien.

Goede review trouwens, leuk toetsenbord maar ik hou het bij m'n v1 :)
waar vind je de knop om de kleuren te veranderen dan(niet de sterkte maar echt de kleur dus bvb groen,paars,blauw enz)? Ik heb huisgenoot die er 1 heeft (G510)maar we kunnen bijde de knop ni vinden
Dat moet je via de software doen van de macro keys. Dus bij de M1, M2 en M3 macro-opgeef programma. Het moet ergens in je taakbalk staan. En dan moet je gewoon in het programma op een M knop drukken en kan je er een kleur aan toewijzen.
Goede Review, en nice toetsenbord trouwens :)

Ik heb zelf de G15, dat LCD SirReal kende ik nog niet, gruwelijk programma zeg :)

Dank je!
die vergelijking met g15v2 valt me toch een beetje tegen het is wel goed zeker voor mensen die een g15 hebben maar mensen die nooit een g15 hebben gezien en het komt telkens terug als je in 1 keer de verbeter punten van g510 ten opzichte van g15 geeft hebben we het toch beetje helder voor voor de ogen

wel ik begrijp dat g510 een hele verbetering is ten opzichte van g15 wat ik graag zou willen weten.. is zijn de toetsen en werking ervan beter dan bij g15? is er enige verbetering?

dikkere rubberstuk bijv? andere rubber? of minderslijtbaar... zijn de knoppen stugger dan bij g15 slechter? of even goed? is er een klick geluid? of is het allemaal zeer soepel