Navigon 2510 Explorer 41 (Europa) Review

Thijs666 18 november 2010, 984 views

Navigon 2510 Explorer 41 (Europa)

Pluspunten

• Veel opties
  • Niet te duur/goede prijs/prestatie verhouding
  • Compleet geleverd (incl. kabel, lader, houder, cd)
  • Snelle (her)berekening van de route

Minpunten

• Klein scherm

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 3
Dit is het eerste navigatiesysteem dat ik heb. Met de aanstaande vakantie naar Engeland leek het me toch maar eens tijd om er een aan te schaffen. De keuze is gevallen op de Navigon 2510 omdat ik niet te veel geld eraan wilde uitgeven, maar wel de nodige mogelijkheden wilde hebben. En die bleek de 2510 te hebben.
Naar aanleiding van een aantal gebruikersreviews op andere sites was ik een beetje bang voor de snelheid waarmee het apparaat een GPS-fix zou krijgen, maar dit blijkt ongegrond. Zelfs de eerste maal, die volgens de handleiding wel 20 minuten zou kunnen duren, was na een halve minuut al klaar.
Een maand of twee eerder had ik al eens een aantal Tomtoms geprobeerd, maar daar kreeg ik meteen de kriebels van. Ik vond dat ze allemaal erg traag waren qua bediening. Dan bedoel ik: je drukt op een knop op het touchscreen en vervolgens heb je de indruk dat hij het niet gepakt heeft. Dus druk je nog een keer. Waarna hij vervolgens toch de eerste knopdruk geregistreerd bleek te hebben en daarna de tweede er ook maar meteen achteraan afhandelde... niet handig. Dit heb ik bij de 2510 veel minder ervaren. Er zou een 500 MHz processor zitten, die kennelijk wel fatsoenlijk met Win CE 6 om kan gaan :) . Overigens is hij met het (her)berekenen van de route ook vrij snel. Snel genoeg om in de bebouwde kom na 50 meter de draad weer op te pakken en een alternatieve route te tonen.
De bediening vind ik vrij intuītief. Zonder handleiding kom je een heel eind. Alleen zitten sommige opties, zoals het kalibreren van het E-kompas, wel erg ver verborgen (dat kalibreren moet je dus doen vanuit de voetgangersmodus, anders kom je er niet aan :? )
Let wel even op: er zijn 2 versies: 23 landen en 41 landen. De versie met 41 landen is (meestal) slechts een tientje duurder, wat mij wel de moeite waard leek. Overigens is het interne geheugen van 2 GB niet groot genoeg om alle (op cd) meegeleverde kaarten erop te zetten, ondanks een 'schoonmaakactie' van mij waarbij ik de overbodige spraakbestanden en handleidingen van het apparaat heb verwijderd (de POI's wilde ik niet verwijderen, maar daarmee zou je nog wel zo'n 195 MB kunnen vrijmaken, wat helaas nog altijd niet genoeg zou zijn). Er is hiervoor echter wel een oplossing: het apparaatje heeft een slot voor een micro-SD kaartje, waarop je de rest van de data kwijt zou kunnen. Dit heb ik echter nog niet geprobeerd.
Het apparaat gedraagt zich als extern opslag medium en het micro-SD slot krijg je ook netjes te zien onder Windows (XP en7 getest, geen speciale drivers nodig). De handleidingen in alle beschikbare talen staan als pdf in de root van de 'schijf'.
Bij mijn eerste gebruik vond ik het scherm van 3,5" toch wel wat klein uitvallen, maar misschien trekt dat nog bij. Hopelijk komen we de vakantie er goed mee door, maar daarover zal ik nog wel wat laten weten.
De prijs die ik betaald heb bedroeg ¤120, nadat ik in de Mediamarkt gemeld had dat hij voor datzelfde bedrag bij Dixons en via hun website te krijgen was (aan de kassa vroegen ze eerst ¤150, dus het loont de moeite om even te zeuren ;) )

Na een week vakantie in Engeland even een update:
De grootte van het scherm is eigenlijk wel ok. In Engeland zijn ze nogal streng met waar je je navigator plakt. Hij mag ABSOLUUT NIET in het zichtveld zitten (ze vragen je de ruitenwissers aan te zetten, dat is het zichtveld. Als hij daarin ergens zit, ben je het haasje). Ik kon hem ergens onder mijn radio min of meer vastzetten, waar hij nog altijd prima leesbaar was.
Ook de routes deed hij vrij goed. Hij heeft ons slechts 1 keertje 'verkeerd' geleid (er ging een of ander smal weggetje hemelsbreed korter dan de hoofdweg...). Rotondes deed hij gelukkig wel goed (linksaf = 1ste afslag in Engeland!)
Vinden van satellieten gaat snel, zeker als je goede ontvangst hebt. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen, maar dat is niet helemaal eerlijk, is dat de accuduur niet al te lang is. Na 2-3 uur is hij leeg, als je hem niet op standby zet. Dat staat ook in de specs overigens. De voetgangermodus is dus niet geschikt om lange wandelingen mee te maken. Maar eerlijk is eerlijk, daar is hij ook niet voor bedoeld.

Heb jij ook een Navigon 2510 Explorer 41 (Europa)?

Je kunt het (te) kleine scherm niet als negatief punt aanhalen vind ik persoonlijk. Je ziet het apparaat in de winkel en je weet voor aankoop hoe groot het scherm is, het hoort bij de specificaties. Je had dus ook een Navigon met groter scherm kunnen kopen.
Ik zou zelf de opmerking geplaatst hebben in bovenstaande review dat de schermgrootte bij gebruik wel tegenvalt maar ik zou het niet als negatief punt aangehaald hebben.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 27 oktober 2010 19:20]

Mja, misschien heb je gelijk. Ik had geen ervaring met die dingen en in de winkel hou je hem automatisch op een comfortabele kijkafstand, maar in de auto heb je die keuze niet echt en bleek het toch wat aan de kleine kant, vandaar dat ik het onder negatief had gezet...

Volgende week (na vakantie) heb ik wat meer ervaring ermee, wellicht dat ik het dan verander. Bedankt.