Samsung Syncmaster 740BF Zilver Review

Asmodeus 8 augustus 2006, 1.076 views

Samsung Syncmaster 740BF Zilver

Pluspunten

• [*]Kleurweergave
  • [*]Meegeleverde DVI-kabel
  • [*]Geen ghosting
  • [*]Uitstekend design
  • [*]Uitstekende meegeleverde software

Minpunten

• [*]Veel backlight leaking
  • [*]Prijs

De Samsung Syncmaster 740BF
Na een behoorlijke tijd op een 22" iiyama monitor gewerkt te hebben, besloot ik een TFT-scherm te kopen. Dit omdat de 22" erg veel ruimte op mijn toch al krappe bureau innam, en omdat ik het beeld eigenlijk sinds het begin al te groot vond. De keuze voor een kleinere TFT, met een helder beeld lag dus voor de hand. Na een tijdje reviews doorgenomen te hebben en me te hebben verdiept in de technologie achter TFT-schermen heb ik voor de 740BF gekozen. Ik zal hieronder toelichten waarom.

Featureset
De 740BF wordt geleverd in een functionele doos, die helaas na openen niet meer te gebruiken is om de 740BF nogmaals te vervoeren. In de doos vond ik, naast de 740BF zelf natuurlijk, een voet waar je de monitor makkelijk op kunt bevestigen, een analoge Ún DVI-kabel en een CD-ROM met een aantal drivers en calibratieprogramma's. Omdat ik natuurlijk gebruik maak van de DVI-kabel, was het calibreren van het scherm niet nodig. De meegeleverde DVI-kabel is een groot pluspunt: los kosten die dingen al snel een paar tientjes. Minpunt is dat je de voet niet in hoogte kunt verstellen, je kunt het scherm alleen kantelen als hij aan de voet is bevestigd. Verder niets bijzonders bij de featureset, maar de bijgeleverde DVI-kabel zorgt voor een hoge score.

Kleurweergave
De kleurweergave van de monitor is uitstekend. De kleuren zijn helder, zwart is ook echt zwart en ik kan niks vinden om hier iets op aan te merken. Het contrast is hoog en de kleuren springen van je scherm af. In vergelijking met mijn CRT kan ik niks vinden om iets op aan te merken.

Het grote nadeel van dit scherm is dat er veel backlight leaking aanwezig is. Dit is voor mij niet zo'n punt, daar ik eigenlijk geen films kijk op mijn pc, maar het is zeker iets om rekening mee te houden voor aanschaf! Zowel aan de boven-, onder- en zijkant is het aanwezig, alhoewel het het meest aan de bovenkant opvalt.

Contrast en helderheid
De helderheid is meer dan voldoende, zoals bij elke moderne TFT. Ik werk op ongeveer 50 tot 75% van de helderheid, en zelfs als de zon vol op het scherm staat kan ik nog steeds alles prima zien. Het contrast is ook uitstekend, en de kleuren ook zeer helder.

Ghosting
Dit scherm is absoluut een gamersscherm. De 2 ms zullen ongetwijfeld marketinggebazel zijn, je kunt er wel vanuit gaan dat je op dit scherm geen enkele vorm van ghosting zult zien. Ongeacht hoe snel ik ook beweeg in UT 2004, het beeld blijft ghostingvrij. Ik zie in dit opzicht dan ook geen enkel verschil met mijn CRT.

Pixeldefecten
Hier valt weinig zinnigs over te melden, het scherm dat ik gekocht heb heb ik werkend gezien voordat ik hem meenam, en ik wist dus ook 100% zeker dat er geen defecte pixels waren. Ik weet niet wat voor pixelgarantie Samsung levert, dat is de moeite van het onderzoeken waard. Het zou jammer zijn als je een defecte pixel in dit mooie scherm hebt.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit scherm is zo solide als het oogt: zeer solide. De kleine knopjes van het OSD zitten stevig in de rand verankerd. De voet is stevig, en het scherm zit stevig aan de voet vast als je hem eenmaal hebt vastgemaakt. Het scherm kraakt echter wel een beetje als je het kantelt, maar dat doet weinig afbreuk aan de vijf punten die ik aan de bouwkwaliteit en afwerking geef.

Vormgeving
Simplistisch en strak. Het is aan jou om te bepalen of je ervan houdt, maar ik vind het absoluut een prachtig scherm. De rand is dun en de kleuren passen precies bij elkaar. Het ontwerp is zo minimalistisch mogelijk gehouden: de rand is erg dun en het ronde vlak is eigenlijk het enige wat opvalt van de voet. Een klein, blauw lampje achter de aan/uit-knop past precies bij het ontwerp. Het straalt moderne strakheid uit.

En hier komen we bij een heikel punt. De 740BF is een duur scherm, en de vraag is of het scherm genoeg meerwaarde biedt ten opzichte van de 730BF (of zelfs de 930BF) voor zijn geld. Het antwoord is helaas nee. Het enige pluspunt van de 740BF boven de 730BF is de 2 ms, maar dat is niet merkbaar in games. Ik heb dit scherm gekocht omdat mijn lokale computerstore alleen deze verkocht, en ik eraan gehect ben om iets in een winkel te kopen ipv online te bestellen. Als jij wel de keuze hebt, kies dan voor een 730BF, die biedt meer waar voor z'n geld.

Daarbij moet ik wel zeggen dat dit scherm ook absoluut veel waar voor z'n geld biedt, het is een uitstekend scherm. Als je dan ook absoluut op zoek bent naar het ultieme gamersscherm, dan is dit het. Als je iets prijsbewuster bent, kies dan voor de 730BF.

De 740BF is een uitstekend scherm. Het contrast is hoog, de kleurweergave goed, het design simplistisch maar strak en de instelmogelijkheden voor het analoge kanaal zijn ook prima. Maar helaas is dit scherm ook prijzig. Houd er echter wel rekening mee dat er een DVI-kabel wordt meegeleverd, die los in de winkel ook het nodige kost. Als je op zoek bent naar het ultieme gamersscherm, zoek niet verder.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 740BF Zilver?

Nette survey :) Ik ben het zeker met je eens, alleen eerlijk gezegd kan me niet voorstellen dat je de kleurweergave echt goed vind. Die is niet slecht, maar ik vind 'm bij veel andere TFT monitors toch echt beter. Maar vaak is het zo: hoe sneller het scherm, hoe slechter de kleurweergave (relatief he!) Dus voor een gamersscherm prima natuurlijk, maar dat is ook de enige reden om dit scherm te kopen in mijn ogen.
Ik heb het scherm beoordeeld als een gamersscherm; en voor een gamersscherm is de kleurweergave prima in orde. Dat is de reden dat ik hem een uitstekend geef, maar bij gamersschermen is het sowieso van minder belang en ik heb het niet echt meegenomen bij de eindbeoordeling. Maar je hebt wel gelijk, voor de tweakers die niet per se een gamersscherm willen maar een uitstekende TFT: de kleurweergave van bepaalde allround schermen is beter.