Medion Akoya S2210 (MD 97045) Review

musje83 26 oktober 2010, 3.719 views

Medion Akoya S2210 (MD 97045)

Pluspunten

• Spotgoedkoop!!
  • Snel
  • Veel aansluitingen
  • DVD-brander in een 12"
  • Fijn toetsenbord
  • Erg veel aansluitingen
  • Fijn scherm
  • Zit stevig in elkaar

Minpunten

• Grote accu (letterlijk)
  • Vrij dik (vergeleken met bijv. Asus UL30)
  • Geen webcam
  • Snel maar niet bijster zuinig
  • Swarovski diamanten.. tsja...

De zoektocht, de eisen

Voor mijn studie was ik al een tijdje op zoek naar een laptop, met name voor in de schoolbanken en de trein. Ik stel niet zulke hogen eisen; hij moest vooral lekker draagbaar zijn en goed presteren.
Aangezien ik er voornamelijk Office 2010 op wilde draaien en nog een aantal kleine programma's waren de eisen niet te hoog.

Ik heb veel rondgekeken op Tweakers, marktplaats en Ebay maar vond over het algemeen veel dure of juist net iets te eenvoudige laptops. Gezien de eisen moest het scherm vooral niet te groot zijn, 11" is me net te klein en 15" net te groot. Het moest dus 12-14" worden.

Dan blijft er niet al te veel over.
De MacBook 13" was me niet alleen veel te duur, OSX kan me niet bekoren en ook de cultstatus van Apple producten staat mij heel erg tegen.
Asus maakt een ideale kleine notebook met zowel de UL30 als de U30JC, met een mooie, stevige behuizing, 8-10 uur batterijduur en bovenal erg goede prestaties. Maar ook hier is de prijs me te hoog voor de gestelde doeleinden.
HP Envy; zelfde verhaal. Afgezien van het feit dat het een Macbook imitatie is qua design (is niet per definitie slecht) is de prijs belachelijk hoog.

De meeste andere kleine notebooks waren in de race. Na veel wikken en wegen kreeg ik op mijn werk per toeval de Medion S2210 in handen; klein, snel en goedkoop. Bingo!

De laptop - uiterlijk en bouwkwaliteit

Wie de laptop voor het eerst bekijkt, kan een glimlach vast niet onderdrukken. Er staat een vrij groot figuur op het deksel gelijmd, en wel een grote vlinder van Swarovski kristallen. Nu weet ik dat de laptop ook zonder deze kristallen is geleverd, maar wij kregen een kleine voorraad mét vlinders binnen.
En gezien de prijs die wij als personeel moesten betalen - ¤280 - was de keus snel gemaakt.

De bouwkwaliteit is in orde. Verwacht geen aluminium of erg solide aanvoelende onderdelen, maar gewoon een prima gebouwde laptop. Het scherm zit stevig in de scharnieren, het toetsenbord geeft een fijne respons en de 4 knoppen voor Wifi, internet, mail en zoeken zijn 'gewoon' handig en vooral: mechanisch (dus niet aanraak gevoelig).

Wel is de body wat dik voor een 12" notebook, maar dat komt met name door de aanwezigheid van een DVD brander.

Aangezien de Akoya feitelijk en rebranded MSI notebook is, zit het met de bouwkwaliteit dus gewoon wel snor.

Specificaties, software en prestaties

De specificaties zijn voor zijn prijs uitstekend te noemen:

- Intel T3200 Dual-Core (2,0 Ghz)
- 3gb DDR2 SDRAM

Cardreader
Firewire 400
VGA
Audio

Wat betreft de software kan ik vrij kort zijn. De laptop wordt geleverd met Windows Vista. Dit draaide eigenlijk prima - er staat fabriek af weinig bloatware op de laptop en met SP2 draait Vista als een zonnetje.

Toch heb ik er Windows 7 op geinstalleerd. Ik ben ondertussen gewend hier mee te werken en biedt toch aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van Vista. Windows 7 is domweg het beste besturingssysteem van Microsoft tot dusver en, afhankelijk van persoonlijke voorkeur, één van de beste zo niet het beste besturingssysteem ooit. Een schone installatie, Security Essentials en Office 2010 er op en gaan met die banaan.
De laptop draait al enkele maanden ongeloofelijk stabiel, nog geen enkel moment van onnodige vertraging, irritatie of andere onhebbelijkheden. Hij is gewoon snel - een word document start volledig op in 2,5 seconden en het draaien van 8 tot 10 programma's tegelijkertijd (Muziek, MSN, Office, internet enzovoorts) is geen enkel probleem.

Films kijken gaat uitstekend, het scherm is van goede kwaliteit en is met een resolutie van 1280x800 ruim voldoende voor zowel office als entertainment - een hogere resolutie zou echt te klein worden op dit scherm.

Accu en accessoires

Meegeleverd wordt een flinke accu met maar liefst 8 cellen. Dat lijkt erg veel, maar aangezien de T3200 niet zo heel zuinig is, is de batterijduur 4,5 uur met alle instellingen op gebalanceerd - met wifi aan en werkend aan een document is dit een uur of 2. De accus is overigens niet bijster krachtig, met 4400mAh is het een matig krachtige accu. Met het deksel dicht in standby gaat hij overigens zeker 48 uur mee!

Nadeel is wel dat de accu, met zijn 8 cellen, ook relatief groot is. Hij steekt dus uit aan de achterkant van de laptop.
Kleinere 4 cel accu's zijn overigens voor een paar tientjes op Ebay verkrijgbaar.

De accessoires zijn vrij goed; alle software, drivers en herstelschijven worden los meegeleverd. Tevens zit er een witte draagtas van (nep?)leer in de verpakking. Dat was een leuke verassing - alleen jammer dat het een dames-model betreft. In combinatie met de toch al opvallende Swarovski vlinder op het deksel is het in ieder geval een gegarandeerde aandachtstrekker als jongeman in de trein ;)

De laptop is, simpel gezegd, erg veel waar voor zijn geld. Natuurlijk mag je geen topmachine verwachten voor dit geld, maar een degelijke en snelle laptop voor onder de 300 euro is natuurlijk ideaal. Zelfs voor de winkelprijs - ¤333 - is het erg veel waar voor je geld. Sterker nog, ik daag je uit het beter te doen!

Er zijn nog modellen te vinden, veelal zonder de bovengenoemde vlinder. Mocht je er eentje tegen het lijf lopen; hij is de moeite waard. MSI kwaliteit voor weinig!

Heb jij ook een Medion Akoya S2210 (MD 97045)?

Ik heb dezelfde, maar dan zonder kristallen en een zwarte niet-dames tas :-)
Voor typewerk is het scherm fijn idd, maar voor foto's/films vind ik hem minder.
Verder wordt het apparaat snoeiheet, en het toetsenbord vind ik zelf juist niet prettig.
Ik heb hem zelf voor 290 euro gekocht, voor dat geld is het absoluut een heel compleet en mooi ding. Draai zelf ook Win7, die kon ik destijds nog als upgrade krijgen.
Heb dezelfde laptop ook aangeraden aan een vriend. Tas heeft-ie nog verkocht op marktplaats :) . Laptop wordt trouwens zeer heet!
Ik heb de S2210 met de vlinder erop. Als dame vind ik dit mooi. Tot mijn verbazing, blijft deze vlinder ook mooi. Na al die jaren is er nog geen kristalletje af, of beschadigd. Dat had ik niet verwacht.

Hij draait probleemloos en vlot onder Vista.

Positieve eigenschappen zijn naast de lage prijs, de metalen behuizing, de voor een 12" laptop uit die tijd krachtige hardware en de aanwezigheid van een DVD brander.

Minder goed vind ik het toetsenbord (ik mis soms aanslagen) en het feit dat de HDD behoorlijk warm wordt. Op en warme dag, of als je hem boven op een tafelkleedje gebruikt, heeft hij beslist extra koeling nodig.

Wat mij wel verbaasde is de complete uitrusting waarmee hij kwam. Mijn man heeft een 17" Asus die 3 maal zoveel koste, maar dit kleintje kwam met een veel completere uitrusting en dat is voor 330 euro een grote plus!

Dus geen perfecte laptop, maar voor dit bedrag wel een heel goede deal.
Ik heb ook dezelfde, maar dan zonder kristallen en een zwarte niet-dames tas
en...... alluminium deksel en alluminium behuizing _/-\o_
die was een 3tal maanden eerder op de markt en was geen hit daarna door medion in "dames" behuizing geplaatst en toen verkochten ze meer.
ook ik had een upgrade coupon voor win7 erbij.
gebruik hem nu 1. 1/2 jaar en hij geeft geen krimp
word elke dag 2x daags in rugtas op bijrijders stoel gegooid en geen badsectors tot nu toe :o geen deuk geen kras
kortom een zeer stevige laptop en ook nog redelijk toegerust en volgens mij zeer onderschat door menige andere laptop gebruiker/koper
tja... medion das toch aldi 8)7 :X
". Ik stel niet zulke hogen eisen; hij moest vooral lekker draagbaar zijn en goed presteren. "
Is dat niet de essentie van elke goede laptop? ^^