iodd Portable Virtual ROM 2501 Review

LeGato23 25 oktober 2010, 901 views

iodd Portable Virtual ROM 2501

Pluspunten

• iso selecteren uit verzameling er gebruiken om op te starten
  • vervangt grotendeels cd/dvd map
  • hoog 'early-adopter' gehalte
  • iso's gebruiken ipv cd/dvd is beter voor milieu

Minpunten

• behuizing openen en hdd plaatsen vereist voorzichtigheid
  • 'jog'-wieltje voelt fragiel aan
  • bij gebruik esata ook usb nodig voor voeding
  • oudere computers niet mogelijk om op te starten van usb device

Al enige tijd was ik op zoek naar een gecombineerde slimme oplossing voor (her)installaties van computers, disaster recovery, imaging en/of rechtstreeks starten van utilities zonder afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van een (langzame) optische cd/dvd drive en zonder de steeds dikker wordende cd/dvd map overal mee naar toe te moeten nemen.

Het starten vanaf usb storage was een mooi begin, maar al snel smaakte dit naar meer.
In gedachte ontstond een combinatie van het opstarten vanaf usb storage met daarop een voorraad van iso’s waaruit gekozen kan worden. Een aantal bootloaders, menu’s en scripts heb ik geprobeerd, maar nooit met het ultieme resultaat… totdat ik de iodd 2501 tegenkwam.

Bestelling & het pakketje
Na wat zoeken blijkt dat de iodd nog niet echt veel resellers heeft en dus niet heel eenvoudig te verkrijgen is in Europa. Ik heb de bestelling geplaatst bij http://linitx.com. Zonder hier gelijk een shopreview te schrijven is deze bestelling goed verlopen en via DPD binnen een paar werkdagen in goede staat en netjes verpakt bezorgd.
De iodd 2501 en toebehoren zitten netjes in een glossy kartonnen doos met bovenop de iodd 2501 en onderin het bijgeleverde hoesje, esata en usb y-kabel een ijzeren ‘dingetje’ en de handleiding. Alle onderdelen zijn in plastic verpakt en de iodd heeft een soort screenprotector op het display.

Het ijzeren ‘dingetje’ staat niet op de foto, omdat ik in eerste instantie niet door had dat het een gereedschap is om de behuizing te openen. Ik dacht aan een soort sleutelhangertje ;-)

Het apparaat zelf
De iodd 2501 is een externe 2.5” hdd behuizing die gebruikt kan worden als hdd, als cd/dvd emulator, of als beide. Het apparaat heeft een goed leesbaar oled display met witte karakters welke informatie op twee regels weergeven en er is een klein blauw lichtje voor schijfactiviteit. De behuizing is van aluminium en leverbaar in zowel zwart als zilver. Ik heb gekozen voor de de zwarte uitvoering omdat ik vind dat het zwarte kunststof display wat mooier overgaat in de zware behuizing en dus minder opvalt, hoewel het zwarte aluminium wat dof van kleur is en het kunststof glanst. De behuizing is voorzien van een usb 2.0 en esata aansluiting. Aan de zijkanten van de case zit een ‘jog’ wieltje voor de bediening en een kleine schakelaar om de schijf tegen schrijven te beveiligen. De afmetingen van de behuizing zijn ongeveer 130x77x14mm (lxbxh)

HDD plaatsen en aansluiten
Het openmaken van de behuizing vergt even wat handigheid en vooral voorzichtigheid. Het bijgeleverde ijzeren gereedschapje is handig om het pinnetje in te drukken om de behuizing open te maken. Nadat de behuizing zonder beschadigingen geopend is, kan de 2.5” hdd eenvoudig in het kunststof frame geplaatst worden. De schijf wordt geplaatst zonder schroeven. In het frame zitten kunststof pinnetjes die precies in de schroefgaatjes van de disk vallen, waardoor de schijf precies goed op z’n plek blijft zitten. Ondanks dat het allemaal een beetje fragiel lijkt, is na het plaatsen van de disk en het sluiten van de behuizing toch een solide geheel geworden. Slank, compact en voelt voldoende stevig en als één geheel aan.
Omdat de stroomvoorziening via de usb aansluiting gaat, heb ik gekozen voor een 5400rpm single platter disk, (Samsung HM321HI 320GB) vanwege een lager stroomverbruik dan bij multiplatter harddisks. Met het relatief lage stroomverbruik is het aannemelijk dat de disk werkt op één usb poort. Er is wel een usb y-kabel bijgeleverd, maar er zijn altijd situaties waarbij het handig is dat je maar één usb poort nodig hebt om de iodd te kunnen gebruiken. De esata poort heb ik nog niet gebruikt, maar mocht je dit willen, houdt er rekening mee dat de usb poort dan nog steeds nodig is voor de stroomvoorziening omdat de esata aansluiting alleen een dataverbinding is en niet in stroom voorziet. Gezien het hoge ‘overal-mee-naar-toe neem’ gehalte van de iodd is een ssd waarschijnlijk een betere keuze dan een hdd, echter gezien de prijs en de experimentele fase heb ik toch nog gekozen voor een hdd.

Werking
Na het aansluiten van de iodd heb ik gelijk de meest recente firmware gedownload van de website (http://www.i-odd.com) en geïnstalleerd vanwege gewenste ntfs ondersteuning. Op basis van de handleiding heb ik twee partities aangemaakt (beide 160GB) en op de eerste partitie een folder _ISO aangemaakt en alvast wat .iso’s geplaatst. (onder andere de memtest86 iso). Na het aansluiten van de iodd met middels het ‘jog’ wieltje de iodd ingesteld op dual mode (cd en hdd) en de memtest iso geselecteerd. Daarna de computer opnieuw opgestart en in de bios de opstartvolgorde geconfigureerd zodat er gestart kan worden van usb apparaten. Even de bios wijzingen opslaan en de computer starten… en voila.. het blauwe lampje op de iodd begint te knipperen wat duidt op schijfactiviteit. Het werkt! De memtest86.iso wordt gestart vanaf de iodd, alsof er een cd in de drive zit. Ik heb geen metingen uitgevoerd, maar gevoelsmatig gaat het echt sneller dan starten vanaf een cd of dvd.
De iodd kan dus ingesteld worden als cd, hdd of beide met de dual mode, waarmee bepaald wordt hoe de iodd zich gedraagt/emuleert wanneer aangesloten aan een computer.

Ervaring
Ik heb het apparaat nu een week in gebruik en ben er erg content mee. Het apparaat brengt inderdaad de oplossing waar ik al tijden naar op zoek was, namelijk het plaatsen van meerdere iso bestanden op een medium, een iso uit de verzameling selecteren en er daarna rechtstreeks van opstarten. Omdat het apparaat z’n stroom krijgt van de usb aansluiting, dient deze eerst aangesloten te worden, alvorens je kan kiezen welke iso je wilt gebruiken om op te starten. Dit is geen probleem, maar even een soort bewustwording. Eerst de iso kiezen, dan apparaat aansluiten en daarna computer aanzetten gaat niet, want de iodd heeft stroom nodig om de iso te kiezen met de ‘jog’ wieltje. De oplossing die ik hiervoor gevonden heb is eerst de iodd aansluiten, dan de computer aanzetten en gelijk naar de bios gaan. De iodd heeft nu stroom zodat de gewenste iso gekozen kan worden, en je hebt gelijkertijd de mogelijkheid om het usb apparaat in de opstartvolgorde op de juiste plek te zetten. Na het verlaten van de bios start de computer van de gewenste iso. De bijgeleverde toebehoren voldoen prima. De usb y-kabel is lang genoeg en het tasje is lekker stevig, en heeft voldoende ruimte om hier ook de usb kabel en de esata bij in te stoppen.

Eventuele minpunten zijn er uiteraard ook. Zoals hierboven beschreven dient de iodd stroom te hebben voordat je het apparaat kan bedienen, maar vanuit automatisme om een computer op te starten vanaf een bepaalde iso, zal er snel vergeten worden de juiste volgorde te hanteren waardoor meerdere malen opstarten en een beetje een ‘klungelig’ gevoel onvermijdelijk is. Het gebruiken van de iodd om met HP SmartStart 8.60 een server te installeren is helaas nog niet gelukt, omdat de SmartStart software het niet toelaat om de gevraagde Windows cd/dvd te selecteren vanaf cd/dvdrom wanneer je in de beleving van SmartStart opgestart bent vanaf een usbkey. Dit is overigens meer een tekortkoming in de SmartStart software omdat het functioneren van de iodd hier eigenlijk niets mee te maken heeft. Wel jammer, want ik zou de iodd ook graag gebruiken voor (SmartStart) server installaties. Wat eventueel ook nog een klein minpuntje kan zijn, is het feit dat oudere computers niet de mogelijkheid hebben om vanaf usb op te starten. Deze ondersteuning dient in de bios aanwezig te zijn. Voor moderne computers is dit geen probleem en is deze mogelijkheid aanwezig. Verder is de bediening met het ‘jog’ wieltje niet fantastisch en voelt soms wat onstabiel aan. De menu’s zijn redelijk intuïtief, echter bij het scrollen naar boven of beneden kan het ‘jog’ wiel niet ‘vastgehouden’ worden, waardoor je echt per iso moet ‘joggen’ naar de volgende of vorige in de lijst.

Op dit moment is het de ultieme oplossing om vanuit een verzameling een bepaalde iso te selecteren en er eenvoudig van op te starten. Ondanks alle ontwikkelingen met scripts, loaders, etc is dit nog steeds de enige in zijn soort, helaas echter niet kosteloos.
Het apparaat doet exact hetgeen waar ik naar op zoek was. Ik gebruik de iodd regelmatig en telkens ben ik weer verheugd wanneer ik een iso selecteer uit mijn verzameling en geen cd of dvd meer nodig heb. Het is overigens ook beter voor het milieu om niet telkens een nieuwe versie te op cd/dvd te branden en de oude gelijk weg te gooien!
Ondanks dat het apparaat werkt en doet wat ie moet doen blijft het naar mijn idee nog wel een beetje een ‘hobby-projectje’, omdat er veel afhankelijkheden zijn die bepalen of de iodd naar behoren werkt en hiermee aan de verwachtingen voldoet. Denk hierbij aan afhankelijkheden zoals wel of geen voldoende stroom op één usb poort van een computer en de mogelijkheid om in de bios een usb apparaat te selecteren om van op te starten. Daarnaast vond ik het openmaken van de behuizing en het plaatsen van de hdd beste een lastige klus, maar wellicht ervaart iedereen dit anders, afhankelijk van handigheid en/of vrees om iets stuk te maken.

PS: Dit is mijn eerste review, so please be gentle, I’m still learning! ;-)

Heb jij ook een iodd Portable Virtual ROM 2501?

Ik las dat 't apparaatje alleen met FAT32 zou werken, klopt dat? Want dan zou er een limit op zitten van 4GB ISO's en dus groter niet kunnen werken. Is het mogelijk dat je dat eens zou kunnen testen? Hoor graag je bevindingen. Mocht het alsnog werken, dan weet ik 't ook wel :) Ideaal voor mijn werk.
In de review is aangegeven dat de schrijver eerst een firmware update heeft gedaan, zodat ntfs werkzaam is.

Nette review! Nooit geweten dat dit bestond, maar staat nu wel op de verlanglijst :)
Veel plezier ervan!
Ah, bedankt. Heb 't 2 keer gelezen voor ik 't door had >.< Zat nog met die limiet in m'n hoofd. En besteld ^^
Dit zocht ik dus ook al jaren, heb er meteen ook 1 besteld.
Prima review
Fantastisch ding, erg handig. Jammer dat de pricewatch links dus geen van drieën kloppen, heb het gemeld aan de modjes. Maar eens kijken om te bestellen waar jij het vandaan hebt.
Ziet er erg nice uit en zoals ook al in het topic vermeld destijds heb ik er best belangstelling voor. Wel vind ik de prijs van crica 60euro nog erg steep maargoed wie weet hoe dat over een tijdje is.
Wel vind ik het geweldig dat er nu ook zoiets beschikbaar is om nog meer gebruiksgemak te verkrijgen uit het usb bootloader gebeuren.

Goed gevonden en een leuke heldere review.
inmiddels nav je verhaal er ook eentje besteld en inmiddels in gebruik.

Inderdaad een wat fragiel wieltje en ook niet alle ISO bestanden werken. Geen problemen met Windows, Linux of Mac.

Dank voor de tip
http://linitx.com/product/12992, opvolger van dit ding, nu gelicensed door zalman.