Logitech diNovo Edge (Qwerty) Review

the mod man 24 oktober 2010, laatste update op 24 oktober 2010, 652 views

Logitech diNovo Edge (Qwerty)

Pluspunten

• Accu
  • degelijkheid
  • functie toetsen
  • mousepad
  • volumecontrol balk

Minpunten

• prijs
  • snel vies
  • Drivers

Heb nu al meer dan 3 jaar dit toetsenbord, ooit gekocht omdat het heel handig zou zijn vanuit bed te computeren op m'n tv. Voordelen van dit toetsenbord ten opzichte van andere was de mousepad, het volume control balkje, functie toetsen, gewicht, draadloos en een accu in plaats van batterijen.

Nu na drie jaar bevalt het toetsenbord nog erg goed. Ik zal puntsgewijs een aantal criteria uitgebreid bij langs gaan.

Ergomie: Zelf ben ik niet echt een persoon die veel typt. Het toetsenbord doet aan als een laptop toetsenbord, de toetsen zijn erg dun en hebben een laag aanslag gewicht (63 gram). Het typt dus erg licht. Je merkt echter wel goed of je een toets goed hebt aangeslagen.

Het mouse pad gedeelte had wat mij betrefd iets groter gemogen. Ik heb zelf kleine handen en kan me goed voorstellen dat mensen met grote handen het echt erg klein vinden. Het scrollen door rondjes te draaien op het mouse pad is met de duim erg prettig, mits je je vingers onder het toetsenbord plaatst. Met de vinger is iets makkelijker, je hoeft je vingers niet onder het toetsenbord te doen en je voelt de puntjes waar je moet beginnen beter.

Functionaliteit:

Het mouse pad kan je uitschakelen dit is handig als je veel met je handen op het toetsenbord zit. Net als bij een laptop heb je weleens je hand op het mousepad en gaat alles ineens fout :+
Er zitten 2 kleine knoppen onder die dienst doen als muisknoppen maar het touchpad zelf is ook een knop.
Er zit een minime vertraging in de respons van het mousepad alsof ie uit slaapstand moet komen, dit is soms vervelend als je wilt scrollen. Omdat je al bezig bent met scrollen als het ding wakker wordt, registreerd die het niet als scrollen.

Het zelfde geld voor het volume balkje, bij deze is er echter geen probleem omdat je alleen maar omhoog of omlaag kan sliden.

Links op het toetsenbord zitten 3 knoppen om in en uit te zoomen. Zelf vind ik het erg handig als ik op de tv ga internetten is tekst te klein om te lezen. Met 1 druk op een knop kan ik dan inzoomen (of uitzoomen) de derde knop zorgt ervoor dat je terug gaat naar de originele grootte.

Media toetsen

Net als bij een laptop heeft de dinove edge een FN toets. Deze heeft echter een hele leuke feature extra. er gaan allemaal oranje lampjes branden O-) Hele handige feature want de lampjes zijn icoontjes van bv: mail, pauze en volgende. Alle media toetsen (14) zijn te programeren. De icoontjes kan je echter niet veranderen dus je moet alternatief denken of het gewoon blind doen.

Precisie

Zoals gezegd heeft het mouspad een minime vertraging in het wakker worden daarna werkt ie echt heel precies. Volume control balkje is gaat in stappen je kan de stapgroote instellen. Aangezien het om volume gaat kan je het verschillen tussen 2 stapjes nauwelijks horen en doet het aan als traploos.

Vormgeving

Wat is mooi wat is lelijk? ik vind het toetsenbord erg mooi. Zwart plastic en een geborstelde aluminium armsteun. Het toetsenbord wordt wel snel vies. Het plastic glimt en daardoor zie je al snel stof en vlekken van je handen en vingers. De aluminium bezel krijgt vlekken als je je handen er lang op laat liggen. Het is allemaal wel weer goed schoon te krijgen (juist omdat het allemaal zo glad is)

Het oplaad station ziet er luxe uit en het staat leuk als je je toetsenbord erin oplaad. Verder doe ik er nooit wat mee.

Bouwkwaliteit

Degelijk. Het toetsenbord is gemaakt uit 2 stukken plastic die induvidueel zijn gesneden net als unibody laptops zijn gemaakt. De bovenkant is dan ook 1 geheel waar ruimte in is gemaakt voor alle toetsen. Er is daardoor maar 1 naad waar dingen kapot kunnen gaan. De naad zit onder de topplaat uit het zicht en sluit erg goed aan. Het aluminium gedeelte is eigenlijk een dun plaatje wat over het plastic is geplakt ook dit sluit erg goed aan.

De toetsen zijn erg dicht opeengeplaatst dit voorkomt dat er rotzooi in je toetsenbord kan komen. Mocht er toch rotzooi in komen dan is er onder de toetsen nog een laag plastic waar het vuil dan op valt. Hierdoor kan vuil makkelijk worden verwijderd met een stofzuiger.

Als je het toetsenbord oppakt voelt het solide. Pak je het op aan 1 zijkant dan voel je een heel klein beetje spelling maar na honderden keren oppakken met 1 hand is er nog nooit wat kapot gegaan. Pak je hem op aan de bovenkant of de onderkant dan zit er totaal geen spelling in. Aan de achterkant zit een uitsparing voor het oplaad station, hierdoor plaats je hem bijna automatisch goed. Er is echter wel ruimte om het fout te doen wat een beetje jammer is.

De 2 pootjes om het toetsenbord te verhogen lijken wat slapjes maar zijn eigenlijk veel sterker dan de meeste pootjes. Ze zijn redelijk hoog en helaas niet verstelbaar of in 2 delen op te klappen. (je hebt vaak dat je een middelste gedeelt kan uitklappen voor laag en de buiten kant voor hoog)

Drivers

Zoals bekend bij logitech, matig. Het toetsenbord is echter prima te gruiken zonder drivers. Alles werkt meteen onder windows vista en windows 7. de knoppen zijn dan helaas niet te programmeren.

Hoog. Het is echter wel te merken dat het een duur toetsenbord is en de pats factor is ook hoog.

accu

Zeer goed. Ik heb misschien 15 keer moeten opladen in de 3 jaar dat ik het ding nu heb. Op de site zeggen ze dat die 2 maand mee moet gaan, bij mij is dat wel iets langer :o
Opladen gaat zeer snel, gister was ie toevallig helemaal leeg en na anderhalf uur was die weer helemaal vol.

typ fouten voorbehouden.
Verzoekjes zijn toegestaan

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge (Qwerty)?