TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter

€ 7,91
Specificaties Bluetooth 4.0-dongle (10m) met USB 2.0-interface - Bekijk alle specificaties

TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter Review

LucW2 22 november 2022, laatste update op 27 november 2022, 510 views Product gekocht

TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter

Voor 7 piek gemak voor je PC als deze geen bluetooth heeft. Installeren is plug and play voor Windows 8/10. Ik heb Amazon Prime, dus geen bezorg kosten. Lees mijn uitgebreide review met ondersteunende installatie foto's en PC scherm printscreens, iedereen kan dit!

Pluspunten

• Plug en Play W10 PC
  • Volledig bereik in mijn huis
  • Stereo geluid
  • In halve meter usb verlengkabel werkt hij ook perfect

Minpunten

• max bereik binnen 10 meter, mits niet inbouwd

Driverkwaliteit Score: 5
Mijn (op leeftijd) PC voor mijn dagelijkse social media gebruik staat onder de eetcounter, met het 26 inch scherm op het blad, staat nog rechts en links de Logitech boxjes die ik alleen voor de koptelefoon gebruik. Daar wilde ik een beetje vanaf, het wordt te druk, te vol. Het systeem is niet vrij van bugs of issues, let op de 'Gebruikers ervaring updates' in gebruik verderop in de review.

Met de Black Friday Week aanbod zag ik hem surfend op Amazon voorbij glijden en dacht, voor die zeven piek daar ga ik geen buil aan vallen. Eerst ééntje bestellen en dan verder kijken. Dan ben ik meteen die boxjes kwijt en weer een stroomvreter minder. Liep nog wel eens in de oude situatie van de eetcounter weg, en had de bedrade koptelefoon nog op, tja die draad heeft heel wat te verduren gehad, dat gaat nu niet meer gebeuren.

Uitgepakt en 5 minuten later klonk de muziek met de Anker/Soundcore Life Q10 al in de oren, eerst even op YouTube testen.

Installatie volgorde op W10 PC

We gaan de installatie met foto's erbij ondersteunen, want het is kinderlijk eenvoudig als je de weg weet.
1. zoek een vrije usb 'gat' achter de computer (foto)

2. Ga nu naar de taakbalk (bij mij zit die rechts in beeld, zodat ik meer vol beeld heb) en klik op het pijltje waar je een blauw bluetooth icoontje ziet staan.

3. Klik op dat blauwe bluetooth icoontje, venster komt met Bluetooth opties, klik op toevoegen (foto)

4. Je komt in configuratie scherm (foto)

5. Kies je koptelefoon (in mijn geval de Soundcore Q10) activeer wel de bluetooth zoek functie (knipperen)

6. Dan gaat hij zoeken en verbinden en je bevestig dat. Nu ga je testen of je geluid hebt, ik ging naar YouTube (foto)

7. Als je geluid volume verander zie je dat even kort links boven in beeld (foto boven) pijl menu feedback maar ook bij je geluid volume instelling in de taakbalk (foto)

8. Is je bt koptelefoon uitgeschakeld krijg je een 'kruisje' bij het speaker icoontje (foto hieronder)

Bereik

TP-Link geeft binnen 10 meter aan. Het is waar je PC in huis staat, vrij, ingebouwd, veel elektronische apparaten, betonnen muren ... dat is dus onzeker variabel, dus voor iedereen anders.

Hoe zit dat in mijn huis (30er jaren sociale tussenwoning, dus geen beton op de begane grond vloer na). Op de begane grond volledig bereik zonder contact verlies storingen. Trap op naar eerste etage volledig bereik.
De achter tuin in: Ondanks dat de PC een positie heeft bij vlakbij het grote achtertuin raam (die dit jaar vervangen is door de nieuwe hoogwaardige dikke gecoate dubbelglas) valt na 4 meter afstand de bt weg, doe ik de tuindeur open, dan heb ik een meter meer bereik, dus nieuwe dikke thermopane is van invloed op bt bereik.

Gebruikers ervaring updates :?

Update 2022-11-24: bereik vergroten als PC ingebouwd zit

Heb er inmiddels 3. Foto hieronder in mijn soundstudio, omdat de computer wat verstopt onder bureau zit, merkte ik direct dat bereik opeens erg beperkt werd. Een verleng usb kabeltje, bracht hem naar een mooie vrije plek en ik had ook hier dik 8 meter bereik en met die SoundCore Q35 klinkt het erg vet. Dus met een usb verlengkabeltje van halve meter werkt hij ook perfect!

Update 2022-11-27: Koppeling verwijderen en weer opnieuw instellen

Gebruik de TP-Link op meerdere PC's, heb ook 3 gekocht. De ene PC is de ander niet, mijn ervaringen op op heden: (alle PC's zijn W10)
Op de soundstudio PC (i7-32 Gb ram, W10Pro) moet ik na paar dagen niet op de PC te zijn geweest, eerst de koppeling verwijderen, want met verbinden via configuratiescherm 'pakt' hij niet. Dan weer opnieuw toevoegen en hij doet het weer.
Op de eetcounter PC (i5-16 Gb ram, W10home) moet ik de browser pagina verversen als ik geen geluid heb.

Samengevat

Ik vind het een geweldige gadget, toegevoegde waarde en die Logitech boxjes? Die gaan naar de caravan die gestald staat in Kroatië bij de TV. Ik heb veel foto's en printscreens gemaakt om het zo simpel mogelijk uit te leggen. Ik bestel er nog twee voor mijn oude laptop! en oude PC in de schuur. In Windows 10 zit geen standaard equalizer, die heb ik nog niet kunnen vinden en de Soundcore Life Q10 had dat ook al niet in de Android app maar in Android heb je wel een standaard equalizer app. De van de week op de BF week bestelde Soundcore Life Q35 is nog onderweg die heeft wel een eigen ondersteunende app (ik weet dat van mijn Q30, die in de slaapkamer op de Nokia Streambox is gekoppeld), daar heb ik al een emulator link gezien, hoef mij niet te vervelen komende feestdagen. Ga dat in de Q35 (nog te maken) review verder behandelen, wie al succesvol een equalizer emulator in W10 heeft, graag jouw ervaring reactie hier onder, samen worden we wijzer.

Eigenschappen

> Bluetooth 4.0 – voorzien van de nieuwste bluetooth low energy (ble 4.0) en achterwaarts compatibel met bluetooth 3.0/2.1/2.0/1.1
> Geen stuurprogramma– plug and play voor windows 8, 8.1 en 10
> Klein design – zeer klein en handzaam met betrouwbare, hoogwaardige prestaties
> Ondersteunde besturingssystemen – ondersteunt windows 10/8.1/8/7/xp
> Het voorgestelde werkbereik van UB400 ligt binnen 10 meter en de maximale verbindingsapparaten van UB400 is 7 tegelijk

Update 2022-11-24

De Black Friday week bestelling bij Amazon kwam binnen (Soundcore Q35) kwam binnen samen met de Anker/Soundcore Life A1 oortjes. Eerst de Q35 koppelen en .... wowwww dat is een verschil, effect van de NC was heftig (beter dan de Q30) hoorde de airfryer en de afzuigkap (in volle stand) niet meer.

Vol geluid, dikke pompende bassen en genoeg scherpte, dit wil je horen, de TP-Link usb 4.0 doet uitstekend zijn werk, nu nog vogelen voor een W10 emulator equalizer, dat later in de nog te maken Soundcore Q35 review

Weblinks

- Support NL
- Youtube filmpje
- Alternatief voor 100 meter bereik en Bluetooth 5.1

n.b. Er is ook een 5.0 Bluetooth versie van TP-Link, kost wel bijna het dubbele meer in prijs.

YouTube reviews:

Heb jij ook een TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter?

Vraag & Aanbod

Als je echt op zoek bent naar goede verbinding dan kan ik Rolio bluetooth aanbevelen.
Vind hem hier niet. Let op dat hij niet je wifi over neemt.
Maar even opnieuw je wifi dongel plaatsen lost het meestal wel op.
Kon hem hier dus niet beoordelen helaas.
Hey, leuk dat je reageert.
Ik heb het even bekeken op Bol.
Ik ga hem in de review aanprijzen als alternatief voor wie afstand echt wel een dingetje is. Ik kan mij redden in mijn 30er jaren 'poppenhuis' kan hele huis rondhollen zonder contact verlies. (oppervlakte 8x5 meter) O-)