Logitech ClearChat Wireless Review

Nakebod 23 oktober 2010, laatste update op 23 oktober 2010, 1.477 views

Logitech ClearChat Wireless

Pluspunten

• Wireless
  • Laag gewicht
  • Helder weergave
  • Heldere opname
  • Microfoon verstelbaar
  • Makkelijk te bereiken knoppen

Minpunten

• Oplaadkabel geen USB
  • Accu-status slecht in te schatten

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Reden aanschaf

De voornaamste reden voor de aanschaf was dat mijn bluetooth stereo koptelefoon/mono headset verre van ideaal was in combinatie met TeamSpeak3. Vaak werd de verbinding verbroken, waardoor TeamSpeak3 besloot om te stoppen met werken, waardoor TeamSpeak3 herstart moest worden.
Dus ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe headset, waar één eigenschap zeer belangrijk: Spraak. Voor games, films en muziek heb ik deze headset dan ook niet aangeschaft. Deze geluiden lopen via mijn home cinema set.

Als alternatief voor de Logitech ClearChat Wireless heb ik ook nog gekeken naar de Logitech ClearChat Pro USB, welke niet draadloos is. De grootste twijfel tussen draad en draadloos was of ik wel echt draadloos nodig heb, en is het eigenlijk nog steeds.
Ik gebruik de headset alleen achter mijn PC, en zal hem weinig gebruiken als ik 10 meter verderop rondloop. De definitieve doorslag was toch wel het voordeel van draadloos: Geen kabel die langs je lichaam loopt en gaat irriteren. Of een spannende ontmoeting met de wielen van je bureaustoel.

Het prijsverschil is echter wel groot. Met de aankoop van 2 Logitech ClearChat Pro USB's was ik alsnog goedkoper uit geweest.

Verpakking

De verpakking is redelijk eenvoudig te openen, de randen zijn geperforeerd waardoor je deze, zodra je een begin hebt gemaakt met een mesje, makkelijk open kan trekken.
In de verpakking treffen we de volgende items aan:
  • Headset
  • Draadloze ontvanger
  • Houder voor de ontvanger, met ~3 meter verlengkabel
  • QuickStart in 10 talen
Installatie

De installatie is eenvoudig. Steek de draadloze ontvanger in een vrije USB poort (Al dan niet via de optionele houder) en de driver wordt automatisch geďnstaleerd.
De volgende stap is het aanzetten van de headset, waarna hij automatisch verbinding zou moeten zoeken met de ontvanger. Met nadruk op zou. Om onduidelijke reden ging dit mis, zowel de headset als de ontvanger bleven zoeken naar elkaar.
Helaas geeft de QuickStart geen uitleg hoe je het pairing process handmatig moet uitvoeren. Na een korte zoektocht bleek dit kinderlijk eenvoudig.
  • Zet de headset aan
  • Druk op de Mute en Volume Down knop, het powerledje gaat sneller knipperen
  • Met een klein puntig voorwerp druk je op de knop op de draadloze ontvanger
  • Na ongeveer een seconde stoppen zowel de headset als ontvanger met knipperen: Het pairen is gelukt
Nu het pairen gelukt was kwamen direct de eerste geluiden uit de headset.

Specificaties en functies

Logitech heeft de volgende specificaties op de website geplaatst. Wat mist in de specificaties is het gewicht, deze heb ik gewogen en toegevoegd.
  • Frequentiebereik
  • Headset: 20-20.000 Hz
  • Microfoon: 100-10.000 Hz
  • Gevoeligheid:
  • 62 dBV/µBar
  • 42 dBV/PA +/-3 dB
  • Draadloos protocol: 2,4 GHz
  • Compatibel met USB (1.1 en 2.0)
  • Gewicht: 120 gram
De headset is uitgerust met een aantal knoppen, te vinden op de rechter oorschelp.
  • Aan/uit knop
  • Microfoon mute knop
  • Volume Up knop
  • Volume Down knop
In de praktijk blijkt hoe eenvoudig de bediening is. Zonder na te denken of te zoeken weet je de mute en volume knoppen te vinden.
De aan/uit knop is blind wat lastiger te vinden, al verwacht ik niet dat men die vaak nodig heeft tijdens het gebruik.

De functies in het kort:
  • Draaibare microfoon met automatische mute functie.
  • LED status indicator op de microfoon
  • Ruisonderdrukking
  • Hoofdband is verstelbaar
  • Automatisch standbye na 30 minuten inactiviteit
Draagcomfort
De hoofdband van de headset is verstelbaar, waardoor je deze op de juiste lengte in kan stellen. Het duurde het even voordat ik een fijne stand had gevonden.
Het materiaal van de oorkussentjes is zacht, het lijkt op leer, maar volgens mij is het geen echt leer.
Je merkt bijna niet dat je een headset gebruikt, omdat het een lichte headset is. Maar ondanks de zachte oorkussentjes en verstelbare hoofdband krijg ik na ongeveer een uur toch wel "genoeg" van de headset. Dan moet ik hem echt even een kwartiertje afdoen. Gezien ik dit met meerdere hoofdtelefoons heb gehad in het verleden zal het niet specifiek aan deze headset liggen.

Geluidskwaliteit spraak
Gezien dit de voornaamste toepassing is moet dit prima in orde zijn. En eerlijk is eerlijk, het geluid komt zeer helder binnen. Een genot om via deze headset een gesprek te voeren.
Of het nu via TeamSpeak3 of via Skype is, weinig op aan te merken. Hierbij moet wel de noot geplaatst worden dat deze ervaring ook sterk afhankelijk is van je gesprekspartner. Met een slechte microfoon aan de andere kant zal het geluid hier nooit mooi binnenkomen.

Geluidskwaliteit muziek/films
Ondanks de naam "ClearChat", wat toch voornamelijk wijst op gebruik met VOIP, is de kwaliteit van de muziek goed, al heb ik het idee dat het soms wel iets naar de schelle kant neigt.
Toch is het met de bass goed gesteld. Niet te overdreven, maar is lekker aanwezig.
Normaal luister ik eigenlijk nooit via een koptelefoon naar muziek, maar sinds ik deze headset in mijn bezit heb merk ik dat ik tussendoor steeds vaker muziek luister met via de headset.

Geluidskwaliteit games
Net zoals muziek is het spelen van games via de headset nieuw voor mij, omdat ik daarvoor altijd mijn home cinema set gebruik. Ik heb gemerkt dat de spel-ervaring met headset veel intenser is. De kleinste geluidjes vallen nu op, die normaal veel minder aanwezig lijken te zijn.
Dat kan mede komen omdat mijn bureaustoel bij de PC, t.o.v. de surround speakers, niet mooi centraal staat, terwijl mijn tv-kijk-positie het middenpunt is.
Ongeacht of dat nu wel of niet de juiste reden is, via de headset heb ik het gevoel meer bij het spel betrokken te zijn.

Microfoon
Ten opzichte van mijn vorige microfoon (De ingebouwde microfoon van mijn Logitech QuickCam Pro 9000) klinkt mijn stem een stuk minder zwaar.
En mijn stem is normaal al redelijk zwaar. Hierdoor klink ik ineens een stuk vriendelijker :)
Het klinkt zelfs zoveel anders dat ik in het begin niet herkend werd op TeamSpeak. Terwijl wij toch bijna dagelijks op TeamSpeak zitten. Dit is absoluut geen minpunt. Via mijn webcam was het geluid gewoon te zwaar.
Als ik naar mijn eigen stem luister klinkt het zeer helder, zonder gekraak. Afhankelijk van de achtergrondgeluiden worden deze ook goed eruit gefilterd.

De microfoon is draaibaar. Draai je de microfoon omhoog, zal hij automatisch gemute worden. In deze stand brand de LED indicator niet. Draai je de microfoon naar beneden en druk je dan op de mute-knop zal aan het einde van de microfoon de LED inidcator rood oplichten. Deze is goed zichtbaar vanuit je ooghoek als je de headset gebruikt.
Als je wilt kan je de microfoon ook nog wat buigen zodat hij dichterbij of verderaf van je mond staat.

Accu
Volgens de specificaties kan de headset ongeveer 6 uur mee. Nu zal het niet vaak voorkomen dat ik de headset 6 uur lang gebruik. Als ik hem niet gebruik staat hij uit, of hij hangt aan de lader.
Wat ik wel een minpunt vind is de oplaadkabel. Dit is geen USB kabel, maar een losse adapter met een "speciale" plug. Hierdoor ligt er weer een extra kabel bij mijn computer, en een stopcontact in beslag genomen.
Persoonlijk vind ik het ook raadzaam om de headset niet te gebruiken als je hem aan het opladen bent, de kabel "schuurt" langs je lichaam waardoor een irritant gevoel/geluid doordringt.

De headset heeft een status LED voor de accu, al is die redelijk beperkt.
  • Groen: Headset staat aan en is verbonden.
  • Rood: Accu bijna leeg. Volgens de handleiding heb je dan ongeveer 15 minuten over.
Deze LED is tijdens het gebruik niet te zien, waardoor ik toch al een keer voor de verrassing kwam te staan dat de accu leeg was. Je hoort wel een heel kort en zacht geluidje, maar tijdens muziek of gamen merk je die vrijwel niet op.

Daarnaast heeft de oplaadkabel ook nog een status LED:
  • Oranje: De accu wordt opgeladen
  • Uit: De accu is vol
Het is een prijzige headset, welke echter zijn geld wel meer dan waard is. De heldere spraak, en goede microfoon zijn zeer sterke punten van deze headset.
Ik vind het dan ook een genot om de headset te gebruiken. En niet alleen voor VOIP, maar tegen alle verwachtingen in gebruik ik hem steeds meer voor muziek en games. Ook daarvoor is deze headset prima geschikt. Een echte allrounder wat mij betreft.

Twijfel je tussen de ClearChat Wireless en de ClearChat Pro USB dan is waarschijnlijk het enige echte grote verschil: Draad of draadloos.

Heb jij ook een Logitech ClearChat Wireless?

Wellicht nog een toevoeging aan je zeer uitgebreide review: het gaat om een gesloten schelp (op, niet om je oren) waardoor je jezelf niet hoort als je aan het chatten bent. Ik persoonlijk vind dit verschrikkelijk omdat ik zo niet hoor hoe hard ik praat. Alsof je met je oren dicht praat, dat is heel onnatuurlijk. Ik heb de headset gekocht vanwege WoW en intensieve raids, maar juist tijdens deze chat-sessies greep ik terug naar mijn gratis Guild Wars special edition headset welke niet gesloten is maar met platte schelpen ook het geluid van buitenaf doorlaat. Ik heb dit natuurlijk niet verteld aan mijn WoW-maten :o

Al het geluid klinkt verder echt super, het is ontzettend helder en vol detail, zeker vergeleken met normale oordopjes of mijn andere cheap-ass headset. Ik heb een hele goeie surround set (Denon + Monitor Audio), maar gamen is wat je zegt echt veel intenser, en daar wordt ie dan ook meestal voor gebruikt.

Zelf kan ik ongeveer 4,5 uur zonder lading toe. Luisteren met lader-draad is inderdaad onprettig, als de draad tegen je kleding/rits schuurt dan klinkt dat door in je headset, alsof je met je nagels op de schelp loopt te krabben. Daar heeft ook mijn goedkope headset geen last van, zal wellicht aan de redelijk stugge kabel liggen.

Puntje over het nep leer, das veel beter voor de dieren ;)
Goede review, ik heb hem ook. Het geluid is erg goed zeker nadat je hem een tijdje hebt gebruikt (word het geluid wat voller en minder schel). Ik snap inderdaad niet waarom logitech niet een gewone usb connector hier heeft gebruikt.
Grappige tekst lees ik hier; "Of een spannende ontmoeting met de wielen van je bureaustoel."

Ik sloopte zojuist mijn Logitech headset met draad omdat het draad in de wielen van mijn bureaustoel is blijven hangen en ik de USB stekker compleet heb gesloopt. Vandaar op zoek naar een draadloze en ik kom hier terecht. :)