Nokia BH-505 Stereo Bluetooth Headset (Wit) Review

jeroen94704 8 september 2011, laatste update op 21 oktober 2011, 3.791 views

Nokia BH-505 Stereo Bluetooth Headset (Wit)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit, gebruiksgemak, levensduur batterij

Minpunten

• Draagcomfort, Bruikbaarheid bij sporten, Ergonomie

Opnamekwaliteit Score: 5
Omdat ik het zat was om in in de auto en op de fiets te worstelen met de draden van de standaard bij mijn telefoon meegeleverde headset was ik al een tijdje op zoek naar een goede bluetooth headset. De requirements waren dat de headset geschikt zou zijn voor zowel muziek (op de fiets) als voor hands-free bellen (in de auto). Als bonus zou het fijn zijn als de headset ook bij het hardlopen zou blijven zitten.

In eerste instantie kwam ik uit op de Plantronic/Altec Lansing BackBeat 903/906. Het voordeel van deze headset is de uitstekende geluidskwaliteit. De nadelen zijn de prijs (~80 EUR) en de slechte ergonomie (moeilijk op te zetten, blijft niet goed zitten). Per toeval kwam ik de Nokia BH-505 tegen, en na wat reviews leek dit een betere kandidaat. Ook de prijs van 44 Euro beviel me een stuk beter.

Features

De headset heeft alle features die je nodig hebt in een headset: Telefoon opnemen/ophangen, muziek starten/pauzeren, volume hoger/lager en volgende/vorige track.

Verder zit er een hele verzameling verschillende oordopje bij de headset, inclusief dopjes die niet volledig "in-ear" zijn, voor diegenen die dit niet prettig vinden.

Wat ik jammer vind is dat Nokia stug hun eigen oplaad pluggen blijft gebruiken. In dit geval de 2mm plug die ook op veel Nokia telefoons te vinden is. Al mijn andere gadgets hebben een mini/micro-USB aansluiting, zodat ik altijd maar 1 oplader bij me hoef te hebben, en ik alle devices aan een PC kan opladen. Ik heb dus nog eens 9 euro moeten uitgeven aan een usb-2mm verloop stukje.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is zonder twijfel het sterkste punt van deze headset. Doordat de oordopjes het oor helemaal afsluiten is de bas-weergave enorm goed (net als bij alle oordopjes van dit soort). Ook over het mid en hoog heb ik geen klachten. Verder is het geluid prima van kwaliteit, en merk je absoluut niet dat de verbinding draadloos is.

Ook bij het bellen is de geluidskwaliteit uitermate beide kanten op erg goed. Mensen met wie ik heb gebeld merken allemaal op dat ik prima te verstaan ben. Blijkbaar is dit een truukje dat Nokia inmiddels goed doorheeft, want de pick-up zit helemaal bij je rechter oor. Als ik direct in mijn telefoon (T-Mobile G1) praat ben ik minder goed te verstaan.

De niet-in-ear dopjes heb ik niet geprobeerd, dus ik weet niet wat dit met de geluidskwaliteit doet, maar ik verwacht dat dit ten koste gaat van de bas-weergave.

Waar ik wel tegenaan liep is dat dezelfde reden waarom de headset zo'n goede bas-weergave heeft (namelijk de in-ear dopjes) ook meteen een nadeel is bij het bellen. Je hoort jezelf namelijk niet meer via je eigen oren praten, en dit klinkt heel onnatuurlijk. Hier heb ik mezelf echt even overheen moeten zetten. Praat maar eens terwijl je je oren dicht houdt, en je weet wat ik bedoel.

Gebruiksgemak

De headset is simpel in gebruik te nemen. Als je de unit aanzet gaat hij meteen pairen of connecten met zijn gepairde device. De verbinding is niet beveiligd met een code (die bij bluetooth devices toch bijna altijd standaard "0000" is).

De knoppen op de headset zelf werken prima, maar zijn niet erg ergonomisch. De twee grote knoppen (play/pauze en opnemen/ophangen) die op de zijkant zitten moet je redelijk hard indrukken, waardoor de oordopjes oncomfortabel hard je oor in worden gedrukt. De knopjes voor volgende/vorige en voor volume hoger/lager zijn erg klein, en kun je niet met 1 vinger bedienen. Hier moet je je nagels bij gebruiken.

De oplaad-poort zit achter een klein rubberen kleptje, welke wat lastig open te peuteren is. Als je net je nagels hebt geknipt heb je waarschijnlijk een hulpmiddel nodig.

Comfort

Het draagcomfort is helaas waar de BH-505 steken laat vallen. De boog die achter je hoofd langs loopt is niet in te stellen, dus deze headset is alleen geschikt voor mensen met een min-of-meer gemiddeld hoofd. Als je een te dikke nek hebt zal deze niet passen.

Ook zit de boog nogal strak, waardoor hij behoorlijk hard op je slapen drukt. Ik vermoed daarom dat de headset na wat langere tijd pijn gaat doen, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Je kan met de headset op niet achterover leunen in de auto, omdat de boog dan tegen je stoel aan komt. Ook komt de kraag van mijn jas regelmatig tegen de boog, waardoor de unit kan verschuiven.

Ten slotte is deze headset, in tegenstelling tot wat het marketing-praatje beweert, niet geschikt om mee te sporten. In ieder geval niet voor hardlopen en andere activiteiten waarbij je veek beweegt. Voor fietsen of iets dergelijks is hij denk ik wel bruikbaar.

Ik heb zeker geen spijt van deze aankoop, maar dat komt vooral omdat ik zo blij ben met een draadloze headset die net zo goed klinkt als mijn bedrade set. De ergonomie is voor mij acceptabel voor korte tijd, maar dit is zeker niet een koptelefoon die je de hele dag op kan hebben.

Al met al is deze headset met 44 euro een prima deal.

Update: Ik ben niet meer zo positief over de kwaliteit. De headset heeft nu het rare probleem dat hij het geluid van de microfoon versterkt doorgeeft in de oordopjes, waardoor de set als headset onbruikbaar is geworden. Als koptelefoon doet hij het nog prima, en daar gebuik ik hem dan ook nog voor.

Heb jij ook een Nokia BH-505 Stereo Bluetooth Headset (Wit)?

Allereerst mijn complimenten voor je inzet van het schrijven van deze review. Echter mis ik nog een paar puntjes in je review.

Zoals:
Hoe lang kan je muziek luisteren op 1 acculading. (ik mag namelijk hele dag door muziek luisteren op mijn werk dus 8 uur stamina is voor mij een vereiste).

Paar foto's had deze review nog beterder gemaakt.
Te denken aan hoe deze in je nek ligt of andere mogelijkheden.

Als je dit doet krijg je van mij volle 5 sterren.

Ben je er trouwens nog steeds heel tevreden mee?
Hoi,

Geen idee hoe lang de accu precies mee gaat, want ik heb hem nog niet op hoeven laden (met een week lang +/- 30 minuten gebruik per dag). Dit zal ik over een tijdje, als ik wat meer ervaring heb, toevoegen aan de review. Het opladen gaat in ieder geval wel heel snel: In een uurtje is hij vol.

Foto's moeten nog even wachten, maar zal ik proberen toe te voegen.

En ja, ik ben er nog steeds tevreden mee. Meer dan in het begin zelfs, omdat ik heb gemerkt dat het reconnecten veel beter gaat dan ik gewend ben. In de auto stappen, headset aanzetten, en hij reconnect zonder dat ik mijn telefoon hoef aan te raken. Dat was vroeger wel anders. Natuurlijk ligt dit meer aan mijn telefoon dan aan de headset, maar toch mooi dat het goed werkt.
Wat bedoel je met headset gebruik en koptelefoon gebruik? Is headset voor jou bellen en koptelefoon muziek luisteren?
Inderdaad. De microfoon wordt automatisch aangezet als ik iets begin te doen waar dit voor nodig is (bv bellen). Op dat moment begint het probleem dat ik beschreef, en is de set onbruikbaar. Zolang ik alleen maar muziek speel staat de mic uit, en is er geen probleem. Sterker nog, het is een van de beter klinkende koptelefoons die ik ken.
Je moet er alleen niet mee gaan hardlopen.. Op http://discussions.europe...d-p/711437/highlight/true vind je zo'n honderd klanten die ook de BH 505 hebben en na hardlopen (inspanning) ineens een 'dode' BH 505 hebben.

Die van mij is ook zo overleden. Ik stond er een half uur mee op de crosstrainer toen hij niet meer uit wilde.. Toen hij uiteindelijk uitging, kreeg ik hem niet meer aan.. Ook hard reset werkte niet.. Opladen ook niet..

Na wat googlen was ik erachter.. Nokia geeft aan dat hij spatwaterdicht is, maar hij is ZEKER niet bestand tegen zweet.. En zoveel zweet ik nog niet na een half uurtje op een crosstrainer..

Anyway.. Ik heb hem opgestuurd en na 3 maanden retour! DRAMA! Dit lag volgens mij aan E Care (dramatisch slecht bedrijf overigens met erg slechte service)

Maar geluid is geweldig en bellen gaat ook goed.. Batterij gaat heel erg lang mee.
De nokia bh 505 is inderdaad niet echt een band om mee te gaan sporten.
Had deze aangeschaft maar gaf naar 2 maanden al de geest. niet meer op te laden en ook niet meer te resetten. Opgestuurd via de leverancier en tja dan kom je inderdaad bij een mega slecht bedrijf wat vele gsm's en aanverwanten artikelen voor ondermeer nokia en diverse providers repareerd. Enfin kreeg hem naar vele weken terug, werkte inderdaad gelijk weer maar deze band wil niets weten van iets wat maar actief is en waar bij vocht cq zweet vrij komt. Vreemd want hiervoor zou hij geschikt zijn. Vanmorgen kon ik de zeg maar 2e band ineens weer aan doen en bleek er nog stroom in te zitten, helaas na 30 minuten viel hij uit en nu doet het dus ook weer helemaal niets, niet opladen, niet resetten, KORTOM NIET AAN GAAN SCHAFFEN ALS JE WILT GAAN SPORTEN MET DEZE BAND.

oh ja wat wel okee was, het geluid !!!!!!
Wie kan mij aangeven hoe ik de Nokia BH 505 weer in fabrieksinstelling kan krijgen! Heb de handleiding erop nagekeken maar als ik de aan uit knop ingedrukt houd en er dan de stroom op zet werkt het niet.

Heb de nokia 505 de eerste keer op een bluetooth zender aangesloten, en dat werkte prima. Daarna op mijn smartphone uitgeprobeerd ook prima. Nu wil ik hem weer op de bluetooth zender aansluiten, en nu koppelt hij niet meer. Heb hele handleiding wel 3 keer doorgelezen, en alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar om te laten koppelen.