Specificaties 5GHz WiFi + 3G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition) Review

timo_m 14 november 2010, laatste update op 17 november 2010, 9.851 views

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)

Pluspunten

• Voor mij een alles in één doos:
  • Erg sterke telefonie (o.a. DECT direct aanmelden, meer VOIP providers, makkelijk schakelen)
  • USB (printer & HD voor media server),
  • Gb LAN
  • VPN,
  • Het is de meest flexibele en gebruiksvriendelijke ADSL router die ik ken.

Minpunten

• Beta firmware nodig voor stabiele ADSL & IPv6
  • Nog geen VDSL in standaard firmware
  • Niet goed functioneren van de KPN Nummerherkenning
  • Vreemde Y-kabel (Misschien moet ik mijn analoge-lijn eens opzeggen)

Beheerbaarheid Score: 4
Na twee jaar met een 7270 en een SMCWGBR14-N in mijn meterkast besloot ik deze te vervangen voor de nieuwe 7390. De nieuwe router heeft namelijk Gb poortjes en is actief op zowel 2.4gHz als 5gHz band.

• ADSL2 Snel Internet Abonnement van online
  • Readynas
  • Notebook
  • Squeezeboxen
  • Android Telefoon
  • 3 DECT telefoons
  • Fitz!box 7270 & ZyXEL NBG460N voor twee VPN's
De 7390 zag ik als de nieuwe alles in één waarbij de beperkingen uit het verleden werden opgelost en ik met vooral met minder apparaten zou blijven zitten. VOIP DECT was een belangrijke drijfveer voor de 7270 evenals de VPN’s. De nieuwe 7390 zou daar Gb poortjes aan toevoegen, evenals een tweede frequentie voor mijn draadloze netwerk. VDSL is mogelijk een optie voor de toekomst.
Gezien de weinige informatie op AVM website heb ik het gevoel dat ik 'm te vroeg heb gekocht.

-- 14 November --
De nieuwe firmware werkt zo goed in mijn beleving dat een update op z’n plaats is.

Installatie
Natuurlijk kon ik de configuratie backup van mijn oude FB niet overzetten naar de 7390, maar in een uurtje had ik de instellingen, het telefoonboek en de VPN’s overgezet. Alles werkte in één keer als een zonnetje.

Features
  • De features zijn vergelijkbaar met de 7270 en ondermeer:
  • ADSL2+ Modem,
  • Router met 4xGB LAN,
  • 2.4 & 5 Ghz WLAN (gelijktijdig)
  • Telefooncentrale met meerdere VOIP providers, DECT, makkelijke dial plannen, antwoordapparaat, FAX ontvangst.
  • Media Server (USB Disk)
  • USB Print Server
  • VPN, enz
Telefonie
De telefoniefunctie maakt mij blij en blijf ik een heel sterk punt vinden van de box.
Nieuw is de geïntegreerde storage, nu hoef ik geen USB stick meer aan mijn Fritz!Box te hangen voor de geïntegreerde fax en antwoordapparaat. Het geïntegreerde antwoordapparaat doet wat ‘ie moet doen. De fax heb ik nooit geprobeerd.
  • De VOIP/DECT werkt geweldig, helemaal met mijn AVM MT-D toestel. Daarmee kan ik ook het centrale telefoonboek makkelijk benaderen. Meerdere DECT toestellen zijn gelijktijdig bruikbaar, zodat er gelijktijdig meerdere gesprekken gevoerd kunnen worden. Handig in een huishouden met mensen die lang willen bellen. Zelf vind ik het wel prettig dat ‘nieuwe bellers’ op mijn antwoordapparaat komen als ik aan het bellen ben. Geen ingesprektoon en de log verteld me wie het was.
  • De HD telefoniefunctie vind ik nog steeds indrukwekkend. Het klinkt zoveel duidelijker dan gewoon telefoon.
  • De dialing rules maken de automatische provider selectie gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. Zo bespaar ik heel wat kosten omdat ik zonder nadenken de juiste provider pak.
  • De nachtfunctie heeft mij al wat nachtrust opgeleverd. Na 22:00 ben ik bereikbaar voor familie en goede vrienden, voor de rest blijft mijn telefoon stil. Erg handig als een faxdienst je ’s nachts anoniem reclame wil sturen.
- Minpunt -
De KPN nummerherkenning van de analogelijn werkt, net als bij de 7270, niet zonder extra telefoontoestel achter de ADSL splitter. Met een extra toestel voor de Fritz!box werkt alles zoals het moet, maar dat toestel wil ik niet. Dit ligt weer bij de servicedesk.

Wireless
De twee netwerken hebben voldoende bereik in mijn betonnen huis. Achteraan op de eerste verdieping werkt mijn squeezebox goed op de 2.4gHz. Met de SMC router had ik een kabel nodig om het echt betrouwbaar te maken.
Ik haal net geen 100Mbit (netto) bij een FTP-sessie met mijn netgear, maar goed... kan ook m'n notebook zijn.
(736702464 bytes received in 91,36Seconds 8063,73Kbytes/sec)
De wireless verbinding is zoals het hoort, stabiel.

Bedraad
De nieuwe Gb poortjes doen hun werk goed.
Ik merk en meet geen snelheidsverlies

DSL
VDSL is aangekodigd, maar zit er nog niet in.
De beta-firmware werkt erg goed. Mijn internet radio loopt nu weer de hele dag en ik kan weer uren bellen. Snelheid is gelijk aan mijn oude Fritz!box (16 Mbit downstream).

Verder heeft de nieuwe firmware mij IPv6 weer gebracht. Leuk cadeautje. Al twijfel ik nog steeds aan de veiligheid. Eigenlijk wel zo fijn dat sommige dingen binnenblijven (met IPv4).

Service
Vrijdag 22 informatie ingeleverd bij de helpdesk. Dinsdag had ik een bericht van de supportdesk met nieuwe firmware. Kijken wat 'ie nu doet en hopen dat 'ie nu weer zo stabiel is als het hoort.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)?

Heb je ook een firmware upgrade kunnen doen?
en heb je een installatie c.q. handleiding Cd er bij?

verder een interessante review, wil namelijk zelf ook deze Fritz!box gaan gebruiken.
Er is helaas nog geen, international, firmware beschikbaar bij AVM voor het grote publiek.
Afgelopen vrijdag heb ik alle informatie verzameld en doorgestuurd naar de support mensen. Misschien is er minder publiekelijk firmware beschikbaar die de ADSL connectie stabiel maakt.

Handleiding zit er bij, een cd niet, maar als ik eerlijk ben vraag ik me altijd af ‘waarom’ er een CD bij zit. Na het aansluiten kan je via een browser alles instellen.

Persoonlijk zou ik nu eerder een 7270 aanraden of de 7390 over een maandje, als de kinderziektes eruit zijn.
Ik heb sinds een week de Fritzbox 7390.

Er zijn 3 problemen

1: De ADSL2+ verbinding valt om de paar minuten even weg en wordt daarna weer opnieuw opgebouwd. Dit gebeurt zo'n 5 keer per uur.

2: De draadloze verbinding wordt na 5 minuten verbroken op alle verbonden apparaten (iphone 4, iphone 3g, tv, laptop, n95. In de logging staat dat het device derigistered is omdat het niet meer gebruikt wordt terwijl er een download aktief is via het aangesloten device.

3: Ik gebruik een cisco gigabit switch maar krijg op de fritzbox poort steeds crc errors, ook na het uitproberen van verschillende speed/duplex instellingen en andere bekabeling.

Ik heb hiervoor een call aangemaakt bij AVM en deze reageerden na 1 dag met enkele instellingen die ik moest veranderen. Deze instellingen had ik allemaal al geprobeerd en heb teruggemaild of er een nieuwe (beta) firmware beschikbaar is. Hierop krijg ik geen reactie meer na een aantal dagen wachten. Vanochtend maar eens gebeld met de belofte dat ze vandaag zouden reageren. Ik heb nog niks gehoord. Aan de support heb je dus niet zoveel.

Ik ga de fritzbox dus terugbrengen en omruilen voor een zyxel of draytec router. Het leek een mooi apparaat maar het valt dus vies tegen!

[Reactie gewijzigd door rwanrooy op 27 oktober 2010 16:43]

Heb sinds na het uitkomen van deze Fritz!Box 7390 meteen de Duitse versie gekocht en geen enkelprobleem ondervonden. Dus ook niets van bovenstaande problemen.
Alle functies werkten meteen perfect op een ISDN aansluiting via XS4all.
Zonder onderbrekingen en altijd met perfecte kwaliteit. Ook de fax ontvangst en verzendfunctie is perfect. Evenals de onderdelen DECT en NAS.
Zeer heldere menu's voor alle instellingen.
Heb nog nooit zo'n goed en snel werkend modem/router gehad. Dit apparaat overtreft echt alle andere. Topklasse!
Gekozen voor de Duitse versie omdat daar altijd maanden eerder de nieuwste firmware voor wordt vrijgegeven.
Op het Duitse IP-Forum heb je werkelijk alle informatie over modems, ook uitgebreid over alle FRITZ!Boxen.
Zo kun je bijvoorbeeld vrij eenvoudig van een Duitse versie een UK versie maken en omgekeerd. Dit alles simpel door een upgrade met de tool ruKernel. :)
Ik heb sinds een paar dagen ook een 7390 (firmware versie 84.04.83), op een Online ADSL extra abonnement.
Allereerst kon ik het modem niet aan de praat krijgen. Uiteindelijk iemand ergens op een forum gevonden die het modem met een standaard rj11 kabeltje wel aan de praat kreeg. Bij mij idem. Bleek de meegeleverde Y-kabel kortsluiting te hebben tussen pins 4 en 5! En dat zijn precies de pennetjes voor het DSL signaal!
Dus vandaag zelf van een standaard UTP kabeltje en twee RJ-11 stekkers maar een eigen Y-kabel gemaakt. (DSL signaal op pins 4&5 en telefoonsignaal op 3&6). Kon ik ook gelijk de lengte precies goed maken en was ik van de stomme adaptertjes af.

Maar nu mijn probleem: Werkend via LAN valt ook bij mij zo nu en dan de verbinding weg. Ben nog aan het analyseren hoe vaak en wat er uitvalt, maar irritant is het nu al wel. Overigens vind ik in de event logs niets terug.

@timo_m: Welke firmware-versie heb je gekregen? En lost die het probleem op? Als die hoger is dan 84.04.83, zou je die ergens kunnen plaatsen waar ik em kan downloaden? Evt kan ik ook wel tijdelijk FTP ruimte beschikbaar stellen.
@ timo_m: Stuur me even een mailtje op jensma at dds punt nl, dan stuur ik je de FTP inlogdata. Alvast bedankt! :)
(Jammer en onhandig dat Tweakers geen PM ondersteunt :| , maar zo gaat het ook wel lukken.)

edit vrijdag 5 november:
Iemand op een forum gevonden die stelt dat ie de verbindingsproblemen icm met een Online-extra abo kan oplossen door WLAN uit te schakelen. Zojuist even getest en dit helpt bij mij in ieder geval niet. Ook met gedisablede WLAN valt de verbinding na precies 15 minuten weg en komt dan na een paar minuten weer terug. Dit herhaalt zich dan elke 15 minuten, dus ongeveer 12 minuten internet, 3 minuten niet etc.
Totdat AVM dit opgelost heeft voorlopig maar weer even verder met de oude Speedtouch dus.

[Reactie gewijzigd door Andrehj op 5 november 2010 23:17]

Het probleem dat je hierboven beschrijft lijkt bij Online te liggen en niet bij het modem van AVM. Als ik mijn SpeedTouch van Online bekijk krijg ik elke 15 minuten twee nieuwe entries in mijn log:

Waarschuwing DHCC lease ip-address 83.117.x.x bound to intf Internet
Waarschuwing DHCC intf Internet renews lease ip-address 83.117.x.x

Je log zit op http:// [SpeedTouch IP] /cgi/b/events/

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 februari 2012 12:26]

De nieuwe firmware lijkt hier goed te draaien en hij voelt stabiel.
Volgende keer wacht ik denk ik op de eerste firmware update voordat ik iets nieuws koop.

@Andre-Hessel: Hoe is het met jouw Fritz!box met de nieuwe firmware?
@Macnon: Eens, is belachelijk... maar komt helaas veel voor in mijn beleving. Time to market is bij steeds meer producten leidend.
Valt jullie verbinding niet weg als gevolg van een te laag signaal? Zoek eens of je de signaal ruisverhouding kan vinden. Bij mijn vorige Fritzbox moest mijn ADSL snelheid iets teruggeschroefd worden door mijn provider om te voorkomen dat hij bleef af en aanmelden (telkens signaal verlies). De Thomson modems die bijvoorbeeld KPN levert ontvangen net iets beter dan de Fritzboxen en daarbij trad het probleem bij mij dus sporadisch op. Nadat mijn snelheid iets meer geknepen werd door de provider werkt het stabiel. De voordelen van de Fritzbox wegen zeker op tegen het iets moeten laten knijpen van de verbinding.
@KnalRob: Firmware-Version 84.04.86-18507

@ucsdcom: Mijn ADSL verbinding was stabiel met mijn 7270 en is stabiel met de nieuwe firmware op mijn 7390.
Als je Annex-B hebt kan je meer tweaken met een Fritz!Box en zelf je snelheid terugschroeven (voelt voor mij prettiger dan vertrouwen op m'n provider).

[Reactie gewijzigd door timo_m op 17 november 2010 07:38]