Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3) Review

Supremes 27 juni 2007, 1.793 views

Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop!
  • Hitte uit de kast(andere temps dalen ook)
  • Ook geschikt voor 7900GT!

Minpunten

• Licht modwerk vereist bij montage op 7900GT
  • Geen...

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Na te hebben geconcludeerd dat de stock-koeler van mijn 7900GT wel erg veel lawaai maakte heb ik besloten dat er een nieuwe koeler op mijn kaart gemonteerd moest worden. Helaas zijn alle 7900GT-eigenaars momenteel aangewezen op een Zalman VF-700/900, aangezien dat de enige fabrikant is die compatibiliteit claimt met de 7900GT. Dat is voor mensen die Artic-Cooling fanboys zijn zoals ik en een hekel hebben aan grote oranje blokken in hun pc een slechte zaak.

Echter, ik heb een keer ergens op GoT (weet niet meer waar) gelezen over iemand die een Artic Silencer 5 Rev. 3 op zijn 7900GT gemonteerd had (met enig modwerk). Nou ben ik zelf ook niet zo vies van een beetje zagen of dremelen in mijn kast danwel koeler dus ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Silencer besteld. Mijn vriend heeft een 6800GT en zijn kaart had (op het oog) precies dezelfde lay-out als de mijne, maar was alleen iets langer. Ik verwachtte dan ook geen grote problemen met mijn Silencer.

Toen de koeler was aangekomen waren er op het eerste gezicht niet veel obstakels. Volgens de verpakking was de derde revisie Silencers ook compatible met de 7800 serie, en daar verschilt de 7900 serie toch niet zo veel van (dacht ik toen nog). Uiteindelijk bleek dat ook wel waar te zijn, er waren maar twee kleine details die wat aandacht vergden.

Zoals de meesten van jullie wel weten is de 7900 serie eigenlijk hetzelfde als de 7800 serie, alleen dan met een die-shrink en wat optimalisaties. Als je de kaart echter van boven (met koeler boven) bekijkt valt je één ding op. De core en het mem zijn ongeveer 6-7cm naar links verplaatst. Mijn Silencer (met zijn airguide) stak dus ongeveer 6-7cm uit. Ik vond dit in principe niet echt heel erg, maar toen ik de kaart in mijn kast probeerde te monteren verhinderde de bracket van mijn kast dat. Ik heb toen gekozen om i.p.v. de bracket eruit te dremelen mijn Silencer in te korten. Want daar ging het eigenlijk om.

Dat bleek vrij simpel. De airguide bestaat uit twee delen, een rechthoekige bovenkant met een afneembare onderkant. Door de onderkant voor de helft weg te nemen kreeg ik net de ruimte vrij die ik nodig had om de airguide door mijn bracket te schuiven (de onderkant is 5mm dik). Het is ook mogelijk om gewoon de hele airguide eraf te slopen maar dan blijft de warme lucht alsnog in je kast hangen en daar koop je de Silencer natuurlijk niet voor. Maar zoals jullie je misschien kunnen herinneren was er nog een klein probleempje. De fan-connector...

De airguide is niet alleen te lang, op mijn 7900GT zit hij ook nog in de weg van de fan-connector. Door een beetje in de airguide te snijden is het erg makkelijk om vervolgens alsnog de koeler aan te sluiten.

Echter, bij al deze dingen merk je dat hij niet voor niets alleen compatible is met de 7800 serie. Als je eenmaal weet waar de knelpunten liggen, kan je die meteen uitschakelen, en niet, zoals ik, 7 keer de koeler opnieuw monteren omdat er toch nog iets niet helemaal goed zit. Ondanks dit alles kan ik deze koeler aanraden omdat hij niet alleen spotgoedkoop is maar ook omdat hij simpelweg goed koelt. Onder Vista kan ik helaas de temps niet uitlezen maar ik zal binnenkort een van mijn temperatuursensors op de core monteren zodat ik de nieuwe temperaturen kan vergelijken met de oude. Hoe ik dan weet dat hij goed koelt? Mijn chipset, die vroeger in de uitlaat van mijn stock-koeler zat, wordt nu niet meer 60 maar 40 graden. Ook is het ding natuurlijk fluisterstil, maar dat vind ik bijna normaal worden met producten van Artic Cooling.

Al met al dus een zeer goed alternatief voor de gemiddelde tweaker die licht modwerk niet schuwt en deze review heeft gelezen. En je moet een 7900GT hebben natuurlijk.

Foto's:
1: De lijn geeft aan waar ik mijn Silencer heb onthoofd
2: De lay-out van een 7900GT
3: De lay-out van een 7800GT (je ziet dat de core+mem iets naar rechts verschuiven)

Load: 50-51
Idle:39-40

27-06-07:
Inmiddels is mijn 7900GT RMA gegaan na problemen met het geheugen, de kaart gaf artifacts en viel gelukkig nog onder garantie. Ik heb deze koeler natuurlijk van mijn kaart verwijderd en de kussentjes die de memorychips koelen zijn daarbij verloren gegaan en ik kan de Silencer dus niet meer gebruiken op mijn nieuwe kaart.

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)?

Leuke nette review, k heb deze trouwens net besteld voor mijn ASUS EN7800GT :)

Nu schijnt ASUS wel een afwijkende lay.out te hebben maar dat zie ik dan wel weer :Y)
Mijn 7900GT is ook van Asus, maar heeft geen afwijkende lay-out... Asus wijkt zowieso niet zo vaak af van reference models. Je kan dit makkelijk met google opzoeken. Bedankt voor het compliment, daar doe je het voor :-)
Voor de 7800GT kun je gewoon de juiste revisie pakken en hij past direct. Ik heb hem zelf ook op een Asus 7800GT.
Kan je misschien foto maken van hoe die eruit nu.