Labtec Arena 675 (5.1) Review

twixxie 3 augustus 2006, 1.374 views

Labtec Arena 675 (5.1)

Pluspunten

• de geluidsweergave is goed
  • de set is goedkoop

Minpunten

• enigzins teleurstellende basweergave
  • weinig aanslutingen
  • zonder extra uitgaven geen mogelijkheid om aan te sluiten op console
  • korte kabels

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Nadat ik een tijd lang gewoon mijn tv-speakers had gebruikt tijdens het gamen op de ps2, besloot ik dat het wel eens tijd werd om een 5.1 setje te kopen.
Toevallig zag ik deze set voor een schappelijk prijsje in een computerzaak liggen en na wat zoeken op het internet besloot ik deze maar te kopen.

Featureset
De featureset van deze set viel me toch behoorlijk tegen. Toen ik de set wilde gaan installeren kwam ik er al snel achter dat het niet mogelijk was om de set onmiddellijk aan mijn ps2 aan te sluiten. Ik had verwacht dat hiervoor wel een omvormstukje was meegeleverd, maar dat bleek niet zo te zijn. Na een snelle bestelling bij logitech echter kon ik 2 dagen later toch aan de slag.

Ook zijn de mogelijkheden om volume aan te passen behoorlijk karig. Er zit geen afstandsbediening bij en op de subwoofer zijn slechts 2 knoppen geplaatst. 1 voor de bass-weergave en 1 voor het algemene volume. dit is behoorlijk lastig voor mij aangezien mijn rear-speakers een stuk dichterbij mijn oren zijn dan mijn front-speakers.

Ook aansluitingen zijn er amper, naast 3 3.5mm jack-in's, voor de front, rear en center/subwoofer, zijn er geen aansluitingen. Een aux-ingang zou prettig zijn voor bijvoorbeeld muziek afspelen met mp3 speler, iets wat ik regelmatig doe. Nu ben ik gedoemd tot het overhoop halen van mijn bekabeling om 1 van de jackplugs eruit te vissen om mijn mp3 in te pluggen.

Als laatste zijn ook de kabels naar de front speakers iets tekort. In het boekje staat dat de plaatsing van de subwoofer niks uitmaakt, maar ondertussen zijn de kabels van de rear speakers 3x langer dan die van de front speakers. Dit heeft tot iets emer kabelrommel gezorgd dan nodig
zou moeten zijn.

bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is prima, alleen jammer dat de speakers van plastc zijn, ziet er een beetje goedkoop uit. Als je het kapje van de speakers haalt zie je dat ook de conus van zwak materiaal is gemaakt, vergeleken met de speakers van een vriend van mij is dat echt een groot verschil, echter is er nog niks kapot gegaan dus ik kan tevreden zijn.

Vormgeving
De vormgeving is niet echt geweldig, vooral omdat de speakers van plastic zijn. de subwoofer ziet er echter weer beter uit en oogt minder goedkoop. De vormgeving van de speakers boeit mij eigenlijk niks, ik lig er niet wakker van ofzo, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen ze om deze reden niet zouden kopen.

Geluidskwaliteit muziek
hier heb ik weinig op een te merken, soms hoor ik lichte ruis, maar heb er geen last van. Ik kan de geluidskwaliteit van de muziek dus ook als goed bestempelen.

Geluidskwaliteit films/games
ik heb deze set voornamelijk om mee te gamen gekocht.
de geluidsweergave hierin is gewoon prima, kan ik eigenlijk niks op aan merken. de achtergrond muziek komt er ooi uit en ook de ontploffingen zijn een prima samenspel tussen subwoofer en speakers.
ook het 5.1 deel doet het hierin goed, ik kan nu goed horen waar wat vandaan komt.

Midden en hoge tonen weergave
Deze tonen worden gewoon goed weergegeven en kan hier eigenlijk weinig over zeggen.

Basweergave
de Basweergave ben ik minder tevreden over als de rest van het geluid.
De subwoofer kan naar mijn mening niet hard genoeg, zeker niet als ik de muziek hard afspeel, hoor ik de subwoofer amper, zelfs als de basweergave voluit staat. dit vind ik wel jammer omdat dan soms de bassist een beetje wegvalt in bv een instrumentaal nummer.
Ook is de basweergave iets bonkerig en had er iets meer diepte in mogen zitten.

De prijs is prima, ik vind het een vgoedkoop setje en is zijn prijs wel waard

Mijn conclusie is dat de geluidsweergave over het algemeen prima, ook al valt af en toe de bas een beetje weg in de rest van het geluid.
Een groot nadeel is echter de featureset. Er zit niks extra's bij en van een set die wordt aangeprezen voor gebruik in games, mag je in mijn ogen wel verwachten dat de set gewoon aansluitbaar is aan consoles.
Al met al zou ik deze set niet opnieuw kopen, maar in het vervolg voor een helaas duurdere, maar wel volledigere home cinema set.

Heb jij ook een Labtec Arena 675 (5.1)?