Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Medal of Honor, PC (Windows) Review

tweakerharrie 24 oktober 2010, laatste update op 24 oktober 2010, 1.469 views

Medal of Honor, PC (Windows)

Pluspunten

• Positief:
  • Alles ziet er prachtig uit, 1 van de meeste fraaie games op de markt
  • Geluiden knallen werkelijk uit je speakers
  • Veel actie
  • Weinig lag door het hebben van dedicated servers

Minpunten

• Negatief:
  • Je gaat erg makkelijk dood (te grote hitbox of te krachtige wapens?)
  • Geen LAN optie - internet is nodig om te spelen
  • Geen killcam en geen last winning kill - beetje saai
  • Kleuren beetje flets in sommige mappen
  • Snipers en noobtubers kunnen ongestoord hun gang gaan
  • Spel heeft niet iets bijzonders als je kijkt naar de games die er al zijn.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Inleiding en samenvatting

Sinds het succes van de Call of Duty serie en ook Battlefield was Medal of Honor een kleine speler geworden in de game markt. Ik heb nog een tijdje "allied assault" gespeeld maar toen COD2 uitkwam was dat de grote winnaar voor mij. Op 13 oktober 2010 is eindelijk een nieuwe MOH uitgekomen en die ga ik hier bespreken. Het zou een game zijn die realisme in het spel gaat brengen zoals geen enkele andere game.
Ik vind de game goed en heeft veel actie. De game is wel redelijk saai en niet orgineel.

23 okt 2010. Update. Meer uitleg over "saai en niet orgineel".

Graphics

De grafische motor van het spel is gelijk aan die van Bad Company 2. Deze frostbite engine is erg indrukwekkend maar jammer dat in MOH de omgeving niet stuk kan zoals in BC2 wel. Dat maakt het spelen tot een vrij statisch gebeuren. De routes waar je langs moet liggen grotendeels vast. De mappen zijn niet zo groot maar erg mooi gemaakt. Alles ziet er schitterend uit. Op mijn computer haal ik 26-37 frames per seconde met alles high, 1920 x 1080 en AA 8 x en Anisotropic filter 16x. Mijn videokaart kan krachtiger (is al een oudje - 4870x2) maar kan goed de game spelen en alles goed zien.
Als ik DX11 instel loopt hij vast. Ik heb hem standaard op "auto" laten staan.
Jammer dat de woestijnmappen en de sneeuwmappen een beetje flets zijn qua kleurgebruik. BC2 heeft dat ook maar minder en Modern Warfare 2 heeft dat helemaal niet. Dat oogt minder mooi in MOH.
Ieder grassprietje beweegt in de wind maar de hoogste wolken zijn stil. De rotsen hebben schaduw maar een speler niet.
Je kunt niet liggen en ook niet leanen in de multiplayer game.
Zelf heb ik schokjes en kleurverschil in het spel en soms heel even zwarte vlekken maar andere spelers die ik sprak hebben dat niet.

Sound

Ik heb goede speakers en dito headset. Het geluid van MOH is echt indrukwekkend goed. De radio fragmenten zijn beetje aangedikt. Ik weet van liveleak filmpjes dat een echte oorlogsradio veel saaier is. Daar vloeken ze ook minder op en praten veel minder stoer. Meer een Jean Claude van Damme film dan realisme. De achtergrond geluiden zijn voordurend aanwezig en mw2 en COD4 spelers zullen dat minder waarderen. Je kunt nauwelijks een tegenstander op gehoor spotten, dat kan in bc2 ook niet zoals in mw2 maar in MOH is het geknal hinderlijk.
Muziek in een spel zet ik als eerste uit. Zou niet weten of de muziek mooi is.

Single player

Deze review is naast een waarneming ook een afspiegeling van mijn mening en ik speel zelden of nooit single player games. De enkele missies die ik gespeeld heb zien er leuk uit maar naar mijn mening veel te lange films ertussen en de route door het spel ligt vast. Je kunt alleen maar door 1 deur en je moet de missies uitspelen in 1 richting. De AI van het spel is daardoor onrealistisch en erg dom, als je een kleine variatie in route hebt gevonden en je de vijand kunt flanken doen ze niks.
Om de TIER 1 mode in multiplayer te spelen moet je wel de single player mode uitspelen.
Single player review zou ik niet kunnen schrijven.

Multiplayer - dedicated servers

De grote kritiek op Modern Warfare 2 was het ontbreken van dedicated servers. MOH heeft deze wel en lag behoort weer tot het verleden. Je ziet niet hoeveel servers er zijn.
In de server browser ontbreekt de ping, jammer want ik heb geen behoefte om te spelen op een server in Chicago. Zou graag willen sorteren op ping maar de tabel is nog leeg. Die ping indicator zal nog wel komen met een update.

Spel zonder grenzen

Er was nog een nadeel bij mw2. Dat hebben we kunnen leren van het succesvolle "promod" in COD4. Waarom is deze zo succesvol? Namelijk vanwege het blokkeren van noob wapens en het hebben van een sniperlimit en nade limit. Dit zou erg wenselijk zijn aangezien mijn hele team soms aan het sniperen was terwijl ze moeten aanvallen. Tot op heden is de limiet er niet in mw2. MOH heeft dit ook niet. Gemiste kans jongens. Als je dit had ingebouwd had je verschil kunnen maken. Er waren zeker dan een hoop pro gamers op MOH over gegaan.

Be quick or be dead

Erg jammer aan de gameplay is dat je verschrikkelijk makkelijk dood gaat. Alles lijkt hardcore maar dat is het niet. Bij Bad Company 2 moet je echt iemand goed raken voordat je een kill hebt, hier zijn de hitboxen zo groot als olifanten. Beeld en geluid wel realistisch maar gameplay niet. Niemand gaat direct dood door een schot in zijn been, in MOH wel. Nu hoeft het ook niet zoals in "Operation Flashpoint - Dragon Rising", hier is het realisme zo hoog dat de gameplay erdoor minder wordt. De OFDR is traag, weinig actie en de mappen zijn enorm. Je loopt soms 5 minuten zonder iemand te zien. Ik had graag de actie van mw2 gehad met de hitboxes van BC2. Wat ik leuk aan bijvoorbeeld OFDR en Lef4dead vind is dat je langzamer loopt als je gewond bent. Dat hadden ze wel erin kunnen brengen.

[edit]okt 21 2010. In de nieuwe patch lijkt EA games er iets aangedaan te hebben. De sniper kan niet meer met 1 schot doden op afstand, hier zijn 2 schoten nodig. Bovendien zijn de schoten uit de heup en een sprongschot minder naukeurig dan voorheen.
In het spelen merk ik er niets van. Als je geraakt wordt ben je meestal direct dood.

Veel actie maar saai?

Saai is het niet echt maar wel eentonig. Waarom dat ik dat vind: Ten eerste mis je het contact met je team. Als je dood bent heb je geen kill cam en ook geen ghost cam. Je hebt geen idee waar je teamspeler is. Je kunt ook geen squads maken zoals in bc2. Al je teamleden hebben dezelfde markings. In mw2 hebben je clanleden een andere kleur. Je ziet na je "dood" direct een deploy scherm en je kan kiezen hoe je weer terug op het slagveld kan komen. Ten tweede spawn je in alle game modes bijna direct weer. Er is geen rust om na te denken over je tactiek. Ten derde heb je een eenvoudig screen met statistieken maar geen extra mededelingen zoals je nemesis (leuk in BC2) en je ziet ook geen assists. De game heeft hierdoor een hoog tempo maar komt neer op goed campen met een sniper of rennen en schieten. De keuze aan wapens en attachments is klein in vergelijking met mw2 en bc2 en dat zorgt wel dat het meer aankomt op skill. De game is vooral voor liefhebbers van close combat en goed sniperen.
Als je een nade gooit (die trouwens niet ver kan en ook snel ontploft) en je gaat dood krijg je geen mededeling of er nog iemand dood door gaat.

Geen unieke feature

Wat de game mist een eigen identiteit. Wat ik bedoel is dat ik alles in deze game wel ken. MW2 had een paar nieuwe dingen zoals de last winning kill en de uitgebreide statistieken na een game. Of BC2 met de gebouwen die in kunnen storten. Deze game heeft niet een feature eruit springt van "hey dat is leuk - dat kende ik niet".

Game modes

De modes in het spel zijn: sector control, combat mission, objective raid, team assault. Deze zijn vergelijkbaar met: Rush, Demolition, Domination, Team Deathmatch en Conquest. Bij al deze modes: Je respawned altijd - dat maakt het actie gehalte heel hoog.
Er is geen killcam en ook niet iets wat er op lijkt zoals in bc2. Als je AFK bent wordt je wel automatisch gekicked. Ben ik wel blij om. Wat ik leuk vind is dat je de speelnaam niet kunt veranderen zonder je rang te verliezen plus je kunt geen speelnaam kiezen die er al is. De clan TAG kan je wel aanpassen.

Oordeel

In MOH is niets terug te vinden van de oorspronkelijke serie van MOH. Op de naam na is dit een gewone first person shooter en als hij "Desert Shooter" ofzo had geheten was hij nauwelijks verkocht.
Er is ook politiek wat discussie over deze game maar daar heb ik een langer verhaal over en die post ik nog wel een keer.

Er is ontzettend veel actie in deze game. Medal of honor is grafisch een goed spel maar niet beter als mw2 of BC2. Als je die hebt zou ik deze game links laten liggen. Zeker omdat Black Ops over een maand komt die de kwaliteit van mw2 lijkt te hebben met de kracht van dedicated servers. Dat zien we dan wel weer. Daar zal ik zeker ook een review van maken.

Heb jij ook een Medal of Honor, PC (Windows)?

"Je kunt niet liggen en ook niet leanen."

Beide wel dus...cntrl of c even ingedrukt houden en je ligt. leanen met q en e.

Verder spreek je jezelf nogal eens tegen..

"Van het realisme is weinig terrecht gekomen. Niemand gaat direct dood door een schot in zijn been. Nu hoeft het ook niet zoals in "Operation Flashpoint - Dragon Rising", hier is het realisme zo hoog dat de gameplay erdoor minder wordt."

je wilt realisme of je wilt het niet. het is gewoon realistisch dat je na een schot in je been neer gaat. in dat geval is het een beetje onzinnig om iemand nog kreunend op de grond laten liggen voordat hij dood bloed of weg getrokken moet worden door een team mate.

Kon jij overigens zien dat je dood ging omdat je in je been geschoten werd dan? ik hou wel van een beetje uitdaging maar om dan maar te zeggen dat er van realisme niet veel terecht is gekomen? ik vind het juist niet realistisch om even te coveren zodat je lichaam blijkbaar alle kogels automagisch weer uit je lichaam perst ofzo maar dat terzijde.

"Positief:
-Alles ziet er prachtig uit, 1 van de meeste fraaie games op de markt
-Kleuren beetje flets in sommige mappen"

Alles ziet er prachtig uit of sommige dingen zien er een beetje flets uit, kan niet allebei zijn.

Al in al een redelijke review die 2-3 sterren van me krijgt.
In MP kan je niet liggen en ook niet leanen, SP wel. Zal wel komen omdat er twee verschillende engines gebruikt worden (voor MP die van BFBC2 waar je ook niet kan leanen en liggen).
26-37 frames per seconden met alles high, 1920 x 1080 en AA 8 x en Anisotropic filter 16x.

uuhm ik haal met 1 4890 zelfde settings constant 40-60FPS
ja maar die haal je zonder DX 11. Ik speel de Dirt 2 eerst met een1920*1080 alles max~50 fps GTX 260.

En nu speel ik hem met DX11 alles max 1920*1080 continu 60 fps ATI 5970 van Sapphire
Je kan wel leanen hoor?
SP = Unreal engine
MP = frostbite
Een bemoedigende review maar eerlijk gezegd weet ik niet ,na deze review, of ik hem nu wel of niet wil spelen.

De persoonlijke ervaringen en hardware beschrijving vind ik wel interesant als achtergrond info ,maar het verteld weining of niks van de game zelf.
Waarom is die "redelijk saai en niet orgineel? "Daar besteed je ,naar mijn bescheiden mening,te weing aandacht aan.
De 5 zinnen over de singel player modus is echt veels te kort.

Elke poging is zowie zo beter als niks,maar jij kan beter ;) .

Daarom dan *** ,meer vind ik niet eerlijk tov andere gegeven beoordelingen.
Als je pings wil zien moet je het spel als admin starten net zoals met Battefield BC2.(alhoewel dat nu niet meer hoeft.)

[Reactie gewijzigd door Bazvv op 21 oktober 2010 17:14]

Dank voor de commentaren. Heb ze verwerkt in deze nieuwe versie.