Specificaties Radiogestuurde muis en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gaming Mouse G700 Review

mvdam 7 maart 2011, 16.089 views

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Pluspunten

• Draadloos
  • Ligt goed in de hand
  • 13 Knoppen

Minpunten

• Relatief snel leeg
  • Batterij-indicatie onnauwkeurig
  • Scroll-wiel onbetrouwbaar/snel lam

Update 07-03-2011: Bouwkwaliteit, vanwege wederom (hetzelfde) defecte onderdeel
Update 25-01-2011: Bouwkwaliteit, vanwege defect onderdeel.

G700Specs

Buttons (Left / Right): 8 million clicks
Feet: 250 kilometers
Max. acceleration
30G* Max. speed: up to 165 inches(4.19 m)/second*

Verder is de muis zowel bedraad als draadloos te gebruiken, en is op te laden door de kabel erin te stoppen. Er zijn in theorie 13 programmeerbare knoppen, waarvan men er in de praktijk denk ik slechts 11 zal gebruiken, de linker en rechtermuisknop zijn ook programmeerbaar tot andere doelen.

En de muis slikt een doodnormale oplaadbare AA batterij.

G700Meegeleverd

In de doos vinden we het volgende:

G700 Muis
G700 Muis
G700 Scroll Buttons
G700 Top Buttons
G700 Side Buttons

Draadloze Mini Ontvanger

G700 Ontvanger

Die een mooi plekje heeft in het batterijvakje als de muis meegenomen wordt ergens heen.

G700 Batterijvak voor ontvanger

De kabel om on the fly bedraad te gaan spelen/je batterij op te laden.

G700 Laadsnoer
G700 Aan snoer 1
G700 Aan snoer 2
G700 Aan snoer 3

En er is nog een verlengsnoer meegeleverd om de ontvanger eventueel dichterbij je muis te zetten. Nu heb ik mijne gewoon achterin mijn pc zitten, dus het verlengsnoer is om die reden niet op de foto gezet (Kwijt).

En natuurlijk is er nog wat documentatie meegeleverd.

G700Wirelessgaming

Een draadloze game muis, hoor ik de lezer zich afvragen, is dat nu wat? In kort: Ja!, ik heb in reactiesnelheden nog geen verschil gemerkt met mijn oude G5 muis, geen merkbare vertraging en met 1000 reports per seconde vloeiender dan een bak met water.

De g700 is natuurlijk in navolging van de totaal geflopte G7 draadloze muis.

Nu ben ik zelf door de jaren heen gewend geraakt aan muizen die toch lekker wat zwaarder zijn, wat voor mij een gevoel geeft gewoon iets te bewegen. Het begon met een MX1000 Laser muis, die ook niet onder de lichtste gerekend mag worden, daarna een G5 met de zwaarste gewichtjes erin en nu de G700 met een batterij. Ik merk dus weinig/geen verschil met voorgaande muizen, en heb een hekel aan lichte muizen.

Deze muis is dan ook geen aanrader voor mensen die van een lichte muis houden, want licht zul je m niet krijgen draadloos, bedraad is het mogelijk om de batterij achterwege te laten, en de muis gewoon als "bedrade" muis te gebruiken.

G7

Net als de G500 is van de G5 en ga zo maar door. Logitech heeft in mijn ogen met deze muis alles goed gedaan wat nog ontbrak aan de G5, de mogelijkheid tot het verliezen van je draadje, meer knopjes en bovenal het scrollwheel (Dat overigens ook op de G500 al aanwezig is).

G700Battery

De batterij die meegeleverd is is van een soort gelijkend aan eneloop, en gaat een dag of 5 mee met mijn gebruik. Echter sinds ik een prachtig setje oplaadbare batterijen heb van Apple, waar ik doorgaans niet genoeg mee doe, gebruik ik deze batterijen in mn muis. Deze gaan net zo lang mee als die meegeleverd zijn.

De G700 Slikt slechts 1 AA batterij, en deze moet volgens de inscriptie in het batterijvak oplaadbaar zijn.

G700 NiMh Only

De batterij-indicatie is wat minder precies. Na een aantal uur muizen geeft deze van de 3 ledjes die op kunnen lichten al aan dat er nog maar eentje over is. Na een dag of 2 wordt dit ledje rood, en dan nog 3 dagen later houdt de muis er mee op. Wellicht te fixen in een firmwareupdate, maar niet echt een issue, er zullen weinig mensen zijn waar hun leven afhangt van het niet even kunnen verwisselen van een batterij, of een kabel insteken, want laten we eerlijk zijn, het is en blijft gewoon een gamemuis, die zelfs zeer lange gamesessies zonder problemen doorstaat, maar wel gewoon op een batterij werkt die op een zeker moment leeg zal raken.

Een volle batterij
G700 batterij vol

Na een paar uur

G700 batterij 1 streepje

In de praktijk is het goed aan te voelen wanneer de accu leeg zal zijn, na een dag of 2 op het rode lampje en een beetje intensief muizen weet je dat hij elk uur de geest kan geven, met preventief wisselen van accu of opladen is dan ook niks mis.

Ik vind de batterijduur van de G700 met een dag of 5 op max gaming met 1000 reports dan ook buitengewoon acceptabel voor een muis die toch wel wat meer doet dan de gemiddelde consumentenmuis. De accu is op elk gewenst moment te verwisselen of op te laden.

Speciaal voor deze review zal ik alle mogelijkheden van de muis testen op maximale batterijduur en die hier posten.

G700Ergonomie

Om het ook nog een beetje te houden bij de criteria van Tweakers, zal ik nog de beoordelingspunten kort toelichten waarom ik bepaalde onderdelen bepaalde hoeveelheid sterren heb gegeven, om te beginnen met ergonomie.

De muis ligt goed in de hand, en de linkerkant van mijn hand is goed ondersteund. Echter aan de rechterkant van de muis had voor mij wel een wat diepere inham mogen zitten waar mn pink op zou kunnen leunen. Dit is natuurlijk puur persoonlijk en daarom 4 sterren.

G700Functionality

De functionaliteit van deze muis krijgt 5 sterren, er zijn 1001 aanpassingsmogelijkheden met de knopjes, verschillende profielen die eventueel met het starten van bepaalde games geactiveerd kunnen worden. Daarnaast kan deze muis als een van weinigen bedraad en draadloos gebruikt worden.

G700Precision

De precisie van deze muis krijgt wederom 5 sterren, met 1000 reports per seconde en DPI's waar je alleen maar van kunt dromen mist er niks om precies te muizen, hoe snel of langzaam je dat ook wil doen.

G700Form

De vormgeving van de G700 is op zich goed, maar naast de eerder genoemde ergonomie "probleempjes" vind ik de plek van de accu ook enigzins onhandig. Het was makkelijker geweest als er een klein klepje bovenop had gezeten waar je schuin een AA batterij in kon stoppen, en eventueel een reserve waar de muis op zou overgaan als de ander leeg was. Dit aangevend met een andere kleur batterij-indicatie. Daarom 4 sterren.

G700Build

De bouwkwaliteit is net als de G5 gewoon rock-solid, deze muis gaat heel lang mee vermoed ik, zeker omdat de batterij er niet vast in zit, is er niks meer dat echt kapot gaat. 5 sterren.

Een kleine update met betrekking tot de bouwkwaliteit van de muis. Ik heb vandaag mijn muis laten omruilen voor een ander (wat overigens vlekkeloos ging bij de Paradigit! Kudos daarvoor!) vanwege problemen met de middelste muisknop (het scrollwheel) Deze was plotseling lam, geen gevoel meer bij het indrukken en hij werd bij elke scroll geactiveerd. Wat overduidelijk niet de bedoeling was. Zodoende even mee naar de winkel gegaan, probleem voorgelegd, en meteen een nieuwe muis megekregen. Geen enkel probleem :). Muis was niet gevallen of iets anders bijzonders. Overigens was het geen werking-belemmerend-probleem, maar wel irritant genoeg dat ik er even mee naar de winkel ben gegaan. :)

Nogmaals een kleine update aan de bouwkwaliteit, de muis die ik meegekregen heb van de paradigit als vervanging die ze voor mij nieuw uit de doos gehaald hebben vertoont na een aantal weken exact hetzelfde probleem als de oude muis. Ik zal hiervoor wederom teruggaan naar de winkel om te kijken wat ze me voor oplossing kunnen bieden, want hier heb ik niks aan. Het scrollwheel staat weer scheef en het lijkt erop alsof de interne houders van het wiel niet zo stevig zijn. Maar ik durf hem niet open te maken uit angst de garantie te verliezen. Als het op 2 muizen zit die ze los hebben binnengekregen aan voorraad (toen ik hem de eerste keer kocht was het de enige die ze op voorraad hadden). Later meer!

G700Drivers

De drivers van de G700 zijn diezelfde die met alle logitech muizen gebruikt wordt, namelijk Logitech Setpoint. Na het installeren van dit stukje software kun je profielen ingeven in je muis en dingen veranderen als hoe grote stappen het veranderen van de dpi is.
De Setpoint software geeft via on screen display berichten weer wat je doet met je muis, en wat de status is. Als hij bijvoorbeeld naar batterijstatus "rood" gaat komt er een grijs vlak in beeld met "Batterij bijna leeg" en een batterijtje met een beetje rood erin. Ik heb nog niet gemerkt dat dit op enige manier crash gevoelig is in games. De meldingen rechtsonderin beeld hebben ze schijnbaar overboord gegooid (Of zie ik niet omdat ik die allemaal verborgen heb.)
Het jammere is natuurlijk dat je een stukje software moet installeren om van meer dan de scroll, linker en rechter muisknop gebruik te maken. Maar als je eenmaal je profielen hebt aangemaakt kun je dit in principe weer verwijderen, de muis slaat de profielen op. 5 Sterren

G700Price

De prijs, hoewel ik de muis het geld meer dan waard vind is het natuurlijk een bijzondere berg geld om 85 euro neer te leggen voor een muis. Daarom 4 sterren.

Update History:
19-10-2010 Gestart met batterijduur bijhouden en Afbeeldingen gelinkt naat TweakImg in plaats van eigen domein.
18-10-2010 Review Gemaakt

Heb jij ook een Logitech Wireless Gaming Mouse G700?

Misschien domme vraag, maar kun je alleen opladen via usb?
zit te zoeken naar een goeie vervanger voor me mx1000 vooral dan qua vorm en waar ik beter mee kan gamen
Je hebt in principe 2 mogelijkheiden, via usb, of de batterij verwisselen, er is dus geen dock beschikbaar ;) Wat, toegegeven, wel erg sjiek was met de mx1000.

[Reactie gewijzigd door mvdam op 4 oktober 2011 14:06]

nou idd die mx1000 was vor mij super ding hij doet het ook nog wel al gaat accu duur achteruit en voor het gamen niet echt aan te raden.
maar ja een goeie draadloze muis met accu en dock, kom ik uit op de razor maar die vind ik net iets te duur.
daarom kijk ik nu maar naar deze, twijfel nog wel of ik moet voor een draadje gaan
Het hangt van je gebruik af, je kunt jezelf natuurlijk aanleren om m als je klaar bent met computeren aan de stroom te hangen. Dan issie altijd vol :)
dat is ook zo. bedankt voor je review btw.
maar klopt het nou dat hij iets hoger is dan de mx1000? of vertekend de foto een beetje?
4x AA 2000mah van eneloop en een oplader voor aan de muur, heb je al voor minder dan 20 euro bij de Conrad.

en sterkere batterijen Sanyo XX van eneloop 2500mah en een mooiere oplader al voor 40 euro.
Ik heb deze muis ook maar gekocht om eens te proberen, en ik moet zeggen dat hij enorm goed aanvoelt.

Hij is wat aan de zware kant maar de muis is erg "smooth" en is dus verder geen probleem. Door de driver update zijn de bugs er ook uit. (lag bij korte bewegingen)

Maar...... de batterij is binnen 5 uur compleet leeg,! opzich is dat niet erg maar er zit geen "docking" bij waar je de muis in kan zetten voor het opladen maar een kabel. En dit is voor mij niet acceptabel. Dit is dan ook de enige reden waarom ik de muis terug heb gebracht.
Dat is eigelijk best wel slecht als die binne 5 uur al leeg is.

Nou is dit niet echt een eerlijke vergelijking omdat mijn muis maar op 1600dpi werkt, maar ik doe met mijn mx1100 gemiddeld 2 maanden als ik 1 batterij gebruik.

Ik gebruik mijn muis zowel op het werk als thuis dus gemiddeld gebruik ik hem zo'n 12 uur per dag. Als je het zo bekijkt dan is die G700 toch aardig innefficient.
5uur klopt gewoon niet, dat is wel erg weinig.
Je had natuurlijk een andere batterij kunnen proberen.
5 uur klopt echt wel, bij logitech hebben ze dit naar mij ook bevestigd ( dit komt mede door de snelle FPS games die ik speel en dan is de batterij zo leeg )

Oplossing: batterij vervangen ( pak kopen waar je mee kan laden ) of de draad gebruiken.

Hier kan ik dus nix mee, een draadloze muis gebruiken met draad :( dat ontgaat me een beetje.

m.a.w. Het is een draadloze muis die je niet draadloos kan gebruiken bij intensief gebruik, daarnaast heb ik dan nog meer draden op mijn bureau liggen dan ervoor, omdat je ook nog de ontvanger dicht bij de muis moet plaatsen :(

Let wel het is een "gamersmuis" en geen kantoor muis waar je een paar keer klikt.

Met een docking systeem zou ik er minder problemen mee hebben omdat ik de muis altijd terug zet na gebruik ook al is het voor een half uur maar is dan wel voor een gedeelte geladen.

Na jaren met bedrade muizen te hebben gewerkt dacht ik dat deze problemen niet meer voor zouden komen. Een muis moet het gewoon altijd doen en dat kan schijnbaar alleen maar met een bedrade muis.

Als deze versie met een draad uitkomt zal ik hem gelijk kopen maar dat zal wel niet gebeuren.
Ja met de draad laden is hetzelfde als bij de MX1100R, ik hoop eerlijk gezegd ook dat er een variant met draad komt, want nu moet je de usb stick nog steeds in je PC hebben.

Maar wat maakt het nou uit wat voor naam ze dat ding geven het is en blijft gewoon een draadloze muis. Dat het een "Gamers muis" is is nog geen excuus voor zo'n absurd korte batterij tijd, ik kan ook makkelijk dagen achter elkaar gamen met mijn muis dit verbruikt uiteraard een stuk meer dan gewoon kantoor klik werk maar dan nog.

Ik werk jaren met draadloze muizen, er zijn er een hoop geweest die ik helemaal niks vond en andere die gewoon geweldig werkte. Maar goed wat voor vermogen heeft die batterij want dit kan ook nog een factor in je lage gebruikstijd zijn.
de G700 is de bedrade variant.
heb hem nu aangesloten zonder usb receiver en zonder batterij en kan goed muizen.
het nadeel wat ik van deze stand vind is dat de draad relatief stug is.

ik heb de G7 ook gehad maar deze was na 1 jaar dood (irratic mouse behaviour) en werd toen vervangen voor een G9 omdat de G7 nietmeer verkocht werd.

Deze G700 heb ik gekregen omdat mijn G5v2 kantoor/laptop muis overleed omdat de draad beschadigd was.

het type batterij is een LSD (Low Self Discharge) EniTime 2000mAh (volgens mij werd er maar tot 2000mAh ondersteund door de laadsoftware (niet zeker!)

het gewicht is wel wennen, mijn G5 en G9 waren helemaal leeg qua gewichtjes, maar durfde niet weer een bedraade muis te nemen met kans op kabel breuk.
mijn instellingen:
DPI: 5000, polling 500, energy saving mode. De muis gaat ongeveer 2.5 dagen mee (+/- 20 uur), kantoor werk redelijk vele muizen en klikken. en savonds uit.

Ik snap ook niet waarom mensen liever een dock als een draadje hebben, ik heb 1 batterij in en als die leeg is zit het draadje er binnen no-time in en kan ik door muizen, met een dock kan ik niet verder...

edit: eerst receiver er uit dan de muis er in, anders blijft hij over de receiver werken.

[Reactie gewijzigd door skoozie op 29 november 2011 14:07]

Maar dan snap ik het probleem niet, je vind het geen probleem om een bedrade muis te gebruiken.

Overigens kan ik je resultaten niet repliceren, Met alles op de max (Max gaming, 1000reports, en geen uitschakeling als ik m niet gebruik) haal ik een ruime 30 uur intensief muizen. Met alles op de min haal ik nu al 45 uur en ik ben nog niet rood.
Batterij vermogen heeft er weldegelijk invloed op. De meegeleverde batterij gaat bij mij zoals je aangeeft ongeveer even lang mee. Deze voorziet nu mijn wekker van stroom. Dus onlangs een 2700mAh batterij erin gepropt en deze gaat ruim 12 tot 15 uur langer mee dan de meegeleverde batterij welke 2000mAh heeft..

Muis werkt aan het draad ook prima zonder batterij, dus issie met draad te zwaar, en wil je aant draadje muizen, trek je toch lekker de batterij dr uit.

Ik heb juist deze genomen omdat ik het steeds irritanter en stijfer wordende draad van de G9 meer dan zat was. De voetjes daarvan waren op versleten, dus muist superk*t!

Prima review! Kijkt heerlijk weg!
Wat voor muismat heb jij dan ik doe al jaren met de zelfde pads op mijn mx1000, ze zijn zelfs fijner geworden omdat ze nu beter glijden dan toe ze nieuw waren.

Overigens zit ik er nu zelf ook over te denken deze muis aan te schaffen, ik heb laatst mijn MX1100 per ongeluk van het bureau afgeschoven en die kon dit niet waarderen, hij doet het nog wel maar de muisknoppen doen het af en toe niet helemaal dan moet ik de scroll knop indrukken en dan doen ze het weer.

Maar inderdaad zoals je al zegt als je krachtigere batterijen gebruikt kun je een stuk langer muizen.
Geen muismat :)

De padjes van die G9 moeten even prima zijn dan deze pads, maar vingen wel zo veel zooi op dat het zo af en toe eens schoon moest worden gepeuterd, en daarbij gaat wel eens iets fout. Momenteel zitten er ook nog maar 2 pads op, waardoor de algehele slijtage flionk is toegenomen.
Nee, komt omdat er 1 of andere clown een pot met aarde en een plant op het bureau zet en de boel niet volledig netjes achterlaat als de plant naar zijn definitieve plek word vervoerd.

En ik ben niet van het type dat ik elke 2 uur mijn bureau afstoft...maar van fouten leer je ;)
Prima review. Leest lekker weg en die kopjes zijn gaaf! :*)
Ik had zelf niet snel de link gelegd tussen de termen 'wireless' en 'gaming'. Mooie ontwikkeling als deze termen inderdaad samen kunnen vallen.
Toch wat opmerkingen:
Het nadeel van Wireless gamen is niet enkel de respons-time maar ook het extra gewicht van batterijen etc. Helaas zie ik daar weinig over terug. Hoe zwaar weegt de muis en hoe zwaar 'voelt' de muis? Is dat extra gewicht een nadeel?
Een ander puntje, wat ik zelf met software van Logitech heb meegemaakt, is dat de driver niet altijd lekker loopt met bijvoorbeeld Windows XP (32 bit). Ik had last van vervelende pop-ups die tijdens games aangaven dat de batterijen bijna op waren, en zodoende de game deden crashen. Niet echt ideaal. Is de software inmiddels verbeterd?

Maar verder een prima review. Vier verdiende sterren! **** _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Herman op 18 oktober 2010 19:26]

Ik heb naar aanleiding van je comment even het een en ander aangepast. Thanks voor de feedback!
Prima review maar hoe zo totaal geflopte G7 heb er twee gehad en die voldeden echt prima.
Beter dan bijvoorbeeld de pruts Razer mamba.
Zoals ik het destijds beleefd heb was de G7 binnen enkele maanden alweer van de markt, ergo: Flop, gezien de G5 en G9 Nog jaren in het assorti hebben gezeten/zitten
G7 is juist niet gefloped!

Logitech liet ermee zien dat draadloos gamen zeker mogelijkheden heeft!

Heb zelf de G7 ook. (nog steeds) En ik moet zeggen, het draadje mis je totaal niet!

Wel raakte de batterij nu wel erg slap, dus de G700 wordt dan ook zeker de waardige opvolger van de G7!
Ik kan het je aanraden. Kom zelf ook van een G7 (LE) en toen die na 3 jaar de geest gaf - tenminste de oplaadbare accu's, want de muis deed het zelf nog prima - ben ik voor de G700 gegaan. Prima vervanger!
De g700 is natuurlijk in navolging van de totaal geflopte G7 draadloze muis.
Geflopt? Daar heb ik niets van meegekregen.
Heb er zelf 2 versleten en nog steeds een van m'n favoriete muisjes. Er zijn zelfs twee varianten van een geweest een eerdere en een latere versie.
2 dagen is wellicht acceptabel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik heb een MX Revolution BlueTooth muis en die gaat bij dagelijks gebruik makkelijk 1/2 maanden mee zonder op te laden...

Verder een mooie en informatieve review!
De muis gaat bij mij dus, met ongeveer 14 uur gebruik per dag 5 dagen mee, en dan staat de muis in de gamemodus met 1000 reports per seconde en snachts niet uit.

Ik zal nog een klein onderzoekje doen hoelang de muis meegaat bij alle mogelijke combinaties.
''bedraad is het wellicht mogelijk om de batterij achterwege te laten, maar daar ben ik niet geheel zeker van''

Kan je dit controleren? :)
Ik heb t voor je gechecked en aangepast, het is mogelijk ;), de muis werkt dus ook zonder batterij.
Ik moet zeggen dat het ontbreken van de batterij in het begin voor een 'vreemd' gevoel zorgde, mét batterij is het gewicht fijner om mee te werken
Ik heb de muis zelf ook en kan mij in het grootste deel van de review goed vinden.

Dat de batterij indicator niet klopte wist ik niet, na 2dagen stond deze al op rood en niet eens met gamen.
5dagen vind ik alsnog veel te weinig, heb ook een v450 en die gaat langer dan een jaar mee op 2 AAA's.
Er is inderdaad een soort eneloop meegeleverd maar na het zoeken blijkt deze minder goed te zijn dan de eneloop's.
Ik ga die dus nog proberen en hopelijk gaat ie dan wat langer mee.
De test voor de van mij meegeleverde batterij: GS Yuasa - Eni Time

Ik had trouwens liever de vorm van de mx1000 gehad en de prijs is eigenlijk echt veel te hoog.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 19 oktober 2010 16:31]

Mooie review hoor!

Ik heb zelf de G500, die lijkt hier best wat op, behalve dat die bedraad is natuurlijk.
Ik heb zelf geen goed gevoel bij draadloze muizen in combinatie met gamen, maar zoals in je review te lezen is heb je geen problemen.
Ik heb geen problemen met het draadje,en zou daarom ook de G500 en niet de G700 kopen, scheelt toch flink in prijs.

Maar mooie review, veel plezier met je muis!
Dat spul uit de G-serie gaat lang mee, is erg duurzaam _/-\o_
Mooie review kan mij er goed in vinden. Ik had zelf de G5 en ben overgegaan op de G700 omdat ik een keer wat anders wilde hebben. Voordelen tegenover de G5 is dat de G700 veel nauwkeuriger richt in sneller shooters. Ook vind ik draadloos erg handig en
dat de duur niet zo lang mee gaat maakt mij niet veel uit want na een uurtje is de batterij al weer vol en met draad kan ik ook gewoon nog prima gamen. Nog een voordeel tegenover de G5 is datik makkelijker bij de knopen kan komen en omdat de G700 veel lekkerder in de hand ligt,