Scythe Katana (Socket 462/478/775/754/939/940) Review

Envy007 2 augustus 2006, 485 views

Scythe Katana (Socket 462/478/775/754/939/940)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ondersteuning voor veel sockets

Minpunten

• Standaard fan maakt teveel herrie voor een stil systeem
  • Socket A en 370 richting van de koeler niet te bepalen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht ter vervanging van een stock Athlon XP koelblok, volledig aluminium 6x4 cm met een 8 cm fan erop met temperatuursturing. Met deze stockkoeler werd mijn 2000+ Palomino idle ongeveer 50 graden en stressed ongeveer 62 graden.

Om wat lagere waarden te halen besloot ik deze heatpipe koeler met een grotere fan te halen. ik heb m bij MNM computers besteld. Voor hetzelfde geld als bij een gewone winkel had ik er nu nog een 92 mm Nexus fan bij.

Uitpakken is een festijn van brackets, deze koeler ondersteund ongelooflijk veel sockets! Verder koelpasta en handleiding erbij.

Installeren kan voor alle sockets, behalve A en 370, alle kanten op. Op mijn A7N8X-XE blaast de koeler van onder naar boven, niet de gewenste opstelling, maar goed. De kanteling van de koeler zou moeten zijn voor de koeling van de VRMs van het moederbord, bij mij niet van toepassing vanwege dat ik geen keus heb welke richting ik m op wil richten.

De temperaturen zijn bij idle van 50 naar 47 gegaan en bij stressed van 62 naar 57. De vergelijking gaat niet helemaal op, want bij idle temperaturen werd bij de oude situatie de fan langzamer gezet.
Stressed gaat de vergelijking wel op, want stressed liep de fan op volle snelheid.

De standaard fan heb ik meteen vervangen door de 92 mm nexus, deze kan gewoon op 12 volt gezet worden zonder dat ik m buiten de kast hoor. De standaard fan maakt daar net teveel herrie voor. Op 7v lijkt me dat dit weg is, maar is de airflow natuurlijk ook minder.

Samengevat een goede koeler. De verlaging van de temperaturen valt me mee. Voor socket A en 370 is het even goed kijken (van te voren) hoe de koeler komt te zitten. In mijn geval is het niet ideaal.

Review van Silent PC review http://www.silentpcreview.com/article271-page1.html

Heb jij ook een Scythe Katana (Socket 462/478/775/754/939/940)?