Fractal Design Define R3 (Zilver) Review

Felyrion 18 oktober 2010, 1.552 views

Fractal Design Define R3 (Zilver)

Pluspunten

• Strak design
  • Dempingsmateriaal
  • Aantal uitbreidingssloten
  • Koelmogelijkheden
  • Mogelijkheden voor kabelwegwerking
  • Algehele afwerking

Minpunten

• Rubbers waar de draden doorkunnen vallen te snel uit de gaten
  • Schuivende zijpanelen in plaats van scharnierend (zoals antec/chieftec vaak had/heeft)

Na lang twijfelen tussen een NAS - HTPC combinatie of een simpele uitbreiding van mijn huidige fileserver is het uiteindelijk toch het laatste geworden. Ik had namelijk al voldoende schijfruimte, maar van verschillende types. Geen raid opstelling dus, maar gewoon een systeem met veel schijven waarbij in de toekomst een upgrade met een raid-kaartje gedaan kan worden.

Goed, to the point dan, want deze review gaat natuurlijk om de behuizing zelf.

Waarom deze kast? vanwege de positieve reviews van vorige types en het grote aantal slots voor harde schijven. Er passen namelijk standaard 9! hard disks in.

Eerste indrukken

Het eerste wat me opvalt aan de kast is de algehele afwerking. Er is goed nagedacht over uiterlijk en details. Zo zijn de slotcovers netjes meegespoten. In dit geval zijn ze wit, terwijl de rest van de kast zwart is. Ook de fans en de harddisk brackets zijn wit. De voorkant is brushed aluminium met alleen een kleine inkeping voor de powerled. Een ander detail zijn bijvoorbeeld de voetjes waar de kast op staat, deze zijn vergelijkbaar met de zilverkleurige voetjes waar audio apparatuur vaak ook mee is uitgerust. Het ziet er allemaal net wat professioneler uit.

De binnenkant

Wanneer de kast opengemaakt wordt valt direct het dempingsmateriaal op wat op bijna alle grote vlakken geplaatst is. Op plekken waar fans geplaatst kunnen worden zijn verwijderbare stukken geplaatst.
Ten opzichte van zijn voorganger de R2 hebben de dempingsmatten een kleine upgrade gehad, er lijkt een kwalitatief wat beter materiaal gebruikt te zijn. Het materiaal lijkt wat tussen rubber en stof in te zitten, en doet wat steviger aan dan het plastic van de R2. Of het resultaat beter is kan ik niet beoordelen.

In de rest van de case zijn geen grote veranderingen doorgevoerd. In de originele review van tweakers.net werdt al aangegeven dat de gaten in de moederbord tray verbeterd mochten worden, en dat is inmiddels ook doorgevoerd. Alle gaten zijn voorzien van rubbers, al zouden deze wel een betere pasvorm kunnen gebruiken. Bij het monteren vielen ze er diverse keren uit, zodat ze uiteindelijk meer voor de sier aanwezig zijn dan dat ze bescherming bieden.

Standaard zitten er twee 120mm fans gemonteerd in de kast, en er is ruimte voor nog 5 fans. Alle fan plekken bevatten filters om de grootste stof hoeveelheden buiten de kast te houden. Ook levert Fractal al een leuke fancontroller mee die geschikt is voor 3 fans, en aan de achterkant van de kast in één van de uitbreidingssloten gemonteerd kan worden.

montage

Bij de montage vallen voornamelijk de mogelijkheden voor het wegwerken van kabels op. Bijna alle kabels kunnen achter de moederbord tray worden verstopt. Fractal levert voldoende (tevens zwarte) schroefjes en boutjes om alle mogelijke vormen goed vast te kunnen zetten.

De kast geeft voldoende ruimte om overal goed bij te kunnen, maar zoals eerder aangegeven, de rubbers vallen er te snel uit, wat nogal eens gepiel oplevert om ze netjes terug te krijgen.

conclusie

Al met al ben ik erg tevreden over de kast. Met name de ruime uitbreidingsmogelijkheden voor opslagmedia staat me aan. Ook waardeer ik de geluidsdempende middelen die toegepast zijn en de mogelijkheden om de bekabeling weg te werken. Al met al een goed verzorgde case :)

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 (Zilver)?

Heb je nog leuke foto's? Ben namelijk erg geïnteresseerd in deze kast :)

[Reactie gewijzigd door guidonno op 18 oktober 2010 15:18]

Ah, dat is een goeie, zal ik er vanavond bijzetten.
welke avond bedoelde je hier?
Mag ik vragen hoe jij de fancontroller aangesloten hebt? De aansluiting ervoor is naar mijn weten nogal verouderd, en ik heb geen mogelijkheid om de aan te sluiten op mijn modulaire voeding..
Deze is voorzien van een doorlus stukje die je op een molex stekkertje aansluit.