Iiyama ProLite H431S-B3 (17", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart, Pivot) Review

Kid Jansen 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 1.573 views

Iiyama ProLite H431S-B3 (17", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart, Pivot)

Pluspunten

• Verstelbaarheid (tilt, swivel, pivot, hoogte)

Minpunten

• Kleurbereik
  • Contrast
  • Helderheid (backlight degradatie)
  • Hotspot in het midden van het scherm (exemplaar 2)
  • Helderheid uniformiteit (exemplaar 1 dramatisch slecht)

updates & plans (laatste update 24-10-2010):
• originele review (24-10-2010)
• input lag testen (ergens in december)
• backlight bleeding testen (ergens in december)
• kijkhoeken testen (ergens in december)

Het zal je onmiddellijk opvallen dat deze review heel erg veel lijkt op m'n reviews van de Dell 2009W, Dell 1708FP en Dell P2210, sterker nog, ze zijn grotendeels hetzelfde. Dat klopt, ik heb de review van de Dell 2009W namelijk als template gebruikt. Alle beeldschermen die ik voor deze grote test aan de tand heb gevoeld, heb ik allemaal op dezelfde manier getest. Hierdoor komen de reviews hoe dan ook al grotendeels overeen, op de afbeeldingen na dan. Als het oordeel bij een bepaald criterium sterk overeen komt zal de tekst daar ook grotendeels overeenkomen, ik heb alleen de tekst gewijzigd waar dat nodig was.

Om een beter beeld te krijgen hoe m'n Dell Ultrasharp U2711 en het scherm in m'n HP EliteBook 8540p presteren en omdat ik voor het Notebook Service Center laptops ga testen en ik dan ook daarvan wil weten hoe de schermen presteren, heb ik op m'n werk (ook bij Universiteit Twente) een aantal beeldschermen getest.

In de kantoortuin waar ik werk staan in totaal 44 beeldschermen, allemaal TFT schermen. Van die 44 schermen zijn 9 schermen echt heel oud, waarschijnlijk behoren die wel tot de eerste generatie TFT schermen. Die zijn daarom niet echt interessant om te testen. Maar de rest is nog redelijk interessant om te bekijken. Die 35 monitoren zijn:

1x Acer AL1706a

4x Dell E207WFPc
7x Dell 1708FP
10x Dell Professional 2009W
2x Dell Professional P2210

4x iiyama ProLite H431S-B3S
2x iiyama ProLite E431S-B3S (enige verschil met de H431S-B3S is de voet)

5x LG Flatron W2242PE

Van deze schermen heb ik het volgende tot nu toe getest:

3x Dell 1708FP
2x Dell Professional 2009W
1x Dell Professional P2210

2x iiyama ProLite E431S-B3S
2x iiyama ProLite H431S-B3S

3x LG Flatron W2242PE

Normaal gesproken zijn een groot deel van deze schermen aangesloten op Dell OptiPlex 960 mini tower PC's (Intel Core 2 Duo E8400, 4GB RAM, ATI Radeon HD3450). De Ati Radeon HD 3450 in die PC heeft geen standaard DVI of VGA aansluitingen, maar een DMS-59 aansluiting, die je met splitterkabel kan opsplitsen naar 2x DVI of 2x VGA.

Testmethode

Het testen van deze beeldschermen heb ik gedaan door deze via DVI aan te sluiten op de DisplayPort van m'n HP EliteBook 8540p, via een passieve DisplayPort naar DVI adapter (alleen single link dus) die bij m'n ATI FirePro v4800 zat.

Vervolgens het beeldscherm instellen als extended desktop op native resolutie, beeldscherm resetten naar fabrieksinstellingen en daarna de helderheid op 100% zetten en bij de monitoren waar het beschikbaar was dynamisch contrast uitzetten.

Vervolgens ging ik het scherm warm draaien met JScreenFix voor minimaal 15 minuten en daarna begon het echte testen.

Hiervoor gebruike ik m'n Spyder 3 Elite met de nieuwe versie 4.0.2 software.

Eerst ging ik het scherm kalibreren naar een kleurtemperatuur van 6500K, een gamma van 2.2 en de helderheid op native (dat is waar hij op dat moment op staat, 100% dus). Dit is ook meteen al een test, want aan het eind van de kalibratie krijg je het kleurbereik te zien wat het scherm kan weergeven en dit kan je dan vergelijken met de standaarden Adobe RGB, sRGB en NTSC en ook met het kleurbereik van alle andere monitoren die je met die PC of laptop getest hebt.

Vervolgens ging ik bij Advanced Analysis nog een keer het kleurbereik testen, als controle, en verder de tests Screen Uniformity, Tone Response en White Luminance and Contrast draaien.

Specificaties
Paneelafmeting: 17" (exacte afmetingen 337.92 x 270.34 mm, diagonaal 432.75 mm / 17.037")
Pixelpitch: 0,264 mm (96.21 ppi)
Paneelverhouding: 5:4
Paneeltype: 6bit + FRC TN (fabrikant en type onbekend, zoals bij TN vrijwel altijd het geval is)
Backlight: CCFL
Resolutie: 1280x1024
Responstijd: 8 ms zwart-wit-zwart
Contrastverhouding: 700:1 statisch
Helderheid: 300 cd/m
Kijkhoek: 150 horizontaal / 135 verticaal (75 omhoog, 60 omlaag)
Energieverbruik: 39W maximaal

Afmetingen scherm met voet: 368.5 x 242 x 357-467 mm (BxDxH)
Gewicht scherm met voet: 6.3 kg

Tests na kalibratie

Screen Uniformity

Tone Response

White Luminance and Contrast

Vergelijking kleurbereik met andere geteste beeldschermen

De resultaten van de kalibratietest kunnen niet alleen met de Adobe RGB, sRGB en NTSC kleurstandaarden worden vergeleken, maar ook met alle andere beeldschermen die met dezelfde PC of laptop zijn getest. Ik heb in totaal van 15 beeldschermen testresultaten, als ik elk exemplaar zou vergelijken met alle andere exemplaren kom ik op 105 combinaties. Aangezien dat mij nogal overdreven lijkt heb ik van elk type n exemplaar vergeleken met n exemplaar van elk ander type, waarbij ik iedere keer van elk type het exemplaar heb gekozen met het grootste kleurbereik.

H431S exemplaar 1 vergeleken met 1708FP exemplaar 3

H431S exemplaar 1 vergeleken met 2009W exemplaar 1

H431S exemplaar 1 vergeleken met P2210 exemplaar 1

H431S exemplaar 1 vergeleken met E431S exemplaar 2

H431S exemplaar 1 vergeleken met W2242PE exemplaar 3

H431S exemplaar 1 vergeleken met m'n U2711 beeldscherm

H431S exemplaar 1 vergeleken met m'n 8540p laptop

Je kan duidelijk zien dat iiyama bij deze monitor, net als Dell bij de 1708FP en P2210, heeft gefocust op het kunnen weergeven van het gehele sRGB kleurbereik. Niks meer, niks minder. Het verschil in kleurbereik met de Dell 1708FP, de Dell P2210 en de LG W2242PE is verwaarloosbaar, die ook allemaal duidelijk gemaakt zijn op sRGB helemaal weer te kunnen geven. Enige uitschieters zijn de U2711 en 2009W, die een toch wel significant groter kleurbereik hebben en de 8540p die een kleiner kleurbereik heeft, maar dat is dan ook een laptop.

Featureset

De featureset van deze monitor is goed: DVI-D en VGA, in alle richtingen verstelbaar (zie specificaties hierboven), ingebouwde stereo speakers en pivot. Vergeleken met de Dell's mis je de 4 poort USB hub, maar daar krijg je wel ingebouwde speakers voor terug.

Kleurweergave

Voor een goede kleurweergave zijn twee dingen belangrijk, een groot kleurbereik en een zo klein mogelijke verschil tussen de kleur op het scherm en de kleur die het zou moeten zijn.

Het kleurbereik heb ik getest, maar de afwijking (in Delta E 94) kan ik niet testen, want dat ondersteunt de Spyder 3 Elite software niet.

Ik zit nog te overwegen om de X-Rite i1Basic te kopen (professionele kalibratieset met de i1Pro spectrofotometer), maar die heb ik nu dus nog niet.

Als de afwijking erg groot is kan je het wel zien in de testresultaten van de Spyder 3 Elite, want dan is het kleurbereik gemeten bij het kalibreren duidelijk groter dan het kleurbereik gemeten na de kalibratie, omdat kalibreren wordt gedaan door de kleurkanalen gedeeltelijk af te knijpen.

Het kleurbereik van deze monitor is net aan voldoende, het kunnen weergeven van sRGB is toch wel het minimale wat je van een beeldscherm mag verwachten.

De kleurweergave is bij deze monitor redelijk, het is wel duidelijk minder dan 2009W en al helemaal minder goed dan op m'n U2711 en hij staat ook onder de P2210. Het is vergelijkbaar met de 1708FP en weer duidelijk beter dan op de LG W2242PE.

Ook heb ik nog gekeken of dit scherm last heeft van colorbanding met Eizo Monitortest. Dit scherm heeft daar voor zover ik kon zien geen last van.

Contrast en helderheid

Het contrast van de H431S is matig. Op dit vlak presteert het scherm slechter dan alle geteste Dell schermen en zelfs slechter dan de drie geteste exemplaren van de LG W2242PE schermen. Het gemiddelde contrast op maximale helderheid van alle 13 geteste schermen is 539.1:1, de H431S scoort hier 493.3:1 en 496.6:1, gemiddeld is dat 495:1, ruim 8% onder het gemiddelde.

Verder heb ik nog met Eizo Monitortest gekeken naar de schermen 12 en 14. In scherm 12 waren alle 16 grijswaarden zeer duidelijk van elkaar te onderscheiden. In scherm 14 waren alle grijswaarden rondom het middenkader van elkaar te onderscheiden. Van de grijswaarden in het middenkader kon ik de donkerste twee niet van zwart onderscheiden en de lichtste twee niet van wit.

Eizo Monitortest scherm 12

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Eizo Monitortest scherm 14

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

De helderheid is met 179.1 cd/m en 186.7 cd/m een stuk minder dan de opgegeven 300 cd/m. Maar deze schermen horen dan ook bij de oudste schermen die ik getest heb. Ik heb niet met Monitor Asset Manager 2.52 kunnen achterhalen hoeveel uur deze schermen hebben aangestaan. Maar als ik kijk naar leeftijd zal dat waarschijnlijk wel meer dan 4000 uur zijn.

Ghosting

De H431S heeft geen last van merkbare ghosting, dit heb ik getest met Eizo Monitortest bekeken (scherm 19).

Pixeldefecten

Ook heb ik met Eizo Monitortest (scherm 2 t/m 6) gekeken of dit scherm pixeldefecten heeft, maar ik heb er geen kunnen vinden. Ik heb weliswaar niet kunnen achterhalen hoeveel uur deze schermen aan hebben gestaan, maar aangezien ik zeker weet dat dat veel meer dan 1000 uur is (waarschijnlijk wel meer dan 4000 uur zoals ik al zei), geef ik voor dit onderdeel een zeer goed.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het scherm zit stevig in elkaar. Naden sluiten goed aan. Eigenlijk niks op aan te merken.

Vormgeving

Vormgeving van dit scherm vind ik matig, dit komt vooral door de voet. Ik vind de voet van de H431S namelijk zeer lelijk. Het scherm zelf ziet er wel aardig uit. De zijranden en bovenrand zijn maar 14.5 mm breed, wat wel zo prettig is met twee schermen naast elkaar. De onderrand is wel een stuk breder, door de speakers die daar in zitten.

De prijs is een beetje lastig onderdeel, aangezien dit scherm al ruim tweenhalf jaar niet meer leverbaar is. Het scherm was op z'n goedkoopst in januari/februari 2007, toen kon je dit scherm voor zo'n 200 kopen. Die prijs was destijds waarschijnlijk wel redelijk voor dit scherm, maar vandaag de dag heb je voor dat geld natuurlijk veel interessantere schermen. Als je kijkt naar de gemiddelde prijs over de hele periode waarin het scherm leverbaar was, dan zie je dat dit scherm toch wel een groot deel van de tijd rond de 300 op moest brengen. Dat vind ik toch wel erg duur voor dit scherm, ook toen.

Heb jij ook een Iiyama ProLite H431S-B3 (17", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart, Pivot)?