be quiet! Pure Rock 2 FX Black

€ 39,90
Specificaties 120mm diameter met 24,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Rock 2 FX Black Review

Jeffrey2107Testpanel 17 september 2022, laatste update op 19 september 2022, 429 views Testpanel

be quiet! Pure Rock 2 FX Black

prima koeler, makkelijk te bevestigen en heeft bij mij voor lagere temperaturen gezorgd. lijkt ook stiller te zijn maar met mijn casefans is dat een beetje een gok.

Pluspunten

• goede kwaliteit
  • makkelijk te bevestigen
  • werkt goed

Minpunten

• beetje onduidelijk wanneer de koeler vast genoeg zit

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 4

PC Specs

Deze koeler is getest in mijn huidige pc:
- Amd Ryzen 5 2600
- Asus ROG Strix X470-F Gaming
- Asus ROG STRIX GTX1060 O6G GAMING
- 16 gb ddr4 G-skill Trident Z

Ik heb altijd de AMD Wraith Prism koeler gebruikt die ik van een vriend heb gekregen (hij heeft een AIO)
Uitpakken

De koeler zat prima verpakt, goed vastgezet in karton en een beetje schuim.
In de doos zaten:
De koeler
Een fan
Wat boekjes, waarvan het ene boekje wat waarschuwingen bevat en het andere boekje bevat productinformatie, inhoud van de doos en instructies. Deze instructies zijn voor Intel: LGA 2011 (-3) Square ILM, LGA 2066, LGA 1700, LGA 1200, LGA 1150, LGA 1151 en LGA1155 en voor AMD voor socket AM4.

De mounting hardware is gesplist in een AMD zakje en Intel zakje, waarbij het Intel zakje nog 2 zakjes bevat, 1 met wat hardware voor LGA1700 en 1800 en het andere zakje is voor de overige sockets die door deze koeler ondersteund worden.

De koeler en installatie
Het installeren van de koeler is niet moeilijk, de instructies zijn vrij duidelijk en er staan goede plaatjes bij.

Omdat ik een Wraith Prism gebruikte had ik de plastic hardware nog bevestigd, deze moest er even vanaf maar gelukkig kon ik de standaard backplate wel blijven gebruiken.

Het vastmaken doe je met busjes en 2 brackets, onderstaande foto laat zien hoe deze zitten.

Het vastmaken van de koeler was niet moeilijk maar ik had wel een aantal momenten wat twijfel. Je moet er goed op letten dat je de mounting bridge (het stukje metaal dat de koeler op de CPU houdt) niet gelijk te vast aan een kant draait want dat krijg je de andere kant er nooit meer in.
Ook vond ik dat ik veel kracht moest zetten om die 2e schroef erin te krijgen. Ik wist niet zeker of dit wel goed was. Daarnaast staat er nergens echt wanneer je moet stoppen met vastschroeven. Ik heb gewoon maar doorgedraaid tot ik echt kracht moest gaan zetten en dat lijkt goed te zijn.

Waar ik even bang voor was is problemen met mijn ram en de fan, dit bleek gelukkig totaal geen probleem. Ik zou zelfs nog ram in slot 1 kunnen doen zonder dat dit voor problemen zorgt.
vergelijking met oude koeler
Om te kijken of deze koeler enig effect had ten opzichte van de Wraith Prism heb ik een paar tests gedaan.
Ik heb runs gedaan van Cinebench R15, R20 en R23, ik heb Prime95 gedraaid en ik heb de Blender Classroom render gedaan. Hiermee wilde ik de temperaturen vergelijken tussen de 2 koelers.

Te zien is dat de Bequiet voor lagere temperaturen zorgt. Het verschil is meestal maar een paar graden maar ik denk dat dit met veel minder geluid bereikt wordt. Helaas kan ik dit niet onderbouwen omdat mijn casefans altijd luider zullen zijn dan beide CPU-koelers.
Ik ben wel benieuwd of wat er met dit verschil gebeurt als het weer warmer wordt, de kamer waarin ik getest heb is nu 20 graden maar wordt in de zomer vaak 30+.

conclusie
Dit is dus gewoon een prima koeler, makkelijk te installeren, koelt goed genoeg voor mijn hardware (al kan je hiermee niet direct bepalen wat high end chips doen) en is ook nog eens goedkoop.
Toen ik ging testen had ik geen idee wat de prijs van deze koeler is en om er dan achter te komen dat deze koeler rond de 40 euro kost was wel een verrassing. Ik had het idee dat het een duurdere koeler was. De fan voelde veel beter dan mijn casefans die per stuk 40 euro gekost hebben.
Ik zou deze koeler aanraden.
Het enige mindere vind ik dat het niet heel duidelijk was wanneer de koeler vast genoeg zat, ik was bang alles te strak aangedraaid te hebben. Ook ben ik niet echt fan van hoe de fan vastgemaakt is maar veel koelers hebben dit en het werkt wel gewoon.

Heb jij ook een be quiet! Pure Rock 2 FX Black?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.