Corsair Force F60 (34nm) 60GB Review

altaria1993 17 oktober 2010, laatste update op 2 maart 2011, 3.494 views

Corsair Force F60 (34nm) 60GB

Pluspunten

• Snel
  • 3,5" bracket
  • Goedkoop

Minpunten

• Nog geen

Waarom de F60?

Ik zat al een tijd te zoeken naar een goede SSD voor de volgende upgrade, aangezien ik na alle positieve verhalen toch niet kon achterblijven. Toen wist ik dus dat ik een SSD wou, de eerst volgende stap was om te bekijken hoe veel ruimte ik nodig had, aangezien ik al twee gewone hardeschijven heb had ik niet enorm veel ruimte nodig, maar omdat ik nog wel een redelijk aantal programmas naast mijn OS er op wil zetten besloot ik voor ongeveer 60GB te gaan. Daarna kwam een ander belangrijk onderdeel, namelijk de prijs, ik wou tot ongeveer 150 uit te geven, dus heb die twee factoren door de pricewatch had gehaald kwamen er twee SSD's uit die uitblonken in lees- en schrijfsnelheden, de OCZ Vertex 2 60GB, en de Corsair Force F60. Aangezien deze twee qua specificaties nagenoeg identiek zijn ben ik, omdat ik toch wel ietwat meer Corsair, dan OCZ fan ben, voor de F60 gegaan.

Inhoud

De doos van de F60 is niet erg groot, 11x13,5x3cm, en aan beide kanten verzegeld.

Op de voorkant staat een plaatje van een willekeurige Corsair SSD, aangezien elke SSD van Corsair er hetzelfde uit ziet behalve wat op de sticker staat, wel staat er rechtsonder in de hoek 'Force series | 60 GB". Op de achterkant van het doosje staat:
"Use a Corsair SSD for faster system start-ups, quieter operations, quicker application and game loads and lower power consumption for a better battery life. Upgrade your notebook or your desktop today. Includes a 3.5" desktop SSD kit."
in zowel het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Russisch. vreemd genoeg staan er verder geen specificaties op de doos. Op de andere vier kanten staat elk een corsair logo met Corsair daar achter, en "Solid-State Drive"

In het doosje zitten:
  • De SSD zelf
  • Een 2,5" naar 3,5" bracket
  • 4x M3 schroevjes
  • 4x 6-32 schroevjes

Dit is naar mijn mening meer dan genoeg, al zou een installatieboekje misschien wel handig zijn, meer daar over in het volgende stukje.

De SSD zelf is gemaakt van een licht metaal, ik gok aluminium, en is aan alle kanten, behalve de onderkant, zeer licht geborsteld mat zwart. De onderkant is 'normaal' geborsteld aluminium, een beetje vreemde keuze als je het mij vraagt. Ik had liever gezien dat de andere zijdes ook gewoon geborsteld waren, aangezien dat wat beter bij mijn kast zou passen, maar aangezien de SSD toch niet erg zichtbaar in een 3,5" bay zit is het nit een groot probleem. Op de bovenkant van de SSD zit een sticker met "F60" er in koeienletters op, en wat tekst over dat als je hem openmaakt je garantie vervalt.

Op de voorkant van de SSD staat ook nog een aantal nummers in de behuizing gelaserd, dit is niet het serienummer, als iemand weet wat dit wel is, zou ik dat ook graag horen!

Installatie

De installatie van de SSD was ietwat geklooi aangezien de gaten in de bracket verticaal niet in het midden zitten (horizontaal trouwens ook niet), dus ik moest de SSD eerst een keertje omdraaien om hem goed in mijn 3,5" bay te krijgen. Verder ging het allemaal goed, ook is het naturlijk erg handig dat je op zich al een bracket mee krijgt, wat bij een aantal andere SSD's niet zo is.

in deze foto is duidelijk te zien dat de schroefgaten verticaal gezien niet in het midden zitten.

De SSD op de bracket vastgeschroefd.

Eerste indruk

Het eerste wat ik deed toen ik mijn SSD had geinstalleerd zoals veel anderen was windows opnieuw installeren, dit ging echter nog niet bijzonder snel, aangezien alles eerst nog van de USB stick gehaald moest worden waarmee ik windows installeerde, maar halverwege de installatie moet je herstarten, en dit ging al opvallend snel, toen de installatie helemaal klaar was heb ik gelijk een aantal tweaks uitgevoerd die door Corsair worden geadviseerd (klik).
Daarna heb ik ssdtweaker gedraaid.

In het gewone gebruik is duidelijk te merken dan een SSD veel sneller is, zoals opstarten, een browser openen, of een spel laden, voordat ik een SSD had vond ik laden bij de meeste spellen wel te doen, nu hoef ik echter nouwelijks meer te wachten, wat toch altijd fijn is!

Benchmarks

Ik heb CrystalDiskMark gedraaid en de F60 vergeleken met een Samsung HD103SI en een HD103UJ. De 103SI en een 'groene' schijf, en is dus zuiniger, maar ook wat langzamer zoals te zien hier onder.
1e, 2e, 3e, 5e en 7e kolommen zijn reads, de anderen zijn writes.

Daarna heb ik om deze SSD te vergelijken met de door Corsair opgegeven snelheden ATTO Disk Benchmark gedraaid, welke ook door Corsair wordt gebruikt om hun SSD's te benchmarken. De resultaten zijn zoals te zien in de tabel hier onder, de prestaties zijn niet helemaal gelijk met de door Corsair opgegeven 285 MB/s read, en 275 MB/s write, met de maximale reads van 261,8 MB/s, en maximale writes van 213,5 MB/s. Deels komt dit waarschijnlijk omdat de SandForce controller het snelste werkt met makkelijk te comprimeren data.

Als laatste heb ik HD Tach gedraaid met de volgende resultaten:

Hier is duidelijk te zien dat zelfs in sequentiele reads, het sterkste punt van een gewone harde schijf, de F60 dubbel zo snel is!

Op verzoek van iFez nog even de boottijd gemeten, deze is 48 seconden, waarvan 15 POST.

Ik hoop dat ik mensen die ook overwegen een SSD te kopen met deze review heb kunnen helpen, opbouwende kritiek is altijd welkom.

Heb jij ook een Corsair Force F60 (34nm) 60GB?

Hmm, dan heb ik daar helemaal overheen gelezen op de OCZ website, zal het even aanpassen, m'n boottijd zal ik daarna even meten!
Over je boottijd: je spreekt over een POST duur van 15s. Dat had ik ook en dat vond ik pers. ontzettend lang :z (shutdown ging nog sneller: 9s, Win7 x64 Ult, met 7200rpm SATA2 trouwens :9 ).
Na wat zoeken in de bios vond ik dingen die ik (nog) niet gebruik, zoals COM1, eSATA, USB3.0, FireWire, noem maar op. Allemaal disabled en mijn POST tijd is nog maar 3sec :Y)

Over de review: fijn! Erg mooi, ik vind de ssd te vergelijken met de Vertex II 60GB. En dat is weer terug te vinden in jou review, leuk. Even kijken wat en wanneer ik aanschaf :D

edit: wat zegt je Windows Prestatie Index van je schijf? ;)

[Reactie gewijzigd door JoostyBoy op 17 november 2010 18:04]

Ik heb in de BIOS al zo veel mogelijk uitgezet, is gewoon een oud bord tegenwoordig :(

Hij is inderdaad enorm vergelijkbaar met de Vertex 2 60GB, Ik heb alleen nogal slechte ervaringen met RMA's bij OCZ, en goede bij Corsair, daarom mijn keuze :)
Ik geef deze review 4 sterren :Y)

Maar als ik het goed begrijp zit er geen SATA kabel bij?
Er zit inderdaad geen SATA kabel bij, maar als echte tweaker heb je daar natuurlijk meer dan genoeg van :+
De Vertex 2 heeft wel een 3.5" adapter volgens de specs:

"Included 3.5" Desktop adapter bracket"

De oudere Vertex heeft dit niet.

Verder, leuke review. Leest lekker weg, niet te technisch. Je zou misschien wat uitgebreider kunnen praten over jouw ervaringen, en bijvoorbeeld de startup times geven.
Ik twijfel nog tussen een CPU upgrade of een SSD, maar jouw review heeft me over de streep getrokken. Bedankt voor de goed onderbouwde review.

[Reactie gewijzigd door xV0rtexx op 21 oktober 2010 11:26]

Een combinatie van die twee is natuurlijk het beste.
maar ook ik zou beginnen met een SSD en daarna de CPU als ik dan tch zou moeten kiezen

over de review:
Uitgebreide review, en zeer informatief.
Wat ik zo lees ben ik ook over de schijf goed te spreken.
toch wel leuk dat je rechtsonder in de hoer gekeken hebt,
dat zul je wel wijzigen, dan edit ik dit wel weer, als ik het niet vergeet :)
edit, en de link http://ssdtweaker.sourceforge.net/ werkte net niet

[Reactie gewijzigd door druipgrot op 28 december 2010 02:11]

Ik heb het 120 gb broertje, maar ik haal met bootracer een totale opstart tijd van 14 seconden! Das best een verschil. Weet niet waaraan dat verschil ligt.

Aopen DE700 barebone.
Intel P9700 core2duo 2,8 ghz
corsair 8 gb sodimm ddr3 cas7 CM3X8GSDKIT1066
Windows 7 X64 AHCI enabled bios
Kan iemand vertellen wat SSdtweaker exact doet, ik kon op hun website niet echt iets vinden wat het doet
SSD Tweaker verandert een aantal standaardinstellingen in Windows, zodat er minder 'nutteloos' naar de SSD wordt geschreven, om de levensduur te verlengen.
Lekker toegankelijke review! Bedankt hiervoor. Dit heeft mij over de streep getrokken om er n te kopen.