Philips 190S6FS (19", 8ms, D-sub) Review

nugget31Newbie 30 juli 2006, 329 views

Philips 190S6FS (19", 8ms, D-sub)

Pluspunten

• prijs kwaliteits/verhouding uitstekend!

Minpunten

• voet niet draaibaar
  • dode pixel bij begin

Ik heb mijn Philips 190S6FS 19'' 8ms bij Paradigit in Eindhoven gekocht voor 280 euro.
Dit is een mooie prijs voor ''Big screen performance'' zoals op de doos staat.

Uitpakken
de monitor ligt met de beeldschermzijde goed verpakt in de doos, met de voet rechtop, het is even drukken om de voet recht te krijgen. verder vind je een: Cd met software, D-sub kabel (helaas geen DVI maar dat verwacht je ook niet voor zo'n lage prijs.)
En een voedingskabel (voeding is ingebouwd zoals tegewoordig bij elke lcd-monitor is.)

Aansluiten
Na het uitpakken en de monitor bewonderen, kan het aansluiten beginnen.
Ik heb de monitor aangesloten op een P4 2,0ghz 1g-RAM en een Nvidia Geforce FX5700LE met 256mb VRAM en D-sub & DVI aansluitingen.
De pc kan aan het, beeld wordt niet meteen goed weergegeven, maar met een druk op de ''AUTO'' knop, adjust het scherm automatisch en wordt het goed weergegeven.
Helaas merkte ik een dode pixel op, hiermee ben ik een paar dagen later mee terug naar Paradigit gegaan, maar zij zeiden dat het een dode subpixel was, en een scherm met dode pixels mocht pas om worden geruild als er 2 (of 3?) dode pixels inzaten. jammer.
De resolutie moet nog op 1280x1024 @ 60hz worden gezet. (Ik heb eerst 72hz verniewingssnelheid gebruikt, maar dat zorgt voor miniscule verticale lijnen op het scherm, dus heb ik door advies van de handleiding de snelheid op 60hz gezet, en hierna gaf het perfect beeld.

Beeldkwaliteit & helderheid
De beeldkwaliteit is goed, het scherm is origineel voor op kantoren bedoeld (voor consumenten hebben ze de 190C6FS, maar het ontwerp van dat scherm sprak me niet aan, dus heb ik voor de 190S6FS gekozen.) maar het is ook perfect te gebruiken als ''thuis'' scherm.
de helderheid is superscherp, als ik hem wat hoog heb staan, doet het gewoon pijn aan m'n ogen. Maar ik verwacht naarmate het scherm ouder wordt, de helderheid terugneemt.

Gebruik
Ik heb het scherm nu alleen gebruikt in windows desktop, Maar nu wordt het tijd om er een spel mee te proberen.
Bij Colin Mcrae Rally 2005 is er geen ghosting op te merken, het spel speelt lekker op dit scherm vooral met een hoge resolutie.
Ook bij GTA: San Andreas is geen ghosting op te merken, Wel merk ik dat de diepte niet zo mooi is als op mijn vorige CRT scherm, maar dit heeft elk TFT scherm en het is algemeen bekend.
Een dvd-film kijkt lekker op dit scherm, alleen is er onder en boven een vaag wit licht op te merken maar dit stoort mij niet.
Voor een echte dvd-film moet je natuurlijk een breedbeeld-scherm kopen maar een dvd-film is zeker goed te kijken op dit 19 inch scherm.

De Philips 190S6FS is zeker een goed scherm voor bij familie pc's of voor gamers met een beperkt budget, Maar voor de echte gamer komt een wat duurder scherm meer in de buurt. Ik heb dit scherm gekozen omdat ik niet echt een gamer ben, maar toch goed een dvd-film of spel wilde spelen en veel waarde hechtte aan 19 inch formaat.

gebruikte hardware:
Pentium 4 2,0 ghz, 1gig RAM, 40gb 5400rmp hd en Nvidia Geforce 5700LE 256mb AGP videokaart
AMD 3200+, 512mb RAM, 60gb 7200rmp hd en ATI Radeon X1600pro 256mb PCI-e videokaart

Nick v.d Berg

Heb jij ook een Philips 190S6FS (19", 8ms, D-sub)?