Sony Ericsson MW600 Stereo Bluetooth Headset (Zwart) Review

LDVC 13 oktober 2010, 5.371 views

Sony Ericsson MW600 Stereo Bluetooth Headset (Zwart)

Pluspunten

• accu duur
  • geluidskwaliteit
  • gebruik je eigen hoofdtelefoon
  • koppelbaar met meerdere apparaten

Minpunten

• volume slider is even wennen
  • geen voorkeurszenders opslaan bij FM-tuner

Opnamekwaliteit Score: 4
In de verpakking
-De MW600 Bluetooth stereoheadset
-in-earbuds hoofdtelefoon met korte snoer + verwisselbare earbuds
-GreenHeart MicroUSB oplader (230V)
-handleiding etc.

Uiterlijk
De MW600 is klein van formaat en heeft een vrij strak ontwerp zonder veel knoppen. Je hoeft je dan ook absoluut niet te schamen wanneer je de MW600 aan je jas klikt met de knijper. De MW600 bezit 5 knoppen en een volume slider. Tevens is er een microUSB-poort aanwezig om de set op te laden met de bijgevoegde microUSB-lader.

Aan de zijkant, naast de microUSB-poort zit de aan/uit knop, deze dient een volle seconde ingedrukt gehouden te worden om de set te activeren of uit te zetten. Aan de voorzijde is de telefoontoets te vinden. Inkomende oproepen kunnen met een druk op de knop opgenomen worden en via een dubbelklik kan het laast gekozen nummer teruggebeld worden. Aan de bovenzijde (wanneer opgespeld) zitten de rewind, play/pause en FF knoppen. De rewind en FF knoppen kunnen (i.s.m. mijn SE Xperia X10) alleen gebruikt worden om nummers te skippen. De volume slider aan de onderzijde kan even wennen zijn. Eerst moet je je vinger langs de gehele slider halen om deze te activeren, vervolgens kun je het volume aanpassen door nogmaals langs de slider te gaan, of door een bepaald punt op de slider te kiezen.

Features
De belangrijkste eigenschap van deze headset is natuurlijk dat hij zich draadloos verbindt met je telefoon via Bluetooth. Na eenmalig gepaired te zijn, vinden telefoon en headset elkaar zonder problemen wanneer beide zijn ingeschakeld. Mocht er toch geen verbinding tot stand gebracht worden, dan kan eenmaal op de play/pause-toets gedrukt worden om de unit actief te laten zoeken naar een apparaat in de buurt.
Dit unit kan meerdere apparaten in zijn geheugen opslaan en het is makkelijk om één apparaat te kiezen wanneer er meerdere apparaten actief zijn. Het is ook erg handig dat de MW600 zich ook met een andere audio-bron kan verbinden, terwijl tegelijkertijd een verbinding met je telefoon in stand blijft. Zo kun je lekker muziek luisteren van bijvoorbeeld je PC, zonder een oproep van je telefoon te missen.
Tevens bezit de MW600 CallerID en de mogelijkheid om tracktitles van liedjes te laten zien. Deze functionaliteit werkt echter niet op een SE X10 met android 1.6, omdat hier niet de volledige Bluetooth 2.1 stack wordt ondersteund. Dat is erg jammer, want zo werkt de MW600 niet volledig op SE's eigen vlaggenschip. De schuld hiervoor moet echter bij de X10 (en Android in het algemeen, zie reactie Cyleo onder) gelegd worden en niet bij de MW600.

Last but not least is de MW600 ook voorzien van een FM-tuner waarmee je ook zonder je telefoon of andere apparatuur naar een muziekje/een hoop gezwets kan luisteren. De ontvangst hiervan is best aardig, maar je kunt geen voorkeurszenders opslaan.

Gebruiksgemak en kwaliteit
De MW600 is zeer gebruiksvriendelijk. Zoals reeds vermeld, maakt de unit zonder problemen contact met je telefoon en het aannemen van gesprekken is met één druk op de knop ook geen probleem. Ideaal is ook dat de hoofdtelefoon via een 3,5mm jack is verbonden met de unit. Je kan dus switchen naar je favoriete hoofdtelefoon als je niet tevreden bent over de bijgeleverde earbuds. Daartoe is overigens weinig reden, want de bijgeleverde earbuds leveren een prima geluidskwaliteit. Al houden ze zich natuurlijk niet staande tegenover je beats by Dre monster headphones ;) Tevens zal niet iedereen fan zijn van in-earbuds, maar ik vind ze zelf erg comfortabel zitten.

Telefoongesprekken zijn goed hoorboor en het stemgeluid is helder. Via de microfoon ben je ook duidelijk hoorbaar voor de tegenpartij. De microfoon zit echter aan de voorzijde, dus wanneer je op de fiets zit, betekent dit dat er flink wat wind op de microfoon blaast. Dit was merkbaar voor bellers, maar ze konden mij nog steeds verstaan.

Ook de geïntegreerde accu is van prima kwaliteit. Volgens SE zou deze 8 uur per lading mee moeten gaan en dat wordt ook ruimschoots gehaald. Bij intensief gebruik betekent dit dat je ongeveer 1x per week moet opladen. De batterij indicator laat zien wanneer je batterij bijna leeg is, zodat je situaties zonder muziek kunt voorkomen.

Bouwkwaliteit
De unit bestaat uit één geheel en zit degelijk in elkaar. Enkel de clip om de unit ergens aan te bevestigen ziet er zwak uit. Ook is de 'knijpkracht' van de clip niet heel groot, waardoor de unit makkelijk los te trekken is. Verder is het een stevig geheel en ook de hoofdtelefoon plugt stevig in de headphone jack.

Ik ben erg tevreden over de MW600. De accu gaat lang mee en het geluid is van goede kwaliteit. Verder werkt de MW600 gewoon zoals je verwacht, zonder gedoe. Ik heb zelf ¤45,- ervoor betaald en vond het dit absoluut waard. Ik heb de MW600 dagelijks in gebruik!

Heb jij ook een Sony Ericsson MW600 Stereo Bluetooth Headset (Zwart)?

Ik snap je opmerking over de accu capaciteit niet helemaal. Als je het ding flink gebruikt haal je toch geen week op 1 accu als hij "maar" 8 uur kan werken er op?
Ik verwacht dat gebruikers het ding voornamelijk in combinatie met hun telefoon gebruiken en dus vooral onderweg luisteren. Dan vind 1,5u per dag (ma-vr) onder flink gebruik vallen. Maar je hebt gelijk als je uit gaat van meerdere uren per dag. In dat geval kun je zelf uitrekenen hoevaak je bij moet laden. Maar 8uur voor zo'n klein ding vind ik in ieder geval een prima prestatie.
Tevens bezit de MW600 CallerID en de mogelijkheid om tracktitles van liedjes te laten zien. Deze functionaliteit werkt echter niet op een SE X10 met android 1.6, omdat hier niet de volledige Bluetooth 2.1 stack wordt ondersteund. Dat is erg jammer, want zo werkt de MW600 niet volledig op SE's eigen vlaggenschip. De schuld hiervoor moet echter bij de X10 gelegd worden en niet bij de MW600.
De schuld hiervan moet bij android gezocht worden :) Mijn desire+mw600 combi doet dit ook niet.
Ik kan inmiddels melden dat de MW600 CallerID en Mp3 Tags netjes worden weergeven i.c.m. mijn Motorola Defy (Froyo 2.2.2).
Zou jij of de maker van de review ook iets kunnen zeggen over het bereik van de mw600? Ik wil hem namelijk ook gebruiken icm de htc desire. (Dit in verband met dat ik hem op een geluidsinstallatie ga aansluiten en dan muziek afspeel op de desire)
Ik kan vanuit mijn kamer een cirkel van zeker 5 meter lopen zonder enige hapering of kwaliteitsverlies. Hier zitten dan muren e.d. tussen (heb niet zo'n grote kamer :P)
Ik krijg wel het telefoonnummer op het schermpje met m'n HTC Desire (met Gingerbread), maar niet een naam en ook geen tracktitles. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
Mooie review!
Klein vraagje nog : wat doet dit voor het batterijverbruik van je telefoon, in vergelijking met bedrade headsets? Met name, zou je ook daadwerkelijk 8 uur aaneengesloten muziek kunnen luisteren zonder je telefoon aan de lader te hangen?
Bluetooth is niet meer zo'n aanslag op je telefoon als vroeger, maar met de huidige smartphones (die met moeite van 7 uur 's ochtends tot 12 uur 's avonds redden), betwijfel ik of je de volle 8 uur gaat redden als je er ook nog mee wil bellen/je scherm veel aan hebt...
Zou je ook je mening kunnen geven over dit apparaatje i.c.m. Win7? Zo ja, kun je dan ook precies vertellen welke BT-stack in gebruik was?
Zowel op Windows Phone 7, als op Windows 7 werkt de MW600 prima...
Volgens SE is er geen driver voor Windows 7 en komt er ook geen driver voor.

Vraag ik me af - hoe gaat dit werken dan ? - Blue Soleil ?
Ik heb helaas geen win7 toestel tot mijn beschikking.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het apparaat top werkt met Windows Phone 7. Via de "bel" knop kan je ook speak-opdrachten geven aan de telefoon. Ook mp3-tags worden netjes aangegeven.

Geluid vond ik erg goed en de oordopjes zijn de met uitstek de prettigste oordopjes die ik tot nu toe heb meegemaakt (en ik heb heel wat oordopjes geprobeerd en versleten (tot ongeveer 40 euro)).

Helaas ben ik mijn MW600 kwijtgeraakt, maar ik zit er zeker aan te denken om een nieuwe te kopen. Ik twijfel alleen nog vanwege de volume-slider, want dat vond ik persoonlijk waardeloos, want die kan ik niet bedienen met mijn (motor)handschoenen aan...
Het ligt er natuurlijk aan hoe je het bekijkt, mijn oordopjes zijn helaas overleden dus ik wil dit setje gaan aanschaffen. Mijn huidige oortjes hebben ook geen volumeslider dus gebruik ik gewoon de knoppen op m'n telefoon daarvoor, heb je ook geen probleem met handschoenen. Dat kan ook gewoon als je je audio via BT verzend.
Ook maar eens besteld, ik ga eens kijken hoe dit werkt met m'n HP Veer en webOS :)
Wat ik wel jammer vind van de MW600, is dat je hem niet kan gebruiken tijdens het laden via micro-usb. Voor de rest top bluetooth headsetje.