Sitecom WL-113 (54Mbps, USB) Review

FreddyFish 4 juni 2007, 4.018 views

Sitecom WL-113 (54Mbps, USB)

Pluspunten

• Installatie/gebruiksgemak

Minpunten

• Verbinding verbreekt bij zware load (online gamen)
  • Geen drivers voor Windows x64 en Vista

Gebruikt icm met:

Asus A8n-E
Athlon 64 3500+ Venice
Leadtek px6600 GT TDH
512x2 (1GB) Kingston CL 2,5
ThermalTake PurePower 460W

Installatie:

Het installeren was vrij eenvoudig, je installeert de software vanaf de cd, je herstart de computer, je stopt de apdater in een usb poort, en volgt dan de windows nieuw gevonden hardware wizard. Ik heb ook geprobeerd de adapter onder Windows XP x64 te draaien, maar daar heeft Sitecom nog (steeds) geen drivers voor.

Gebruik:

De software is makkelijk te gebruiken en heeft voor mij in ieder geval genoeg functies. WEP keys zijn makkelijk in te stellen en netwerken zoeken en toevoegen is ook erg makkelijk. Wel een minpunt, als je de adapter een keer in een ander usb slot stopt, moet je de drivers weer opnieuw installeren.

Bereik:

Dit is de eerste WLAN kaart die ik gebruikt, dus ik kan niks zeggen over bereikt tov andere adapters. Maar ik denk dat het wel voldoende is. Ik zit boven en de wireless router staat beneden (wel direct onder me) en het bereikt ligt meestal boven de 60 procent.

Bij rustig gebruik van de computer, dus gewoon een beetje internetten, gaat alles goed. Wanneer je echter een zware applicatie gaat draaien, zoals BF2, gaat het mis. De verbinding wordt dan zowat elke 10 minuten wel verbroken, zodat je weer opnieuw met de server moet verbinden. Maar dit probleem ligt misschien niet bij dit product specifiek, maar bij alle WLAN Usb Adapters?

Conclusie:

Voor degene die zijn computer nauwelijks gebruikt om online mee te gamen is dit een prima kaartje. Als je echter geregeld spellen speelt is het wellicht beter om naar een pci kaartje te kijken.

Update: heb de draadloze USB stick ook maar eens geprobeerd onder Windows Vista, zonder succes. Op de driver-download website van het product staat nota bene een Windows Vista logo'tje. Er zijn wel beta drivers te downloaden, maar het is anderen en mij vooralsnog niet gelukt deze te installeren. Ook kun je via www.sitecom.nl de pagina van de stick niet vinden, dat moet je via google doen. Erg slecht imo.

Heb jij ook een Sitecom WL-113 (54Mbps, USB)?

Gamen + WiFi gaat sowieso niet echt lekker samen. Draadloos zorgt sowieso altijd al voor meer vertraging waardoor je een hogere ping in spellen krijgt. En mijn persoonlijke ervaring is dat wifi toch niet altijd even lekker 100% werkt en vaak toch NET eventjes de verbinding wat minder kan worden, zeker wanneer er tussen snelheden geschakeld wordt.
Wat Luuk zegt is maar half waar in mijn geval. Ik heb deze usb stick ook en gebruik hem op een 32 bits windows xp instalatie. Ik heb hem dan in een niet extra gevoede usb hub liggen, en ik zit boven en mijn Sitecom mimo XR router staat beneden in de meter kast. Deze stick is ook Mimo xr bedoelt (zonder de .n). Ik kan gemakkelijk BF2142 spelen alles super vlot. Altijd 90% bereik (misschien heb je last van veel leidingen of deuren/muren?).
Nooit problemen. Je haalt inderdaad niet het maximale uit je abbonement (wat ik sowieso niet doe met mijn 20mb abbo van speedlinq - de honderden meters van de centrale af).