Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver) Review

SnoF 27 juli 2006, laatste update op 30 juli 2006, 1.625 views

Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)

Pluspunten

• Erg stil
  • Zeer fraai vormgegeven
  • Netjes afgewerkt
  • Koelt goed

Minpunten

• Wat groter dan een normale midi-kast
  • Teveel plastic voor het geld
  • Goedkope/lelijke fancontroller meegeleverd

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb ongeveer een klein jaar geleden deze kast gekocht, en kan zo onderhand (hopelijk) een goede review geven.

De reden voor aanschaf was simpelweg de herrie van mijn vorige kast. Ik ben destijds begonnen met Zalman koelers (7700B-Cu op mn proc en de VF700-Cu op mn 6800..), maar mn voeding stak er qua herrie nog flink bovenuit. Gezien ik een gammel wit kastje had, en de rest van mn computer zilvergrijs was, was ik tegelijkertijd ook op zoek naar een nieuwe kast.

Waarom heb ik deze kast gekozen? De voornaamste reden was toch eigenlijk wel de vormgeving, icm dat er geadverteerd werd met de stilte.. Ik heb een enkele review gelezen, maar destijds kon ik niets vinden over de 500W versie (was toen net uit volgens mij), dus beetje op blind vertrouwen gekocht.

Wat mij het beste is bevallen aan de kast is eigenlijk wel zo'n beetje alles (lekker makkelijk) op een paar minpuntjes na die ik verderop zal noemen.. Maar om de positieve eigenschappen even op te sommen; mooi uiterlijk (zwart met zilver, niet te druk), van binnen en buiten zeer netjes afgewerkt (niets rammelt, alles sluit naadloos aan), de voedingskabels zijn gebundeld in zwart plastic (goed voor luchtdoorstroom, en werkt makkelijk met dingen plaatsen in de kast), binnenin zijn de 12cm fan (onderin voor intake) en de voeding (bovenin voor outtake) volledig zwart-wit (ziet er fantastisch uit, al zal je hem over het algemeen dicht hebben :P), er zit een balk in met bruggetjes om trillingen van kaarten te absorberen (bv videokaart, die met de koeler toch een soort vibratie overbrengt. dmv de balk kan de kaart niet gaan bewegen en wordt het geluid gedempt (gok ik :P)) en als laatste voordeel; de koeling van de kast. De onderste fan heb ik standaard op 6volt ipv12 staan (dmv een weerstandje), waarmee deze vrijwel onhoorbaar is (enkel op 10cm afstand van de kast). Ook de voeding is fluisterstil, en zou meer herrie moeten maken als er veel belasting zou zijn, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.. (zie onderaan syst. specs) De koeling is hiermee voldoende om in 80% van de gevallen mijn AMD 3700+ passief te koelen. De koeler slaat bij enkele spellen aan, maar dit is vaker niet dan wel. Bij ht&k gebruik staat Cool 'n Quiet aan. De intake onderin wordt goed gefilterd door een stukje schuim, welke makkelijk te reinigen is..

Na deze lijst zijn er toch een aantal minpuntjes, al vind ik dat deze in het niet vallen; De kast is (zoals een normale kast) aan de binnenkant van metaal, maar aan de buitenkant is hij volledig van plastic. Gezien de kast toch niet meegaat naar LANparties oid (hij is simpelweg te groot) zouden ze voor het geld (destijds 200euro+) best een alu kast mogen maken.. maargoed het plastic is vrij hard, na dit jaar zitten er nog geen beschadegingen op.. Ook is de vorm van de kast ietwat groter dan een normale midi-kast, terwijl hij wordt aangemerkt als een midikast. Mocht je dus een precies uitgemeten plaatsje hebben waar de kast zou moeten staan, gaat dit nooit passen.. Kijk op de site voor de precieze maten zou ik zeggen.. Ook de koeler onderin is een klein negatief puntje over te zeggen; bij een ATX bord (bij 2 getest) zit de koeler erg strak over de connectoren voor de powerbutton etc heen. Wil je deze monteren als je bord al vastgeschroefd zit, moet de gehele koeler eraf.. en als laatste minpuntje; voor de onderste fan (intake) leveren ze een potmetertje mee, die in een 3,5" bay past. Niets mis mee, ware het feit dat deze gemaakt is van ijzer, en totaal niet gespoten is. Er zit enkel een lelijke sticker van Nexus op (zwart-wit geblokt). Gezien de voorkant van de kast volledig zwart mat is, slaat Nexus hier de plank echt mis. Gelukkig had ik nog een weerstandje wat het toerental met de helft naar beneden brengt, en daarmee de koeler volledig stil is.

Systeem specs: AMD 64 3700+, 1GB PC3200, Asus GeForce 6800 (AGP) 3 HD's (300,250 en 200GB)

Heb jij ook een Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)?

Nexus Breeze 500 serie is vrij goed.
Lekker stil, makkelijk te assembleren alleen zeer duur!

Wat mij wel is opgevallen dat er vaak een slechte of zelfs defecte fan controller is bijgeleverd.
Probleem is bij Nexus bekend, doa probleem volgens hun technische support.

Ik heb er nu zo'n 15x geassembleerd en ik ben zeer te vreden over dit product.... :9
Kan me prima in je verslag vinden, heb zelf ook een Nexus Breeze 500 (al 1.5 jaar).
Alleen kan ik me geen bijgeleverde fan controller herrineren ?!?
Iig de flow in de kast is naar mijn menig goed. Ik gebruik nu van die Zalman fan controllers.

Verder is de kast idd redelijk groot. Maar heb'm dus wel weten mee te slepen naar lan-party's, dmv het gebruiken van de originele doos en een karretje :D

De prijs is redelijk hoog. Maar heb deze kast gekocht met de gedachte er heel wat jaartjes gebruik van te maken (zeker een jaar of 5) en de internals te upgraden. Ik denk dat het zeker geen miskoop was :)