Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD Review

Brent 30 mei 2007, 1.714 views

Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD

Pluspunten

• Prijs/prestatie-verhouding
  • Overklok- en unlockbaarheid

Minpunten

• Geluidsproductie, maar is makkelijk te verhelpen door de fan langzamer te laten draaien.
  • 128MB is tegenwoordig niet ruim meer, ook is het 'maar' DDR1, maar wat dat nou precies voor effect heeft weet ik niet.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Gekocht als vervanger van m'n 5900XT. Toen ik hem kocht werden ze tegen lage prijzen gedumpt (129) dus ik ben erop gesprongen ;)

Hij draait sinds aanschaf vlekkeloos. Ik was in eerste instantie ongerust over het harde 'kabaal' dat de ventilator maakt en Asus Smartdoctor (het bijgeleverde programma waarmee je de fan langzamer kunt laten draaien) scheen veel ellende en instabiliteit te veroorzaken. Toen toch maar geinstalleerd en verdomd, op 15% is er zo goed als niets meer te horen en van instabiliteit niets te merken. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat AtiTool dit ook kon (nadeel van Smartdoctor is dat je de NVidia-drivers van Asus moet installeren welke achter lopen op de gewone drivers). Ook fijn dat er iemand voor Linux ook een programma heeft gemaakt dat de fan langzamer kan laten draaien (ben nog wel eens in Ubuntu te vinden).

Dit is de 6800, die met 12 pixelpipelines en 5 vertexshaders. Hij deelt echter de core met de 6800GT, 16 pixelpipelines en 6 vertexshaders. Je kunt deze unlocken met RivaTuner, maar dat vond ik lange tijd niet nodig en er bestaat altijd een risico dat je de boel sloopt, dus liet ik het er maar bij zitten. Toen kwam Half Life 2: Episode 1 :P Om dat lekker op alles hoog en nog wat FSAA te draaien kwam ik eigenlijk net wat pit tekort (m'n resolutie is 1680x1050). Dus na wat afwegen toch maar geprobeerd te unlocken en dat ging warempel heel makkelijk en heel goed. De volle 16pp en 6vs staan nu te mijner beschikking ;). En passent ook maar wat overgeklokt (400/400 heb ik totnutoe geprobeerd, ging vlekkeloos maar hoger durf ik niet zo goed ;)) zodat ik nu ongeveer evenveel 3DMarks haal als een 6800GT :7 Niet gek voor 129. Wel moet ik voor sommige games wat terugklokken ivm artifacts, maar 350/350 (standaard 325/350) met de hele bende unlocked doet het overal 100% perfect.

Alles bij elkaar prima waar voor m'n geld, er zat ook nog eens een hele softwarebundel bij met allerlei games. Meevallertje dat 'ie goed unlockt en overklokt. Kwa drivers zit het in zowel Windows als Linux uitstekend, maar dat zijn we gewend van NVidia.

Op verzoek nog even wat benchmark details: in 3DM05 haalt 'ie stock iets boven de 3000 (weet niet precies meer) en nu, unlocked en op 400/400 net over de 4600, 100% zonder artifacts, ziehier:

Erg netjes dus ;)

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD?

Niet helemaal correct, je hoeft alleen de Asus Enhanced Drivers te installen, daar zitten Extra-dingen bij. Daarna kun je er gewoon de newste Nvidia drivers opzetten en Smartdoctor blijft dan gewoon werken. 8-)

Heb dezelfde kaart, ook helemaal unlocked, veel bang voor weinig bucks :*)
Nog niet helemaal correct, je hoeft helemaal geen Asus drivers te installeren en kun je ook beter niet doen want die "enhanced" meuk veroorzaakt regelmatig problemen.
SmartDoctor werkt prima zonder Asus drivers, iig voor het monitoren. Begint wel te miepen om die enhanced drivers bij het starten, maar gewoon wegklikken en het werkt.
Verder is SmartDoctor ook triest, gewoon Rivatuner voor OC en eventueel Speedfan voor fan control.
Er zit helaas wel een designfout in een aantal Asus kaarten waaronder de V9999 serie waardoor de sensorchip niet de goede waardes geeft. Hiervoor zit een calibratie fix in SmartDoctor, maar eenzelfde fix zit ook in de monitor plugin van RivaTuner.
Heerlijke kaarten waar dit voor die prijs :) Heb hem toen nog kunnen verkopen voor 220 euro :o Verder zou je mss wat bench mark resultaten en wat pics enzo kunnen toevoegen aan je survey? Anders is hij wel inorde ;)
Mooie review :)

Veel zinnigs erover heb ik niet te vertellen, maar ik ga je wel zeggen hoe dat zit met DDR1, DDR2, DDR3 en DDR4.

in opgaande volgorde klokken ze eigelijk gewoon veel hoger, waardoor je GPU sneller van data kunt voorzien.