Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty) Review

Wouter.S 2 november 2010, laatste update op 2 november 2010, 25.097 views

Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty)

Pluspunten

• Slank en strak uiterlijk
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Unifying receiver
  • Typcomfort (incurve toetsen)
  • Rechtopstaand weg te bergen

Minpunten

• High gloss gedeelte trekt vingerafdrukken aan
  • Muis is erg basic in vergelijking met toetsenbord

Na enkele jaren tevreden gebruik te hebben gemaakt van een vrij standaard Logitech Media keyboard was ik er toch een beetje op uitgekeken. Het was tijd voor een nieuw toetsenbord, de zoektocht kon beginnen. Ik zou het toetsenbord hoofdzakelijk gebruiken voor werk, universiteit en internet en eerder sporadisch om te gamen. Ook wou ik qua uiterlijk een nieuwe look, liefst zo strak en compact mogelijk zonder te moeten inboeten aan gebruikscomfort. Het liefst wou ik ook nog een draadloos model. Ik kwam tot de volgende shortlist:
  • Razer Lycosa
  • Logitech Illuminated Keyboard
  • Logitech MK520 Combo
  • Logitech Wireless Keyboard K340
Het design van de Logitech Illuminated sprak mij volledig aan, alleen had ik backlight niet nodig. Ook vond ik de prijs net iets aan de hoge kant. De Razer Lycosa ziet er in mijn ogen ook schitterend uit, maar wederom eerder prijzig. De Logitech K340 was gunstig geprijsd, maar de het compact design sprak mij niet 100% aan en ook de polssteun zag er vrij klein uit. Dan kwam ik bij de Logitech MK520 terecht. Het design is zeer gelijkend op de Logitech Illuminated en de prijs is lager. Bovendien is het keyboard draadloos en is het een desktop set. Ik kreeg er dus de muis bij. De muis zou ik toch niet gaan gebruiken aan mijn bureau, ik gebruik hem nu enkel sporadisch vanuit mijn zetel of bed.
In deze review zal ik vooral het toetsenbord beoordelen. Het is wel een desktopset maar ik kan slechts zaken beoordelen die ik genoeg gebruikt heb....

Vormgeving

De foto's in deze review zijn een mengeling van zelfgemaakte foto's en internetfoto's. Aangezien ik in België woon heb ik een azerty-layout. Deze layout heeft naast de obvious querty-azerty verschillen nog enkele andere toetsen die anders zijn. De 'enter' toets op mijn MK520 is bijvoorbeeld groter (wat ik goed vind), de 'tab' toets is iets groter en de linker 'shift' is dan weer korter. Dit kan misschien een invloed hebben op de beoordeling van de ergonomie maar volgens mij is deze beperkt.

Het is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar het design en de looks heb ik als zeer goed beoordeeld. De buitenrand van het toetsenbord bestaat uit clear plastic en dit draagt bij tot de meer luxueuze uitstraling van de MK520. Het grootste deel van de het toetsenbord is echter van een mat materiaal gemaakt. Dat is maar goed ook want dit materiaal trekt geen vingerafdrukken aan in tegenstelling tot het high-gloss gedeelte van het 'binnenste' van het toetsenbord.

De vorm is volledig naar mijn hart: geen 'uitstulpingen', gewoon recht op recht zonder tierlantijntjes. Het toetsenbord is ook draadloos wat er toch weer voor zorgt dat het bureau dat tikkeltje cleaner oogt (als er tenminste geen bergen papier e.d. liggen die het uitzicht verpesten ;) )

Ik gebruik de muis dan wel niet aan mijn bureau maar de looks van de muis kunnen mij minder bekoren. Vooral de kleur past in mijn ogen niet echt bij het toetsenbord. Deze muis is eigenlijk gewoon een grijze M310. Misschien moeten ze bij Logitech toch nog maar specifiek een muis ontwerpen voor deze set, dan zou het geheel veel harmonieuzer ogen.

Ergonomie

Ik heb op dit toetsenbord nog niet echt uren aan één stuk aan een verslag getypt maar ik moet zeggen dat de ergonomie tot nu toe uitstekend bevalt. De aanslag van de toetsen voelt prettig aan en is veel stiller dan bij mijn oude toetsenbord.

Logitech heeft voor dit toetsenbord 'Incurve Keys' gebruikt. Dit houdt in dat de toetsen lichtjes uitgehold zijn waardoor je vingers de toetsen beter moeten aanvoelen zonder dat de toetsen echt ver van elkaar hoeven te staan. Volgens mij hebben alle standaard toetsenborden lichtjes uigeholde toetsen maar dit toetsenbord is eerder flat dan standaard.
De volledig vlakke toetsenborden hebben vaak laptop toetsen, dit typt zeer vlot maar misschien kan niet iedereen er aan wennen. Voor mij is dit geen probleem maar ik kan me voorstellen dat voor sommigen dit toetsenbord echt ideaal is. Je kan namelijk makkelijk 'glijden' over de toetsen en hebt toch de respons van een standaard toetsenbord die je bij sommige volledig vlakke toetsenborden niet hebt. Wat ik ook goed vind is dat alle toetsen ongeveer even hoog zijn, behalve de spatiebalk, deze is niet uitgehold maar juist bol en hij steekt ook iets boven de andere toetsen uit. Alle toetsen op de onderste rij, de F-FN-toetsen en de 'backspace' zijn trouwens bol en niet hol.

De muis is basic, erg basic: twee knoppen en een scrolwheel. Hij is volledig symmetrisch dus zowel voor links- als rechtshandigen even comfortabel. Wat in mijn ogen ontbreekt is een back en forward zijknop, ik kan echt niet meer zonder tijdens het surfen. Ik gebruik dan ook een Razer Diamondback 3G waar ik tevreden over ben. Als je een beetje hogere eisen stelt aan de muis is de geleverde M310 toch een beetje sober. Over de precisie valt echter niet te klagen, deze is gewoon goed. Ook werkt de muis zowat op alle ondergronden, zelfs op een zetel, bed, etc...

Functionaliteit

Naast alle standaard toetsen zijn er bovenaan 6 mediatoetsen aanwezig. Er zijn ook 4 standaard sneltoetsen aanwezig die met setpoint in te stellen zijn. Tot slot zijn er nog 13 'laptop slyle' FN toetsen aanwezig.

Deze kunnen vrij uitgebreid specifiek gedefinieerd worden door setpoint, bijvoorbeeld bestand openen, website openen, toetsaanslag toewijzen... Ook is er de optie de FN-toetsen permanent om te wisselen met de gewone F toetsen. Dan moet je niet steeds op FN drukken behalve als je een standaard F-toets wil gebruiken.

De Logitech unifying receiver is echt gemakkelijk om mee te werken. Hij is superklein en hierdoor zie je hem nauwelijks zitten en neemt hij dus geen plaats in (zeer handig voor laptops). Het bereik is goed en voor mij zit er geen merkbare delay in de verbinding.

Bouwkwaliteit

Het toetsenbord voelt stevig aan en kraakt niet als je er wat harder op duwt. Dankzij de rubberen voetjes is het toetsenbord moeilijk te verschuiven wat ikzelf goed vind. Mensen die hun toetsenbord vaak naar voor of achter schuiven gaan dit misschien minder leuk vinden maar ik verkies een toetsenbord dat stevig op zijn plek blijft liggen.

Het hoort misschien niet echt thuis onder bouwkwaliteit maar wat ik zelf een leuke feature vind is dat je het toetsenbord kunt rechtzetten. Ik ben dit zelf nog nooit tegengekomen en het kan wel handig zijn als je bureau vrij klein is een je tijdelijk meer plaats nodig hebt om papierwerk te verrichten. Een foto zegt meer dan honderd woorden dus:

Drivers en ondersteuning

Vroeger heb ik wel eens problemen gehad met de setpoint-drivers van Logitech. Ik heb deze dan ook langere periode niet gebruikt. Het toetsenbord werk natuurlijk ook zonder setpoint, maar als je de extra functies wilt gebruiken en beheren moet je toch setpoint gaan downloaden. Setpoint is ondertussen volwassen geworden, alles werkte onmiddellijk goed en ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Ook de meldingen die verschijnen wanneer je bijvoorbeeld caps-lock gebruikt of mute activeert zijn stijlvol. Vroeger waren deze flashy-groen als ik het mij goed herinner maar nu zijn ze sober zwart wat ik beter vind.

Over support kan ik geen oordeel vellen, ik heb er nog geen gebruik van moeten maken.

Bereik
Het bereik van het toetsenbord is zo'n 5 meter. Ik het het getest en wanneer je verder gaat dan 5 meter hapert de verbinding: toetsaanslagen worden niet onmiddellijk geregistreerd, maar als je dan terug 30 cm dichter komt, komen alle aanslagen plotseling samen binnen.
Het bereik van de muis is wat minder, zo'n 4 meter en dan hij al haperen.

Ik weet niet exact wat het bereik van andere draadloze toetsenborden is maar voor een standaard desktop set lijken deze waarden mij acceptabel.

De prijsbeoordeling is natuurlijk zeer persoonsgebonden. Voor een desktopset is de MK520 betaalbaar in mijn ogen, zeker aangezien de set draadloos is. Ik gebruik vooral het toetsenbord dus hiervoor is de prijs die ik betaalde in verhouding wel wat hoger maar dat wist ik natuurlijk op voorhand.

Ik heb de prijs daarom als voldoende beoordeeld. Je krijgt namelijk wel een degelijk product dat er bovendien stijlvol uitziet. Wil je een ramplank dan moet je de MK520 niet kopen. Ben je diehard gamer dan zal je waarschijnlijk toch een bedraad toetsenbord kopen in de gamersreeks van een fabrikant. Wil je echter een allround draadloos toetsenbord met een strak design, dat bovendien comfortabel genoeg is om langer dan een uurtje op te typen dan doe je volgens mij met de MK520 geen miskoop.

Edit @ 2-11-2010: stukje toegevoegd over bereik.

Heb jij ook een Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty)?

@bearsc Waar heb je hem besteld voor die prijs. Ik zie maar weinig vermeldingen op internet.

Kan iemand me vertellen hoe breed het toetsenbord is?
Ik heb hem besteld bij IT-W (it wijdemeren ofzo) destijds.

Nu is hij echter weer iets goedkoper te krijgen, de pricewatch van hardware.info heeft veel meer prijsvermeldingen. http://nl.hardware.info/p...ogitech-mk520#tab:prijzen

vanaf 46 inc nu!
Net verhaal. Een puntje, aangezien het een draadloos toetsenbord is: Hoelang kun je met dit toetsenbord tot je weer moet opladen?
Het toetsenbord werkt op 2 AA batterijen en volgens de site van Logitech gaan deze 15 maanden tot 3 jaar mee.
Hoe lang deze effectief meegaan weet ik niet maar volgens mij zal het wel in de richting van een jaar zijn bij normaal gebruik. Als je natuurlijk 8h+ per dag zit te tokkelen zal de levensduur wel inkorten. Opladen is dus niet mogelijk, tenzij je met herlaadbare batterijen werkt maar dat zou ik niet aanraden, deze hebben meestal een lagere spanning en dan werkt het toetsenbord misschien niet meer naar behoren.
Mooie verhaal, helaas mis ik het bereik?

Hoeveel meter bereik heeft dit setje?
Het keyboard haalt ongeveer 5 meter. Ga je verder dan hapert hij: je drukt toetsen in maar er verschijnt niets, als je dan terug dichter komt komen de toetsaanslagen allemaal snel na elkaar toe.
Het bereik van de muis is iets minder, ik schat zo'n vier meter.
Volgens mij is maakt het ook wel uit hoe groot de kabelbende achter je pc is (waar de uniyiing receiver zit), dit kan mogelijks voor slechter signaal zorgen.
Mooi verhaal, heb de set zelf ook en kan me grotendeels vinden in jouw woorden :)

Ik heb de set in huis gehaald voor 49 euro inc bezorgkosten en ben voor die prijs zeer tevreden met deze set. De onvanger is mooi klein (al weet ik nog niet wat ik er nog meer op aan zou moeten sluiten, het unyfying verhaal is leuk ;) ) en alles voelt gewoon erg degelijk aan.

Ik zocht een 'modern' setje met een laser-muis en het liefst een kleine ontvanger. Bovendien wilde ik er geen al te gekke bedragen aan besteden, ik hoef geen desktopset van 80-100 euro... Voor mij was het een keuze tussen de Microsoft bluetrack set 3000 en deze mk520 dus. De Microsoft is ook een mooie set, maar de ontvanger van logitech is net iets kleiner en daarbij heb ik al mijn hele leven mijn toetsenborden/muizen van Logitech, vandaar deze keuze. Ben zeer tevreden, maar had ook niet anders verwacht: Logitech heeft me nog nooit teleurgesteld.

Ik zie dat de wireless 3000 set inmiddels wel in prijs verlaagd is, Mycom biedt hem voor 39 euro aan. Samen met de MK520 op dit moment de interessantste setjes als je het mij vraagt!

[Reactie gewijzigd door bearsc op 9 oktober 2010 15:57]

Na een uitgebreide selectieprocedure was ik uiteindelijk ook bij deze set terecht gekomen. Hierbij waren de voornaamste criteria:
- draadloos
- full size (dus inclusief numeriek keypad)
- een horizontale enter-key
- configuratie van de ins, del etc, toetsen in 2 rijen van 3
Via de pictogram modus in de pricewatch kun je de verschillende sets mooi vergelijken op deze punten.
Ik heb de set besteld bij DataByte en tot mijn grote verbazing bleek dat de layout van het toetsenbord compleet afwijkt van wat er op de doos staat en welk plaatje dan ook van dit toetsenbord op internet! In dit geval bedoel ik met compleet anders dat de enter-toets dus verticaal is, waardoor de backslash op een onmogelijke plaats terecht komt, zodat je continu deze toets raakt, ipv de enter key. Het kan zijn dat ik wat toetsenborden betreft nogal retro ingesteld ben of dat ik gewoon inflexibel ben, maar ik heb nooit kunnen wennen aan een andere layout. Ook vind ik de shift-keys veel te klein (ook afwijkend van de plaatjes), omdat men het nodig vond om een extra backslash toets naast de linker shift te plaatsen (waarom is mij een raadsel). :X
Gebeld met Logitech om te verifieren wat ik bij het bestellen over het hoofd gezien had (zou aan het typenummer kunnen liggen ofzo), maar daar vertelde men mij doodleuk dat de layout die op de doos staat afgebeeld alleen in de VS te krijgen is! Dit is de zogenaamde US-layout, terwijl wij in Europe met de US International layout worden afgescheept. Op mijn vraag waarom dit niet op de NL site van logitech vermeld wordt, werd geantwoord dat ze dat al vaker aangegeven hadden, maar dat er nooit iets mee gedaan is. Bovendien kon de man van de helpdesk mij vertellen dat er veel meer mensen over dit probleem geklaagd hadden.... 8)7
DataByte was gelukkiger een stuk klantvriendelijker: de meneer van de servicedesk is voor mij zelfs naar het magazijn gegaan om te controleren of alle toetsenborden van Logitech dit probleem hadden en bood me aan om het toetsenbord op hun kosten terug te sturen. Samen met de man ook een keuze gemaakt voor de Wireless Desktop 3000 set van Microsoft, welke wel in Europa met een normale "US layout" geleverd wordt. Ik zit dit stukje dan ook met volle tevredenheid te typen op mijn verse 3000... ;)
Enige nadeel van deze set is alleen de grotere ontvanger en kleurstelling (zwart met witte onder/zijkanten), terwijl de MK520 wat dat betreft wat meer aan mijn wensen voldeed, maar ach, je kan niet alles hebben in het leven ;)

Tis maar even dat jullie het weten.

[Reactie gewijzigd door striper op 15 februari 2011 19:00]

Had ik jouw comment maar eerder gelezen...