Brother DCP-315CN (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB & 100mbit) Review

trab_78 19 juli 2006, laatste update op 17 maart 2009, 766 views

Brother DCP-315CN (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB & 100mbit)

Pluspunten

• Uitstekende prijs/prestatieverhouding
  • netwerkinterface
  • compact design
  • windows-, mac- EN linuxondersteuning
  • gescheiden inkttanks

Minpunten

• niet geschikt voor hoge kwaliteit foto's
  • driver voor linux nog niet perfect

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 3
De belangrijkste eigenschappen waarop ik dit apparaat geselecteerd heb, zijn: netwerkinterface, linuxondersteuning en prijs. Afdruk- en scankwaliteit zijn voor mij niet heel belangrijk, ik gebruik hem met name voor 'kantoorwerk'. (Foto's afdrukken laat ik lekker aan de professionals bij de afdrukcentrale over...)

De netwerkinterface is echt super. Scannen, printen, je merkt niet eens dat het apparaat niet rechtstreeks is aangesloten. En dat zonder veel ingewikkelde instellingen. Vooral de Windows driver is heel goed, die vindt de printer vanzelf, je hoeft geen IP-adres in te vullen ofzo. Leuk is dat de geheugenkaartlezer ook via het netwerk te benaderen is, gewoon via FTP! Verder wordt een configuratieprogramma meegeleverd voor Windows, waarmee je echt alles van het apparaat kan instellen. Je kan met het programma ook meerdere apparaten beheren.

Onder linux is het allemaal wat minder luxe, maar het werkt prima. Je moet handmartig het IP adres opgeven, dus het gebruik van DHCP is dan niet zo handig. Verder zijn niet alle instellingen beschikbaar, dat heeft er vermoedelijk ook mee te maken dat er nog gewerkt wordt aan een driver specifiek voor de DCP-315CN. Tot die tijd raadt Brother aan om een driver van een compatible apparaat (De MFC210C) te gebruiken. De linux-ondersteuningspagina's van Brother zijn overigens wel prima. Je kan er drivers downloaden, er staan installatie-instructies voor zowel RPM- als DEB-disto's en er is een info-formulier.

Heb jij ook een Brother DCP-315CN (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB & 100mbit)?