WD WD TV Live (2009) Review

SuperPaddo 7 oktober 2010, laatste update op 7 oktober 2010, 9.214 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Speelt alles af
  • DTS downmixing (gebruik alleen stereo, normaal gesproken met 2 zuil luidsprekers)
  • Ding wordt steeds beter door firmware updates
  • Voordelen wegen 543maal zwaarder dan de minpunten .

Minpunten

• Speler blijft iets warm wanneer deze uitstaat
  • (Voor mij) design, mocht van mij wel zwart en 43cm breed om beter bij andere apparatuur te passen
  • Geen front usb aansluiting, had liever de aansluiting die aan de zijkant zit aan de voorkant gehad
  • Zoals te lezen is zijn dingen waar ik last van had in mijn geval allemaal weggehaald door firmware updates .

Geluidskwaliteit Score: 5
Ben nu een ruim half jaar in het bezit van 3 van deze kastjes (bij verschillende tv's), en moet zeggen: Ik wil niets anders meer :). Review is gebaseerd op de laatste beta firmware! "wdtvlive_1.03.40_V" Welke ik sinds kort ge´nstalleerd heb.

Ik ga niet uitgebreid in op alles features, maar vooral op waar ik ze voor gebruik en mijn ervaringen daarmee.

Waar gebruik je ze dan voor SuperPaddo?
Ik gebruik deze kastjes vooral om 720p en 1080p mkv bestanden te bekijken (films), en gedownloade motorraces (moet de MotoGP dit seizoen downloaden omdat het niet op de Nederlandse tv wordt uitgezonden...) te bekijken.

Aansluitingen
Kastje heeft aan de achterkant een aansluiting voor de voeding (altijd handig..), usb poort, hdmi uit, optical uit, 10/100lan, analoog uit (kabel meegeleverd naar 3x tulp; geel voor beeld en wit/rood voor geluid), en component anoloog uit (?); iig staat er 'y pb pr' bij de laatste aansluiting achter. Wikipedia. Aan de linkerzijkant zit ook nog een usb aansluiting.

Gebruik van deze aansluitingen
USB aansluitingen kunnen gebruikt worden voor externe opslag, en er zijn bepaalde wireless usb netwerkkaarten compatibel mee. Ikzelf gebruik enkel de power, lan, usb en hdmi aansluiting (heb analoog uit ook geprobeerd op een oude tv, werkt prima! Vond de beeldkwaliteit beter dan dvd (mkv's afgespeeld) ).
Aangezien de WD tv Live DTS kan downmixen naar stereo heb ik tot nu toe bij al mijn mkv's geluid gehad. En met de laatste firmware ondersteund deze speler ook 'compressed headers', iets wat veel nieuwe mkv bestanden hebben.

Verder is de beeldkwaliteit (en geluidskwaliteit) helemaal top! Films gaan super vloeiend over het scherm (hier schokte alles iets met oudere firmwares, nu met de nieuwste firmware alles goed!). (Getest op een 37" LG Full HD scherm, een 40" Samsung Full HD scherm en een 52" Samsung HD Ready scherm.)

Dan de lan aansluiting, hiermee kun je alles streamen vanaf een pc/nas. Windows (7) shares worden prima herkend. 720p en 1080p gaan tijdens een testje nu prima (gebruik zelf altijd een externe hdd, met oude firmwares schokte het streamen vooral bij 1080p veel, soms zelfs bij 720p films). Zal binnenkort een hele 1080p film streamen van rond 8 a 10GB en update dit topic dan. Als ik tijd heb test ik meteen een 20GB+ mkv. Mocht dit lukken dan ga ik vanaf nu streamen :).

Wanneer er een externe hdd is aangesloten dan is deze (iig met windows) te benaderen in het netwerk. Hier kun je dan extra films e.d. van en naar kopiŰren met een snelheid tussen de 8.5 en 9 MB per seconde (zo'n 70mbit) wat ik redelijk netjes vind (hier aangesloten in een gigabit netwerk, dus mijn netwerk kan het makkelijk aan) (met oudere firmwares kwam ik niet boven de 3/4MB per seconde uit! Dit is denk ik ook de reden dat ik nu opeens wel kan streamen zonder schokken)

Youtube moet ook kunnen, echter heeft dat hier bij mij nog nooit gewerkt (no content available).

Bediening en ondertitels
Zit een kleine afstandsbediening bij; maar deze is helemaal prima en goed blind te bedienen. Je kan spoelen van 2 tot en met 16voudige snelheid (ik had graag ook 32x gezien), er zijn diverse zoomfuncties en je kan tijdens het bekijken van een film de positie van de ondertiteling aanpassen.

Op de ondertiteling wil ik graag iets verder ingaan, want hierbij kun je vanalles instellen. In de menu's (die simpel en logisch werken) kun je het formaat en de dikte aanpassen (erg fijn!), en dus tijdens de film de positie. Zeker bij veel films die zwarte balken hebben is het fijn dat je alles naar wens kunt verplaatsen. De laatst gebruikte positie wordt onthouden door de speler. Naar mijn weten zijn er weinig andere mediaspelers die dit met de ondertitels kunnen :).

Qua bestandsformaten worden zo ongeveer alle ondertitels ondersteund, ikzelf gebruik alleen SRT (zelfde naam als de film, dan pakt ie ze vanzelf), of ondertitels die in de MKV zijn meegebakken.

Overig
Speler blijft als ie uitstaat iets warm.. Heb geen stroommeter, maar er is dus continu verbruik. Design is opzich prima, maar had liever gehad dat ie zwart was geweest en 43cm breed, met front usb aansluiting ;).

Verder schijnt de speler met de nieuwste firmware(s) Bluray iso's (met menu?) en dvd iso's met menu te kunnen afspelen. Zelf gebruik ik deze functies niet. Ook video_ts mappen zijn geen probleem.

In het GoT topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367418 worden downloadlinkjes gepost naar nieuwe beta firmwares (aangezien WD ze zelf niet op de site heeft staan).

Oh en waarom heb ik er 3? 1 Staat er bij mn vriendin :P, 1 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer :).

*tips ed welkom, zo vaak maak ik geen reviews :). Ga geen eigen foto's maken, bieden imo geen meerwaarde.

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

De klassiek film die men download via een pay server hebben meestal een keuze menu voor de ondertitels . Kan men deze instellen. Op de afstandsbediening zie ik geen toets "subtitels".
Gewoon op de "menu" toets drukken.
Je krijgt dan de mogelijkheid om o.a. de gewenste ondertiteling te kiezen.
Je bedoelt de "Option" toets? :)
Speelt alles af?
Speelt regelmatig iets niet af, met af en toe vastlopers.
Het "doorspoelen" is een geduldig karwei.
Leuk speelgoedje, niet meer dan dat!
Hier nog geen last van had (speelt tot nu toe alles wat ik em voer), en in alle tijd nog maar 1x een vastloper gehad (in het menu met oudere firmware).

Doorspoelen duurt even (daarom zie ik ook graag 32x spoelfunctie), gelukkig hebben veel mkv's hoofdstukken waardoor je snel naar bv het midden van een film kunt..
Carbon, je moet hem gebruiken voor wat ie goed in is, en geen problemen zoeken.
Gewoon zorgen voor bronmateriaal waar ie perfect mee overweg kan, dan is het kijken ermee een feest.

En wireless laten liggen, dat is hiervoor niet goed genoeg, zoals velen reeds weten.
Een Polo haalt ook geen 250 km/h, een Porsche lacht ermee.
Carbon, je moet hem gebruiken voor wat ie goed in is, en geen problemen zoeken.
VOBSUB subtitles in MKV's is heel gebruikelijk (denk aan DVD rips met MakeMKV)
Gewoon zorgen voor bronmateriaal waar ie perfect mee overweg kan,
In de meeste gevallen werkt de WD HD TV ook prima, maar er zitten wel bugs in de subtitle ondersteuning, maar blijkbaar staan correct werkende subtitles niet hoog op de prioriteiten lijst.
Ben ik niet met je eens, DVD's en lowbitrate HD streamen gaat prima.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 oktober 2010 11:36]

Ben er ook helemaal tevreden over, zeker met de laatste updates.
WDTV Live is dus goed, wat ik niet van mijn vorige WDTV (gen1) kon zeggen.
heb er tot nu ook 3 vast gehouden 1voor thuis een voor bij mijn broer thuis en nog een kennis.
tot nu toe is iedereen heel er goed te spreken over de kwaliteit van dit klein apparaatje

dvd menu's zou een leuke optie zijn maar ik dacht dat deze al gepland staat voor een volgende update

draai op het moment een beta versie. en zoals paddo zij is het beeld nu heel voeiend en prettig om naar te kijken.

BTW: er zijn custom firmware voor deze te vinden die ik voorheen gebruikt heb om wmapro te kunnen gebruiken ;)

[Reactie gewijzigd door Proxx op 7 oktober 2010 21:58]

Helaas heeft de WD TV Live nog steeds een probleem met sommige VOBSUB subtitles in MKV bestanden.

Op het scherm wordt de outline van de tekst wel getoond maar de rest is transparant maw zo goed als onleesbaar.

Ook PGS subtitles werken niet goed (ondertiteling blijft soms te lang staan)

De streaming buffer is te krap om 1:1 BD rips betrouwbaar via Wireless-N te streamen.

Via 100baseT werkt dat probleemloos.
Wow, meteen een waardering van 3 sterren terwijl de review nog geen halve minuut online staat :o.
Vanwege tegenvallende ondersteuning van bestandformaten (speelt geregeld iets niet of slecht af) en buitengewoon teleurstellende kwaliteit van firmware updates (de laatste 6 waren brak) heb ik de WD TV Live buiten gebruik gesteld. Ik ben over op een Zotac Zbox HD-ID11 met XBMC. Wat een verschil! Ik wil nooit meer anders. De WD TV Live is exit.
Goede review, maar na het lezen ervan blijf ik toch maar mooi bij mijn Eminent 7080. Speelt ondertitels moeiteloos af, en heb nooit last van stotteringen in de bitrate zoals deze dat wel had met eerdere firmware.