Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6) Review

Wijnands 25 september 2007, laatste update op 1 augustus 2008, 2.120 views

Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6)

Pluspunten

• Solide, stevig, snel, goede belichting, prachtige kleuren. Erg betrouwbaar

Minpunten

• geen kaart meegeleverd
  • geen bescherming voor lcd scherm.
  • batterij aanduiding niet echt precies

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Sinds de D1 en D2 uit kwamen heb ik al verlekkerd zitten kijken naar een digitale spiegelreflex van Nikon. Pas met de D50 werd deze ook voor mij bereikbaar.

D50 wordt compleet geleverd. Accu jheeft 3 uur nodig in de lader om vol te raken. Ondertussen de 18-55mm kit lens op de body geschroefd en de uitgebreide handleiding doorgewerkt. Batterij geeft na zo'n 200 foto's waarvan 25% met flits overigens nog geen streepje minder aan.

Als de accu eenmaal geladen is merk je meteen dat je kwaliteit in je handen hebt. De balans klopt opeens weer. Toestel aanzetten tot schietklaar gaat sneller dan dat je je oog bij de zoeker hebt. Eenmaal bij je oog zie je de informatie die je nodig hebt helder onder in het scherm. De wereld door de kitlens is helder en scherp. De lens is niet de meest lichtsterke maar macro kom je wel een aardig eind met de lens. Autofocus is rap, duidelijk en goed.
Kleuren zijn erg mooi, mij doen ze aan Fuji film denken.

Wat ook prettig is is dat je met de programma standen meteen aan de slag kan en technisch goede foto's kan schieten.
Flitser komt bij deze programma's automatisch te voorschijn tijdens het autofocussen., herladen gaat snel. Van platflitsen is absoluut geen sprake en zelfs macro flitsen gaat opvallend goed.
Het beeldscherm is helder en goed te zien zelfs in de volle zon. Bij het afspelen op tv zie je af en toe wat moiree en andere storingen, komt denk ik omdat de foto's dan een factor 5 of meer verkleint moeten worden.

Nog iets negatiefs? tja, nikon had er best een sd kaartje bij kunnen doen al was het maar 128mb. De riem is wat aan de korte kant. Bescherming voor het LCD scherm was leuk geweest.

Ik heb hier een basis voor een leuke foto uitrusting, hoop er binnen kort een telelens bij te kunnen kopen. Met deze dSLR wordt foto's maken weer leuk! Het comfort van een dSLR met het gemak van digitaal, voor mij een prima combinatie!

Edit: Een week en 500+ foto's verder merkte ik inderdaad dat de batterijmeter vanaf een beetje leeg naar heel erg leeg nogal snel gaat. Ik heb nadat het eerste hoekje van de batterijmeter af was nog zo'n 150 foto's kunnen maken. Als je op stap bent is een volle accu in de tas toch wel een goed idee.

Edit2: 14 maanden verder en 11500 foto's doet de camera het nog prima. Het rubber op de achterkant laat nu een klein beetje los maar verder schiet ik lekker verder.
De kitlens heb ik na 6 maanden vervangen door de nikon 28-105, ik haal nu nog meer uit de camera.

Edit3: ruim 2 jaar verder... camera doet 't nog goed. Rubber laat niet verder los, camera schiet prima verder, zit nu op de 20000 foto's.

Heb jij ook een Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6)?

En daar noem je gelijk een wat zwakker punt van de camera, als de accu voor 90% gebruikt is staan nog alle streepjes er, en als je nog 20 foto's kunt maken mist er opeens een streepje. Wel leuk om in de gaten te houden als je de cam mee wil nemen dus. Herladen terwijl het ding nog halfvol is is trouwens geen probleem, het is een LI-ION accu.
Gelukkig valt dat ook uit te zetten, soms wil je niet flitsen :P.
Ach, je betaalt tegenwoordig 3 tientjes voor een gig, dat ze het er niet bij leveren komt de prijs alleen maar ten goede :).
Die tip van de accu zal ik 'ns op letten. Nee, soms wil je niet flitsen maar die auto popup zal toch wel 's van pas komen.