Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT Review

Supremes 27 juni 2007, laatste update op 27 juni 2007, 4.098 views

Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT

Pluspunten

• Featureset zeer compleet
  • Prestaties (na 8 maanden)

Minpunten

• Stock koeler zeer luidruchtig
  • Korte levensduur (+/- 1 jaar)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie:
Ik heb deze kaart twee jaar geleden in december gekocht als vervanging voor mijn X300 ( http://tweakers.net/productsurvey/survey/2683 ). Omdat er volgens de Pricewatch veel naar dit product was gezocht en er nog geen User Review aanwezig was, leek me het handig er een te schrijven...

Featureset:
Zeer tevreden omdat er eigenlijk niks ontbreekt. De kaart ondersteunt alles wat je als gemiddelde gebruiker ooit gaat gebruiken en nog veel meer. Ik heb het dan over Dual Link DVI, TV-Out, SLi en PureVideo. Verder valt hier niks over te zeggen. Het is gewoon compleet. Enige minpunt is dat ik niet HDR en AA tegelijk kan draaien in Oblivion, iets wat sommige kaarten van ATi wel kunnen.

Prestaties:
Tsja, wat je van een 7900GT mag verwachten. Alle spellen van tegenwoordig kan je op high detail met AA en AF aan draaien op 1280x1024 zolang de rest van je PC niet de bottleneck vormt. Met mijn AMD x2 4600+ en 1 GB RAM was dit geen probleem. Bij BF2 gaat het in het begin wat schokkerig maar na een tijdje als alle textures in het geheugen staan gaat het vloeiend. Voor de rest geen problemen met games als Medieval 2: Total War, Anno 1701, Oblivion en Company of Heroes.

Overklokbaarheid:
Ik heb even wat lopen pielen met de kaart in ATiTool (ja dat werkt ook bij nVidia kaarten) en hij gaat gemakkelijk van 455-333 naar 480-350 zonder enige artifacts. Goed te noemen dus.

Beeldkwaliteit:
Goed, maar niet beter dan mijn X300... Dat is voor dit geld natuurlijk wel gewenst, maar misschien moet ik dit niet als minpunt van de 7900GT maar als pluspunt van de X300 zien(M.a.w.: Een CRT heeft ook zijn grenzen). De kwaliteit van de TV-Out heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik geen tv in de buurt heb. Verder ziet het beeld op mijn monitor er wel gewoon goed uit en heb ik nog geen gekke dingen kunnen opmerken. Vandaar een Goed.

Modbaarheid:
Omdat de koeler is gemonteerd met schroefjes i.p.v. die goedkope plugjes is het kinderspel de koeler te verwijderen. Een andere (stille) koeler monteren is dan ook een peuleschil. Dit is een belangrijk punt, aangezien je hoogstwaarschijnlijk de koeler zal willen vervangen want de stock koeler maakt een kolereherrie. EDIT: Heb nu dus de koeler vervangen door een NV Silencer 5 rev. 3 (zie http://tweakers.net/productsurvey/survey/2925) en die houdt mijn kaartje idle 34-36 en bij load loopt het op tot maximaal 45 graden met af en toe een uitschietertje naar boven, maar nooit meer dan 50 graden geweest.

Driverondersteuning en compatibiliteit:
Zeer goed, de drivers zijn, omdat dit een high-end kaart is, altijd goed getest en voluit beschikbaar voor elk mogelijk besturingssysteem. Wat ik nog wel even wilde vermelden, is dat de popup bij de 9*.** drivers over SLi (not enabled) nogal irritant is, en dat ik voor zover nog niet heb kunnen ontdekken waar ik dat uit kan zetten. EDIT: Opgelost dankzij de behulpzame tweakers uit de reacties. Bij die nieuwste drivers van nVidia is dit probleem al opgelost.

Warmte- en geluidsproductie:
Zoals eerder vermeld, de stockkoeler maakt een irritant zoemend geluid, dat nogal duidelijk boven de rest van het geluid van een computer uitkomt. Dus, tenzij je een 40mm 5000RPM fannetje van 2 jaar oud hebt draaien, ga je deze koeler horen. Als ik deze stockkoeler vergelijk met een stockkoeler van een 6800GT is de tweede veel efficiŽnter ( bij mijn koeler staan de vinnen heel erg ver uit elkaar) en stiller. Je gaat dus bovenop de 260Euro nog eens 30-40Euro uitgeven aan een nieuwe koeler. Wel moet worden vermeld dat de kaart niet veel warmte genereert, een voordeel van de die-schrink. Je gaat dus met je nieuwe koeler gunstige temps halen zodat je ook wat ruimte hebt voor een mooie OC. Was die rottige koeler toch nog ergens nuttig voor :-) .

Prijs:
Goed natuurlijk, dat je al voor 260-280 Euro een zeer goed presterende kaart in handen hebt. Iedereen die een 7600GT wil kopen moet zeker ook een 7900GT overwegen. Veel Bang-for-Buck dus. 280Euro is en blijft toch veel voor een videokaart, wat voor sommige mensen en ouders een struikelblok blijft. Want voor leken is het net alsof je 280Euro betaalt voor een stuk plastic. EDIT: Bovenstaande stukje niet helemaal meer van toepassing. De 7900GT is van de markt geschrapt en opgevolgd door de 7900GS en de 7950GT. Dat van dat stuk plastic mag je nog wel serieus nemen.

Algemene beoordeling:
Heb de kaart nu al 8 maanden en ben er nog steeds erg tevreden over. Merk nog niks van traagheid in de nieuwste spellen als M2: TW en CoH.

*Edit 18-01-2007*

Overbodige dingen weggehaald, prijs en warmte- en geluidsproductie bijgewerkt, verder wat kleine aanpassingen.

Edit @ 27-06-07: De kaart is defect en is RMA gegaan, heb inmiddels een andere kaart terug, een 7950GT. Levensduur van de kaart is bedroevenswaardig, en zeer onder de maat. Het algehele oordeel naar voldoende bijgesteld.

Heb jij ook een Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT?

prima review, als beloning krijg je van mij: de popup fix!!!

alsjeblieft :-)
Nette review :) Duidelijk, informatief en leuk om te lezen :)

Edit: Voor die SLI popup: lees de comments hier: meuktracker: nVidia ForceWare 91.31 WHQL.

Niet goed gezocht jongen ;) . Toch mooie survey, helemaal met je eens over die koeler.
ik heb een 7600GT gekocht omdat mijn budget idd niet erg groot was, en ook deze standaard koeler maakt een pokkeherrie! ga nog een keer een andere opzetten, ook draait hij de tegenwoordige games ook op high detail.
Dankjewel :P (popup fix) Het is altijd leuk om te lezen dat mensen je survey goed vinden :-)

@ Stefan_D : Ik had het over een User Review :-)
De 7900 GT staat er om bekend dat hij binne 1 Š 2 jaar de geest geeft ;(
Daarom word hij niet meer verkocht en is er binne een korte tijd meteen de geforce 7950 GT uitgebracht.

Trouwens dat battlefield 2 in het begin stottert komt omdat je maar 1 Gb ram hebt ;)
Doe er minimaal 512 bij om het echt vloeiend te kunnen spelen of liever 1 Gb erbij.
dat ligt niet aan de videokaart dat het in het begin stottert :).

[Reactie gewijzigd door rickyy op 27 juni 2007 13:43]

Yep, helemaal gelijk! Heb nu ook 2GB RAM ;)
(Heb nu ook een 7950GT :Y) )

[Reactie gewijzigd door Supremes op 11 juli 2007 23:14]