AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W) Review

Jeroen8 16 juli 2006, 984 views

AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)

Pluspunten

• Zeer zuinig
  • Koel

Minpunten

• Slechte ondersteuning door gangbare socket A moederborden.

Ik heb de keuze gemaakt voor de AMD geode NX processor vanwege zijn extreem laag energie verbruik. Dit heeft als voordeel dat hij bijna niet gekoeld hoeft te worden, dit is met name waar voor de AMD Geode NX 1500. Deze kan zelfs passief gekoeld worden en gebruikt slechts 6 Watt.

De AMD Geode NX processor kan ook prima ingezet worden om een zeer zuinige en stille server te bouwen. Zo'n zuinige server kan een flinke besparing betekenen op het totale energie verbruik. Bij de overgang van een Intel Xeon 2.8 Ghz -> AMD Geode NX processor voor mijn high-end Raid5 Linux server hebben ik het verbruikte vermogen van de server kunnen reduceren van 250 Watt continue naar 90 Watt contine. Dit levert een besparing op van 1400 kWh op jaarbasis.

Helaas valt het niet mee om een goed moederbord te vinden die de AMD Geode NX processor goed ondersteund. De meeste moederborden geven een te hoge Vcore spanning af of de BIOS herkent de processor niet (helemaal).

Meer info is te vinden op:

Heb jij ook een AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)?

Kunnen deze CPU's ook Dual-CPU aan voor bijv. op een Socket A Tyan moederbord??

zijn idd zeeeeer mooie CPU's voor in een servert :D
Misschien niet helemaal typisch voor server, maar Gistron heeft een PcChips M848A board inclusief Geode NX 1750 processor voor iets van 82 Euro..
Wil je met RAID draaien dan is de aanschaf van een pci controller voor zo´n setje wel de moeite waard.
Helaas geen onboard video. Voor de rest vind ik het een erg compleet bordje.
De Asrock K7S41 en K7S41GX zijn ideaal zie laatste bios:

1.Update VGA BIOS to Rev. 6330 to support some special resolution, such as 1440x900.(Please update new VGA driver also.)
2. fine tune the voltage for Geode NX 1750+(1400Mhz)

Support Geode NX CPU 1500+ (1000MHz) and 1750+ (1400MHz).
zijn deze CPU's ook op Dual tyan mobo's te plaatsen??? (voor socketA that is) dit is namelijk een zeeeer leuke CPU om daarvoor te gebruiken... :)
wat blijkt nu, de processor draait veel te snel. Met als gevolg dat hij ook te veel energie gebruikt, en dat was nu juist niet de bedoeling. De oorzaak zit hem (na wat speurwerk) in de te hoge Vcore spanning.
Ik zou zeggen zoek nog even verder.. door meer Volt gaat de processor niet direct harder werken...