Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS710+ Review

YoGrandPaps 4 oktober 2010, 1.133 views

Synology DiskStation DS710+

Pluspunten

• De web interface
  • snelheid

Minpunten

• Geen raid tools
  • uitbreiding kast voor 5 schijven is relatief duur

Kwaliteit voeding Score: 4
Voorheen kocht ik altijd Buffalo LinkStations omdat ze betrouwbaar en simpel zijn.
En de ingebouwde voeding was ook een plus punt. Maar qua snelheid zijn het geen toppers.
Voor het streamen van DVD's en BR speelfilms had ik dus wat snellers nodig.

Moest een NAS hebben met:
- Gigabit ethernet
- lees snelheid >> 20MB/s
- minimaal 2 bays en uit te breiden naar 7.
- goede web interface

Er is niet veel keuze m.b.t. snelle NAS en eventuele uitbreidingen en dus werd het de DS710+.
De DS710+ is gevuld met WDC WD20EARS-00S schijven in een RAID0 opstelling.

De software 'Disk Station Manager' (DMS v2.3) en de web interface is fantastisch. En de functionaliteit is uit te breiden allerlei plug-ins al maak ik daar geen gebruik van. Het enige wat de DS710+ doet is de enige volume als een samba share op het netwerk zetten. De WD TV live en aTV (Boxee) doen de rest.

Velen halen 100MB/s maar dat het ik nog nooit gehaald met bestanden van 4GB en meer.
De DS710+ haalt iets meer dan 80MB/s wat niet verkeerd is :)

Nu is (volgens DSM) DISK1 gecrasht maar SMART (quick & extended) meld dat als OK is :?
De volume is door DSM op read-only gezet zodat je data veilig kan stellen.
Dan valt het pas op dat er geen enkele web tool beschikbaar is om je volume te repareren.
Je moet als nog terug vallen op SSH prompt en dan rommelen met de md tools.

Een backup maken naar een USB schijf verbonden aan de DS710+ is per definitie kansloost omdat er geen externe schijf bestaat van 4TB. Zo wordt je geforceerd om dit over het LAN te doen, jammer.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS710+?

Draai je nog geen DSM 3.0 erop dan? Zeer de moeite waard en de scheduled on/off werkt dan ook weer naar behoren op de mijne. Ik heb inderdaad precies hetzelfde gehad met de "gecrashte" disk al na een dag of 2. Bleek ook niks aan de hand, maar wel een deuk in het vertrouwen voor dit apparaat. Het ligt dacht ik aan de hibernation; 1 disk komt er wel uit, de andere niet waardoor DSM denkt dat er 1 gecrasht is. Daarom lijkt het me ook niet zo verstandig om op 2.3 striping te gaan doen (met 1 disk uit heb je niks meer, en je zit idd alsnog met een backup probleem). Ik heb hibernation sinds die tijd uitstaan, geen problemen meer. Heb nog niet getest of het in 3.0 wel ok is.
Synology schijven zonder RAID. met EXT3 zijn leesbaar in Windows (XP32) met de EXT2FS tool. Het gaat niet snel, maar je data is vaak nog te redden.