Creative Zen Sleek Photo 20GB (USB 2.0, LCD) Review

Berni54 13 juli 2006, laatste update op 13 juli 2006, 1.772 views

Creative Zen Sleek Photo 20GB (USB 2.0, LCD)

Pluspunten

• Accuduur
  • Afwerking (Alu)
  • Geluid
  • Opslagruimte

Minpunten

• niet (extreem) sportbaar

Geluidskwaliteit Score: 4
Ook ik heb me laten verleiden door de aanbieding van dixons en heb deze speler gekocht.. Ik was al langer op zoek naar een goede mp3-speler. Er waren echter wat dilemma's omtrent de keuze, die , mijns inziens, meerdere kieskeurige mp3-kiezers hebben. Daarom lijkt het me van nut deze op het digitale papier te zetten.

- Geluid. Ik ben geen audiofreak, maar ik wil wel degelijk geluid. Ik had bijvoorbeeld een paar maanden geleden een mtlogic-mp3-speler van de aldi gekocht (1gb - 75 euro) , maar dat was echt erge bagger. Waarschijnlijk kwam dat hoofdzakelijk door de oortelefoontjes, maar er zaten nog meer nadelen aan (klein beeldscherm, korte accuduur à 5-6 uur), dus na deze ervaring wilde ik in elk geval gaan voor wat in de volksmond genoemd wordt; een goed merk.
- Prijs. Ik ben best bereid wat te investeren in een spelertje, maar het moet niet te gek worden. Twee redenen: De enorm snelle ''afschrijving'' (een speler van 300 euro zie je een jaar later vaak 100 euro minder waard zijn, die absolute ''afschrijving'' wordt significant minder bij een goedkopere speler.) Verder wil ik niet met een peperdure ipod lopen omdat de kans op diefstal dan veel groter is.
- Opslagruimte. Een hekel punt. Veel mensen willen twee dingen met hun speler. Joggen/sporten/ruig doen en veel opslag. Althans ik iig :). Voor de sport is eigenlijk flash de enige uitweg, voor veel opslag zijn microharddisc, en harddisc. Microharddisc is kleiner maar nauwelijks goedkoper en heeft absoluut gezien veel minder opslagruimte. Hd is weliswaar wat groter, maar mij maakt 2 centimeter niet uit, bovendien wilde ik als ik dan niet voor het jogmodel zou gaan, wel mijn hele collectie muziekjes er op smijten. Hd is dus wat mij betreft een goede oplossing. Het formaat HD maakt mij dan niet zoveel uit. Zelfs het tegenwoordig kleinst gangbare formaat, 20 gb, is al eigenlijk veel te veel voor mijn 7 gb aan muziek.

Zo, nu ik kan ik , na de drie belangrijkste belangrijkste aspecten van een mp3-speler voor mijzelf gedefinieerd te hebben (op betrouwbaarheid na dan , maar dat is niet erg merk of prijs gebonden mits je een goed merk hebt, ik ga zowieso niet voor goedkoop prut na mijn mtlogicervaring.* ) overgaan op mijn koop. De zen sleek foto. De zen sleek is een vrij nieuwe mp3-speler, waarbij bij de foto-versie niet geheel verwondelijk foto functionaliteit is toegevoegd. Hij/zij? heeft een 20 gb harddisc, en kan 19 uur halen als je heel lief tegen hem/haar doet, o.a. Dankzij het 1.7 inch oled schermpje. Ik heb al gezegd dat een goede aanbieding bij de dixons mij uiteindelijk heeft overgehaald. (182.94 incl verzendkosten). Een zeer goede prijs. Hier de uiteindelijke review.

Wat kan het?
De mogelijkheden vind ik zeer toereikend. Voor deze prijs per Gb mag je geen video verwachten, dat deed ik dan ook niet. Wel is de radio een leuke en goede extra. (Ik ben trouwens ook van mening dat veel extra's van zo'n allernieuwste zen visionM bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt zullen worden bij aankoop, 95% van de tijd die je met een mp3speler doorbrengt zal muziekluisteren zijn)
Mijn mening over de ''voicerecorder'': Kwantitatief geproduceerde bagger, wat alleen goed staat op de featurelijst. (maar hij is eigenlijk best goed :)) Fotoviewer: Foto's zal ik waarschijnlijk één keer kijken, vooral omdat je niet muziek kan luisteren onder het kijken, of dat heb ik nog niet uitgevonden.
Zie je iets?
Prima. Leesbaar, ook de foto's zijn goed te onderscheiden. Minder mooi dan bijvoorbeeld een ipod photo of visionM, maar vergelijkbaar met microfoto. Hoofdzakelijk te wijten aan de hoeveelheid pixels (160bij128) tegenover bijv. 320bij240 voor de visionM.

Hoor je iets?
Het geluid, zoals in veel reviews al naar voren is gekomen, is uitstekend te noemen, al helemaal voor de prijs. Maargoed , het zou mij niet verwonderen als voor de zen micro-sleek-visionM gewoon het zelfde chippie gebakken wordt voor het geluidgedeelte. Eerlijk toegegeven, je merkt wel dat het geen superoverdetophighend is, het kan beter. Maar , lieve kinderen, met een sennheiser hd555 klinkt het aardig imposant hoor, dus ga niet 200 euro meer betalen voor het verschil wat je waarschijnlijk toch
niet hoort.
Valt hij uit elkaar?
Heb er alle vertrouwen in dat een val van een meter niet dodelijk zal zijn, heb het wijselijk genoeg niet geprobeerd. Prima de luxe, lekker alu(minium) i.p.v. dat suffe kunststof.

Te bedienen?
Het touchpad-systeem is minder intuitief dan de ipod, dat moet worden toegegeven, maar na een uurtje oefenen moet toch iedereen het wel onder de knie krijgen.
Accuduur?
Splendid! (ook in de praktijk)

Al over uitgelaten, zeer, zeer aantrekkelijk. Vooral omdat je de speler gewoon kan terugbrengen naar een dixons filiaal als er iets mis mee is. Je hoeft niets op te sturen, wel zo fijn. Kost ook minder,

Accessoires
Net zo duur als de ipod, kijk maar:

Weer een geslaagd product van creative. Ik heb ook de micro en de visionM in mijn handen mogen hebben, die waren al zeer goed, maar wat prijs-prestatie betreft vind ik dit toch echt wel de beste. Mensen, verdrijft de ipod! Koopt een zen!

*(aldi geeft trouwens wel erg sterke garantie, 3 jaar)

(tweede versie, binnenkort extra toevoegingen en betere lay-out)

Heb jij ook een Creative Zen Sleek Photo 20GB (USB 2.0, LCD)?

Ondersteunt deze dynamische speellijsten zoals je dat bv bij iTunes ziet? En heeft deze aansluitmogelijkheden voor op de stereo oid?
Ja, als je shuffelen bedoelt over de gehele mediabibliotheek of een playlist. Dat is mogelijk. Je kan trouwens ook gewoon je bestanden overzetten als je itunes gebruikt. Ik heb gewoon al mijn bestanden geselecteerd en daarna gekopieerd naar de ''music''map van de speler.

Natuurlijk kan je hem aansluiten op de stereo, je moet dan wel zo'n verloopstekkertje kopen waarvan het ene uiteinde naar de koptelefoonuitgang gaat van de zen, en de andere twee uiteinden (rood en wit) , naar de aux ingang van bijvoorbeeld een stereoinstallatie.