Cougar SE 400 - Reviews

Specificaties 400W (80 Plus Silver) • niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Cougar SE 400 Review

Exorcist 13 oktober 2010, 2.243 views

Cougar SE 400

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • Efficiënt
  • Afdoende aansluitmogelijkheden
  • Stil

Minpunten

• Vrij prijzig
  • Molex-connectoren zijn erg stug

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Tweakers.net heeft in samenwerking met Cougar dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1423215 topic het in het leven geroepen.
De insteek was om een mail te sturen met jouw beweegredenen om één van de door Cougar beschikbaar gestelde voedingen te reviewen. Ik was één van de zes gelukkigen :)

Daar ik 24/7 een thuisserver heb draaien, was ik zeer zeker benieuwd of een Cougar voeding mijn energierekening een gunst kon leveren. Tot nog toe ben ik energiebewust wezen kijken welke onderdelen in mijn server voor een nog gunstiger resultaat konden zorgen, echter heb ik de voeding daarbij (vooralsnog) ongemoeid gelaten. Dit biedt een mooie gelegenheid om mijn A-merk Coolermaster RS-460-pcap-A3 eens te vergelijken met de Cougar, die tot nog toe in Nederland een vrij onbekende speler is.

Bezorging en inhoud

Na de uitslag werd de voeding vrij rap geleverd, in een grote doos met GLS bezorgd.
Het gewicht van de voeding viel mij als eerste op; het is een zwaar apparaat. Vaak staat dat m.b.t. voedingen garant voor het gebruik van degelijke en stevige componenten intern. Het begin is goed :)

De inhoud:

Buitenzijde doos

Bijgesloten brief van Cougar

De voeding in volle glorie!

Zou die grote fan stil zijn?

Specificaties

De onderstaande gegevens zijn gepubliceerd door Cougar:
  • Er worden alleen high-quality componenten gebruikt voor Cougar Netvoedingen. Zoals bijvoorbeeld Japanse 105°C condensators. Daarom hebben Cougar Netvoedingen een langere levensduur dan andere voedingen.
  • Zeer energie efficiënt (80PLUS SILVER) en voldoet aan de Energy Star 5.0 eisen.
  • Grote 140mm fan met Hydro-Dynamische lagering ring voor uitmuntende koeling op een zeer laag geluidsniveau.
  • ErP compliant met een verbruik van <0.5W in Standby.
  • Nieuw Filter ontwerp – Ripple/Noise < 1% voor een zuivere spanningen.
  • All-in-one-cable (SATA & MOLEX connectoren aan een kabel).
  • Stabiele spanningen binnen de ATX certificatie.
  • Official ATI CrossFire® gecertificeerd – (alleen de A400/A450).
  • De A400/A450 serie is ook NVIDIA SLI® ready vanwege de dubbele PCI-E connector – NVIDIA raadt minstens 600W Netvoedingen aan.
  • Voldoet aan alle veiligheids eisen (OCP, SCP, OVP, UVP & OPP).
  • Adviesprijs voor voor de COUGAR SE 400 is 69.90 Euro
De voeding is voorzien van de volgende aansluitmogelijkheden:

• 24p ATX connector (20+4)
  • 5 peripheral connectoren
  • 1 FDD connector
  • 2x4p CPU connectoren
  • 6 SATA connectoren
  • 2 6p PCI-e connectoren
De aansluitmogelijkheden zijn meer dan genoeg om een gemiddelde PC te voorzien van spanning, ik had genoeg om mijn 5 schijven aan te kunnen sluiten. De molex-connectoren gingen echter moeizaam de drives in, hetgeen ik als een nadeel zie. Ook het loskoppelen ging met veel pijn en moeite. Een nijptang is aan te raden.

De sticker met specificaties op de zijkant van de voeding mag niet ontbreken:

Op verzoek heb ik de voeding nog opengeschroefd.

De voeding is degelijk afgewerkt, en er valt vrij weinig op aan te merken. De case liet zich wat moeizaam terug op de behuizing zetten, maar het merendeel van de mensen zullen deze voedingen niet openschroeven. Mijn garantie vervalt echter niet, hetgeen mij deed besluiten de schroevendraaier erin te zetten ;)

Afmetingen: (L*W*H) mm 160 x 150 x 86

Beveiligingen
  • UVP (Undervoltage protection)
  • OVP (Overvoltage protection)
  • SCP (Short-circuit protection)
  • OPP (Overload protection)
  • OCP (Overcurrent protection)
Gebruikte hardware
  • Asrock A785GMH/128
  • AMD Phenom II x4 905e
  • 8GB RAM (2x2GB OCZ DDR2-800, 2x2GB Kingston ValueRam DDR2-800)
  • Onboard Ati HD3200
  • Fujitsu MHW212OBJ G2 (120 GB, 7200RPM 2,5” SATA)
  • Hitachi HTS541612J9SA00 3H (120 GB, 7200 RPM 2,5” SATA)
  • Hitachi HTS542580K9SA00 (80 GB, 5400 RPM 2,5” SATA)
  • Samsung HD 103UJ (1000 GB, 7200 RPM 3,5” SATA)
  • Western Digital WD800BEVS-00VAT0 (80 GB, 5400 RPM 2,5” SATA)
  • Intel Pro/1000GT PCI
  • Realtek 8168D Gbit (onboard)
  • Adaptec 29320LP SCSI PCI
  • HP DAT72 Tapestreamer
De DVD speler is om energie te besparen niet aangesloten, evenals aanwezige fans.
Ook zijn door mij niet gebruikte onboard apparaten of poorten uitgeschakeld in het BIOS, waaronder de soundchip, FDD controller, parallele poort en seriële poort.

De vier 2,5" SATA schijven zijn doordat ze ontworpen zijn voor laptops energiezuinig. Daarnaast schakelen de harde schijven zich uit na 15 minuten inactiviteit.

De server in zijn natuurlijke habitat

Doel van deze server

Bij mij groeide steeds meer de behoefte aan een centrale opslag van mijn data, met name foto's, video en muziek. Ik wilde met mijn overige systemen en consoles gemakkelijk en 24/7 bij de gegevens kunnen, een trend die zich steeds meer voortzet in menig huishouden.

Mijn oog viel hierbij op een Phenom II "E" variant, met een TDP van 65W. Op Vraag en Aanbod vond ik een leuk setje, met de bovengenoemde Asrock A785GMH/128 en de Phenom II. De vier cores van de Phenom draaien op 2,5 GHz. Het systeem heb ik hierna voorzien van 8GB aan RAM, mede omdat ik van plan was VMWare te installeren en/of gebruik te maken van Windows Hyper-V. Het gebruikte OS werd Windows Server 2008 R2 x64.

Het systeem heeft de volgende taken op zich genomen:
  • FTP server
  • HTTP server
  • DHCP server
  • DNS server
  • WSUS (Windows Update Services) server
  • Hyper-V server
  • VMWare Server 2.0
  • DLNA server (gebruik makende van TVersity en PlayStation Media Server (PMS) )
  • Backup server (op tape)
  • AV server (NOD32 Remote Administrator)
  • Download server (Sabnzbd scant een folder om de 5 secondes op .nzb bestanden en download ze automatisch)
An sich geen wereldschokkende taken. Het enige moment waarop de server het daadwerkelijk zwaar heeft is tijdens het evt. transcoden van video richting de PlayStation 3 en/of Xbox 360. Het systeem zal daardoor veel meer idle zijn dan daadwerkelijk belast.

De grote verbouwing

Tijdens het meten door uiteraard een voor en na foto gemaakt, met respectievelijk de Coolermaster voeding en de Cougar.

Het systeem met de Coolermaster voeding

Na de ombouw, voorzien van de mooi vormgegeven Cougar

Verbruik

Voor mij de essentie van de review. Gaat een 80+ voeding daadwerkelijk efficiënter om met de op te nemen energie? Allereerst de Coolermaster waardes. De metingen zijn gedaan met behulp van een (Conrad) Energy Check 3000. Deze staat bekend om zijn nauwkeurigheid.

Coolermaster

Idle

Idle iets meer dan 80W. Een redelijk verbruik gezien de aangesloten apparaten.

Stressed (Prime '95 x64)

Oef! Ruim 146W bij een volle belasting van de 4 cores van de Phenom II :)

Cougar SE400

Idle

69W continu. Een verschil van 11W en in procenten 13,75%. Mooi meegenomen!

Stressed

Een krappe 128W bij wederom een volle belasting van de Phenom II. Een verschil van 18W en om het maar weer in procenten uit te drukken: 12% .

Een schematische weergave van het verbruik, met behulp van Terw_dan's benchbakker:

Energieverbruik idle
Cougar SE 400http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pngCougar SE 400: 69.2 Whttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 69.2 W
Coolermaster RS-460http://tweakers.net/ext/f/s28TzVGfiGc1OXq9MTKtkE7S/full.pngCoolermaster RS-460: 81.6 Whttp://tweakers.net/ext/f/ja9KEexOAmw5KscolpvasBQA/full.png 81.6 W

Energieverbruik load
Cougar SE 400http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pngCougar SE 400: 127.9 Whttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 127.9 W
Coolermaster RS-460http://tweakers.net/ext/f/s28TzVGfiGc1OXq9MTKtkE7S/full.pngCoolermaster RS-460: 146.7 Whttp://tweakers.net/ext/f/ja9KEexOAmw5KscolpvasBQA/full.png 146.7 W
tabel gemaakt door TERW_DAN's benchbakker.

Jaarbasis

We kunnen dus stellen dat de voeding gemiddeld om en nabij de 12,5% zuiniger is dan zijn voorganger. Iets dat in mijn geval nu mooi meegenomen is; ik heb echter natuurlijk niets betaald voor de voeding. De vraag is of de aanschaf het verschil rechtvaardigt.

Als we uitgaan van 80W in de oude situatie, met een kWH prijs van 0,1779, kom ik uit op ¤137 Euro hoogtarief, ¤105 Euro laagtarief en een gemiddeld bedrag van ¤124 Euro op jaarbasis. Hierbij is een gemiddelde gepakt van de KWh prijs, dus komt niet geheel overeen i.v.m. hoog- en laagtarief (laagtarief is hier van 21:00 tot 07:00, dus 10 van de 24 uur).

Nemen we de 69W in de nieuwe situatie ziet het plaatje er anders uit. Hoogtarief komt hierbij uit op ¤118 Euro, laagtarief ¤90 Euro en een gemiddelde van ¤107 Euro op jaarbasis. Dit scheelt dus ¤17 Euro per jaar. De voeding, die op het moment van schrijven ¤73,34 kost ( http://tweakers.net/ext/l...ocation=tnet&type=pwclick ) verdien je hiermee terug in grofweg vier jaar tijd.

Als je al een goede en stabiele voeding hebt dus niet de moeite waard. Ben je op zoek naar een nieuwe voeding, dan zou ik zeer zeker kiezen voor een 80+ voeding. De meerprijs t.o.v. voedingen die geen certificering hebben is dan zeker te overzien.

Geluidsproductie

Cougar claimt een voeding te hebben gebracht die, ondanks de forse 140mm fan, geluidsarm is. Nu moet ik in deze afgaan op natte vingerwerk bij het gebrek aan een dB meter. Eerlijkheidshalve hoor ik nauwelijks verschil tussen deze voeding en de oude; hierbij moet wel vermeld worden dan de andere voeding al relatief stil was.

De server staat bij mij in een afgesloten meterkast in een afgesloten hal. Ik heb dus sowieso geen hinder van het geluid. Met de kast open hoor ik de CPU fan zowaar meer dan de fan van de voeding. Tweakers kunnen deze voeding prima gebruiken in een systeem dat stil behoort te zijn. Let wel dat de geluidsproductie bij belasting toe kan nemen door de temperatuursensor in de voeding zelf.

Warmteproductie

De Phenom II is van nature al geen heethoofd, en bij "gebrek" aan een energieslurpende VGA kaart en door gebruik te maken van met name notebookharddisks, is de server vanzelf al vrij koel. Ik verwacht dat door de grote fan er echter veel draagvlak is voor het afvoeren van warmte, mits het systeem zelf niet in een afgesloten omgeving staat zoals bij mij. De fan in de voeding is in staat zelf te concluderen dat het te warm is, om vervolgens met een hoger toerental zijn werkt te doen.

Stabiliteit

De lijnen heb ik met behulp van een multimeter gemeten, zowel idle als stressed.

+3,3v ~ +3,350
+5v ~ +5,08v
+12v ~ +12,26v

Stressed (Prime '95 x64)

+3,3v ~ +3,36v
+5v ~ +5,12vv
+12v ~ +12,22v

Dit zijn prima waardes die ruim binnen de norm vallen. De voeding zal uiteraard in de loop der tijd vaker worden gemeten om te zien of deze na een bepaalde tijd nog steeds zo netjes blijft opereren.

Voor iemand die nog nooit van Cougar gehoord had, ben ik naderhand aangenaam verrast. De Cougar SE400 doet precies wat ik ervan hoopte. De voeding is zuinig en stil. Daarnaast is er door het gebruik van hoogwaardige componenten een voeding in de markt gezet die zal kunnen concurreren met merken als bijv. Enermax, OCZ, Coolermaster en Zalman.

Het enige nadeel is de prijs. Voor een 400W voeding zit de Cougar aan de ietwat hoge kant vergeleken met veel andere merken. Of de Cougar het geld waard is zal in de toekomst moeten blijken, want of hoogwaardige condensatoren over vier jaar nog steeds hun werk doen is natuurlijk nog de vraag.

Het product oogt echter erg goed, en puur en alleen door het gewicht en uiterlijk weet je dat je te maken hebt met een goede voeding.

Heb jij ook een Cougar SE 400?