Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) Review

Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Passieve koeling op NB
  • Complete levering
  • Value for money
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Layout (voor sommigen)

Layout Score: 4
Wegens het overlijden van mn DFI heb ik uiteindelijk besloten om een Abit te kopen. Sinds ik de DFI voor geruime tijd heb gebruikt is het misschien wel interessant om een soort mini vergelijking op te zetten tussen beide boardjes.

Featureset
Uitermate goed. Eigenlijk is (zo goed als) elk moederbord gebaseerd op een nVidia nforce 4 chipset goed uitgerust. Je krijgt in totaal (de belangrijkste poorten):

- 4x externe USB ports
- 2x interne USB headers
- 1x RJ-45 LAN port
- 1x externe Firewire port
- 1x interne Firewire header

De volgende sloten/aansluitingen zitten er op het boardje:

- 2x PCI Express x16 sloten
- 3x PCI Express x1 sloten
- 2x PCI sloten
- 1x Floppy port (supports up to 2.88MB)
- 4x SATA aansluitingen
- 2x Ultra DMA 133/100/66/33 aansluitingen
- 3x USB 2.0 headers

Gewoon te vergelijken met vergelijkbare moederborden, zoals een DFI Ultra-D, een Asus A8N-SLI etc. Tot zover best "standaard" te noemen. 1 van de redenen dat ik het moederbordje heb gekocht is de passieve koeling op de northbridge. Er zit een heatpipe op die geleid wordt, tot vlak naast de socket.

Abit levert ook een aangepaste IO Shield erbij, zodat de warmte gelijk uit je kast kan ontsnappen. De uitsparing tussen IO shield & heatsink is groot genoeg voor een standaard 40mm fan, wat de koelprestaties alleen maar ten goede komt.

Hiervoor heb ik een DFI Ultra-D gehad, die door undisclosed reasons defect is gegaan ;) De chipset koeler die daar op zit, is met gemak te benoemen als het, uit 3 bestaande letters , vrouwelijk geslachtsdeel :) . DFI leverde een standaard 40mm aluminium heatsink mee, die binnen de korste keren defect gaat. Op verschillende forums is hier zoveel kritiek op geweest. Op bv DFI Street zijn er zoveel users die bv een Evercool VC-RE (niet leverbaar in NL) op hun NB hadden gemod. Hardcore modders hadden uitgevonden dat een Freezer 64 perfect dienst kon doen als een NB cooler, mits het midden van de lamellen eruit gedremeld was.

De nForce 4 chipset wordt nou eenmaal warm, ook het albekende Asus had hiermee te kampen met de eerste revisies van bijvoorbeeld hun A8N-SLI moederbord. De chipset koeler van hen voldeed ook niet, de koeler stond het grootste gedeelte van de tijd op 9000rpm te loeien.

De NB temps van de DFI zagen er ongeveer zo uit:
idle/stressed : 44-52c

Met de Abit ziet het er zo uit:
idle/stressed : 34-42c

Alle metingen zijn gedaan met Speedfan

Levering
Wat krijg je allemaal bij de K8N SLi?
- 1 SLI bridge
- 1 SLI bridge holder
- 1 Firewire/USB Bracket
- 1 Floppy kabel
- 1 Ultra ATA kabel
- 4x SATA kabel (met kleine connectoren)
- IO Shield
- Manuals
- Driver-cd
- Driverdiskette

De DFI heeft net nog iets meer, namelijk:
- PLCC extractor
- Karajan Audio module
- (Volgens mij vergeet ik iets :) )

Layout
Layout is goed te noemen, elk bord heeft zn voor en nadelen qua layout. Beide IDE poorten zijn gedraaid, vind ik fijn, er zijn genoeg mensen die het irritant vinden.

Er zijn een aantal dingen die een beetje irritant geplaatst zijn namelijk:
- Floppy connector, deze zit onder het onderste PCI slot
- 4pins ATX stekker, links naast de socket ipv vlak bij de 24pins stekker

Een beetje ongelukkig gekozen, maar dat neem ik voor lief. Er zijn genoeg mensen die een floppy drive niet meer nodig hebben, ik denk dat Abit daar min of meer ook al rekening mee heeft gehouden. Voor de casemodders is het wat minder dat de 4pins ATX stekker zich links van de socket bevind, ik heb een dichte kast, dus voor mij telt dat niet.

Prestaties
Best te beschrijven als veel voor weinig. Het nForce 4 platform heeft zich in de afgelopen tijd al bewezen als een stabiel & snel platform. Driver support is als redelijk tot goed te benoemen. Er komen geregeld nForce platform drivers uit.

Kleine aantekening, niet de nVidia SW drivers + de network suite van de nVidia installeren. Deze blijken alleen maar problemen te geven, de SW drivers blijken voor datacorruptie te zorgen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb er een A64 X2 3800+ op geprikt en dit verloopt zonder problemen. Cool & Quiet werkt ook zonder problemen. De rest van mijn hardware werkt allemaal samen in volledige harmonie :) .

Feng Shui :D !

Ik hoefde niet de bekende Microsoft Dual Core Hotfix te installeren voor stabiliteit. De AMD processor driver is op zich ook niet nodig als je geen CnQ gebruikt. Met mn DFI had ik ook geen problemen. (Als je niet de SW driver + networksuite installeert heb je de minste kans op problemen).

Overklokbaarheid
Ik had in eerste instantie bios versie 14, deze is inmiddels geupdate naar versie 19. Met versie 14 kon ik simpelweg niet overclocken, met 10mhz fsb verhoging kon ik al een harde cmos reset doen (batterij eruit en jumper omzetten). Ik heb met de Abit nog niet veel tijd gehad om te clocken, maar het lijkt erop dat met versie 19 dit is opgelost.

Met de DFI was het simpel 40 of 50mhz fsb verhogen, wat voltages aanpassen, divider toepassen voor het geheugen (helaas traag geheugen) en gaan met die Chiquita banaan.

Bios flashen was ook een fluitje van een cent met de Abit windows applicatie. Hij checked welke versie er beschikbaar is, je kan er dan voor kiezen om eerst een backup te maken, voordat je definitief flashed.

Abit had de legendarische Oskar Wu als bios schrijver, maar die is inmiddels verhuisd naar de DFI crew. Abit staat synomiem voor overclocken & prestaties (check bv de AN8 Fatal1ty), maar heeft helaas de laatste tijd een slechte periode meegemaakt. Het bedrijf stond tot een x aantal keer tot op het randje van de afgrond. Er is pas geleden weer een financiŽle injectie gedaan & heeft een naamsverandering ondergaan > Universal Abit.

DFI staat erom bekend hele uitgebreide biossen te hebben, daar twijfel ik ook niet meer aan na de Ultra-D te hebben gehad. Aangekomen bij de Abit zie je pas hoe uitgebreid de DFI eigenlijk is. Enigszins jammer, anderzijds ook misschien wel beter, sinds kleine aanpassingen grote gevolgen kunnen hebben bij de DFI.

(Op DFI street is er een lange manual aanwezig over elke instelling van de DFI bios van o.a. de Ultra-D)

[edit]
Gister eindelijk weer de tijd genomen om te checken of ik weer kon overclocken. Na een paar simpele aanpassingen bleek dit weer mogelijk (na mn bios update)! Mn proc loopt nu weer op een lekkere 2400mHz na het instellen van het volgende:

FSB: 200 > 240
Multiplier: 10x
Vcore: 1.350 (standaard voltage)
HTT Multiplier: Auto > 4x
Memory Speed: 400 > 333mHz

Gister weer een flink aantal uren Battlefield 2 gespeeld zonder enige problemen. Dit is voor mij even "stabiel". Op dit moment heb ik geen tijd om een hele dag te Primen, wat uiteindelijk de tweakers' maatstaf is voor stabiel :)

Compatibiliteit
Met mijn "impressive" array of 3rd party hardware heb ik geen problemen kunnen ondervinden. Bovenaan mijn survey staat met welke hardware ik dit moederbord heb gebruikt. Urenlang gamen, urenlang leechen, primen, etc etc, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Ik heb Windows XP Pro Sp2 32bits in gebruik, zonder echte grote problemen.

Ondersteuning door fabrikant
Abit levert op haar site de benodigde drivers & ook de nieuwste officiŽle biossen. Biossen kunnen, zoals hierboven beschreven, kinderlijk eenvoudig worden geflashed met AbitFlash. Ik heb (gelukkig) nog geen ervaringen met een RMA procedure door Abit. Alternate kon me vertellen dat een dergelijke procedure rond de 6 tot 8 weken kon duren! Vergeleken met DFI is dat echt lang, bij DFI had ik (via iComputers) mn defecte moederbord al binnen 1 a 1.5 week terug!

Ik heb er welgeteld 99 euro voor betaald. In retrospect is dat een goede deal, de DFI Ultra-D heeft een nForce 4 Ultra chipset & geen native SLI ondersteuning (hoewel dat moddable is door potloodstreepje) & was 26euro duurder. Daarvoor krijg je wel 1 vd snelste overclockers met misschien wel de meest uitgebreide biossen die je kan krijgen.

De K8N SLI wordt heel compleet geleverd, net als de DFI. Voor de enthousiasteling zou ik de Abit aanraden, voor de doorgewinterde overclockers de DFI. Op dit moment zou ik beide niet aanraden, maar zou ik je aanraden te kijken naar een AM2 based oplossing.

Vandaag is duidelijk geworden dat de socket 939 cpu's niet meer geproduceerd zullen worden. Ook al geeft bijvoorbeeld de overstap naar DDR2 geheugen niet zon grote performance winst, AM2 is de toekomst van AMD.

Tot de volgende survey ;)

Pricewatch Link
Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Official Product Page
Abit KN8 SLI Product Page

Mijn andere Productsurveys
Productsurveys van FmSKrimp

Updates
09-08-2006 Overclocking resultaten toegevoegd
13-07-2006 Links toegevoegd
12-07-2006 Foto's & NB temps erbij geplaatst, stukken herschreven & geordend

Heb jij ook een Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)?

Zeer nette review! :*)

Ik ben nu twee maanden in bezit van een Abit AN8 SLI, maar die doet het niet 100%.. Dat mobo gaat dus terug naar Alternate deze week, en dan ga ik een andere halen.

Ik zit te twijfelen tussen de DFI LanParty UT nF4 Ultra-D en de Abit KN8 SLI, die jij dus ook hebt. Jij hebt ervaring met alle twee deze mobo's lees ik? Welke raad jij mij aan?
Dank u :)

Ik heb idd ervaring met beide borden. Als je de DFI neemt ben je in het bezit van een brute overclocker & zal je de NB cooler moeten vervangen.
Als je uiteindelijk SLI wil gaan gebruiken zal je of moeten afhaken of de pencil mod moeten toepassen.

Als je de Abit neemt heb je een goed boardje in handen waar je nix aan hoeft te doen. Ik vermoed dat overclocken iets minder zal gaan itt de DFI, maar zoals je kan lezen heb ik er simpelweg nog geen tijd voor gehad :)
Die DFI is een echt overklokkers mobo en die Abit klokt wat minder goed over, dat weet ik. Toch moet je met die Abit aardig kunnen overklokken, lees ik in reviews.

Je zegt dat ik bij die DFI de NB koeler moet vervangen, maar waarom? En volgens mij is dat een moeilijk klusje.. Want, hoe ga ik bijvoorbeeld zo'n Zalman heatsink erop zetten? Dan moet ik 'm eerst flink modden.. (Ik heb namelijk een 7900GT, dus die kaart steekt helemaal over die NB koeler heen! |:(

Overigens zou ik het tof vinden als je binnekort je OC-resultaten van dit Abit mobo in deze survey zet :)
De standaard NB cooler voldoet op zich in normaal weer. Bij een beetje warmte stijgt de NB temp in zulke mate dat instabiliteit zal optreden (in mijn geval wel).

Ik had er een Zalman NB47J op gemod, dan zal je een aantal pinnen moeten afbreken voordat dat normaal past.

Klik: FmSKrimps Zalman NB47J mod
Goede review Krimp! Hier krijg je nog een biertje voor :)

Met het prijsverschil genoemd tussen de verschillende moederborden: is het prijsverschil geen Positieve Eigenschap te noemen?
Thx Died!

De andere mobo's beginnen nu ook te dalen in prijs zie ik. Desondanks is deze heel erg scherp geprijsd :)
Mooie survey :9

Maar wat zijn de undisclosed reasons voor je dode dfi? :Y)

En eindelijk weer een Abit bordje review omdat er maart zo weinig zijn. Die floppy connector mis je toch niet joh floppy drive hoort dezer dagen niet meer thuis in een pc.
Ja, totdat je Windows moet installeren, Press F6 to install RAID driver ... doeidoei met je bordje, je krijgt er geen Windows op.
Externe floppy drive ?
Nette review hoor! Het is inderdaad een erg prettig bordje :-) (zoals je weet heb ik er ook 1 :-) ) Ik moet ook eens wat product reviews plaatsen, moet alleen eerst even door een zure RMA regen heen... Heb 1x mijn HD en 2x mijn voeding terug moeten sturen >.< Wacht nog steeds op een nieuwe voeding... Daarna zal ik ook eens wat gaan OC'en en daarna een reviewtje plaatsen...

@ Arfman: Een beetje zichzelf respecterende tweaker heeft toch wel een ge-slipstreamde XP SP2 cd met aanvullende SATA drivers liggen of zie ik dat nu fout :-)
Dankje! Ik heb ook nog gepost in het draadje op GOT wat je had aangemaakt.
Leuke survey om te lezen. Zeker omdat je het met je oude moederbord vergelijkt die toch wel een stukje duurder is. Ik wou dit boordje eerst ook kopen maar ik wacht nog even op AM3.