Sapphire PC-I7RD400, CF Xpr. 200 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) Review

-ErikE- 16 juli 2006, 1.270 views

Sapphire PC-I7RD400, CF Xpr. 200 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

Pluspunten

• Support voor alle Intel CPU`s tot nu toe (11 juli 2006)
  • Support voor ATi Crossfire
  • Mogelijk je oude low latency DDR1 nog te gebruiken

Minpunten

• Geen VCore aanpassingen mogelijk
  • Slechts twee fanaansluitingen (CPU, System)

Layout Score: 5
Ik ga voor jullie maar weer eens een survey schrijven. Deze keer zal het verhaaltje gaan over de Sapphire PC-I7RD400. Dit bord maakt gebruik van de ATi Xpress 200M crossfire chipset in combinatie met de SB450 chip. Als eindcijfer krijgt dit bord van mij een 7. Ik zal alle puntjes hieronder toelichten.

Featureset:
De features heb ik met een Zeer Goed beoordeeld omdat die gewoon hartstikke prima zijn. Het bord beschikt over 2 PATA aansluitingen, 4 SATA aansluitingen, een gigabit LAN aansluiting en 2 Firewire aansluitingen. Legacy (meuk) wordt ook prima vertegenwoordigd door de enkele parallelle en enkele seriële poort. Men kan zelfs infrarood headers vinden. USB is ook volop aanwezig; 10 Apparaten kan je kwijt.

Layout:
De layout heb ik ook met een Zeer Goed beoordeeld omdat ik deze gewoon zeer goed vind. Er zitten geen componenten op een rare plaats. Er is genoeg ruimte tussen de twee PCIe x16 sloten om een dubbelslots koeler zoals de Zalman VF700 te plaatsen. Ook rond de CPU is ruimte genoeg om een koeler van een derde partij te plaatsen.

Prestaties:
De prestaties van dit bord zijn voor zover ik heb kunnen testen prima. Ik heb door geldgebrek (student hè) nog niet crossfire kunnen testen, maar met een enkele X800XL en een PD805 haal ik iets hogere scores dan op een Abit AW8. Ik denk dat het verschil komt door de cas latency van het gebruikte geheugen (hier 2-2-2-5 en op de AW8 4-4-4-11)

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Wederom krijgt de Sapphire een "goed" voor z`n kiezen. Windows installeren, gamen, word teksten tikken, SuperPi draaien, alles gaat zonder slag of stoot. Dit bord krijgt van mij geen Zeer Goed omdat hij in overgeklokte staat nogal zinnig is, zie hiervoor Overclockbaarheid.

Overklokbaarheid:
Ai. Een "slecht" is het dan zo erg? Ja en Nee eigenlijk, eerst de JA maar: het bord heeft GEEN VCore aanpassingen, wil met standaard BIOS niet hoger dan 165MHz FSB klokken (533 FSB CPU) en met het nieuwste bèta BIOS niet hoger dan 186MHz. Dit houd in dat mijn overclock van m`n PD805 behoorlijk wordt tegengewerkt door dit bord. Hij wil namelijk prima booten op 186MHz, maar is dan niet meer prime stabiel door te weinig voltage. Nu de 'NEE" VDroop, een notoire boosdoener in overklokken van een 805, is bij dit bord niet aanwezig. Je VCore blijft dus hartstikke netjes stabiel. Zelfs met een 3Phase stroom circuit en 'maar' een 300Watt voeding van AOpen. Kort samengevat: dit bord is brak voor overclocken zolang er geen VCore aanpassing beschikbaar wordt.

Compatibiliteit:
Dit is wel weer dik in orde. Al mijn hardware werkt er prima in: Soundblaster Live! Value, X800XL, Via 10/100Netwerkkaart. Alles werkt als een tiet. Het bord verdient geen 'Zeer Goed' omdat de bijgeleverde software op de CD ongevraagd ATi Catalyst DISPLAY drivers installeren hoewel dat helemaal niet nodig is en met een nVidia kaart zelfs nadelig. Alleen als het moederbord een Xpress200m met geïntregreede grafische chip had gehad, was het misschien een pluspunt geweest, maar dat heeft dit bord niet, dus is het een nadeel! Door 'custom' aan te klikken kan je het echter ook gewoon uitvinken en installeert ie alleen de South Bridge drivers (USB2.0 en dergelijke).

Ondersteuning door fabrikant:
Weer ken ik hier een voldoende toe aan het Sapphire product. Ik vind dat voor een bord dat al geruime tijd uit is, 1 BIOS update (en een bèta) wel wat magertjes is. Er staat verder bij de bèta ook niet bij wat er veranderd is en hoe je feedback kan geven. Sapphire mag dan een beginnende speler in de mobomarkt zijn, dit soort dingetjes zijn toch wel belangrijk in mijn opinie. Sapphire heeft ook een support forum op hun site, echter hier heb ik niet zoiets als mods of admins kunnen ontdekken, dus ben je er net als op GoT afhankelijk van user input.

Wederom kort samengevat: Als je een moederbord zoekt waar je de nieuwste Intel Socket 775 CPU`s op wilt prikken samen met je stapels DDR1 geheugen en OOK nog eens ATi`s Crossfire wilt gebruiken, is dit het bord voor jou. Overclockers raad ik, tot er een oplossing voor het VCore probleem is, dit bord af.

Heb jij ook een Sapphire PC-I7RD400, CF Xpr. 200 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)?

Ik heb het mobotje ook gehad .. was er totaal niet tevreden over! Mijn Pentium D 940 kon NIET draaien op dat systeem .. alleen als L1 & L2 cache uitgeschakeld waren .. en dan duurt de windows install ineens een uur of 3... :(
lag het niet aan je CPU dan?
nou juist wel .. er staat prins heerlijk pentium D supported op maar das alleen 90nm versies.. ik heb een presler 65nm dus .. Dat wisten de verkopers mij alleen niet te zeggen.