IBM Thinkpad T42 (P-M 1.7GHz; 512MB; 60GB, Combo; 15.1" TFT; WXP Pro) Review

m038 10 juli 2006, laatste update op 11 juli 2006, 1.779 views

IBM Thinkpad T42 (P-M 1.7GHz; 512MB; 60GB, Combo; 15.1" TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Snelle proc.
  • Airbag systeem Hardeschijf
  • Super Scherm
  • Zeer stevig
  • Goede energie besparing

Minpunten

• Weinig USB-poorten (ook geen firewire)
  • Verouderde hardware (?!?!?)
  • Warmte uitlaadt zit op ongunstige plek (minder erg, maar toch niet goed)
  • Zonder stroom lopen spellen eigenlijk niet, normale programma's gaan langzamer. (Standaard bij laptops, je kan het uitzetten door je energiebesparing uit te zetten. Maar ik vind het toch noemenswaardig, al dan niet is het specifiek voor deze laptop.)

Ik heb deze laptop 2 jaar geleden gekocht voor mijn studie (was verplicht) en sindsdien ben ik een erg tevreden T42 gebruiker.
Voornamelijk doe ik fotos bewerken (Photoshop), programmeren, af en toe een game en nog wat standaard zaken. Niet een al te zere belasting voor de laptop dus.

Featureset
De processort is een 1.7 Pentium M met 2mb Cache. Ik moet zeggen toen ik er voor het eerst mee werkte, was ik verrast door de snelheid van deze proc. Naar mijn idee velen malen sneller dan mijn thuis systeem (P4 2.0 Ghz).
Er zat voor mij helaas geen DVD-brander bij, maar die kun je wel los kopen en er zo inzetten, geen gedoe met kabels. Dat is opzich ok.
De HD: 60 GB 5400RPM. Vrij normaal, had wel iets groter gemogen. Maar het special is dat hij dus een soort airbag techniek heeft he. Hij registreert schokken/vallen en dan zet hij snel de naald van de HD-schijf af, zodat er geen krassen op kunnen komen (dat heb ik mij laten vertellen). Ook leuk is dat je in een menutje de schokken en de graden (van draaien) kan zien als afbeelding en dat beweegt ook mee. En met die schokregistratie schijnen er ook tools te zijn die daarmee werken, bureaublad switchers en dergelijke.
Er zijn twee USB-poorten. Ik vind dat een beetje weinig. Als ik op mijn werk lang met mij laptop bezig ben, zet ik hem in zo'n ergonomische steun. Dus dan heb ik een muis en toetsenbord nodig, dus geen usb poorten meer over. Jammer want een usb-stickje ofzo is toch wel handiger om te gebruiken, zonder dat je je toetsenbord/muis hoeft los te koppelen. Je kan dit probleem wel oplossen door een USB-Hubje of een PCMCIA-kaartje, dat zijn extra kosten.
Ik had er 768mb Ram in zitten, dit is uitbreidebaar, maar daar heb ik eigenlijk nooit behoefte aangehad, aangezien hij vrij snel was en heftige programma's wel goed aankon naar mijn idee.
Verder zit er nog een netwerk aansluiting, modem aansluiting, hoofdtelefoon/ boxenaansluiting en microfoon. lpt1-printer, vga-aansluiting (erg handig) en een stroom aansluiting uiteraard.
Een wireless kaartje zit er ook bij, heel handig, bij mij zat er geen diskette station in, maar met een cd-banrder hoeft dat voor mij niet persť. Er is de mogelijkheid om 2 PCMCIA kaartjes tegelijk aan te sluiten.
Er blijkt ook nog iets met infra-rood op te zitten (dat je internet/data met mensen tegenover je kan delen???) maar daar heb ik verder geen onderzoek naar gedaan en uit de IBM menutjes ben ik ook niet wijs gekomen.
Omdat ik toch een paar kleine zaakjes mis geef ik hem een goed, want hij is snel genoeg om er fatsoendelijk mee te kunnen werken en uitbreiden kan ook gemakkelijk.

Prestaties
Over de processor ben ik dus uiterst tevreden, ook bij games doet deze goed zijn werk.
De hardeschijf die erbij zat was 60GB en draait op 5400rpm. Dat is wel jammer, tenopzichte van een 7200rpm HD, maar ik ondervind het niet als storend, tenopzichte van de andere voordelen van de Laptop. Echter bij het file-browsing en/of opslaan kun je het wel merken.
De GPU is een Ati Mobility Radeon 9600 64MB. Een vrij verouderde kaart zou je zeggen, maar zoals ik al zei deze laptop liep beter dan mijn thuis systeem (Ati Radeon Pro 9800 128MB). Veel meer te zeggen dan dat ik er altijd lekker en soepel games, op een reŽele resolutie, heb kunnen spelen valt er niet. Ik heb inderdaad wel eens 3d werkzaamheden gedaan, met Swift 3D, en dat ging vrij goed, exporteren ging ook relatief snel, duurt natuurlijk altijd lang met 3d he. Maar ik was er tevreden over.
Op school werkte de draadloze netwerkverbinding altijd perfect, ff shift+f5, en dan op een knopje klikken en voilŠ Internet. Ik heb er echt nooit moeite mee gehad dit ding te configureren voor Draadloos netwerk. Ik heb er vaker zonder enige moeite op beveiligde draadloze netwerken meegewerkt en ook op normale. Ging altijd goed, dus ook een goedje.

Beeldkwaliteit
Hiermee kom ik een beetje in de problemen, want ik zelf heb niet al te beste ogen (last van kleurenblindheid en afwijking in de cylinder) dus ik ben niet zo kritisch, of juist wel, zou je kunnen zeggen. Maar thuis heb ik een 19 inch CRT (acer) en die is in het midden nogal onscherp, hier wordt ik dus gek van. Mijn laptop echter heeft een heel goed beeld, later hoorde ik van iemand dat het tot het beste beeldscherm was verkozen (van die periode/tijd). Ik vond dat de kleuren er ook altijd goed uitzagen. Het is gelukkig geen glimmend beeldscherm, je zou het als mat kunnen omschrijven, het heeft een super kijkhoek, echt groot. Het enige nadeel vind ik dat je beeldscherm lettertypes en window opzich er alleen echt goed uitzien op 1 resolutie (1400x1050) dat komt door de rare verhouding van het scherm. Op normale (4:3) resoluties worden alles wat dikker en pixeliger, niet mooi! Maar op 1400 x 1050 heb je een superbeeld, ik heb er wel nog Microsoft ClearType (speciaal voor LCD meen ik) opgezet, maar dat kan ook aan mijn ogen liggen.
Ghosting is mij nooit opgezallen, ik kijk er af en toe films op, dat gaat goed, en de games ook, zoals hierboven al vermeld. Geen rare zaken dus.
Soms kreeg ik wel eens hoofdpijn van het scherm, omdat de helderheid te hoog stond, die kun je heel makkelijk terugzetten, maar ik hou van helder (kleurenblindheid, he) en tja dat vond ik soms nogal lastig. Overdag en met zon heb ik er nooit last van gehad, maar ik kan ook niet zeggen dat ik buiten in het park of op de wei ermee gewerkt heb. :)
Hoewel sommige zaken niet helemaal, in mijn ogen, voor mij te bewijzen zijn geef ik hem de hoogste rating. Het is gewoon een erg goed scherm, ik heb er nooit last mee gehad (geen dode pixels, geen duidelijk/opvallende ghosting die ik zag).

Bouwkwaliteit & Robustheid
De scharnieren op deze laptop zijn van metaal, in tegenstelling tot plastic, en daar is erg fijn. Ze zien er stevig uit en zijn dat ook. Ik heb nooit angst gehad om iets kapot te maken aan dit apparaatje, en ik ben niet al te voorzichtig.
De laptop zelf is van vrij stevig kunststof gemaakt, dat mat is (vind ik beter dan die glimmende schiny crap, maar dat is smaak he).
De overige zaken zijn wel inorde, naar mijn idee, ik heb dus nooit te klagen gehad.
Het enige wat jammer is, is dat er geen mogelijkheid tot vergrendelen van de stroomstekker is. Dit is natuurlijk ook goed, als iemand er aantrekt dat je hele laptop niet op de grond flikkert. Maar het kabeltje zit er na, 2 jaar gebruik, niet supersuper goed meer in, niet slecht, maar het had beter gekund en soms ben ik wel eens bang dat hij er zo uitgaat. Ze hadden een clipje ofzo mogen maken, dat jezelf kon kiezen of je het wou gebruiken of niet.
Als je de laptop dichtklapt dan voelt de bovenkant (het scherm dus) niet al te stabiel. Het veert een beetje (het LCD scherm dus). Maar ik heb er vaak genoeg mijn huiswerk opgedaan, op gelunched en andere handige manieren bedacht om mijn laptop functioneel als tafeltje in te huren en het scherm heeft het nooit begeven/eronder geleden. Dus in mijn ogen erg stevig en dus een goed.

Ergonomie
Het toetsenbord heeft een erg prettige layout. De toetsen laten zich lekker indrukken en je kan er ook op beuken en slaan en rossen en dan komt het wel goed. Er was een tijd dat mijn spatiebalk bleef haken, maar naar een tijdje gebruik niet meer.
Ik ben geen fan van touchpads, erg handig voor in de bus of trein, maar op het bureau heb ik liever een muis. Overigens werkt de touchpad erg goed en vind ik de scroll functie aan de rechterzijkant van de touchpad fijn (jammer dat dit niet werkt in openoffice). Het is soms handiger dan dat rode knopje, vooral in de wiebelige bus.
De ruimte links en rechts naast de touchpad, gebruikt ik zeer vaak als polssteun (dus erg handig) en elleboog steun, als ik op mijn scherm lees (slechte ogen dus ik hang er vaak vrij dichtbij).
Het rode knopje is wel leuk, maar zoals ik al zei ben ik niet zo'n fan van deze tools.
Naar mijn idee een goede ergonomie, wederom een goedje. Echter als je hem vaak gebruikt achter je bureau, maar dat is bij alle laptops, neem ik aan, is een ergonomie setje wel handig, vooral voor je rug en nek.

Warmte en Geluidsproductie
Qua geluid komt er bijna niets uit. Tenzij je in een fluisterstille omgeving bent en de ventilator volop draait, maar dat is dan nog niet storend.
De warmte productie is naar mijn inzien vrij normaal. Alleen over de afvoer ben ik op 1 punt niet zo tevreden.
Op je benen kun je hem makkelijk houden, hij wordt ook niet zo warm, niet storend in mijn ogen. Ik zou dit echter niet te lang ivm met kachelbenen (???). Dat meen ik gehoord te hebben, maar volgens mij moet je laptop dan wel veel meer warmte afgeven, but you never know!
Over de warmte afvoer door middel van de ventilator en een roostertje ben ik minder blij. Deze zit aan de linkerkant, na PCMCIA en voor de USB-/Geluids-/Netwerk-poorten. Bijne in het midden, maar erger eigenlijk waar ik mijn hand altijd leg als ik hem naast de laptop leg. (Dat is een vrij natuurlijk positie, dus het ligt niet aan mij of mijn hand, ok.) Je krijgt vrij gauw een warme/zweterige linkerhand, als de ventilator draait. Dat is jammer.
Maar de ventilator draait alleen vollop als dit nodig is, en anders niet of heel rustig. Dit is wel goed geregeld, vind ik.
Maar toch vanwege de onhandige plek vind het maar acceptabel.

Mobiliteit & Accuduur
Ik kan mijn laptop overal mee naar toe nemen, ik kreeg er zelfs een rugzak, met een speciaal vak voor de laptop, bij (alhoewel de overige 1000 studenten ook, dus als je trendy wilt zijn moet je iets anders zoeken). Maar ik vind hem niet te zwaar, je kan hem makkelijk onder je arm nemen en meeslepen naar waar jij maar wilt.
De voeding is in tegenstelling tot wat ik wel eens heb gezien vrij klein. Ongeveer iets groter dan een kleine tot normale GSM. (Deze wordt overigens wel erg warm, dus eitje bakken kan altijd). Dit doet niet af aan de mobiliteit, maar het feit dat je soms stroom nodig hebt, tja daar kom je niet onderuit.
De accu doet het bij mij, na twee jaar nog op ongeveer 2 uur en 40 minuten, bij normaal verbruik. Maar in de lessen heb ik hem soms wel 1 hele dag aan zonder stroom, en met de nodige tijd op standby lukt dat makkelijk. Mijn accu was in het begin meen ik 3 uur, dus na 2 jaar vind ik het wel netjes. Ik probeer als ik op accu draai hem ook daarna leeg te laten lopen, en de accu eruit als ik op netstroom zit. Maar hoewel ik dit niet supervaak doe, is de accu toch nog mooi vollaadbaar.
Dus een goedje.
Een minder puntje is dat als je zonder stroom werkt alles trager gaat (ivm met energie besparing). Je kunt wel de instellingen veranderen, maar dan is je accu sneller leeg en lopen eigenlijk alleen de programma's sneller. Games kun je eigenlijk niet spelen zonder stroom.

Over de prijs kan ik weinig zeggen, mijn ouders hebben hem betaald, want boeken, studie Ťn laptop zijn wel erg veel in een keer.

Over het algemeen ben ik er dus erg tevreden over, hier en daar een minpuntje. Maar als je een oudere of tweede hands, goede laptop wilt kopen, kan ik je deze tenzeerste aanraden.

Heb jij ook een IBM Thinkpad T42 (P-M 1.7GHz; 512MB; 60GB, Combo; 15.1" TFT; WXP Pro)?

Heb in 2009 ook een t42 aangeschaft voor een prikkie omdat er geen adaptor bijzat.
Had er toevallig 1 liggen die paste dus dat was een meevaller. De t42 verkeerde werkelijk in nieuwestaat en er zat een licentie bij voor Xp proffesional. De cpu is een 1.6 Ghz pentium m.

Vervolgens wel wat upgrades gedaan:
2 gByte geheugen, marktplaats 30 euro
wireless bg, marktplaats 10 euro, (antennes lagen er al)
grote schijf, 320GByte nieuw, 82 euro

Je moet wel een beetje handig zijn daar Thinkpads niet zomaar alle hardwareupgrades accepteren.

Tot op vandaag ben ik zeer tevreden met de T42, hij is echt beresnel (ligt ook aan het tweaken van XP en keuze van software, zo komt er echt geen reader op van 100mb of brandprogramma van 150mb die het nodig vind om 15 services te installeren).

Hij kan anno 2010 goed mee, sterker nog, hij is een stuk sneller dan de nieuwere labtops van familie/vrienden.
Kwa afwerking is de t42 top, het is een zeer degelijke, platte labtop

[Reactie gewijzigd door pazzje op 13 februari 2010 18:42]

Zonder stroom lopen spellen eigenlijk niet, normale programma's gaan langzamer
Dit is nauwelijks een negatieve eigenschap van je laptop te noemen. Elke laptop met energiebesparing zal dit doen. Het is eerder een positieve eigenschap omdat er stroom wordt bespaard.

Bovendien hoef je geen performance-verlies te hebben als je het niet wil. Gewoon Speedstep inschakelen en de processor klokt zich naar de hoogste snelheid bij zware belasting. Vergeet dan alleen niet Ati Powerplay uit te schakelen want anders zullen games trager draaien door de lagere clockspeeds van de grafische chip.
Ok je hebt wel gelijkt, maar toch ervaar ik het enigzins als negatief want alles loopt wel trager. En je kan dat wel weer omzeilen met speedstep en Ati Powerplay en je Energie configuratie te wijzigen, maar dan is je accu ook weer sneller leeg.

Dus het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Zowel positief al negatief, lijkt me.
Hele nette review. Na ik dit zo gelezen heb. Weet ik welke tweedehans laptop ik moet hebben