Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS710+ Review

computergek92 26 september 2010, laatste update op 27 september 2010, 2.541 views

Synology DiskStation DS710+

Pluspunten

• Veel functie´s
  • Erg stil!

Minpunten

• Nieuwe interface is wel wat wennen

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik was al een lange tijd opzoek naar een goede NAS voor thuisgebruik. Nu wou ik ook dat "kleine" beetje extra. Na een tijd kijken welke het uiteindelijk zou worden, is het toch deze geworden. Of dit product aan mijn verwachtingen voldeed ? Ja zeker!

Een lange tijd heb ik een "simple" NAS gehad, het werd tijd voor een wat betere, uiteindelijk bij de Synology DS 710+ uitgekomen, ondanks dat det product redelijk duur is, is het zijn geld zeker waard!

Het apparaat wordt geleverd zonder harde schrijf. Toen ik hem uitpaktte voelt het apparaat best licht aan, misschien hierdoor wat minder solide. Het ziet er ook totaal niet goedkoop uit ( qua materialen) Op het apparaat zitten twee knoppen: 1 voor direct USB kopiëren en de ander is natuurlijk de aan/uit knop. Er kunnen twee harde schrijven in, per harde schrijf is en een statuslampje, ook is er een lampje voor power, LAN en eSata. De 710+ is ook uitbreidbaar met de DX 510 met 5 extra schrijven, waardoor je op een totaal komt van 7 zeven schrijven. Ruimte genoeg dus! De DS 710+ bevat een CPU van 1,67 GHZ, 1 GB gehugen, gigabit poort en o.a draadloze ondersteuning. De afmetingen zijn (H x B x D): 157mm x 103,5mm x 232mm

Meer specificaties? Zie http://www.synology.com/nld/products/DS710+/spec.php

Bijgeleverd bij dit producten waren, stroomadapter, netwerkkabel, installatie CD-ROM.
De bijgeleverde de UTP kabel is van degelijke kwaliteit.

Zoals eerder gezegd wordt er geen harde schrijf bijgeleverd, ik heb gekozen voor twee Samsung ecogreen 2 TB. Het installeren van de harde schrijf ging zeer eenvoudig. Letterlijk erin drukken, en dan 4 schroefjes vastzetten. De harde schrijven zijn hot swappable, als het apparaat aanstaat kan je de harde schrijven verwisselen

Toen de stroom- en netwerkkabel aangesloten, en aangezet. Via de software (bijgeleverd) moest de NAS geconfigureerd worden, dit is geen moeilijk proces, alleen het formatteren duurt best lang en ik kon niet goed zien of hij nu al klaar was, maar was een beetje ongeduldig denk ik.

De functies die met dit apparaat mogelijk zijn zijn er best veel, namelijk: FTP (ook secured), Webstation ( website beheren), File Station, Photo Station, Media Server, Download Service, Surveillance Station, Audio Station en natuurlijk Windows-bestandsservice. Webstation en Photostation en de webinterface zijn alle bereikbaar via HTTPS.

FTP: dit werkt gaat goed, de snelheid is ook gewoon op niveau niks mee aan de hand dus. Ook Secured FTP werkt op de Disk Station.

Webstation: Hiermee is het mogelijk om tot wel 30 websites te hosten. Ik heb er een draaien, en dit gaat goed, nergens problemen mee. PHP MyAdmin werkt ook erg goed, en is makkelijk te benaderen via het internet.

Filestation: Mocht FTP niet lukken kan je altijd via Filestation je bestanden uploaden en downloaden. Het gebruiksgemak is erg goed, al kan het bij veel mappen, en bestanden aardig rommelig worden, doordat het op meerdere pagina´s komt te staan.

Photostation: is een erg handige functie om al je foto?s via het internet te bekijken. Werkt erg goed, al is het soms wel onduidelijk of er nog een map in een map zit.

Mediaserver: erg handig, voor de integratie in iTunes. Bibliotheek wordt erg snel geladen ( ongeveer 1000 nummers.

USB copy: Met 1 druk op de knop is het mogelijk om alles te kopiëren vanaf een aangesloten USB-apparaat.

Via de webinterface van de Synology is het ook mogelijk om gebruikers en tevens ook gebruikersgroepen aan te maken, waardoor je per gebruiker/gebruikersgroep aan kan geven wie wel en geen toegang hebben tot een bepaalde map.

Van de andere functies heb ik (nog) geen gebruikt gemaakt, dus hier kan ik niet over oordelen. Ondanks alle functies is het apparaat erg stil, dit is uitermate handig!

De web interface van de Synology is de diskstation Manager 3.0. De interface is erg netjes en duidelijk opgedeeld. In de interface zijn veel opties de bedienen, zo kan de NAS bijvoorbeeld automatisch een mail sturen als een back-up is mislukt of bijvoorbeeld als de tijd niet is gesynchroniseerd.

Al met al ben ik erg tevreden over het apparaat. Mochten er mensen zijn die twijfelen, twijfel niet, het is zeker je geld waard!

Mochten er mensen zijn die wat willen weten, dan kan je het altijd vragen! Succes!

• Samsung EcoGreen 2 TB

Heb jij ook een Synology DiskStation DS710+?

Zit er over te denken om er ook een te bestellen, ben erg jaloers op de snelheid van de 710.
Heb zelf al jaren een 207+ die eigenlijk te traag is voor het up/donloaden van grote bestanden.
Dat probleem heb ik eigenlijk met alle Synology producten (heb zelf nu een DS409+). Er zou ook een eSATA op moeten zitten, zodat je hem met 100MB+/sec kunt "vullen".
Dan moet je de DS1010+ nemen. Die heeft een e-sata poort. Zowiezo is e-sata niet per se nodig om de nas met 100MB/sec te vullen. Zowel de 710+ als 1010+ doen standaard al 100MB/sec :)

[Reactie gewijzigd door Microkid op 27 september 2010 10:54]

De 710 heeft ook een esata poort hoor. Enige verschil tussen de 2 is het aantal drive slots. Ben wel aan het dubben of ik nog een dx510 bij m'n 710 ga zetten, maar die dx510 is me net wat te duur... Zou fijn zijn als Synology nog een expansion maakt met 2 drives ofzo.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 27 september 2010 11:56]

Naast dat ik de Ds 710+ hebt, zat ik er ook over na te denken om een DX 510 te kopen, maar inderdaad die is best prijzig en vooral nadat je al de DS 710+ hebt betaald.
Ik zit er eerst over na te denken om nog een Synology NAS te halen voor backup van mijn DS 710+.

En inderdaad de 710 heeft ook een eSata poort.
Misschien een domme vraag maar volgens de specsheet kan deze nas veel bestandsformaten aan betreffende media content.

Betekent dit dat ik mijn Popcornhour mediaspeler de deur uit kan doen als ik dit apparaat aanschaf?
Nee, dat hoeft nog niet te betekenen. Je kan met de NAS media streamen naar bijvoorbeeld een TV. Dat kan rechstreeks naar je TV mits deze een UTP poort heeft. Mocht de TV dit niet hebben, dan is een mediaspeler nodig. Deze kan je dan aansluiten op je tv, en kan je vanaf je NAS het streamen naar je media speler en afspelen op je TV.

[Reactie gewijzigd door computergek92 op 17 oktober 2010 19:39]

Ok bedankt voor je toevoeging. Zit net als jij toen, te twijfelen of deze NAS zijn hoge prijs waard is. Het feit dat deze mooi uit te breiden is voor mij een pre want ik heb altijd gedacht... zo nu heb ik genoeg opslag... maar na een half jaar zat ik alweer zaken te wissen die ik eigenlijk wilde bewaren :)
Ik vond en vind nog steeds, dat het zijn hoge prijs waard is. Ben er gewoon erg tevreden mee! :) Ik heb gekozen voor deze, omdat ik liever nu wat meer uitgeef zodat ik hem later niet hoef uit te breiden of een nieuwe moet kopen.
Met de DS 710+ is de snelheid goed genoeg hoor :*)
Daarom ben ik ook jaloers..... :'(
Maar ik zat ook altijd te twijfelen over de aanschaf van de DS 710, en uiteindelijk toch maar gedaan, en geen spijt meer van
Heb zelf de Qnap 439ProII gehaald en werd na het kopieren van een vob file van 1GB vanaf de Qnap naar de SSD van mijn E8400 bijzonder aangenaam verrast!!: 85MB!/seconde!! _/-\o_
Nu heb ik een DS408 voor de camerabewaking ingezet die het op zich prima doet mar met de 4 M1054's die ik gepland heb wordt hety een tikkie zwaar voor de DS408 om daarnaast ook nog eens snel bestanden te kunnen downloaden vanaf de server (heb er veel foto's op staan).
Overweeg nu een 419P die met 1,2 GHz net effe sneller is dan de 1,06 van de 210+ en een stuk langzamer is dan de 710+ op 1,67GHz.
Beiden zijn prijzig en het enige dat me tegenhoudt zijn de nét aangeschafte cameralicenties voor de Synology en het peperdure prijsplaatje van deze nassen.
Ook is het energieverbruik van 3 nassen als ik alleen voor mijn data een 1-schijfs nas erbij aanschaf (Qnap óf Synology) me een beetje te gortig.
De meerprijs voor een tweede schijf is tevens het overwegen waard gezien de ferme maar overweegbare meerprijs tussen de 1- en 2-schijfs modellen.
Leuke maar moeilijke overwegingen als je tevens met hetzelfde budget een qnap mediastreamer wilt aanschaffen en het hobbybudget door de qnap met 4 x 2TB redelijk geslonken is :P