Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB Review

asaki 25 oktober 2010, 3.352 views

Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB

Pluspunten

• De schijf is zeer snel, en zal de meeste 7200RPM schijven voorbij gaan. Dit natuurlijk door de toegevoegde 4GB SSD.

Minpunten

• Met de SD22 firmware voert de schijf een spin-down uit. Ook tijdens het kopieren van data. Met de SD23 firmware is dit probleem voor SOMMIGE gebruikers opgelost. Helaas was dit voor mij niet het geval.

Bij de aanschaf van een Unibody Macbook Pro 2.53GHz (voorjaar 2010) zat een door Apple ingebouwde Seagate Momentus schijf (250GB, 5400RPM, ST9250315ASG). Omdat ik vrij veel spelletjes speel was ik op zoek naar meer performance. Ik vind SSD nog te duur en ben dus op zoek gegaan naar een conventionele harde schijf.

Dit is dus een review voor de Momentus XT 250GB (ST92505610AS) in een Macbook Pro.

Via diversen Mac forums kwam ik uit bij de Seagate Momentus XT. Deze schijf is 250GB groot (maar ook te krijgen in 350 en 500GB) en heeft een 4GB single channel SSD voor read only taken. In theorie bekijkt de schijf naar gebruikers patronen en slaat veel gevraagde data op in de SSD. Dit alles wordt geregeld door een seperate controller die op de print van de disk is geplaats. Het grote voordeel hiervan is dat het geheel OS onafhankelijk is. Volgens Seagate moet de schijf dicht bij de performance komen van een echte SSD disk. Iets wat volkomen onmogelijk is daar een echte SSD veel meer kanalen kan openen, en de Momentus XT slechts 1 kanaal kan openen. Omdat de SSD read only is, zal de enige write performance afhangen van de snelheid van de disk. In het geval van een SSD failure, geeft Seagate aan dat je geen data kwijt zal raken, omdat de data een kopie is van wat er op de schijf staat.

Een aantal reviews en benchmarks:
anandtech.com
overclockersclub.com

Na het inbouwen heb ik MacOS X 10.6 opnieuw geinstalleerd. Een clone terug zetten kan ook, maar over het algemeen blijkt de performance winst beter als je een clean install uitvoerd. Na de update naar MacOS X 10.6.4 heb ik een benchmark en diversen tests uitgevoerd.

1) Cold Boot (van chime tot desktop met menu, dock en muispijl)
Boot 1: 60 seconde
Boot 2: 30 seconde
Boot 3: 17 seconde
Conclusie: Het SSD deel is duidelijk aan het leren. Na een dag er mee gewerkt te hebben, zit de cold boot tijd op ongeveer 20 seconde.

2) Programma: Opstarten Microsoft Word 2008
Start 1: 10 seconde
Start 2: 2 seconde
Conclusie: Zodra de harde schijf ziet dat je programma's vaak gebruikt, zorgt de SSD er voor dat ze sneller opstarten.

3) Game: World of Warcraft Wrath of the Lich King
Start 1: 15 seconde
Start 2: 8 seconde
Conclusie: WoW start, zoals verwacht, sneller op. Ook het laden van omgevingen en character textures gaat beduidend sneller als je het voor de tweede keer doet.

Deze harde schijf is net op de markt, en er schijnen veel problemen mee te zijn. Op de Seagate forums is een thread geopend voor klanten die problemen hebben met de schijf. Deze lopen uiteen van random spin-downs tot het niet meer herkennen van de schijf. Deze problemen waren vooral aanwezig bij firmware SD22. Seagate heeft later firmware SD23 gereleased die veel problemen op zou moeten lossen, zeker mbt. de random spindowns.

Mijn schijf werdt geleverd met firmware SD22, en ik ondervond de random spindowns waardoor het OS nergens meer op reageerd en je een spinning beachball of death krijgt. Na 10 seconde heeft de drive weer een spin-up uigevoerd en kan je weer verder werken. Bijhoorlijk irritant, zeker als dit gebeurd tijdens het kopieren van data. Ik heb van de Seagate forums de firmware update in een bootable .iso file gedownload en deze op een CD gebrand. Met deze CD kon ik prima booten vanaf mijn mac en de update verliep zonder problemen. Ik heb nu ongeveer 10 uur gewerkt en nog geen spin-downs meegemaakt. Voor mij werkt de nieuwe firmware dus prima, maar lees het Seagate forum goed door voordat je overgaat tot de aanschaf van deze schijf, want sommige klanten beweren nog steeds dezelfde problemen te hebben met de SD23 firmware.

UPDATE: De schijf bleef bij mij random spindowns vertonen. Zelfs met de laatste firmware. Ik heb de schijf daarom terug gestuurd en een SSD gekocht.

Mocht je nog vragen hebben, PM gerust! :)

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB?

waarom niet voor 26 euro meer zijn dubbel zo grote broertje?
Voor wat ik doe, heb ik aan 200GB meer dan voldoende. Vandaar dat ik heb gekozen voor de 250GB versie.

[Reactie gewijzigd door asaki op 26 september 2010 16:01]

De 250GB single platter versie is sneller, stiller en veroorzaakt minder trillingen. Zie Chip.de
Hoe is de accu duur met de XT?
Kun je hem horen?
Kun je hem voelen? (trillen)
Hoe is de accu duur met de XT?
Doorgaans doe ik 6 uur met een accu, ik heb nog niet veel verschil gemerkt.

Kun je hem horen? Kun je hem voelen? (trillen)
Omdat de schijf sneller draait, resoneert deze iets meer. Als je er op let dan voel en hoor je het.
Mocht ik mijn laptop gaan upgraden, dan word dit de schijf tenzij ssd's ineens nog een klap goedkoper worden.
Wat ik me afvraag:
Het klinkt heel leuk allemaal, zeker. Maar wat als het flashgeheugen vol is? Dan zal de data die erop staat en het minste wordt gebruikt worden overschreven door wat anders. Dat kan betekenen dat je boottijden dus weer gaan oplopen of je game weer trager start. Merk je daar iets van, intussen?
Ik heb de schijf helaas niet lang genoeg kunnen gebruiken om dat te testen. Puur in de theorie duiken dan!

De firmware van de drive bepaald de data op de 4GB SSD op basis van jouw data gebruik. Dus als jij 10 keer achter elkaar de computer opnieuw opstart, dan zal dit steeds sneller gaan (tot op zekere hoogte, de SSD heeft niet de performance van een echte SSD). Als jij MS Word vaak opent, zal dat ook steeds sneller gaan. Speel jij vaak een bepaald spel, dan zal het spel steeds sneller laden.

Oftewel, hetgeen wat jij het meeste gebruikt, zal in de SSD staan en dus het snelste werken. Dus als jij je computer elk uur herstart...dan zal dat snel gaan tot dat je iets anders vaak gaat doen.
Ik vraag me af of deze schijf ook TRIM of GC nodig heeft/gebruikt, hoe zit dat, vind het niet met Googlen.
Hey,

Ik heb deze schijf ook, maar heb sinds kort een aantal keren vastlopers gehad in Windows.
Heb alles enzo gechecked, maar het lijkt ervan te komen dat het door de HDD komt.
Hoe merk jij die spindowns?
Heb van Seagate een slow en een long DST moeten doen, maar beiden waren gepassed dus ik kan er in principe niks mee.
Misschien weet jij iets?

Laat het mij even weten svp :).
Je kan er niet naar schrijven. maw: een OS zal niets met dit geheugen kunnen/mogen. Het is voor je OS gewoon een black box.