Microsoft Xbox 360 Arcade Wit Review

dinoballz 26 september 2010, laatste update op 26 september 2010, 359 views

Microsoft Xbox 360 Arcade Wit

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Veelzijdig
  • Goeie prijs/kwaliteitverhouding
  • Entrylevel: iedereen kan em oppakken en er mee beginnen.

Minpunten

• Grote, warme voeding
  • Vaag mediacenter
  • Geen MKV support
  • Marketplace games, content en items zijn er niet zoveel als de uitgevers beloofden en zijn aan de dure kant.

Multimedia Score: 3
Spelaanbod Score: 4
Mijn achtergrond
Ik ben opgegroeid met games, op men 9e een NES, verloren gegaan aan tokkies, een N64 en een Dreamcast (nog altijd mijn 2 favoriete consoles) en een PSOne een Xbox 1 gekocht. Ik was niet tevreden, de games die ik had hadden weinig diepgang, arcade games en demonstraties van grafische pracht. Ook de verafgoding van middelmatige games en shooters vond ik afkerend.
Ik heb toen mijn Xbox omgeruild voor een PS2 en er aanzienlijk veel meer lol van gehad, een Xbox 360 verscheen eigenlijk nooit op mijn radar.

Maar na een tijdje lang trailers, reviews etc etc. te zien op internet, begon ik te twijfelen. De Xbox 360 kreeg games die echt meer boden dan 1 genre.
Games als Assassin's Creed, Force Unleashed, Overlord, Fable 2, gaven mij echt het idee dat games zijn wat ze konden zijn. Diepgang in gameplay en verhaal, gecombineerd met een grafische pracht hebben mij toen overgehaald toch een Xbox te kopen. Het is de Pro versie (uit dezelfde generatie als deze Arcade) met de 60GB HDD.

Plaatsing
Ik heb de Xbox inmiddels al een tijdje in mijn huis staan. Hij is eerst aangesloten geweest op een LG 32" HD Ready LCD, daarna een Samsung 42" HD Ready Plasma en nu een Panasonic Full HD Plasma.
Aansluiting is met een 3rd party HDMI kabel, de console is altijd horizontaal geplaatst (laatst 1 gezien, na een half uur spelen was de game onspeelbaar gekrast).
Ik gebruik 1 draadloze controller.

Controller
Over die draadloze controller; de respons is uitstekend. Zoals je van een draadloze controller in zo'n situatie mag verwachten is de kwaliteit even goed als een wired controller. Ik heb geen metingen verricht, omdat ik op geen enkele manier ontevreden ben over de draadloze techniek.
Ik gebruik in de controller altijd goedkoper (2 eur. per 8 stuks) batterijen van Aldi of Ikea, de batterijen gaan gemiddeld weken mee per duo, een pakje van 8 helpt me ongeveer een kwartaal. Ik zou dus zelf geen geld neerleggen voor een accu en lader, de stroom voor het opladen zou mogelijkerwijs duurder zijn.

GUI
Gelijk de update voor het Dashboard gedownload.
Download en installatie zijn 1 druk op 1 knop, elke gebruiker kan het.
De menu's en de Marketplace zijn overzichtelijk en absoluut iedereen kan er door navigeren.
Enige kleine nitpick voor mij is dat als je net een heel lang menu door scrollt, het analoge stickje ook wel eens een klein stukje naar links of rechts wil gaan zodat je naar het menu ernaast gaat en overnieuw moet beginnen.
Verder is alles redelijk duidelijk te vinden, games zijn makkelijk en snel te installeren op de HDD.
Ik weet niet of data over een HDMI-kabel 2 kanten op gaat of dat de Xbox er niet op ingesteld is, maar de Xbox herkent niet wanneer een nieuwe TV wordt aangesloten (bijv een Full HD ipv een HD Ready).

Aftersales
1 van de redenen die me had overgehaald was de geldterug actie die MS had bij het aankopen van een console. Ik netjes mn formulier uitprinten, invullen, lastig die sticker erafhalen en niet scheuren en insturen, 3 maanden later krijg ik een briefje terug, dat het zogenaamd te laat was, ik had maar een maand.
Beetje het idee dat zij die dingen dus gewoon 2-3 maand laten liggen... jammer. Ik heb daardoor een nare nasmaak erbij gekregen.

Spelaanbod
Over het spelaanbod heb ik het gehad in mijn intro gehad. Gevarieerd en gespecialiseerd. Er wordt niet alleen maar goedkope troep op de markt gebracht zoals bij de Xbox 1. Tuurlijk zijn er nog zinloze goedkope titels, maar die zijn wel in een veel kleinere proportie.

Randapparatuur
Randapparatuur is niet echt aan mij besteed, er zit een headsetje bij.
80 euro betalen voor een Wi-Fi adaptertje vind ik teveel, dus ik leg gewoon een kabel in een gootje.
Er zijn zelfs kleine keyboard-geintjes zodat je kunt chatten. Beetje overdreven imho, maar er zal een nut voor zijn (Typing of the Dead) :+

Bouwkwaliteit en afwerking
De voeding is GROOT. Het is langer en dikker, niet hoger, dan een Nintendo Wii. Het wordt ook erg warm, plaatsing ervan moet dus wel even over nagedacht worden, misschien zelfs even in de gaten houden bij eerste gebruik.

Multimedia
Ik heb een externe HDD en een USBstick, waarmee ik via mijn PC zonder enige moeite veel content kan afspelen. Ikzelf gebruik MP3, en .avi video.
MS werkt ook eens in de zoveel tijd de codecs bij die je dan opnieuw dient te downloaden.
Mn PC herkent em via het netwerk ook als laptop, maar ik heb niet meer dan 2 minuten gekeken naar de mediacenter features.
Gewoon een DVD'tje afspelen kan natuurlijk ook.

Eindconclusie
Ik heb veel plezier van mijn Xbox, staat bijna elke dag wel aan, gamen of voor een filmpje.
Ik zou het zeker aanraden, casualgamers, hardcoregamers, mensen die een eenvoudig mediacenter zoeken, je hebt hier echt wat je zoekt.
Zou ik een Xbox 720 (3, opvolger, wat je het ook wil noemen) kopen?
Wie weet, tot nu toe 1 goeie en 1 slechte console, ik ga een eventueel toekomstig platform individueel beoordelen. Maar ik denk dat de Xbox 360 nog wel een aantal jaartjes te gaan heeft.

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Arcade Wit?