Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm Review

stefan-smit20 25 september 2010, laatste update op 25 september 2010, 3.373 views

Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm

Pluspunten

• lange stroom kabel.
  • mooi blauw licht
  • zeer goede koel prestaties
  • ( zowat ) geen geluidsproductie
  • goedkoop

Minpunten

• gaatjes niet voorgeboord, de schroefjes gaan er dus moeilijk in de eerste keer, je hebt het gevoel dat het gedeelte bijna afbreekt.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik begin opnieuw met mijn review.
eerste indruk
Ik kreeg de fan in een grote doos binnen, eigelijk iets te groot.
1 ding wat ik niet zo leuk vond was dat de fan los in de verpaking zat.
Maar goed, de fan uitgepakt, even op de klep van de pc gelegd en toen bleek dat ik een domme fout had gemaakt: de fan past niet goed op het rooster.
Op de site staat dit: the MegaFlow fan has a diameter of 200mm and so it has a displacement volume of 184 m3/h - twice the volume of 140mm fans.
Dus ik dacht: de 200 mm is diagonaal, niet dus.. het is LxBxH. Had ik eigelijk ook wel moeten weten.

bevestiging
Ik begon met gaatjes geboord, eerst alles natuurlijk uitgemeten ( ik had eerst geen rekening gehouden met de andere fan en de voeding dus moest opnieuw 2 gaatjes boren ).
Wat me op viel toen ik hem vast schroefde was dat de gaatjes niet voor ''geboord'' zijn, ik weet niet of dit altijd zo is maar elke keer dat ik er een schroef in draaide had ik het gevoel dat ik bijna het gedeelte afbrak. Ik had liever gezien dat het al voor geboord was. Maar dat is mijn mening.
Wat me opviel is dat de kabel behoorlijk lang is, wat ik een erg groot voordeel vindt. Als het kabeltje korter was moest ik elke keer dat ik de klep van de pc open doe, het kabeltje los maken voordat ik de klep helemaal naar beneden kan doen. Dit is dus gelukkig niet het geval. :)

eindresultaat
Uiteindelijk dus aangesloten, met 3 pins op het moederbord, en ik vindt het zelf er nog behoorlijk mooi uitzien dat blauwe licht:

Ik heb de nieuwe fan zo geplaatst dat hij koude lucht naar binnen zuigt, de ouwe fan ( die vreselijk veel lawaai maakt) blaast de warme lucht aan de achterkant eruit.
Ik heb dus 4 ventilatoren: cpu, videokaart, blaasende en zuigende casefan.
Zonder de nieuwe fan zaten de temperaturen rond de 60 - 70 graden.
Met de nieuwe fan 30 - 50 graden, na een poosje cpu rond de 60 graden maar komt daar niet boven uit.
Ik ben erg tevreden met de nieuwe fan, geeft goede prestaties, en ziet er ook nog mooi uit
Kort om, voordat je deze besteld, meet dan goed uit of hij past, maar als het past is het zeker je geld waard.

Heb jij ook een Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm?

lijkt me ook dat deze fan gewoon een 200mm diameter heeft, diameter is van de ene kant helemaal naar de andere kant van de fan he. Lijkt mij dat dat rooster een diameter heeft van 120mm of 140mm
tja ik dacht dus van links boven naar rechts onder :p
achja een leer voor de volgende keer 8)7
Het is natuurlijk niet verboden de boormachine weer ter hand te nemen en een 40.000mm2 intake voorziening te maken ^^

Dat is namelijke bijna 3x zoveel oppervlak als wat je had (uitgaande van 120*120mm). Het zal dan wel niet helemaal 3x de luchtverplaatsing zijn, maar ik denk dat 2x die luchtverplaatsing toch wel in de buurt komt. En daarmee zou je de temp misschien nog met een graadje of 5 kunnen terugdringen.

Moet je wel een zaterdag middag quality time met je boormachine reserveren ;)
Niet voorgeboord?
Dit is een misvatting want ze zijn wel voorgeboord namelijk. Ik heb precies dezelfde aangeschaft. Je moet met de schroefjes alleen zelf het draad tappen zoals iedere andere ventilator voor de grip. Hij is ook nog eens lekker stil.
Ik heb eigenlijk een vraag over de fan: Komt deze standaard met 3 pins connector? Ik wil hem namenlijk aansluiten op een scythe kaze master 5.25" bay fancontroller.

Alvast bedankt.

En mocht iemand de HAFX hebben zou ik graag willen weten of deze voorin de case past (200mm) en welke pin connectors de fans standaard in de case hebben, zodat ik deze ook kan aansluiten op de controller.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verder overigens een prima review. Niets op aan te merken behalve dan dat het jammer is dat je niet de goede maat hebt aangeschaft. Maargoed, dan weet je het voor de volgende keer.

Ciao

[Reactie gewijzigd door ThorstenTweak op 9 januari 2011 15:34]

Dit ding past voorin de haf x ja, en hij komt altijd met 3 pin aansluiting
Beter te groot dan te klein zou ik zeggen. :z
ja de fan komt met 3 pins heb hem ook op ongeveer dezelfde fancontroller zitten in de haf922.
je kan de leds in de fan niet uitzetten met de knop op je case, dan moet je op de site van coolermaster zelf bestellen die hebben wel de 200mm on\off fan met leds.
als je fancontoller de fan helemaal uit kan schakelen gaan de leds ook gewoon uit, das bij mij wel zo.
Ben er ook zeer tevreden over. Is stil, ziet er goed uit, maar die blauwe LED's moet je niet onderschatten...geven serieus wat licht!

Bevestiging vond ik gemakkelijk, gewoon een groot gat gemaakt in m'n zijwand, vier gaatjes gemaakt, en de ventilator met de lange meegeleverde vijzen vastgezet.

Vond de grootte van de ventilator meevallen, ideaal eigenlijk voor in je zijkant!