Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD Review

Dj-sannieboy 22 juni 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.299 views

Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding.
  • Ook de nieuwe spellen spelen soepel.
  • Smart Docter.

Minpunten

• Fan maakt herrie! (zonder Smart Docter)
  • Redelijk warm.
  • 'maar' 128mb
  • Drivers zorgden voor veel BSOD's

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik heb deze kaart gekocht ter vervanging van mijn XFX Geforce FX 5600. Deze werd gekoeld d.m.v een Zalman ZM80C-HP.

Ik was al een tijdje opzoek naar een goede videokaart die niet te duur was. Mijn budget was namelijk niet echt hoog. Ik heb veel op got lopen rondneuzen. Totdat ik een reactie kreeg op mijn vraag in de vraag & aanbod. Ik kon deze kaart kopen voor 80 euro. Leek mij een zeer reŽle prijs en aangezien de kaart maar een paar maanden oud was heb ik de kaart meteen gekocht.

Eenmaal thuis direct geinstalleerd en het eerste wat mij opviel was de herrie die de fan maakte. Gelukkig heb ik meteen de Smart Docter van Asus geinstalleerd, die de fan een stuk rustiger laat draaien. (idle) Wanneer ik wat ga gamen gaat de snelheid van de fan automatisch omhoog, een zeer goede functie van Asus. Overklokken kan ook nog eens met dit programmaatje. Helaas maakt de fan tijdens het opstarten nog wel een hoop herrie.

De drivers die meegeleverd zijn, zijn prima.
Toch heb ik de laatste drivers van de Nvidia site gedownload.
Je hebt wel speciale Asus drivers nodig, vanwege Smart Docter.
Helaas kreeg ik bij het spelen van Hitman Bloodmoney een aantal keren een BSOD, maar nadat ik de nieuwste Nvidia drivers heb geinstalleerd waren deze 'zo goed als' verdwenen.

Ik heb de Hyperdrive aangezet, en deze laat de GPU op 400 lopen en het geheugen op 775. Natuurlijk heb ik ook geprobeert de kaart te overklokken d.m.v de coolbits tool, maar hij komt niet door de test heen als ik hoger wil. Jammer, meer helaas.

Gelukkig wist ik de 6e vertex processing enginens te unlocken zonder artifacts. Helaas wilde de laatste set shader pipelines niet unlocken zonder artifact.

De prestaties zijn zeer goed. Ik kan de meeste spellen toch op high of highest spelen. Ik speel wel altijd op 1024x768 aangezien mijn monitor niet hoger kan. Maar dit voldoet tot op heden prima. Spellen als Hitman Bloodmoney, Ghost Recon 3, F.E.A.R, Battlefield 2 en C&C 3 spelen allemaal soepel.

Toch denk ik dat de 128mb een beperking is en het geheugen is ook niet supersnel. De temperaturen zijn ok, GPU is 54 graden en het geheugen 53 graden. (idle) Dit met een fansnelheid van 1614 rpm.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de kaart, en kan ik nog wel een tijdje voorruit.

Systeemspecs:
AMD 64 3000+
1 GB geheugen.
Asus GeForce 6800 128MB DDR, V9999/TD.
2 x Seagate Barracuda 7200.7 @ RAID0.
Nexus 400Watt

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD?

Die kaart komt me bekend voor :P
Die kaart komt me bekend voor

Even lezen . ;)
3dmark score klopt wel ongeveer,

Ik had op 412/897 (standaard koeler) een score van 115xx gehaald (Vol unlocked). Dit met een Athlon XP 2800+ en 512 MB geheugen.

Survey is leuk om te lezen maar wat structuur dmv vetgedrukte kopjes e.d. kan geen kwaad.

Ik zie trouwens niet in waarom je zo'n lage score voor de drivers geeft. Met de nieuwere drivers is het probleem toch opgelost? Er zijn dus gewoon goede drivers beschikbaar. Ik kan ook wel driverversie 60.1 installeren en dan klagen dat Battlefield 2 raar doet.
Ik had de meest recente drivers en software van Asus geinstalleerd, maar had regelmatig last van BSOD's en weidt dit toch aan die drivers. Heb nu namelijk alleen de nieuwst drivers van Nvidia geinstalleerd en geen BSOD meer tegen gekomen.
merkwaardig, aangezien de drivers van asus nauwelijks anders zijn dan die van nvidia. ik denk dat je meerdere factoren in overweging moet nemen voordat je dit kunt stellen.

daarnaast vraag ik me af of je wel werkelijk weet wat het videogeheugen als invloed heeft op je spellen. pas wanneer ongecomprimeerde textures in het spel voorkomen kan het geheugengebruik flink uit de vesting schieten.
denk bijvoorbeeld aan de "Ultra" setting van doom3, deze is praktisch nauwelijks te onderscheiden van "high", alleen zijn de textures net een minimaal beetje scherper.
dit soort mogelijkheden zijn eigenlijk het nut van grotere hoeveelheden geheugen, verwaarloosbaar dus, tenzij je absoluut het beste wilt hebben dat mogelijk is.

maar dan koop je ook geen 6800 meer.
Het zijn niet alleen de videodrivers van Asus, maar ook de adhance display drivers en smartdocter. iig liep mijn systeem niet stabiel met die drivers en software.

Wanneer je nieuwe spellen op high of zelfs ultra wilt spelen, is 128mb niet veel. Sommige spellen zoals bijvoorbeeld fear kunnen alleen op ultra wanneer er meer dan 128mb videokaart geheugen is.
Je hebt op zich geen Asus drivers nodig met Smartdoctor, Speedfan kan de fansnelheid van je Asus ook regelen :)

Gaat hij dan niet weer meer herrie maken ? :?
Tuurlijk wel, maar dat is toch geen probleem als je aan het gamen ben? Idd zoals ZpAz gewoon het geluid ff harder zetten.
Mischien wel, maar dan zet je het geluid van je spel wat hoger.. :)