Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9) Review

ZieMaar! 19 april 2005, 229 views

Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)

Pluspunten

• bedieninsgemak
  • formaat
  • design

Minpunten

• weinig instellingen
  • geen indicatie accuduur

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
De Ixus 430 is mijn eerste eigen digitale camera. Na heel wat gestoeid te hebben met andere camera's, uit allerlei prijsklassen, van verschillende merken, had ik voor mezelf redelijk op een rijtje wat ik van een camera verwachtte.

Een van de belangrijkste dingen vond ik bedieningsgemak, aangezien ik het ook wel leuk vind als mijn vriendinnetje er makkelijk foto's mee kan maken. Het bedieningsgemak is van deze camera dan ook één van de grootste pluspunten. Je zet hem aan, op de automatische stand, en je kunt er gelijk zeer behoorlijke foto's mee schieten.

Het toestel is voorzien van AiAF, maar hier moet wel even handigheid in gekregen worden, hij stelt namelijk lang niet altijd scherp op hetgeen waarvan jij eigenlijk de foto wilde maken. Even wennen aan hoe de camera dat doet dus.

Een ander belangrijk punt is toch ook het uiterlijk. De Ixus 430 is compact en vrij hip gedesigned. Hij past zonder meer in je broekzak, er zitten weinig echt uitstekende delen aan die af zouden kunnen breken en het gewicht is uiteraard geen probleem.

Over de scherpte, de kwaliteit van de foto's en het zoombereik kan ik helaas niet al te veel zeggen, daarvoor heb ik niet genoeg ervaring met andere camera's, maar over de foto's die ik geschoten heb, ben ik uiterst tevreden.

Helaas is met het grootste plus punt ook het grootste minpunt genoemd. Er valt namelijk weinig in te stellen. Nu is het wel zo dat de dingen die in te stellen zijn, ook heel makkelijk in te stellen zijn, maar veel verder dan ISO waarde, witbalans en sluitertijd (kort/lang), gaat het helaas niet. Maar als je dat zoekt, denk ik dat je toch beter in de PowerShot serie kunt kijken.

Nog een vervelende eigenschap is dat je geen indicatie hebt hoe lang je accu nog meegaat. Opeens komt er een melding dat je accu bijna leeg is, waarna je nog maar enkele foto's kan schieten.

De meegeleverde software doet, voor zover ik het geprobeerd heb, wat het moet doen. Ik heb alleen de software gebruikt voor het maken van panoramafoto's, en dat werkte vlekkeloos. Voor het kopiëren van de foto's naar mijn harddisk, gebruik ik gewoon de Windows XP wizard.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)?