Shuttle SN25P (S939, nForce 4 Ultra, PCI-e, Zwart) Review

ShadowLord 30 augustus 2006, 938 views

Shuttle SN25P (S939, nForce 4 Ultra, PCI-e, Zwart)

Pluspunten

• Veel ruimte voor een barebone (2+1 HDD's)
  • Krachtig in een klein formaat
  • Redelijke prijs voor een barebone

Minpunten

• Net iets te veel geuid als hij op je bureau staat
  • Installatie is even puzzelen
  • Geen XD formaat bij kaartlezen

Sinds begin dit jaar heb ik mijn SN25P in gebruik. Tot nu toe is hij zeer goed bevallen. Nog totaal geen problemen mee gehad.

Alle mogelijke aansluitingen die je maar nodig hebt zitten er op. Het enige wat ik mis zijn nog 2 extra USB poorten aan de achterkant en een XD slot voor de kaartlezer. Maar aangezien de SN25P nog van net voor het XD tijdperk is, kan ik dat wel begrijpen.

De SN25P is gebaseerd op een nForce 4 Ultra chipset en heeft ook de volle performance van deze chipset. Niets over te klagen.

De SN25P is ook erg stabiel, zolang je je OS maar correct installeert (ik heb het hier van over Windows XP). De kaartlezer moet je tijdens het installeren afkoppelen zodat je Windows niet op de E-schijf komt te staan. Ook moet je bij het installeren van de nForce drivers rekening houden met de bugs van deze drivers (met name de IDE en netwerk drivers). Voor de rest niet echt bijzonderheden. Ook moet ik opmerken dat mijn SN25P wl goede SATA kabels had. Alleen de eerste batches van deze barebone hadden slechte kabels die het systeem instabiel maken. Deze variant zou niet meer te koop mogen zijn.

Persoonlijk vind het het design van de Shuttle erg strak en goed uitgedacht. Alles heeft zijn plaatsje en past precies. Met een beetje passen en meten kun je er zelfs een high-end videokaart in kwijt. Best knap voor zo'n klein kastje. Het enige probleem wat ik in het begin had, was het uitvogelen van de onderdelen om je drives vast te zetten. Dit werkt zonder schroeven, maar je moet wel ff de handleiding erbij pakken om te kijken hoe het allemaal precies zit.

De Shuttle bied trouwens plaats aan 2 HDD's en nog een 3e ook, als je er geen floppy drive in zet. Echter kun je maar 2 IDE apparaten kwijt (een CD-ROM en een HDD in de plaats van een floppy drive). Het is niet mogelijk, of in ieder geval erg lastig om een IDE drive bovenin de Shuttle te zetten waar de 2 normale HDD sloten zitten. Let hier dus op als je er een aanschaft.

Qua geluid zit het wel redelijk. De Shuttle kan heel veel geluid maken. Dit is gelijk duidelijk als je hem de 1e keer aan zet. Alle fans draaien dan op 100%. Echter, zodra het BIOS geladen is (en je hebt de Smartfan optie niet uitgezet) wordt de Shuttle vrij stil. Ook onder hoge belasting blijft hij erg stil. Dit komt omdat het koelsysteem voor de P4 (netburst) is ontworpen. Deze kan een Athlon 64 met gemak aan.

Er zijn 3 nadelen in de geluidsproductie. Ten eerste zitten er 2 kleine fans aan de achterkant. Normaal zijn ze geen probleem, maar als je videokaart erg warm wordt, samen met de HDD, kunnen deze fans net iets teveel lawaai maken.
Als je een videokaart hebt die wat meer lawaai maakt, is het kleine formaat van de Shuttle niet genoeg om dat geluid te dempen.
Het laatste probleem heeft ook te maken met het formaat. Alhoewel de SN25P minder/evenveel geluid maakt dan een normale PC zal deze eerder op het bureau geplaatst worden. Hier is het geluid sowieso hinderlijker.

De prijs van de Shuttle ligt op een redelijk niveau, zeker nu het al weer een wat ouder model begint te worden.

Al met al ben ik erg tevreden met mijn SN25P en ik kan ook zo nie techt punten aanwijzen die significant vebeterd moeten worden.

Heb jij ook een Shuttle SN25P (S939, nForce 4 Ultra, PCI-e, Zwart)?

hoe zit het met de themperaturen?
zijn die een beetje acceptabel?
ik ben benieuwd hoe warm je harde schijven enz worden.
Temperaturen zijn erg ok. Iets warmer dan in een normale kast, maar zeker niet iets om over te klagen. De behuizing van de SN25P is immers voor de P4 ontworpen, dus is zeer krachtig als het gaat om warmte af te voeren.
Mijn HDD wordt redelijk warm, maar door de 2 kleine fannetjea achterin wordt het nog enigsinds beperkt. Met een 2e HDD erbij moet je wel gaan oppassen. Neem dan dus liever een 2e schijf die het hoofd wat koeler houd.
Ik begrijp werkelijk niet waar je vandaan haalt dat de installatie als een nadeel gezien wordt, het is absoluut het simpelste te installeren als je het vergelijkt met een "normale" pc. Daarnaast, betreffende de geluidsproductie denk ik eerder dat jij de BIOS instelling betreffende smartfan en Low verkeerd hebt staan, dan dat dit een probleem is met de fans.

Je geeft zelf eigenlijk al aan dat het geluid van de videokaart een probleem kan zijn, ik kan dan eigenlijk ook niets anders concluderen dan dat jij een herriemakende fan hebt op je videokaart.
De installatie is gemakkelijk, als je eenmaal weet waravoor ieder knopje, haakje en klemmetje voor is. En hoe het allemaal in elkaar past. Voor dat 2e (hoe het in elkaar past) bied de handleiding uitkomst, maar ik moets behoorlijk zoeken hoe bepaalde dingen los en vast moesten (met name de clipjes/klemmetjes van de CD-ROM/FDD behuizing is even zoeken hoe die los gaan. Nu weet ik het, dus draai ik m'n hand er niet voor om. Maar als je dat ding net nieuw hebt ben je toch wel ff aan het zoeken.
Doe mij dan maar schroeven en schroevendraaiers. Als je alle schroeven eruit hebt weet je zeker dat het los kan

Ik klaag ook niet over een te hoge geluidsproductie (met uitzondering van de 2 kleine fannetjes die als ze in de hoog stand komen best wat geluid maken). Alleen de kast staat nu eenmaal sneller op je bureau (zoals ik in de review ook aanhaal) en dan is het snel hindelijker. De Smartfan stand staat perfect in mijn BIOS. Heeft dat ook heel de tijd perfect gestaan. Meestal draaien mijn fans ook zo langzaam mogelijk. Alleen als ik ga gamen on andere zwaare dingen draai dan gaan ze sneller en luider draaien.

De fan op mijn vidoekaart is idd wat lawaaig als hij op volle kracht staat. Maar dit geld voor alle videokaart fans. Echter, dat is alleen tijdens en na het gamen het geval (andere tijden ook wel eens, maar dat is een bekand probleem). Ik heb dit geluid ook buiten beschouwing gelaten in de review met uitzondering van de beperkte demping van de kast. De kaart zit immers mijna tegen de buitenkant aan en dat heeft gevolgen voor de geluidsproductie hoe je het ook wend of keert.
Ik ben al verliefd op de SN25P sinds de SB81P (Intel voorloper en eerste XPC met PCI-e) uitkwam. Enige rede dat ik nu al 1,5 jaar mijn A64 in een ATX bakbeest heb liggen is toch echt de prijs, die ik nog steeds echt niet redelijk vind.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat de SN25P onder de 400 uitkwam en daarvoor kan je een heel leuk moederbord+kast+PSU+silentcooling kopen.

Heb daarom maar een Shuttle SK43G gekocht die wel goedkoper was dan losse "moederbord+kast+PSU+silentcooling". Maarja voor de beste barebone mag je best wel wat meer overhebben, ben eigenlijk gewoon kei jaloers :'(.

[ontopic]
Is er ruimte voor een dualslot koeling voor je videokaart? Ik kan niet meer tegen het stockkoeling geluid en MOET echt een Zalman VF700 oid in mijn PC hebben.
Heb je al eens nagedacht de fans te vervangen die er standaard bij zitten? Bij mijn shuttle gaf een nieuwe papst echt een wereld van verschil, grootste probleem ligt echter bij de koeler van de voeding. Die is bij mij 30mm en geeft op 7V nog een vrij irritant geluid!
[/ontopic]
Ja, er is plaats voor een dual-slot cooler. Er zitten namelijk 2 PCI-e sleuven in de SN25P (16x en 1x). Echter geeft je dan wel de enige uitbreidingsmogelijkheid die je hebt op.

Aan de andere kant, zoveel PCI-e 1x kaarten zijn er nog niet en niet n daarvan lijkt me zinnig voor deze Shuttle (tenzij je er een RAID-5 opstelling in wilt proppen met 3 disks oid :+ )

De voeding maakt hier niet zoveel lawaai. Is volgens mij een 40 of 50mm fan (ik ga even op gevoel af want kan nu de kast niet draaien ivm kabels).

Deze fan draait ook maar op lage toeren tenzij je echt intensief bezig bent. Echter met een AMD64 en voor de rest alleen een videokaart die vermogen slurpt is dat eigenlijk alleen tijdens gamen. En het vollume staat hier dan dermate hard dat het fangeluid niet bijzonder boeit :)